Jump to content
Annons

Få till proffsigt elgitarrljud med Guitar Rig 5?


ramoand

Recommended Posts

Vi håller på och spela in bandets platta nu och vi har använt en line6 pod xt live för elgitarrerna. Den har funkat bra och vi har fått till bra distljud, men kanske inte så där riktigt riktigt bra. Nu har pod:en pajjat så vi tittar på lite andra lösningar med och där är Guitar Rig 5 ett av alternativen.

De distljuden vi är ute efter i stil med Daughtry, Nickelback, Foo Fighters. Har googlat en hel del och alla säger olika. Vissa tycker att Guitar Rig är skitbra, andra tycker att det suger. Jag har provat demon lite grann med har inte hunnit testa så mycket tyvärr... Nu är det rätt bråttom med plattan o vi behöver lösa ett bra inspelningsalternativ för gitarrerna.

Det jag funderar på är: går det att få ett riktigt proffsigt ljud med Guitar Rig 5 i stil med ovan nämnda band om man lär sig ratta det bra? Det jag kan känna lite grann är att ljud blir en aning "platt", men då har jag bra dratt igenom preseten. Eller har ni något annat alternativ ni kan rekommendera som är bättre än Guitar Rig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

jag kör själv med 5:an och jag tycker att det fungerar kalas 🙂 Det kanske krävs lite extra tweakning för att få fram de där riktigt bra dist-ljuden men det är det värt tycker jag.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Instämmer med föregående talare. Guitar Rig 5 är riktigt kompetent! Ge det lite tid och tålamod så ska ni se att ni får till det.

Vill minnas att det fanns en riktigt bra pre-set för Foo Fighters-soundet i Guitar Rig 4. Kan ha varit 3 också. Kolla den, om ni har möjlighet, och tweaka till den så det passar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten ramoand, kommer ni även över en RigKontrol så är ni rejält hemma 🙂 GuitarRig fungerar såklart kalas utan den men det är med kontrollen som man verkligen kan uttnyttja GuitarRig 5 till fullo. Jag upplever att det känns så oerhört mer mer intuitivt ihop med kontroll-enheten.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten ramoand, kommer ni även över en RigKontrol så är ni rejält hemma 🙂 GuitarRig fungerar såklart kalas utan den men det är med kontrollen som man verkligen kan uttnyttja GuitarRig 5 till fullo. Jag upplever att det känns så oerhört mer mer intuitivt ihop med kontroll-enheten.

Vänligen,

CHAE

Vad blir det för latency med den enheten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten ramoand, kommer ni även över en RigKontrol så är ni rejält hemma 🙂 GuitarRig fungerar såklart kalas utan den men det är med kontrollen som man verkligen kan uttnyttja GuitarRig 5 till fullo. Jag upplever att det känns så oerhört mer mer intuitivt ihop med kontroll-enheten.

Vänligen,

CHAE

Okej vad är det man tjänar på med Rig Kontrol? Tänker du på livespelningar o sånt då eller? Tänkte nämligen köpa Komplete 8 Ultimate o där ingår väl inte Rig Kontrol...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det jag funderar på är: går det att få ett riktigt proffsigt ljud med Guitar Rig 5 i stil med ovan nämnda band om man lär sig ratta det bra? Det jag kan känna lite grann är att ljud blir en aning "platt", men då har jag bra dratt igenom preseten. Eller har ni något annat alternativ ni kan rekommendera som är bättre än Guitar Rig?

Om du har en mickförstärkare med mycket skjuts dvs bra transientrespons med högt till tak så går det att få riktigt bra resultat med Guitarrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad blir det för latency med den enheten?

Sorry för sent svar (satt på jobbet). Gjorde en liten test alldeles nyss och fick upp följande "värden";

I standalone-mode (d v s som ljudkort)

Input: 6,4 ms

Processing: 6ms

Output: 4,5ms

Overall: 17ms

Ihop med mitt Pro40 (då det således arbetar enbart som hårdvarukontroller)

Input: 5,5ms

Processing: 5,1ms

Output: 2,4ms

Overall: 13ms

Kul test att göra 🙂

Jag hör då inget lagg, sprak, knaster eller så och effekterna (även "tunga" ditos typ delayer) flyter på fint i båda lägena.

Okej vad är det man tjänar på med Rig Kontrol? Tänker du på livespelningar o sånt då eller? Tänkte nämligen köpa Komplete 8 Ultimate o där ingår väl inte Rig Kontrol...

