Jump to content
Annons

Programmera trummor


Badertheinvader

Recommended Posts

Hej!

Mitt band ska spela in en demo och har ingen trummis så jag tänkte programmera trummor.

Trummorna är mer eller mindre färdiga MEN jag vill inte att det ska låta som en trummaskin, jag vill ha trummisgunget.

Jag är inte rädd för att arbeta så att om det tar lång tid skiter jag i, det ska bli bra.

Jag vill ha lättaste sättet att få till detta gunget med velocity och sådant så att jag inte spenderar flera timmar till att göra fel.

Så vad säger ni?

Juste jag har alternativen att antingen jobba i superior drummer 2.1 (tror jag det är eller är det 2.0) eller addictive drums

vad tycker ni är bäst?

tack på förhand! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För det första så tycker jag att SD är bra mycket bättre än Addictive. Än bättre än SD är Steven Slate, men det är kanske irrelevant just nu. Logic har en funktion som heter humanize för midi och det är en bra start. Du kan ställa in egna värden men defaultvärdena är rätt bra. Då randomiserar (kan man säga så?) Logic midinoterna upp eller ner i velocity samt flyttar fram eller tillbaka dem olika mycket för att ge en mänsklig touch. men innan detta bör du ställa in grundfeelingen i velocityn. Tänk på en hihat i åttondelar tex hur du accentuerar. Kanske är det hårt, löst, hårt, löst osv. Ställ in det, sen kör du en humanize och kolla hur det låter 🙂 I Superior kan du ju också ställa in bleed mellan mickarna också. SÅ vill du ha det extra "äkta" kan du ju göra det lite svårt för dig och dra på rätt mkt bleed och istället använda gate'ar osv som om det vore ett liveinspelat trumset.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ha börjat att jobba enbart med velocity, man kommer längre än man tror enbart med denna parameter.

Om du sen tycker att det behövs mer så blir det till att sitta och flytta slagen manuellt eller kanske låta programmet göra det åt dig. Det brukar ju finnas nån parameter som skall göra programmeringen mer "human" men jag tycker sällan att det tillför något bra.

Till EZDrummer följer det med en hel drös inspelade midifiler dessutom som är inspelade av en trummis, det kanske finns sådana till Superior också, det vet jag inte, men har du tillgång till såna filer så rekommenderar jag att du testar dem först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag också att Superior Drummer är bättre än AD. Även bättre än Steven Slate och Ocean Way drums, men det kanske är avhängigt gränssnittet i Kontakt.

Dock har jag ingen tilltro till någon form av Humanizefunktion (i egenskap av batterist).

Min modesta åsikt är att det är svårt att bara göra en offset på ett gäng noter och tro att det per automatik ska låta mer "äkta". Absolut bäst är att SPELA samplingarna - eller sitta vid ett akustisk set givetvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Min take är att man måste tänka trummis, då låter vilket bibliotek som helst mer live.

Jag kvantiserar ofta bushårt trummor. Svänget sitter inte alltid i den "mänskliga" oförmågan att spela tight utan i anslag och kanske spökslag.

Lyssna och härma är min metod. Speciellt på hihat.

Annars gasar jag kvantiserat och med jämnt anslag, jag blir tokig på trummisar som missar och spelar med ojämt anslag.

Varför skulle jag acceptera det när jag Kan få det perfekt i pluggen 😉

Om man gör bra fills och spökslag brukar det lura dom flesta.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

På tok för lite ambience!!!!!

Som det är nu så är allt separarat hårt höger och vänster.

Visst! Det är det man söker men aldrig det man får.

Du måste skapa läckage i trumsettet.

Andra jag reagerar på är att du inte tagit hänsyn till trumslagarens balans i trumsetet.

Man hör detta på cymbalspelet. I praktiken, när en virvel eller baskagge spelas så laddar trummisen så hårt han orkar i denna typ av musik för att få fram tryck.

Resultatet blir att allt mellan dessa slag så vilar musklerna ergo, cymbalslag blir svagare.

Jag själv använder detta för att skapa ett pump i kompet utan kompressorer.

Kolla över dina ensamma cymbalslag engång till.

Likadant baskagge.

Få trummisar kan låta som en maskin.

Det är alltid olika tryck i vänster och höger fot.

Lägg mest kraft i dom raka noterna som landar på taktslaget. Typ 1 och 3.

1 a å a 2 a å a 3 a å a 4 a å a...

Ja du hajjar.

Är det ett halvtaktskomp så maxar du enbart på ettorna!

Om du laddar med baskaggeslag innan en etta i låt säga 16-delar så ser du till att hålla tilbkaka trycket ordentligt då en trummis fokuserar på att få ettan i nästa takt att kännas och höras...., oftast!!

I övrigt var det gött sug i kaggen så ljudet lär det inte bli nåt galet med!

Är detta SD 2.0?

Piiiz!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

En start på hur du kan göra har du i min gamla tokvideo om just detta ämne!

Kolla in detta så får du åtminståne ett gott garv på köpet!

Piiiz!

/Cruncharn'

http://www.youtube.com/watch?v=CNF6lyD1w8A

Hehe!

Underbar video...som Hockeytränare/fotbollstränare och målvaktsutbildare i ishockey och Innebandy ger jag dig 5/5!

Klart pedagogisk och underhållande...riktigt kul att se och lyssna på.

Du knäcker en del koder åt trummaskinskillarna, bra för det behöver dom hehe!

Hur går det med bygget och dina projekt...vill höra nåt framöver!

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att förta uppmärksamheten från TS tänkte jag bara ge exempel på ngt som

är gjort med samplade trummor som referens. Ett litet betaljobb på distans från nå'n firma i staterna.

Lade slagen i tisdags och torsdags. Trummorna (mixen f.ö) är i princip helt oprocessad:

http://soundcloud.com/ricklang/civilized

menar du att du har gjort miditrummor så har några spelat in det med riktiga trummor åt dig? eller tvärt om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så djävulskt mycket faktiskt!

Ska tänka på det du har skrivit.

Något jag inte riktigt fattade när jag gjorde så som din video

ungefär hur mycket är velocityskillnaden på (baskagge) starkaste anslaget, lägsta och det mellersta?

Ne detta är faktiskt addictive drums 😄

Tja bah!

Kul att videon gav lite att gå på!

Gällande velocityn så försöker jag lyssna.

Idag har vi ju multisamples på våra trumplugins så när du sänker velocityn så är det ju som bekant en helt annan sample som spelas.

Sänk därför velocityn så mycket som du hör passar till kompet.

Jag vet att det är detta som är lurigt.

Speciellt om man inte är trumslagare själv kanske.

Trummisar hör detta per automatik så man får träna örat.

Börja med att köra på tre olika velocitys så garanterar jag att du nått långt redan på det!

Piiiz!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

menar du att du har gjort miditrummor så har några spelat in det med riktiga trummor åt dig? eller tvärt om?

Nej. Det du hör är superior drummer. Inspelade/spelade av mig i tisdags och torsdags. Lagt ovanpå vox/guitar/bass för

en kommande låt. Bara ett jobb. Mest som exempel på hur superior kan låta oprogrammerat och rått.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

En start på hur du kan göra har du i min gamla tokvideo om just detta ämne!

Kolla in detta så får du åtminståne ett gott garv på köpet!

Piiiz!

/Cruncharn'

Hihi, jag tänkte direkt på din video när jag började läsa tråden & hade tänkt linka in den här videon också... good one! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...