Jump to content
Annons

Mäta kontrollrum med FuzzMeasure


cwc

Recommended Posts

Hey!

Håller just nu på att försöka mäta upp kontrollrummet inför akustikbehandling och har valt att jobba med programmet FuzzMeasure som finns för gratis nerladdning (30 dagars trial) här:

http://supermegaultr...ts/FuzzMeasure/

Till detta använder jag en Behringer ECM8000 mätmick placerad i sweetspot pekande mittemellan monitorerna.

Programmet är inställt på att visa 1/48 Octave Smoothing efter anvisningar här på forumet...

Detta är värdena som jag får efter mätningen:

post-14852-0-62134100-1322041560_thumb.png

post-14852-0-48896100-1322041584_thumb.png

post-14852-0-22659200-1322041607_thumb.png

Har problem med att läsa av kurvorna, förstår i princip ingenting trots att jag har (!) letat runt i forumet och googlat till förbannelse...

Undrar nu förstås om någon vänlig själ därute vill hjälpa mig förstå hur detta funkar och kanske kan vi tillsammans skapa en sån där tråd dit vilken vi alla kan hänvisa när nya newbies dyker upp och frågar om detta!

Mycket tacksam för hjälp/Fred

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tips:

Flytta micken sådär tre decimeter framåt / bakåt respektive vänster/höger och gör om mätningarna.

Skiljer det sig mycket så berättar det att rummet har "spännande" akustik och att du inte skall fundera för mycket över exakta resultatet.

Den här typen av mätningar ger bara grova riktlinjer om rummet inte redan är ganska så väl ljudbehandlat.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips:

Flytta micken sådär tre decimeter framåt / bakåt respektive vänster/höger och gör om mätningarna.

Skiljer det sig mycket så berättar det att rummet har "spännande" akustik och att du inte skall fundera för mycket över exakta resultatet.

Den här typen av mätningar ger bara grova riktlinjer om rummet inte redan är ganska så väl ljudbehandlat.

// Gunnar

Det är de grova riktlinjerna jag behöver så jag kan börja planera akustikbehandlingen...

just nu så finns det ingen behandling i rummet alls, så gott som helt tomt förutom kontrollbordet och en fåtölj som jag inte orkar bära ut ur rummet...

Vad jag antar att man kan läsa ut av mätningen är att mellanregisterresponsen är väldigt hög medan basen lyser med sin frånvaro. Basen är dock ingen överraskning då jag har ett par Event Alp 5 monitorer utan sub vilket ger en ganska klen bas men mellanregistret måste jag behandla bort på något sätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

frekvens kurvan:

här ser man hur jämn frkens det är och vika frekvenser som går upp och ner.

dessa är viktigare att kolla på för att kunna åtgärda rummet:

vatten fall:

dä ser man hur lång efterklang det är på olika frekvenser. om det är stående vågor i basen så har dom oftast längst efter klang eller grov dip(nergång i frekns kurvan) beroende på om man mäter i nod(starkt område) eller antinod(svagt/fasutsläckt)

man kan även se skillnad på rums releterade problem och och frekvenser som har med högtalar placering(sbir). en vanlig dip har jämn avklingning, en dip som har med högtalar placering ser anorlunda ut, ofta kan man se det genom att det först är dip för att sedan bli liten pik och sedan klinga av.

TR(reverb tid):

visar efterklang och hur jämn efter klang det är i rummet.

i ett mix rum 300ms men i mindre rum runt får man ofta 150-200.

ett dåligt akustikbhandlat rum, ofta med för mycket tunn porös absorbeing kan ha under 100ms från mellanrgister och uppåt men väldigt lång TR i basen. det vill man altså undvika.

ETC:

ser ut sår här:

http://www.gearslutz...786-post45.html

reflektioner i rummet och hur starka dessa är över tid i förhållande till direktljudet(från högtalre till mick)

man vill dempa reflektioner och att dom tapar i db jämnt aviklingande över tid.

de första reklktionerna bör inte va satrkare än -20db lägre än dirktljud.

ett exempel kan vara att man ser en stark pik efter några MS(millisekunder), då vill man dempa(porös absorbering) eller ledabort med vinklad yta(exempelvis som sidoväggar i RFZ kontrollrum) denna.

kan man översätta ms till längd mått och och mäta sig fram till vilka ytor som kan vara relataredar till problemen. altså längdmått från högtalre till reflektonsyta och tillbaka till micken(lyssningspossition)

här man man omvandla MS till längdmått baserart på ljudetshastigthet.

http://www.sengpiela...r-soundpath.htm

EDIT:

mät med en monitor och micken ska va vinklad 70-80grade(90 grder är upp mot taket och 0 mot högtalarens acoustic axis).

http://www.gearslutz...ic-ceiling.html

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar tackar Adrumdrum, det var precis detta jag ville veta 🙂

Blir att plugga ordentligt ikväll då!

Några spontana tankar om kurvorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...