Jump to content
Annons

gör musiken till "kär och galen"


sixties

Recommended Posts

kanal 5 söker nån som kan göra en ny version av signatur melodin till programmet kär och galen.

Kär och galen är en kultklassiker, främst tack vare sin signaturmelodi. Nu vill vi ha en ny version till höstens nypremiär. Är det du som ska göra den?

Är du musiker på heltid eller är det kanske bara en hobby? Vi vill ha en färdig version av signaturmelodin, minst 1 minut lång. Den ska bifogas som ljudfil (mp3), det är alltså ingen videoinspelning där ni spelar och sjunger vi är ute efter utan en färdig och uppspelningsbar version.

Det allra bästa bidraget kan väljas ut att bli vinjettmelodi till nypremiären av programmet till hösten. Dessutom har du chansen att vinna 10.000 kronor!

http://kanal5.se/web/guest/karochgalen-tavling?gclid=CJnW-vfYh6sCFUvwzAod4FkUzw

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är rejält störd på denna tävling som folk länkar till lite här och var.

Är det ingen som förstår att det är en duktig rip off???

10 000:- som engångssumma för ett verk som kommer få rejäl "air time" och man måste avsäga sig upphovsrätten.

Det som stör mig här mest är att man får det att se ut som att man vinner!?

I själva verket så är det bara kanal 5 som vinner på detta.

Man utnyttjar godtrogna musikers okunskap i ämnet. Man avsäger sig generellt inte upphovsrätt, i alla fall inte till den summan när man dessutom vet låten kommer rulla en del.

Som jämförelse då. En reklam-licens (icke-exklusiv, mycket viktigt) på två år ger minst en engångsumma på 10 000:-. Antagligen en hel del mer beroende på var och hur reklamen ska användas. På det så kommer STIM-pengar (ja, sverige betalar stim för musik i reklam) som utan problem kan uppgå till 10 000:- på bara ett år. Under tiden har du fortfarande rätt att använda låten hur du vill, sälja licenser till andra t ex och dra in mer pengar på den.

Fundera på detta innan ni spenderar en månad på att jobba gratis åt kanal 5.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj.... 10000 är ju skitlite i sådana här sammanhang. Kanal 5 är en kommersiell tv-kanal, så som kompositör ska du ha duktigt betalt för jobbet, PLUS ha möjlighet att få royalties för offentligt uppförande då Kanal 5 betalar STIM-licens numera.

Dvs - en GANSKA bra affär för Kanal5 att göra såhär. Stryk skulle dom ha.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj.... 10000 är ju skitlite i sådana här sammanhang. Kanal 5 är en kommersiell tv-kanal, så som kompositör ska du ha duktigt betalt för jobbet, PLUS ha möjlighet att få royalties för offentligt uppförande då Kanal 5 betalar STIM-licens numera.

Dvs - en GANSKA bra affär för Kanal5 att göra såhär. Stryk skulle dom ha.

Beror väll lite på vilken nivå Kanal 5 får och vad den som gör låten får "utöver pengarna"?

Ponera att vinnaren är ett halvproffs som lägger 40h på låten.

Han/hon har då brutto 10000/40=250/h vilket är ganska dåligt men ej heller fruktansvärt dåligt (och synnerligen bra betalt för "ett hobbyprojekt").

Men, säg att detta halvproffs även när drömmen att bli "låtskrivare". Att ha "kär och galen-låten" i sin portfölj, kanske, (vad f-n vet jag) räknas som bra merit och dörröppnare?

Så, är det heltidsproffs som lägger 40h+ så är det givetvis äckligt bra affär för femman men om det är hempulare så är vinnarbilden lite annorlunda... Hempularen har ju generellt jäkligt svårt att göra något som inbringar 10.000:- (snarare så att man lätt bränner 10.000:- på 40h 😛 )

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väll lite på vilken nivå Kanal 5 får och vad den som gör låten får "utöver pengarna"?

Ponera att vinnaren är ett halvproffs som lägger 40h på låten.

Han/hon har då brutto 10000/40=250/h vilket är ganska dåligt men ej heller fruktansvärt dåligt (och synnerligen bra betalt för "ett hobbyprojekt").

Men, säg att detta halvproffs även när drömmen att bli "låtskrivare". Att ha "kär och galen-låten" i sin portfölj, kanske, (vad f-n vet jag) räknas som bra merit och dörröppnare?

Så, är det heltidsproffs som lägger 40h+ så är det givetvis äckligt bra affär för femman men om det är hempulare så är vinnarbilden lite annorlunda... Hempularen har ju generellt jäkligt svårt att göra något som inbringar 10.000:- (snarare så att man lätt bränner 10.000:- på 40h 😛 )

Det är antagligen så Kanal 5 tänker. Dock ser jag nu att det tydligen handlar om att göra en "ny version", dvs cover på originalet. Då är det en annan sak. Dock torde man ändå kunna få royalties för offentligt uppförande då den spelas på tv, utan att det kostar kanalen något. Detta eftersom de redan betalar licens till STIM. Hur som helst bör den som gör jobbet och vinner ta sig en rejäl titt på det finstilta i avtalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag såg det mest som en rolig grej. och för mig och många andra så hamnar låtarna man gör på forumet och myspace och genererar inga pengar alls så då är 10000:- ok för nått jag ändå gör gratis annars.

