Jump to content
Annons

Bygga kontrollrum


cwc

Recommended Posts

Tänk dig främre väggen i "dead end" som ett horn i konstruktionen.

Det kan hjälpa i förståelsen.

/Cruncharn'

Såhär menar du?

post-14852-0-62344900-1320240690_thumb.jpg

Eller kanske tom. så här:

post-14852-0-60891100-1320242432_thumb.jpg

Bör absorbenterna även vara från golv till tak eller kan man spara en halvmeter nertill (massa el å skit där som jag vill komma åt)

Redigerat av cwc
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

skulle annars kunna vara en ide att bygga spaltpanel mot främre delen.

sedan gör du bakre delen död för att unvika att få tillbaka för starka freflektioner där ifrån.

sido väggarna, fån dörren och bakåt, kan man bygga med porös bredbands absorbering och vnklad spaltpanel resonator där den reflekterande ytan riktar relektioner mot död delen längt bak.

exempel vis 600mm breda paneler som man placerar varannan, porös bredbands - spalt -porös bredbands -spalt osv så många man få plats med till barkre hörenen.

slängde ihop en snabbskiss på främre delen:

post-19551-0-05837500-1320257832_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle annars kunna vara en ide att bygga spaltpanel mot främre delen.

sedan gör du bakre delen död för att unvika att få tillbaka för starka freflektioner där ifrån.

sido väggarna, fån dörren och bakåt, kan man bygga med porös bredbands absorbering och vnklad spaltpanel resonator där den reflekterande ytan riktar relektioner mot död delen längt bak.

exempel vis 600mm breda paneler som man placerar varannan, porös bredbands - spalt -porös bredbands -spalt osv så många man få plats med till barkre hörenen.

slängde ihop en snabbskiss på främre delen:

post-19551-0-05837500-1320257832_thumb.png

Menar du att invertera klassiskt LEDE-rum adrumdrum!?

Aldrig sett nåt liknande.

Spaltpanel är ju riktigt bra prylar men du avser alltså att döda bakre väggen?

Piiiz!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle annars kunna vara en ide att bygga spaltpanel mot främre delen.

sedan gör du bakre delen död för att unvika att få tillbaka för starka freflektioner där ifrån.

sido väggarna, fån dörren och bakåt, kan man bygga med porös bredbands absorbering och vnklad spaltpanel resonator där den reflekterande ytan riktar relektioner mot död delen längt bak.

exempel vis 600mm breda paneler som man placerar varannan, porös bredbands - spalt -porös bredbands -spalt osv så många man få plats med till barkre hörenen.

slängde ihop en snabbskiss på främre delen:

post-19551-0-05837500-1320257832_thumb.png

* skulle annars kunna vara en ide att bygga spaltpanel mot främre delen.

Är det inte bättre att ha bredbandiga absorbenter bakom monitorerna då de bättre fångar upp basen och inte ger ifrån sig så mycket reflexer?

* sido väggarna, fån dörren och bakåt, kan man bygga med porös bredbands absorbering och vnklad spaltpanel resonator där den reflekterande ytan riktar relektioner mot död delen längt bak.

exempel vis 600mm breda paneler som man placerar varannan, porös bredbands - spalt -porös bredbands -spalt osv så många man få plats med till barkre hörenen.

Måste försöka hålla de väggarna så rena som möjligt av utrymmes och trivselskäl... Det är lika viktigt att kunna skapa och slänga mig tillbaka med en öl eller två då å då som det är att ha den perfekta lyssningen.

Det känns som att idén med dead/live end passar bra i min situation då det efter den modellen borde gå att bygga rummet för att passa både relax och lyssningssyftet.

Bra idéer dock!

post-14852-0-84190200-1320273707_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att invertera klassiskt LEDE-rum adrumdrum!?

Aldrig sett nåt liknande.

Spaltpanel är ju riktigt bra prylar men du avser alltså att döda bakre väggen?

Piiiz!

/Cruncha'

inte döda helt, men man ska minska starka sena reflektioner från bakre delen.

exempelvis john sayers och joh brandt designar ofta kontrollrummen så. i vissa fall i absorbering i kombination med diffusorer, dock inte sayers för han gillar inte diffusorer i kontrollrum. taket byggs dock med bredabans absorbering i främredeln.

kolla här:

http://www.johnlsaye.../Pages/112F.htm

och kan du se joh brandts designser av kontrollrum:

http://www.jhbrandt.net/index.html

här finns det lite att läsa:

http://johnlsayers.com/Recmanual/Titles/Acoustics1.htm

om det nu ska byggas LEDE så ska rummet se ut så här:

LEDE.bmp

om det ska va klassiskt så är det väl igeneligen LEDE som är vänt bak och fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag fattat det rätt så är det dock bättre att ha en porös absorbent bakom monitorerna då de hamnar så nära väggen...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nuså...

Penga/tidsbrist har saktat ner bygget lite senaste veckan men nu blir det nya tag!

