Jump to content
Annons

Vad är det viktigaste som gör skillnaden ljudmässigt mellan demo och proffsproduktion


Greenlight

Recommended Posts

Annons

Jag stämmer in i kören.

Skillnaden mellan demo och proffsprod är syftet då demo är gjort snabbt för att utveckla låtidén medan proffsproduktionen ska ut till försäljning.

Så grunden är skillnaden tid och kunskap. För som andra sagt. Sitter du i världens bästa studio utan kunskap så är den inte värd mycket....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, grymt många intressanta svar. Vill bara ge ett exempel på vad jag personligen tycker är snygg produktion.

Dandy Warhols - Thirteen Tales From Urban Bohemia

Särskilt akustiska gitarren i den här låten.

Hur får man ett sånt här sound tro?

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kunskap är naturligtvis det viktigaste, men om artisten sjunger som Håkan hellström så blir det ju skit ändå.

Och kunskap kommer genom tiden man lagt ned på att lära sig. Tid och kunskap går inte att välja mellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha ha!!

Nä du!

Det visades på Mythbusters!!!

Dom polerade koskit till en perfekt sfär.

Allt på grund av en jäkla massa tid!!!

Piiiz!

/Cruncharn'

Yes! Men de bevisade att man de facto kan polera en bajskorv!!! 😆 Kunskap, för att vara onTopic.-

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jämför bara med fotboll... Spelar ingen roll hur bra boll och plan du har om laget består av sinnesförvirrade alkisar som letar rosa elefanter... (fan, dålig liknelse... kom just på flera framgångsrika exempel inom musiken, där just detta är ett faktum...)

Om vi säger såhär då...

Även om du tar in Zlatan i studion blir... det inte bra musik... för... att...äää... fan igen... aja... *host* (hämtar lite mer morgonkaffe)...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jämför bara med fotboll... Spelar ingen roll hur bra boll och plan du har om laget består av sinnesförvirrade alkisar som letar rosa elefanter... (fan, dålig liknelse... kom just på flera framgångsrika exempel inom musiken, där just detta är ett faktum...)

Om vi säger såhär då...

Även om du tar in Zlatan i studion blir... det inte bra musik... för... att...äää... fan igen... aja... *host* (hämtar lite mer morgonkaffe)...

Låt bollen göra ....

Oj...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt bollen göra ....

Oj...

Men, säg efter mig nu,

fotboll är fotboll och i fotboll kan allting hända, samt,

innebandy är innebandy och i innebandy kan allting hända, samt

linjelopp och cykel och i ... 😄 kaffe!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite luddig rubrik.

Det jag menar är vad som gör den största skillnaden mellan demo-sound och riktigt full kvalitets sound.

Vad beror det på? Antar att allt spelar roll, men vad är det som gör den största skillnaden?

Kanske en dum fråga, men i dont care 🤪

Kanske lite luddigt svar men väl värt att läsa:

Bob Olhsson (motown veteran) om analog vs digital inspelning men också lite om vad som gör en inspelning riktigt bra egentligen.

http://www.tapeop.com/articles/30/bob-olhsson/

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite luddigt svar men väl värt att läsa:

Bob Olhsson (motown veteran) om analog vs digital inspelning men också lite om vad som gör en inspelning riktigt bra egentligen.

http://www.tapeop.co...30/bob-olhsson/

Intressant läsning, så långt jag hänger med på engelska språket. Han skriver bla att det är fel att ingen "rides the gain these days". Det har jag faktiskt börja göra på senare tid när jag gör sångpålägg, om låten är så att jag får ta i som fan på bara vissa partier. Enbart mickteknik räcker inte... När jag rattar gainen lite lagom upp och ner slipper man höra att kompressorerna jobbar så förbannat ibland också.

Det var bättre förr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant läsning, så långt jag hänger med på engelska språket. Han skriver bla att det är fel att ingen "rides the gain these days". Det har jag faktiskt börja göra på senare tid när jag gör sångpålägg, om låten är så att jag får ta i som fan på bara vissa partier. Enbart mickteknik räcker inte... När jag rattar gainen lite lagom upp och ner slipper man höra att kompressorerna jobbar så förbannat ibland också.

Intressant! Har inte din erfarenhet Nilsson men jag läser och lyssnar en del på de som har och tänker också på det hela som ett hantverk.

Men det krävs vilja, tålamod, kunskap och tid.

Det var bättre förr.

Hehe, kanske det. Inget blir ju bättre än vad man gör det. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

men vad är det som gör den största skillnaden?

dom inblandade individernas kompetens om det gäller hur "bra" det låter ljud å musikmässigt

annars är det förstås som drloop säger att syftet med en demo är att vara en skiss

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

fattar inte varför en del snöar in på "kundskap" som en parameter.

frågeställningen handlar ju om "skillnaden mellan demo-sound och riktigt full kvalitets sound", och kunskapen förändras ju inte bara för att det handlar om en demo. snarare är det ju så att syftet skiljer; en demo spelas in med ett huvudsakligt syfte att i olika sammanhang demonstrera hur bandet låter, stil etc. emedan en mer påkostad inspelning ofta är tänkt att fungera kommersiellt och att det därför läggs mer tid på arrangemang, fler tagningar, längre tid åt mix etc.

ett givet band med en given ljudtekniner/producent kan ju både producera en demo och en mer påkostad inspelning, även om utrustningen i övrigt är densamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Haha...

Och va fan ska man med kunskap till? Idag kör ni väl med midi?

Nja men det spelar ju ingen roll om det är midi eller audio eller både och. Du får ingen proffsprodd bara för att det är midi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, grymt många intressanta svar. Vill bara ge ett exempel på vad jag personligen tycker är snygg produktion.

Dandy Warhols - Thirteen Tales From Urban Bohemia

Särskilt akustiska gitarren i den här låten.

Hur får man ett sånt här sound tro?

Låter som att det är en bra gitarrist som dubbat gitarren två gånger. En varm gitarr eller varm mik hjälper till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som att det är en bra gitarrist som dubbat gitarren två gånger. En varm gitarr eller varm mik hjälper till.

Menar du att man spelat in samma gitarr två gånger, eller att de dubblat kanalerna och behandlat på olika sätt? Eller både och?

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden mellan en demo och slutprodukt har inget med kunskap att göra. Proffsens demon låter många gånger bättre än amatörernas slutprodukter. Men "demo-sound"? Antar att man med det menar att man tydligt kan höra att "Fan, det här låter inte bra, måste vara en demo". Att få något att låta professionellt och inte låta som en demo är rätt igenom kunskap. Är man duktig kan man med relativt lite tid göra en demo som inte har "demo-sound".

Det jag menade med "demo-sound" var väl mer att det låter lite odynamiskt, "oluftigt", torr ljudbild, etc.

Men det är väl som ni säger, att demo har ett annat syfte. Jag tänkte mer på allmänt amatörmässigt ljud. Lite replokalskänsla typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...