Jump to content
Annons

Parallellkompression


ramoand

Recommended Posts

Annons

hur skiljer sig det mot att man sänker dom höga ljuden och sen drar upp utvolymen så dom svaga ljuden i förhållande till dom höga blir högre än innan?

Örat uppfattar det annorlunda, som jag skrev i ett tidigare inlägg. Du behåller mer av grundljudets karaktär och dynamik.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Örat uppfattar det annorlunda, som jag skrev i ett tidigare inlägg. Du behåller mer av grundljudets karaktär och dynamik.

mvh Jon

men vi har ju just konstaterat att det är graden av kompression och hu man väljer att blanda signalerna som avgör hur mycket dynamik man behåller - så hur kan man då säga att man behåller mer av dynamiken?

vad menar du med "grundljudets karaktär"?

en svag seriell kompression som bara jämnar till dom starkaste topparna påverkar i min mening inte karaktären alls medan en stenhårt körd kompressor som du kör ganska högt parallellt med det okomprimerade spåret kan färga mycket mer

det där med hur örat uppfattar - var har du läst det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med parallelkomprssion är ju att man kan behålla mer av grundljudets dynamik, upplevelsen blir därmed "mer naturlig", eller "levande" om man nu önskar det. Eftersom man lurar örat.

Din beskrivning blir lite innehållslös när du måste slänga in personliga känningar som '"mer naturlig", eller "levande"', eftersom sådan låtsasterminologi även används när man briljerar om vanlig(are) kompression (den där starka signaler görs svagare).

Försök istället beskriva vad parallellkomprssionen faktiskt bidrar med till den färdiga produktionen (och du kommer förmodligen inte närmare än vad en kompressor med t.ex. key filter skulle kunna bidra med).

Vad för övrigt gäller att "behålla mer av grundljudets dynamik" så är det ju, som redan har tangerats ovan, något som har mer relation till ratioparametern snarare än till parallellkomprssionstekniken i sig.

Tycker Valle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast då är det nog bättre att läsa igenom tråden och bilda sig en egen uppfattning.

fast du har nog inte lyckats särskilt väl att förklara sakligt skillnaden mot vanlig kompression annat än tillvägagångssättet

att man höjer svaga partier istället för att sänka starka och höja gain out är två olika sätt att uppnå minskad dynamik

om det är det enda man vill uppnå så är metoden skitsamma

finns det nåt du kan göra med p-kompr som du inte kan uppnå med vanlig å hur låter detta? - det är ju frågan som är intressant

skulle va intressant att göra lite ljudexperiment - får se om man får tid över nån dag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bortsett från den tekniska skillnaden mellan parallell och seriell kompression kan det finnas skillnader på hur man applicerar dem.

Om vi utgår från en trumbuss. Du har satt balansen mellan de individuella spåren på ett sätt du tycker lämpligt. Nu vill du bara addera lite kompression (för att låten skulle må bra av det, din uppdragsgivare efterfrågar det, konventionen kräver det eller whatev).

Lägger du kompressorn rakt på trumbussen behöver du vara uppmärksam med vad som händer med transienterna i materialet.

Väljer du istället parallell kompression (alla dessa dubbelkonsonanter, jag blir galen) kan du applicera den på mixen lite som om det vore en effektretur. Mixen är intakt och du drar upp regeln enbart så mycket som du tror du behöver. En annan fördel är att du kan eq'a den parallella kompressionen efter ditt eget tycke utan att den övriga mixen påverkas.

Jag rundar av mitt bidrag till tråden med tre ljudexempel. Först en trummix utan kompression. Nästa fil är samma trummix som går genom (seriell) en SSL-liknande kompressor. Slutligen har jag summerat de båda (parallell).

drum_nocomp_16bit.mp3

drum_busscomp_ssl_16bit.mp3

drum_pcomp_-5db_16bit.mp3

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

...att man höjer svaga partier istället för att sänka starka och höja gain out är två olika sätt att uppnå minskad dynamik om det är det enda man vill uppnå så är metoden skitsamma

Fast det stämmer ju inte att "det är det enda man vill uppnå" om du läser vad jag tidigare skrivit?

Men jag citerar från Wikipedia för att styrka detta ytterligare:

"The human ear is sensitive to loud sounds being suddenly reduced in volume, but less so to soft sounds being increased in volume—parallel compression takes advantage of this difference. Unlike normal limiting and downward compression, fast transients in music are retained in parallel compression, preserving the "feel" and immediacy of a live performance. Because the method is less audible to the human ear, the compressor can be set aggressively, with high ratios for strong effect."