Givetvis är det ju en bra deal för kanal 5 men den som kan få bättre betalt för sina låtar bör ju givetvis lägga energin på att göra låtar till dem som vill betala mer.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

jag såg det mest som en rolig grej. och för mig och många andra så hamnar låtarna man gör på forumet och myspace och genererar inga pengar alls så då är 10000:- ok för nått jag ändå gör gratis annars.

Givetvis är det ju en bra deal för kanal 5 men den som kan få bättre betalt för sina låtar bör ju givetvis lägga energin på att göra låtar till dem som vill betala mer.

Om någon kan göra en tillräckligt bra version så att den vinner tävlingen så kan den personen definitivt få riktigt betalt för sina alster på annat håll. Problemet är att många inte vet vad de ska göra med sin musik för att den ska sälja. Utan som du säger dunkar man upp den på forumet eller myspace. Det ger ju faktiskt generellt inget.

Faktum är att man kan vara rätt medioker och ändå ha vissa framgångar vad gäller att sälja musik till tv, film och reklam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmm och sälja sig till gubbar är också mer pengar än inga alls så vad är din poäng? :rolleyes:

Så du menar att sälja sig till gubbar och få en årlig inkomst är något att tänka över? STIM fast för försäljning av sig själv till gamla gubbar?

Har du någon erfarenhet av detta och har fler puckade tankar, ta dem med något legitimerat proffs.

Om jag spelar in nåt skit på 5 timmar och får 10000:-...inte fel. Jag skiter det andra resonemanget att man blir blåst på konfekten. 2k i timmen är en fullt duglig timlön.

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att sälja sig till gubbar och få en årlig inkomst är något att tänka över? STIM fast för försäljning av sig själv till gamla gubbar?

Har du någon erfarenhet av detta och har fler puckade tankar, ta dem med något legitimerat proffs.

Om jag spelar in nåt skit på 5 timmar och får 10000:-...inte fel. Jag skiter det andra resonemanget att man blir blåst på konfekten. 2k i timmen är en fullt duglig timlön.

Fast det mest sannolika är väl ändå att du lägger 5 men antagligen många fler timmar på något som ger 0:-. Det är ju faktiskt inte så stor chans att "vinna".

Skillnaden här mot att lägga 100 timmar på en egen låt som ger 0:- är att du kanske har haft lite mindre roligt och i slutändan står med en låt som inte går att använda till något.

Du får nog göra om ditt räkne-exempel och försöka ta med sannolikheten att just din låt blir vald.

Återigen, såna här chanser finns konstant inom allas räckhåll. Leta upp några vettiga musikbibliotek och sälj icke-exklusiva licenser till er egen musik där ni behåller alla rättigheter och kan få STIM-ersättning för användningen.

Det är hemskt att musiker är så nedtrampade nuförtiden att folk utgår ifrån att det de gör är helt värdelöst och blir överlyckliga över en chans att få bli blåsta något så kopiöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ger sig in i en sån här tävling, måste man ju vara på det klara med vad som gäller. Dvs, man kan ha en liiiten chans att vinna 10 000 (ja, minus ev. vinstskatt då), samt att man "släpper ifrån sig" låten, som i detta fall verkar vara en cover på Lotta Engbergs låt.

Om man själv värderar att detta skulle vara en kul grej, a la "vinner jag så vinner jag, vinner jag inte, så var det ett kul pyssel" så är det väl bara att köra. Men om detta lilla projekt tar tid och direkt eller indirekt, pengar som du annars hade tjänat på annan produktion, så kanske det är läge fundera över hur man ska prioritera.

Har faktiskt lite svårt att förstå varför folk gnäller, huruvida andra ska göra saker eller inte... Ingen är ju tvingad till något. Om de sen sitter någon stjärnproducent som lägger ner 100 timmar och inte vinner är det ju ingen annans fel.

Detta kan ju å andra sidan vara en ingång för någon som inte varit med "i svängen" så mycket heller. Ta chansen. Men lika mycket som att det kan bli början på en lysande karriär som "jingel-fantom", kan det lika gärna inte bli just öht något. Vissa saker vet man inte förrän i efterhand om det var lyckat eller inte. Bara man har förutsättningarna klart för sig.

Läs reglerna (och förstå dom!!!), ta sen ställning till att vara med eller inte...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt lite svårt att förstå varför folk gnäller, huruvida andra ska göra saker eller inte... Ingen är ju tvingad till något. Om de sen sitter någon stjärnproducent som lägger ner 100 timmar och inte vinner är det ju ingen annans fel.

Hej Magnus!

Jag menar förstås inte att gnälla på de som köper detta och tycker att det är en kul grej. Jag stör mig på kanal 5 som, enligt min personliga mening, här utnyttjar glada musikers "okunskap".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...