Alltså, det jag känner är att man helt enkelt (lyx)löser av/på-funktioner för diverse stompboxar, wah-wah (såklart) och reglering av olika tidsbaserade effekter. Vad jag menade med "intuitivt" är att det blir lite mer som jag är "van" vid (om man nu är som jag, gitarrist och kört med lite pedalbord). Det blir lite mer lättfattligt och mer överskådligt tyycker jag.

Jag kan nog tänka mig att prova den här kontrollenheten ihop med GuitarRig vid livespelningar, ja. Har testkört den här hemma i några dagar på lite olika projekt och det har funkat finfint.

Demade AmpliTube men jag kände inte att det funkade för mig. Svårt att sätta fingret på vad det var men jag upplevde det som allmänt...plottrigt.

Vänligen,

CHAE

Edith: lade till lite

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har en mickförstärkare med mycket skjuts dvs bra transientrespons med högt till tak så går det att få riktigt bra resultat med Guitarrig.

Okej, vad ska de va för mickförstärkare då? Just nu har jag bara en presonus firestudio mobile där jag pluggar in gitarren o sen lägger på guitar rig 5 demo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry för sent svar (satt på jobbet). Gjorde en liten test alldeles nyss och fick upp följande "värden";

I standalone-mode (d v s som ljudkort)

Input: 6,4 ms

Processing: 6ms

Output: 4,5ms

Overall: 17ms

Ihop med mitt Pro40 (då det således arbetar enbart som hårdvarukontroller)

Input: 5,5ms

Processing: 5,1ms

Output: 2,4ms

Overall: 13ms

Kul test att göra 🙂

Jag hör då inget lagg, sprak, knaster eller så och effekterna (även "tunga" ditos typ delayer) flyter på fint i båda lägena.

Tack för denna jämförelse, seriöst minst sagt!

Ingen fara, detta var inget sent svar, och alla måste vi ju jobba. 🙂

Bara för att klargöra, den första är med RigKontrol?

Jag ser att du har snäppet lägre latency på båda enheterna än vad jag har med min Eleven Rack, det skiljer 2-3 ms på Overall och någon ms på de övriga. Skall dock kolla upp dessa siffror nogrannare.

Då kan man börja undra hur mycket detta gör då jag märker att det laggar lite med min Eleven Rack.

Nu tycker jag inte att det är någon katastrof, tack vare Eleven Rack kan jag ju faktiskt sitta med mjukvarupluggar och spela utan att offra för mycket av känslan.

Med mitt EMU 0202 var det inte ens att tänka på, alldeles för mycket lagg, helt enkelt.

Har du någon erfarenhet vad dessa få ms kan ha för betydelse i mjukvarupluggar när det kommer till latency?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, vad ska de va för mickförstärkare då? Just nu har jag bara en presonus firestudio mobile där jag pluggar in gitarren o sen lägger på guitar rig 5 demo.

Det duger gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag inte att det är någon katastrof, tack vare Eleven Rack kan jag ju faktiskt sitta med mjukvarupluggar och spela utan att offra för mycket av känslan.

Sitter du och lajnar in signalen genom ditt Eleven Rack för att sedan lägga pluggar på den? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Sen kan jag säga att jag helst inte vill lägga mer än 2000 kr på en mickförstärkare..

Då får du nog nöja dig med att gitarrljudet kanske inte blir riktigt så som det låter på professionella inspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, vad exakt blir skillnaden? Och hur stor blir skillnaden? Sen kan jag säga att jag helst inte vill lägga mer än 2000 kr på en mickförstärkare..

En prisjaktning säger oss tämligen omedelbart att den billigaste DP1:an, i dagsläget, kostar 11 995 pengar (inkl frakt) hos...tadaaa...CLAES!

Det är nästan bud på en 😉 bara för det.

Hej Claes!

Tack för denna jämförelse, seriöst minst sagt!

Ingen fara, detta var inget sent svar, och alla måste vi ju jobba. 🙂

Bara för att klargöra, den första är med RigKontrol?

Jag ser att du har snäppet lägre latency på båda enheterna än vad jag har med min Eleven Rack, det skiljer 2-3 ms på Overall och någon ms på de övriga. Skall dock kolla upp dessa siffror nogrannare.

Då kan man börja undra hur mycket detta gör då jag märker att det laggar lite med min Eleven Rack.

