Jump to content
Annons

Konsten med att spela in med ett band


MrRomero

Recommended Posts

Tjena, idag skulle jag och mitt band spela in med det gick rätt åt helvete. Blev olika takter etc.

Hur gör man egentligen, grabbarna i bandet säger att man egentligen ska spela in trummor först? Är det så, hur brukar ni göra? Hur arrangerar ni? Spelar ni in gitarr sist etc?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, att ha trummorna först hjälper ju en hel del, eftersom det på en del sätt är trummorna som ska hålla reda på takten. Spelar trummisen med en metronom så blir det ju ännu bättre, men kan givetvis också vara svårt att behålla känslan.

Och det folk brukar göra är att spela in något slaskspår samtidigt till trummorna så att trummisen har något att förhålla sig till, annars kan ju han bli ganska "blind".

Sen efter trummorna är det ju svårare. Gör som det känns helt enkelt. Men jag tycker att det är skönt att få in basen också, lättare att följa då med de andra instrumenten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla måste kunna låtarna. Så är det sällan.... Trummisen ska kunna hålla takten. Så är det nästan aldrig.

Att lägga enbart trummorna först är väldigt vanligt, och helt värdelöst.... Spelar man rocknroll måste man spela tillsammans. Det blir inte bra att var och en ska lägga sina grejer olika dar. Vansinne, spelar man in rocknroll så är det lika bra att skita i det. Resultatet blir bara skit ändå. Ingen rocknroll alls.

Spela alla tillsammans, lägg bara på sången efteråt. Kanske nåt solo, men helst inte det heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär er spela tillsammans och spela in allt på en gång om ni vill behålla livekänslan.

Annars vill jag säga såhär, att om ni vill ha fram texten och känslan i låtarna så ska ni inte börja med att spela in trummor, utan börja i så fall hellre bara med ett klick med sång till och kanske t.ex. akustisk gitarr och/eller klaviatur. Sedan garnerar ni med bas och ytterligare kompinstrument, soloinstrument och slutligen trummor, en sak i taget. Lite singersongwriterstilen sådär.

Vill ni spela in en låt där takten, rytmiken är det viktigaste (beror mycket på vilken genre vi talar om) så börja med att spela in trummorna eller först ett slaskspår med sång i kombination med att sångaren hör ett klickljud/claves eller liknande. Därefter trummor på det. Därpå kanske bas och sedan allt det övriga inkl den riktiga sången, en sak i taget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni har tillräckligt med kanaler så att ni kan spela in allt samtidigt så tycker jag ni ska göra det, och då efter en metronom och med god medhörning i lurar. Finns inte det så finns det några andra sätt som också funkar. Resultatet blir en sk Slask / demo som ni kan lyssna på när ni lägger på ett instrument i taget som sedan blir en slutprodukt att mixa.

Jag har varit med om inspelningar där bandet har programmerat trummor i program som guitarrpro och liknande och kanske programmerat hela bandet där eller spelat in tex gitarr, bas, sång på programmerade trummor. Det funkar också om man har ont om kanaler och medhörning.

Sen tror jag att det kan vara rätt svårt i början att spela in, det kan kännas ovant att lyssna i lurar och kanske lite konstigt att spela efter en metronom men det släpper nog ska ni se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...