Fick klämt dit utdragsskivan för synthen idag, känns riktigt bra!

post-14852-0-29756800-1321903332_thumb.jpg

Nu e frågan vad nästa steg är... Bygga soffa eller sätta upp absorbentvägg bakom monitorerna? Spelar väl egentligen ingen större roll eftersom att båda ska göras innan det är dags för mätning av rummet... Tror jag satsar på väggen i första hand, känns mer tilltalande!

Tycker ni att jag ska satsa på superchunks eller bara vrida väggen i hörnen? Alltså... Superchunks eller nåt sånt här?

post-14852-0-87165400-1321903746_thumb.jpg

En annan fråga är hurvida men ska gå från golv till tak eller bara från strax under bordsskivan och nån meter upp med absorbenterna... Blir inte klok på detta...

Redigerat av cwc
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att följa ditt bygge!

Ett litet tips; det är nu ska börja mäta. På så sätt får du reda på hur rummet svarar på impulserna (väggar tak och golv) och var du kommer ha de största problemen. Då är det lättare att ta ställning till vad som behöver åtgärdas och hur.

hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att följa ditt bygge!

Ett litet tips; det är nu ska börja mäta. På så sätt får du reda på hur rummet svarar på impulserna (väggar tak och golv) och var du kommer ha de största problemen. Då är det lättare att ta ställning till vad som behöver åtgärdas och hur.

hälsningar / Björn

Jag har pendlat lite fram och tillbaka med detta... Vilken ordning det ska göras och när det är smartast att göra mätningarna.

När det gäller soffan så ska den stå där oavsett vilken påverkan den har på rummet så det borde vara smartast att bygga den innan mätningen och väggen bakom monitorerna har jag uppfattat som ganska självklar att behandla på detta vis då monitorerna kommer så nära väggen...

Hörn och grejer borde jag ju kanske vänta på däremot...

Tycker du att jag borde satsa på att bygga soffan först och göra mätningarna efter detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det ju dessutom lättare att veta vad som gör skillnad och vad som kan orsaka problem redan när du bygger... Dessutom får du ju kvitto på att dina åtgärder verkligen gör skillnad. Tex så är det ju senare svårt att veta vad ett ev basproblem beror på, är det en resonans i bordet, soffan som agerar resonanslåda, eller en stående våg i rummet. Gör du för- och mellanmätningar så blir det lättare att utesluta och identifiera.

Jag tänkte att du skulle kunna utnyttja soffan och bygga basfälla / resonator i den. Där har du ju flera hundra liter som du kan nyttja.

Ha! Jag hann före 😉

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Soffan kommer även att fungera som förvaring vilket är rätt viktigt i den lilla friggeboden men det skadar ju ändå inte att ta å göra en mätning innan jag bygger den... då har jag i alla fall möjligheten att göra nån liten kompromiss som kan förbättra bygget. Tack för svar, så får det bli!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey!

Vart iväg och fixat en mätmick idag (ECM8000) och kliat hål i skallen framför RAW... Fattade ingenting så jag fixade en trialversion av FuzzMeasure och saken var biff 😄

Hur som helst så slängde jag upp micken i sweetspot, klickade på "measure" och tryckte fingrarna i öronen... Här är resultatet:

Impulse

post-14852-0-12378300-1321989367.png

Reverberation Time

post-14852-0-28269200-1321989398_thumb.jpg

Frequency Response

post-14852-0-57279900-1321989465.png

Waterfall

post-14852-0-88503100-1321989484.png

Nu har jag ju ingen aning om vad som är upp och ner i dessa härliga illustrationer så det vore gött med lite respons och gärna nån länk till en sida här på forumet där sånahära mätningar tas upp och avdramatiseras...

Link to comment
Dela på andra sajter

För över hela mätdelen av bygget till denna tråden: http://forum.studio....ed-fuzzmeasure/ då jag tycker att det saknas en rejäl tråd om detta här på forumet...

Fortsätter här när det byggs lite grejer istället!

Peace!

Redigerat av cwc
Link to comment
Dela på andra sajter

Yo!

Efter lite studerande av rumsmätningen så verkar det som att jag inte behöver tänka så mycket på basen utan att det mer är mellanregistret som spökar....

post-14852-0-66152700-1322166043_thumb.png

Hade jag använt öronen istället så hade jag nog kunnat komma fram till detta på ett smidigare sätt men men... Kul att testa lite nya grejer oxå!

Då basen verkar under kontroll så blir nästa steg att bygga soffan/förvaringslådorna i softdelen av rummet...

post-14852-0-20141400-1322166339_thumb.jpg

Sett fram emot detta men nu har jag ju förstås ingen tid att greja så vi får se hur lång tid det tar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gött om du inte har problem med stående vågor i lågbas. I teorin så skulle du haft en första problemfrekvens vid ca 34Hz då ditt rum är 5meter långt. Prova att generera denna frekvens (sinuston) och gå runt i rummet och lyssna.