Nu tycker jag inte att det är någon katastrof, tack vare Eleven Rack kan jag ju faktiskt sitta med mjukvarupluggar och spela utan att offra för mycket av känslan.

Med mitt EMU 0202 var det inte ens att tänka på, alldeles för mycket lagg, helt enkelt.

Har du någon erfarenhet vad dessa få ms kan ha för betydelse i mjukvarupluggar när det kommer till latency?

He he, jag vart nyfiken på att kolla hur landet låg nu när vi ändå var inne på ämnet 🙂 Kul att du uppskattade det.

Jepp, de första värdena är alltså när GuitarRig körs med RigKontrol som ljudkort och hårdvarukontroller (som då drivs via USB som vilket ljudkort som helst). De andra värdena är när jag kör GuitarRig som mjukvarustärk och enbart använder RigKontrol som ett avancerat pedalbord.

Som sagt; jag har då aldrig upplevt något lagg som pajar spelkänslan eller liknande. CPU:n ligger och toppar max 9-10% när man kikar i GuitarRig (vare sig jag kör det i standalone mode eller som mjukvarustärk i mitt DAW). Iofs då experimenterar jag aldrig med stereo-läget. Notera dock att jag aldrig saftar på för fullt med diverse tunga (tidsbaserade) effekter (även om jag kan).

Intressant där med ElevenRack's värden 😮 Återkom mer än gärna när du kikat närmare på det.

Men som sagt, hör man ingenting så finns det inte 😛

Vänligen,

CHAE

Edith: lade till lite och länkade även till prisjaktningen

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Då får du nog nöja dig med att gitarrljudet kanske inte blir riktigt så som det låter på professionella inspelningar.

Okej så jag måste lägga 12 papp för att få proffsigt gitarrljud? Skulle gärna vilja veta lite mer vad exakt som blir annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Okej så jag måste lägga 12 papp för att få proffsigt gitarrljud? Skulle gärna vilja veta lite mer vad exakt som blir annorlunda.

Jag tycker du ska låna hem några mickförstärkare i olika prisklasser och jämföra för att själv komma fram till vad du tycker bäst om. Sen kan du ta ställning till hur du vill prioritera. Det är så jag har gjort för att komma fram till dom värderingar jag har.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du ska låna hem några mickförstärkare i olika prisklasser och jämföra för att själv komma fram till vad du tycker bäst om. Sen kan du ta ställning till hur du vill prioritera. Det är så jag har gjort för att komma fram till dom värderingar jag har.

Jo de låter som bra ide. Ska se om jag kan få göra det.. Är mickförstärkare bra bara för denna typ av gitarr inspelning eller är det bra även om man mickar upp stärkare eller kanske spelar in sång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej för fan. Åtminstone inte i bemärkelsen "12kkr bara preamp". Håll i hatten liksom:) ... 12-20000 kr för att fixa upp den rena gitarrsignalen till line-nivå är rena blajjet.

Nä tänkte väl det... 🙂 kändes lite i överkant, hehe. Jag har hört att denna skall vara bra:

http://www.studioprojectsusa.com/vtb1.html

Är det något att ha eller är det bara helt onödigt att skaffa, för jag har väl inbyggd preamp i mitt presonus firestudio mobile?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä tänkte väl det... 🙂 kändes lite i överkant, hehe. Jag har hört att denna skall vara bra:

http://www.studioprojectsusa.com/vtb1.html

Är det något att ha eller är det bara helt onödigt att skaffa, för jag har väl inbyggd preamp i mitt presonus firestudio mobile?

Jag har faktiskt precis en sån VTB1. Utmärkt pryl. Men jag tror nog att din Presonusburk gör jobbet nog så bra. Förutom den lilla rörfärgningen som VTB1 kan ge, men den brukar jag faktiskt nolla när jag spelar gitarr.

My two cents blir att jag delar åsikten att signalvägen du har duger gott. Resten är dina fingrar, gitarren/strängar/mikar och föralldel mjukvarufrågan du diskuterar precis här. Om du inte vill gå hela vägen med förstärkare->4*12a->uppmikad låda.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä tänkte väl det... 🙂 kändes lite i överkant, hehe. Jag har hört att denna skall vara bra:

http://www.studioprojectsusa.com/vtb1.html

Är det något att ha eller är det bara helt onödigt att skaffa, för jag har väl inbyggd preamp i mitt presonus firestudio mobile?

