Jump to content
Annons

Få till proffsigt elgitarrljud med Guitar Rig 5?


ramoand

Recommended Posts

Jag tror många blir besvikna när de lirar genom mjukvarorna, med sina studiomonitorer (som kanske inte är av bästa sort). De jämför denna upplevelse med hur det känns att spela på en riktig stärk, och givetvis känns det både tamt, dynamiklöst och trist.

Har man inte råd med fet gitarrigg ska man inte klaga på mjukvaran, utan se den som en möjlighet. Har du en fet gitarrigg, varför använder du då mjukvaran? Jag vet, även billigare förstärkare kan ha en själ som mjukvaran inte kan replikera - försök förbise det i mitt resonemang.

MVH

Har helt ok studiomonitorer faktiskt, Adam A7X. Men är helt med på att det blir annorlunda jämfört med att spela på en riktig stärkare 🙂 Vi har inte riktigt den möjligheten, förutom i replokalen och där är väl inte akustiken den bästa...

Vi har tidigare använt en POD XT Live som jag sagt tidigare och den har gett bra resultat men inte grymt resultat... Nu när den har pajjat så har jag funderat på att byta till Guitar Rig 5 istället.

I så fall kanske man kan nöja sig med att spela in en clean signal genom DP-1 :an så kan andra köra den genom olika pluggar för att testa. Med lite tur kanske jag hinner det ikväll.

Hade vart mycket intressant att höra om du har möjlighet att göra det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fick syn på den här videon:

Här låter det ju riktigt bra. Men när jag provar själv så låter det ganska mycket skitigare, noise-igare o mer som dammsugardist typ med alla presets. Vad kan det bero på? Mitt ljudkort ska funka bra, har spelat in bas nyligen som lät jättebra. Har också provat med både en Fender Telecaster och en Gibson Les Paul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick syn på den här videon:

Här låter det ju riktigt bra. Men när jag provar själv så låter det ganska mycket skitigare, noise-igare o mer som dammsugardist typ med alla presets. Vad kan det bero på? Mitt ljudkort ska funka bra, har spelat in bas nyligen som lät jättebra. Har också provat med både en Fender Telecaster och en Gibson Les Paul.

Nån som vet varför de blir så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som vet varför de blir så?

Du tycker ljudet från en video (med dess "informationskomprimerade" ljud) låter bra, men dina presets du hör direkt från din gitarr/plugg låter dammsugardist? (Vad är det, förresten?)

Då är mitt tips att du LP:ar någonstans vid 6kHz, sist i kedjan, så jävlar ska du se...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tycker ljudet från en video (med dess "informationskomprimerade" ljud) låter bra, men dina presets du hör direkt från din gitarr/plugg låter dammsugardist? (Vad är det, förresten?)

Då är mitt tips att du LP:ar någonstans vid 6kHz, sist i kedjan, så jävlar ska du se...

Ja precis. Har demat Guitar Rig 5 men har inte lyckats få till nåt riktigt bra ljud med dom preseten som finns. Har provat att skruva lite själv också och fått till hyfsade ljud, men ingen som e sådär riktigt riktigt bra.

Dammsugardist är väl ganska, va ska man säga, som om man boostar rejält i diskanten. Svårt att förklara exakt med ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Att skära, som Valle skrev, är ett måste då ampsims låter allt för bright och vasst. Själv brukade jag köra vid 9khz och vid runt 2.7-3kkz. Men prova dig fram med EQ:n. För att ampsims ska låta bättre måste man EQ:a en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade Vandal-pluggen och måste säga att den är riktigt bra 🙂 Låter mer "naturlig" än Guitar Rig. Har också börjat EQ:a ljuden en del och det har också hjälpt 🙂

Ja, Vandal låter riktigt bra och gillar man att skruva och ratta är det mycket roligt man kan ha med den.

Ett annat tips som är lite billigare är Kuassa Amplifikation som jag tycker också låter riktigt bra. Deras Amplifikation One och Amplifikation Creme rekommenderar jag att prova.

Dessa tre pluggar tycker jag låter betydligt mer realistiska än Guitar Rig, fast ge inte upp på Guitar Rig för det, jag har provat att spela in med gratisversionen av den och har lyckats få riktigt bra resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej trådskaparen,

Här är två låtar jag spelat in med GR5, tycker det är toppen och bättre än Amplitube när det gäller det sound du beskriver; marshall/mesa/hi-gain rock.

Här blandade jag Mesa och Marshall, endast lite Waves SSL EQ och Waves LA3 på i övrigt.

http://soundcloud.com/albalb/the-dearly-beloved-high-on

Och här kör jag endast Mesa-emulation.

http://soundcloud.com/albalb/the-dearly-beloved-panic

De cleanare grejerna är dock Amplitube då jag tycker deras AC30 slår allt i den kategorin.

Använder Les Paul standard och Tele Thinline

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej trådskaparen,

Här är två låtar jag spelat in med GR5, tycker det är toppen och bättre än Amplitube när det gäller det sound du beskriver; marshall/mesa/hi-gain rock.

Här blandade jag Mesa och Marshall, endast lite Waves SSL EQ och Waves LA3 på i övrigt.

http://soundcloud.com/albalb/the-dearly-beloved-high-on

Och här kör jag endast Mesa-emulation.

http://soundcloud.com/albalb/the-dearly-beloved-panic

De cleanare grejerna är dock Amplitube då jag tycker deras AC30 slår allt i den kategorin.

Använder Les Paul standard och Tele Thinline

Oj det där lät riktigt bra 🙂 Har du skapat dom preseten från grunden då? Har du eq:at mycket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket, jag har utgått ifrån en preset som heter nånting med foo fighters, vilken i sig var rattad riktigt bra.

Sen rattade jag mängden dist, balans mellan stärkarna och EQ efter vad som krävs för att det ska sitta bra med låten, även beroende på gitarren såklart.

Nej på den första var det bara en liten boost vid 8khz, på den andra tror jag inte det är nån EQ vid mix.

Jag blev riktigt glad när jag testade GR5 eftersom det innebar att jag kunde tracka en hel EP utan att behöva släpa mig till min stärkare och allt jobb kring det.

Lajnat via en Golden Age Pre73 med carnhills, vilken har riktigt fin DI.

Kör hårt!

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej trådskaparen,

Här är två låtar jag spelat in med GR5, tycker det är toppen och bättre än Amplitube när det gäller det sound du beskriver; marshall/mesa/hi-gain rock.

Här blandade jag Mesa och Marshall, endast lite Waves SSL EQ och Waves LA3 på i övrigt.

http://soundcloud.co...beloved-high-on

Och här kör jag endast Mesa-emulation.

http://soundcloud.co...y-beloved-panic

De cleanare grejerna är dock Amplitube då jag tycker deras AC30 slår allt i den kategorin.

Använder Les Paul standard och Tele Thinline

vad är waves La3? hittar den inte i mitt paket..

Link to comment
Dela på andra sajter

Den ingår i paketet CLA classic compressors, köpte den separat så vet inte om det ingår i nåt wavespaket i övrigt.

mietek har rätt; LA3:n ingår i CLA-paketet. återfinns även Mercury- och Horizon-paketen 🙂

Och såklart går det givetvis att köpa den separat.

Vänligen,

CHAE

Edith: lade till lite...

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...