Genom detta kan man alltså uppnå:

1. Transparent kompression, eller om man så önskar:

2. Fet och hård pumpande kompression, som annars kan vara svår att få till utan att det låter illa. Detta eftersom man kan blanda in den komprimerade signalen efter behov, som då ger det tredje alternativet:

3. Ett mellanting av 1 och 2.

Ljudexempel vore kanon om du har tid. Det är alltid trevligt.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Genom detta kan man alltså uppnå:

1. Transparent kompression, eller om man så önskar:

2. Fet och hård pumpande kompression, som annars kan vara svår att få till utan att det låter illa. Detta eftersom man kan blanda in den komprimerade signalen efter behov, som då ger det tredje alternativet:

3. Ett mellanting av 1 och 2.

Avslutningsvis har jag en liten undring:

Du sa ovan att du "håller med Valle och använder själv mycket sällan [parallellkompression]". Men de alternativ du räknar upp här (i citatet) borde rimligen vara något du vill åstadkomma oftare än mycket sällan. Jag är lite nyfiken, hur går du till väga då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Avslutningsvis har jag en liten undring:

Du sa ovan att du "håller med Valle och använder själv mycket sällan [parallellkompression]". Men de alternativ du räknar upp här (i citatet) borde rimligen vara något du vill åstadkomma oftare än mycket sällan. Jag är lite nyfiken, hur går du till väga då?

När jag komprimerar är jag ofta ute efter en viss karaktär, dvs färgning av ljudet. Då använder jag hellre bandkompression i form av rullbandspluggar, eller en kompressor med karaktär, tex White 2A eller Black 76. Andra alternativ är Satson och Nebula 3 pro.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag komprimerar är jag ofta ute efter en viss karaktär, dvs färgning av ljudet. Då använder jag hellre bandkompression i form av rullbandspluggar, eller en kompressor med karaktär, tex White 2A eller Black 76.

Låter najs!

Men i de fall du eventuellt skulle vilja uppnå t.ex. transparent kompression, lägger du upp en par-kompskonfigurering då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter najs!

Men i de fall du eventuellt skulle vilja uppnå t.ex. transparent kompression, lägger du upp en par-kompskonfigurering då?

P-komp har jag använt med lyckat resultat på kick och snare i grupp. Gällande transparent kompression väljer jag hellre att komprimera försiktigt i olika lager. Men jag blev faktiskt lite sugen på att experimentera lite mer med p-komp nu efter denna livliga diskussion. Tack för det!

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Genom detta kan man alltså uppnå:

1. Transparent kompression

2. Fet och hård pumpande kompression

3. Ett mellanting av 1 och 2.

jepp

precis som med vanlig kompression alltså

man får använda dom olika parametrarna attack å release lite olika bara

hade du däremot suttit med en kompressor som bara har ratio å threshold så är det en annan nyttofemma

"The human ear is sensitive to loud sounds being suddenly reduced in volume, but less so to soft sounds being increased in volume—parallel compression takes advantage of this difference.

vi talar ju om ett signalförhållande mellan starkt å svagt

om du sänker toppar med 3dB men kör make up på 3dB - vad har du då gjort annat än höjt det svaga?

snarare än att prata om transparens skulle jag säga att p-komp blir intressantast när du pressar en kompressor hårt så den ändrar ljudets karaktär - som du sen efter tycke å smak kan blanda med orginalsoundet

Link to comment
Dela på andra sajter

"Genom detta kan man alltså uppnå:

1. Transparent kompression

2. Fet och hård pumpande kompression

3. Ett mellanting av 1 och 2."

jepp

precis som med vanlig kompression alltså

man får använda dom olika parametrarna attack å release lite olika bara

hade du däremot suttit med en kompressor som bara har ratio å threshold så är det en annan nyttofemma

Fast du felciterar ju mig, såhär skrev jag:

1. Transparent kompression, eller om man så önskar:

2. Fet och hård pumpande kompression, som annars kan vara svår att få till utan att det låter illa. Detta eftersom man kan blanda in den komprimerade signalen efter behov, som då ger det tredje alternativet:

3. Ett mellanting av 1 och 2.

Jag håller med att p-komp blir intressant när man pressar kompressorn hårt.

Mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast du felciterar ju mig, såhär skrev jag:

som annars kan vara svår att få till utan att det låter illa.

njae

att det skulle vara så svårt är ju din utgångspunkt - likaså att p-komp skulle göra det lättare

jag håller inte med

men det är oviktigt i sammanhanget

märk väl att jag inte påstår att p-komp inte kan tillföra nåt

jag menar på att det är nåt som dom flesta ordhypar utan att egentligen ha så mycket susning om

precis som rörvärme å bandkompression etc

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Fast pkomp är ju ingen hype, det är ju en metod.

Pkomp virvel har jag gjort sedan hedenhös.

Men rörvärme är jag allergiskt emot... kanske inte bandkompression men tron att tape gör magi för ljudet....

