Florian le Sage Postat 5 november 2011 Dela Postat 5 november 2011 Det är väl inte alls ovanligt att proffsmastrare lägger lite reverb på masterspåret? Jo det hör till ovanligheterna, kanske på någon gamma obskyr platta fr 60/70 talet lajjade man psykedelsikt med detta, har hört talas om vissa senare undantag men inte är det att anse som vanligt eller pro på något sätt, tvärtom...det finns mastrare som lyckas sabba plattor med dels varianter som dessa och i ännu högre grad söndermaxxa dom och div. annat, man får välja masteringtekniker med största omsorg om man inte vill göra det själv, reverb etc skall ju vara inbakat i mixen/tracksen... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 5 november 2011 Dela Postat 5 november 2011 Jo det hör till ovanligheterna, kanske på någon gamma obskyr platta fr 60/70 talet lajjade man psykedelsikt med detta, har hört talas om vissa senare undantag men inte är det att anse som vanligt eller pro på något sätt, tvärtom...det finns mastrare som lyckas sabba plattor med dels varianter som dessa och i ännu högre grad söndermaxxa dom och div. annat, man får välja masteringtekniker med största omsorg om man inte vill göra det själv, reverb etc skall ju vara inbakat i mixen/tracksen... Har läst flera exempel på att man i mastringen kan lägga på väldigt lite av ett väldigt kort reverb, det hörs inte som ett reverb utan limmar bara ihop ljuden lite. Jag brukar göra så faktiskt, jag häller på så lite att det knappt hörs om jag trycker på paus när det rullar. Men jag är bara en blueslirare utan vett och sans. Fast det finns ju proffs som använder det också. Peter in de Betou mastrade vår cd Windjammer 1995, vill minnas att han då sa att reverb var ett av de tänkbara verktygen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 5 november 2011 Dela Postat 5 november 2011 Det är väl inte alls ovanligt att proffsmastrare lägger lite reverb på masterspåret? Det som låter bra, är bra 🙂 Självklart kan man använda reverb på mastern om man så önskar! /Jon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 5 november 2011 Dela Postat 5 november 2011 Har läst flera exempel på att man i mastringen kan lägga på väldigt lite av ett väldigt kort reverb, det hörs inte som ett reverb utan limmar bara ihop ljuden lite. Vilka tänker du på? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 5 november 2011 Dela Postat 5 november 2011 Vilka tänker du på? Det är nog inget specifikt reverb. Det gäller väl alla reverb om man gör rätt inställning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hermholtz Postat 5 november 2011 Dela Postat 5 november 2011 Tycker det är viktigt att inte tänka vad som går och inte går. många grymma sound kommer från galna nya idéer. Pop/rock mixning är konstgjort och det finns inga gränser för vad man kan göra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frekvensspektrumanalysator Postat 5 november 2011 Dela Postat 5 november 2011 brukar lägga en EMI TG12412 på masterbussen, bara för att jämna till lite. Sjukt nice eq. men bara då jag själv måste mastra, vilket jag helst undviker, då det finns folk som gör det fan så mycket bättre, i fan så mycket bättre rum. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herbeck Postat 5 november 2011 Dela Postat 5 november 2011 Tycker det är viktigt att inte tänka vad som går och inte går. många grymma sound kommer från galna nya idéer. Algorithmix K-stereo är väll lite av en sådan galen ny idé (delay på mastern).http://www.algorithm.../en/kstereo.htm Dock tar dom € 664 för pluggen, som man kan "göra" själv om man vet hur den funkar. Man kan lägga ett mycket kort delay på 30-40 ms (Haas delay tror jag man kallar det). Lägg det på en AUX buss så att du kan vända polariteten (om man så behagar) samt justera volymen på effekten, lägg även till en Eq. Det är i princip så Algorithmix K-stereo funkar. Dom använder även en M/S matrix på delay effekten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 5 november 2011 Dela Postat 5 november 2011 Vilka tänker du på? Tex de på Cuttingroom. Din guleböj. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 5 november 2011 Dela Postat 5 november 2011 Tex de på Cuttingroom. Din guleböj. Tänkte mer på låtexempel där man hör hur detta låter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 5 november 2011 Dela Postat 5 november 2011 Tänkte mer på låtexempel där man hör hur detta låter. Nä det vette f-n. Vitsen är väl att det inte ska höras, bara göra ljudet lite varmare eller vad man nu kan kalla det. På en luftig ballad med mest sång o gitarrknäpp kanske man kan ha lite hörbart reverb på masterspåret? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 5 november 2011 Dela Postat 5 november 2011 F.Spektrumanalysator gör en grej som är mer rimlig i mina öron, TG1 i vst är nice som fasen på masterbussen även om den är väl crunchig/otransparent men vill man ha färg & dist så passar den finfint, visst kan ett superkort delay eller reverb i vissa specifika och krävande/tillklantade mixfall göra susen men ingalunda limmar det som en kompressor/limiter gör!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hermholtz Postat 6 november 2011 Dela Postat 6 november 2011 (redigerat) Jo det skulle man ju faktiskt kunna se som en galen idé från början men det fanns väl en hypotes följt av ett experiment och ett resultat som tillslut blev en ny arbetsmetod och en ny plugg. Om man inte vågat från början så hade inte pluggen blivit av 🙂. Jag vet inte riktigt hur den pluggen fungerar, ser intressant ut iaf. Masterings guden Bob Katz har ju varit med på ett viktigt hörn verkar det som. Ska ta och läsa lite om den 🙂. Algorithmix K-stereo är väll lite av en sådan galen ny idé (delay på mastern).http://www.algorithm.../en/kstereo.htm Dock tar dom € 664 för pluggen, som man kan "göra" själv om man vet hur den funkar. Dom använder även en M/S matrix på delay effekten. Redigerat 6 november 2011 av Hermholtz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hermholtz Postat 6 november 2011 Dela Postat 6 november 2011 Något som kan vara väldigt viktigt på masteringsbussen som vi inte nämnt än är dither / noiseshape om materialet ska trunkas ner till tex 16 från 24. Och med det får man självklart inte glömma att använda en nivåmätare med några extra bitars headroom om man lägger allt efter någon maximizer eller liknande som redan pressat upp allt till taket. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 6 november 2011 Dela Postat 6 november 2011 (redigerat) Har läst flera exempel på att man i mastringen kan lägga på väldigt lite av ett väldigt kort reverb, det hörs inte som ett reverb utan limmar bara ihop ljuden lite. Jag brukar göra så faktiskt, jag häller på så lite att det knappt hörs om jag trycker på paus när det rullar. Men jag är bara en blueslirare utan vett och sans. Fast det finns ju proffs som använder det också. Peter in de Betou mastrade vår cd Windjammer 1995, vill minnas att han då sa att reverb var ett av de tänkbara verktygen. jag tycker att nästan all komersiell rock-typ white snake och liknande var mastrat så i mitten/slutet på -80....reverb på allt så ljuden limmas ihop-(gillar inte det-tycker det blir gröt)tänkte precis på det här om dagen då jag lyssnade på en sen 80-tals white snake på radion.(tidiga white snake var inte så-de gillade jag bättre.) @carle-fint mixningstips-måste testa det imorgon mvh Redigerat 6 november 2011 av pxm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pressrec Postat 7 november 2011 Dela Postat 7 november 2011 Jag kan nog tänka mig att till rätt musik så kan det funka med ett kort reverb när man mastrar. Varför skulle Ozone annars ens ha med funktionen? För att lura sina kunder? Själv har jag aldrig tyckt att jag behöver något dock då jag är lite allergisk mot reverb rent allmänt. Dock så vill jag påpeka att det känns onödigt att ha det på master MIXEN utan först när man mastrar om man känner att det skulle tillföra något. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 7 november 2011 Dela Postat 7 november 2011 Man kan ... vilket inte är samma som att man bör Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 7 november 2011 Dela Postat 7 november 2011 jag tycker att nästan all komersiell rock-typ white snake och liknande var mastrat så i mitten/slutet på -80... säker på att det ligger på mastern i dom fallen å inte i mixen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kokanin Postat 7 november 2011 Dela Postat 7 november 2011 (redigerat) Reverb på mastern ser jag inte som något fel. Testar det på allt jag gör, det efter att en masterare visat mig detta för många år sedan. Just i den låten, som han applicerade det på, fungerade det väldans bra och skapade/förstärkte den känsla jag ville ha i låten. Om man kör bandpass-variant på reverbet, och behåller mid-frekvenserna, tycker jag det kan ge låten mer energi. Utan att reverbet blir hörbart. Ibland blir det helt fel, ibland väldans bra. Edit: på "mastern", då menar jag när mixen är klar. Dvs om man masterar själv. Redigerat 7 november 2011 av Kokanin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 7 november 2011 Dela Postat 7 november 2011 Alla superduberexperter vars tips och råd jag har haft turen att komma över säger i princip samma sak (om än i olika formuleringar) vad gäller eventuellt bruk av reverb på mastern: Mängden reverb ska vara så liten att man inte hör effekten, men så pass mycket att man upplever att något saknas när den tas bort. Så det blir lite smånödigt när vissa säger sig höra att (andras) produktioner har reverb på mastern... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohnRick Postat 7 november 2011 Dela Postat 7 november 2011 Man ska med andra ord inte sakna reverbkon förrän masteringbåset är tomt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 7 november 2011 Dela Postat 7 november 2011 Man ska med andra ord inte sakna reverbkon förrän masteringbåset är tomt. det borde umemagnus kunna svara på Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 7 november 2011 Dela Postat 7 november 2011 Tills någon som vet kan ge ett exempel på en produktion som är gjord på detta sätt kan man kanske tillåta sig att betrakta det hela som något av en vandringssägen. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 7 november 2011 Dela Postat 7 november 2011 (redigerat) Det är väl mest enbart om proffsmastrare får hand om en mix som gjorts av typ raggarmusiker som mig i Bonnhåla Studio, och de tycker det är i torraste laget. Gör man både mix o master själv borde det vettigaste vara att lägga reverben som behövs på de kanaler där det låter bra...? Hur många olika reverb brukar ni föresten använda i en mix? Jag med mina enkla grejer kör oftast med enbart ett till både sång och trummor, ska jag lyxa till det kopplar jag in ett utombords TC, det har ett "drum room reverb" jag gillar, då kan jag ha ett sångreverb o ett trumreverb. Men ändå, är det vettigt att använda många olika reverb, tar de inte onödigt med plats då från de "riktiga" ljuden? Redigerat 7 november 2011 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frekvensspektrumanalysator Postat 7 november 2011 Dela Postat 7 november 2011 EMT plate på hela mixen: http://www.youtube.com/watch?v=rJE_Sc1Wags Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 7 november 2011 Dela Postat 7 november 2011 EMT plate på hela mixen: http://www.youtube.com/watch?v=rJE_Sc1Wags Hur kan man veta sånt? Vete fan om jag tycker det där låter bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frekvensspektrumanalysator Postat 7 november 2011 Dela Postat 7 november 2011 Hur kan man veta sånt? Vete fan om jag tycker det där låter bra. Gearslutz hade en exakt likadan tråd tidigare i år, och då var det nån som rotade fram ett citat av Denis Blackham, tekniker på Skye Mastering; Apart from 2 songs, the "Sweet Dreams album was only an 8 track recording, put together on a Soundcraft desk at their home studio. We added lots of eq and some nice valve EMT plate reverb to that album. We even recorded Dave walking up the stone steps around the lift shaft to edit onto the end of the album! http://www.skyemaste...wholestory.html Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 7 november 2011 Dela Postat 7 november 2011 Hur många olika reverb brukar ni föresten använda i en mix? Jag brukar köra 2-3st. Kort rumsreverb där jag kastar in hela trumsetet (och kanske gitarr också), sedan separata reverb på sång och virvel. Blir självklart olika från låt till låt........ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herbeck Postat 7 november 2011 Dela Postat 7 november 2011 Man kan ... vilket inte är samma som att man bör Absolut! Men om man t.ex. mastrar en platta som har en låt eller två som är lite "torra" mot övrigt material, så är K-stereo varianten ett alternativ. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 7 november 2011 Dela Postat 7 november 2011 Gearslutz hade en exakt likadan tråd tidigare i år, och då var det nån som rotade fram ett citat av Denis Blackham, tekniker på Skye Mastering; http://www.skyemaste...wholestory.html Men snälla rara lila du, det är inte samma sak som att lägga EMT på hela mastern....samma sak med Whitesnake exemplet, jag lyssnade mkt på den plattan och vi satt och beklagade oss över att gitarrerna lät så förbannat yliga och noll feeling dvs för moderna i vårt tycke dvs pubertal onani, mne inte fan har dom lagt nåt reverb på mastern för det, lyssna igen gossar!!! 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.