Tack för tipset, det ska jag göra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sprungit runt och lyssnat in sinustoner idag och man kan lugnt säga att det finns mycket att önska i det låga mellanregistret... ca 150hz, som Demonproducenten sa, beter sig oerhört märkligt i volym om man ränner runt lite och samma sak med 90hz och 420 hz.

i hörnet bakom min högra axel så sänks volymen drastiskt... Rätt häftigt då jag aldrig gjort detta tidigare men förstås inte så bra, och sen finns det ett par andra ställen där volymnivån sänks rejält.

Så vad ska jag göra med denna kunskapen? Börjar iallafall fatta diagrammen men hur går jag vidare?

Antar att jag ska satsa på en akustikbehandling som inte påverkar för höga frekvenser, hålpanel? Var? Där ljudnivån sänks eller där den är som högst?

Som vanligt tacksam som ett luder på gayklubb för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

efter som rummet är rektangulärt så kan du använda "mode calkulator" för att se vilken riktning frekvnser går. det är dock inte alla som visas på mode kalkulator som behöver vara problem i rummet,

http://www.mh-audio.nl/SG.asp

men om du du inte har ljudisolerat så behöver det inte vara så stort problem med stående vågor då som både absorberas och läcker ut genom väggar/tak/golv.

glömde att skriva detta(har lagt till) i den andra tråden om mätning:

mät med en monitor och micken ska va vinklad 70-80grade(90 grder är upp mot taket och 0 mot högtalarens acoustic axis).

det spelar dock inte så stor roll för bas frekvenser.

http://www.gearslutz...ic-ceiling.html

du kan även testa med att med olika placeing av monitorena och se om det blir bättre med dippar och jämnare frekvnsgång, närmre sidoväggarn, högre/lägre, längre fram/bak.

flytta, mät, flytta, mät... och se vad som händer.

högtlarna bör dock inte placeras med jämnt delbara mått, dvs till exempel inte dubbelt så lång mellan monitorerna som det är från H/V mintor till sidoväggen. inte mitt mellan golv och tak o.s.v...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är i full fÄrd med att bygga sofforna i rummet och kom på en grej... det blir enna två lådor som står mittemot varandra, på utsidan så Är de byggda av spånskivor och sedan så ska det på madrasserade lock på dessa.

Vore det en akustikmÄssigt bra ide att borra sisådÄr 500 hål i varje låda och isolera dom med mineralull för att skapa nån form av hålpanel?

KÄnns som ett sjysst alternativ för att komma åt de lÄgre registren... Så...

Vad sÄger ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompletterar med lite bilder...

post-14852-0-85761400-1323128965_thumb.jpg

Här är den första stommen och det kommer att bli en likadan mittemot... Frågan är om det är någon idé att höfta till en hålpanel på dessa två utan att ta hänsyn till mätningen, måste bygga när det finns tid och imorn finns just det, kanske borra 5 mm hål med 3 cm mellanrum?

Mittemellan dessa två, mot fönsterna, kommer det att finnas plats för att bygga en mer avstämd konstruktion, alternativt köpa en varitune om det så krävs...

post-14852-0-91577200-1323129260_thumb.jpg

Här har ni insidan, den är byggd av 18 mm spånskiva och reglad med 2 tum 2 så jag kan isolera med 5 cm mineralull och ändå få plats med en hel del förvaring men som sagt... är det nån idé att höfta en hålpanel utan att fatta mätningen till 100%?

Mycket tacksam för svar, imorn kör jag på hårt!

(Ska nog tillägga att antingen blir det en höftad perforering på de två sidosofforna eller så lämnar jag dom hela...)

Redigerat av cwc
Link to comment
Dela på andra sajter

Första soffan perforerad och klar för klädning...

post-14852-0-32639900-1323299796_thumb.jpg

322 hål, en mardröm för handleden men det blir förhoppningsvis ett gött resultat! Passade på att bygga in X-boxen och nintendot oxå för att spara plats och få lite ordning på sladdar och dyl...

I helgen ska det borras i den andra soffan och på med dynor och tyg å förhoppningsvis kan jag hinna med en ny mätning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär ja, sofforna klara och riktigt sköna blev dom oxå!

Hade lite tid över igår och fick slängt upp dämpningen vid mixplatsen...

Regling, 10 cm från väggen, jävligt typiskt att fönstret sitter 10 cm fel, men men... Vad gör man...

IMG_0802.jpg

På med lite gamla lakan på baksidan av reglarna...

IMG_0803.jpg

I med isolering...

IMG_0806.jpg

Sen var det bara att sy till tygerna, häfta upp dom och lista runt hela härligheten...

a.jpg

Toknöjd med resultatet, upplever en grymt mycket bättre definition i alla frekvenser... Grymt bra start måste jag säga!

IMG_0816.jpg

...

b.jpg

Ska dedikera helgen till att få ordning på REW då trialversionen av Fussmeasure gått ut... Tar gärna emot lite hjälp på den fronten då jag inte fattar ett skit...

Peace/Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...