Jag har faktiskt precis en sån VTB1. Utmärkt pryl. Men jag tror nog att din Presonusburk gör jobbet nog så bra. Förutom den lilla rörfärgningen som VTB1 kan ge, men den brukar jag faktiskt nolla när jag spelar gitarr.

My two cents blir att jag delar åsikten att signalvägen du har duger gott. Resten är dina fingrar, gitarren/strängar/mikar och föralldel mjukvarufrågan du diskuterar precis här. Om du inte vill gå hela vägen med förstärkare->4*12a->uppmikad låda.

tjing

...och här demar Gearwire just VTB-1:an 🙂

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=c_QjSqjrtQ8

Vänligen,

CHAE

Edith: Nu vet jag inte vad som hände, eftersom det alltid har gått att visa filmerna direkt i inlägget men inte nu 😳 Nåväl, man kan inte få allt 😛

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Testade Guitar Rig 5 för första gången idag. Kört med 4:an förut. Måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad av den nya Control-room grejen. Hittade direkt ett bra rockljud, och det lät tightare än förut på något sätt.

Testa gör såhär: Välj någon schysst förstärkartopp, igen högtalare till det, sen lägger du till Control Room Pro. Där finns massa olika cabinets, mickar och mickpositioner att välja mellan.

Jag kan rekommendera att köra med en Lead 800 och "4x12 uk 70s white" som högtalare.

Annars så minns jag att jag rattade fram ett bra ljud i Guitar Rig 4 som passade perfekt till Foo Fighters-låten Everlong.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Nej för fan. Åtminstone inte i bemärkelsen "12kkr bara preamp". Håll i hatten liksom:) ... 12-20000 kr för att fixa upp den rena gitarrsignalen till line-nivå är rena blajjet.

Men då glömmer du kanske att 12k är för två kanaler. 6k per kanal är ett ganska vettigt pris för en mickförstärkare av hög kvalité 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror många blir besvikna när de lirar genom mjukvarorna, med sina studiomonitorer (som kanske inte är av bästa sort). De jämför denna upplevelse med hur det känns att spela på en riktig stärk, och givetvis känns det både tamt, dynamiklöst och trist.

Det man egentligen ska jämföra är den fysiska stärkaren, mickad, inspelad, och sedan uppspelad på monitorerna. Nu är skillnaden betydligt mindre. Behåller man detta perspektivet när man rattar ljuden i mjukvaran, kan man få till riktigt vettiga grejer.

Men visst. Jag förstår ändå vad ni menar. En bra fysisk rigg, korrekt uppmickad, kan vara magisk. Suset, bruset, tjutet och energin finns aldrig på samma sätt i mjukvaran. Frågan är, vem har tillgång till de typen av kvalitativ gitarrigg + mick, o.s.v.? Inte alla. De som vart med i gemet ett tag har kanske lyckats skrapa ihop till en eller två av drömpryttlarna, resten får leva i mellanlandet, med Line 6 emulationsförstärkare med mera.

Har man inte råd med fet gitarrigg ska man inte klaga på mjukvaran, utan se den som en möjlighet. Har du en fet gitarrigg, varför använder du då mjukvaran? Jag vet, även billigare förstärkare kan ha en själ som mjukvaran inte kan replikera - försök förbise det i mitt resonemang.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då glömmer du kanske att 12k är för två kanaler. 6k per kanal är ett ganska vettigt pris för en mickförstärkare av hög kvalité 🙂

Du är självklart välkommen att lägga upp ett jämförande ljudexempel som visar att din förförstärkare är ett "måste" för vettigt gitarrljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Tanken har slagit mig. Frågan är bara vad jag ska jämföra med då jag inte har nån dålig att jämföra med.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

I så fall kanske man kan nöja sig med att spela in en clean signal genom DP-1 :an så kan andra köra den genom olika pluggar för att testa. Med lite tur kanske jag hinner det ikväll.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Återigen länkar jag till crillemannens eminenta test av preamps.

http://forum.studio....003-octopre-le/

Här framkommer det med all tydlighet hur liten skillnad det är på dyra vs billiga preamps.

Skit i ADDA och preamps, dessa saknar idag betydelse för hemmainspelning och egentligen även för pro sammanhang, men där måste man brösta upp sig så det blir en marknadsföringspryl av grejerna.

Och att dyra preamps skulle färga fint är så befängt att jag trillar av stolen. Stoppa in milspecade prylar i en preamp och vips blir den sämre och börja färga resultatet?Nej skall man få färg åk till mallis eller köp en Studiomastermixer från 80 talet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...