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast pkomp är ju ingen hype, det är ju en metod.

utesluter det ena det andra?

så sa jag ju "ordhype" också - dvs nåt som folk slänger sig med för att det verkar rätt att säga å nämna

att man sen faktiskt också använder det hindrar ju inte heller att man inte vet så mycket om vad man gör å framför allt varför

Link to comment
Dela på andra sajter

att man sen faktiskt också använder det hindrar ju inte heller att man inte vet så mycket om vad man gör å framför allt varför

Well, varför något sker är kanske inte så relevant, för det mesta. Men vad som sker och hur man går till väga för att uppnå resultatet är ju högst intressant. Annars är det ju som att ratta en EQ som slumpar värdena varje gång man rör ett filter...

Men jag antar att det var något ditåt du menade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan, har just läst igenom denna tråd och blir ganska förundrad över varför vissa här typ valle + demonen går så hårt åt yllet i rena rama hårklyverier???

Antingen så jävlas dom bara eller så fattar dom inte ett jävla smack om signal-processing verkar det som, who knows...Joachime sammanfattade det rätt ok men yllet har ju på många vis försökt säga det på ett enkelt sätt med lite egna ordval kanske...

Att rakt av förkasta paralellkompression som valle gör och säga att det är bakåtsträvande etc är riktig riktigt puckat faktiskt, jag ids inte ens förklara varför utan råder denne individ att ta sig en titt på wiki eller andra källor och läsa innantill eftersom denne inte vill inse de totalt uppenbara fördelarna med denna metod!!!

Nog om detta nu, alla metoder är bra när dom är bra?!? 😉🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Att rakt av förkasta paralellkompression som valle gör och säga att det är bakåtsträvande etc är riktig riktigt puckat faktiskt, jag ids inte ens förklara varför utan råder denne individ att ta sig en titt på wiki eller andra källor och läsa innantill eftersom denne inte vill inse de totalt uppenbara fördelarna med denna metod!!!

Jo, jo... Jag är alltså puckad för att jag inte vill se de totalt uppenbara fördelarna med paralellkompression... Vilka jävla uppenbara fördelar? Den enda fördelen med par-komp idag är enligt min mening när det kommer till "rescue" av kasst material, eller kanske som en fejkloudness på en stereomix. I övrigt tycker jag bara att par-komp har blivit en "effekt" som gör att alla trummor låter likadant idag – i alla jävla genrer. Hade jag lagt upp en produktion som innehöll en 80-tals gate-virvel och gnällt på alla för att de inte såg de uppenbara fördelarna med att ha en 80-tals gate-virvel i ALLA produktioner, så hade du förmodligen tyckt att jag var lite av en reaktionär...

Du verkar en aning sömndrucken efter uppvaknandet av din tre år långa forumkoma, vilket förmodligen är skälet till att du krämar ur dig något du i egenskap av proffs kanske skulle behållit för dig själv.

Sådäriallhast.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett moget och observant inlägg av Florian. Florian, låt dig inte provoceras av duon Demonen och Valle. D och V verkar vara inställda i "dogfight" mode i detta ämne.

Tänkte först göra en rolig gubbe här men känner inte att det bidrar i detta läge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så där i alla hast håller jag inte med Valle om att det är parallellkompression som likriktar produktioner i alla genrer. Lika lite som jag enkom vill anklaga trackingkompressorn, busskompressorn, sidechainpumpet, rörvärmen, brickwallimitern, reverbet, eq'n eller delayet för att vara orsaken till mellanmjölkens etablering i musikens mittfåra.

Om jag ska peka ut en avgörande orsak till den musikaliska slätstrukenheten är det istället idealet. Men det finns en ljusning.

Jag lånar några ord av Emil Svanängen i Loney Dear som rundar av en intervju för en en konkurrerande tidning med följande:

Nu när till och med ett barn kan få till en felfri inspelning kommer det opolerade förhoppningsvis få större utrymme.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett moget och observant inlägg av Florian. Florian, låt dig inte provoceras av duon Demonen och Valle. D och V verkar vara inställda i "dogfight" mode i detta ämne.

Tänkte först göra en rolig gubbe här men känner inte att det bidrar i detta läge.

No problem det är ju övertydligt vad som pågår, tack för välmeningen!

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett moget och observant inlägg av Florian.

Moget? Njae... Att puckoförklara någon som väljer att inte försvara stenåldersteknik är inte moget. Snarare gubbigt, skulle jag vilja påstå. Men en rejäl åsikt var det, definitivt.

Så där i alla hast håller jag inte med Valle om att det är parallellkompression som likriktar produktioner i alla genrer.

En liten korr bara: Som "likriktar" trumsoundet (som sagt); inte produktionerna i dess helheter. Biggi diffi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...