Jump to content
Annons

Kopieringsavgift på externa hårddiskar och USB-minnen införs den 1 september


ONSatan

Recommended Posts

Annons

😕 men nu när vi betalar ersättning - är kopiering tilllåten nu alltså ???

eller betalar vi ändå ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Genom undersökningar och genom avancerade algoritmer som du antagligen inte förstår.

Men eftersom jag bara läst lite drygt 10P matte så kanske du kan förklara på en nivå så att jag förstår? 😛😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det får väl ingen? Oavsett yrke eller prestation.

Det är lite lättare när dödgrävaren fakturer dödsboet för "grop", "kista", "sångare" etc och inte när han fakturerar Bosse som säljer Vodka på skolgården...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle man köpa flera exemplar om inte den här copyswede-avgiften på hårddisk fanns?

Du menar att det inte skulle säljas några hårddiskar om inte avgiften fanns, utan att man

blev tvungen att köpa två exemplar av Windows 7 eller nya cd-n med Slayer i så fall?

😕

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej varför skulle detta vara annorlunda från alla andra branscher?

"Andra brancher" har inte en intresseorganisation av snyltare som vill profitera på andras arbete...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en hypotetisk fråga:

Om jag köper en extern hårddisk, programmerar mitt egna operativsystem och ljudgenerator. Är Copyswedes avgifter fortfarande vettiga då?

Om du nu säger att det jag själv har gjort är upphovsskyddat, borde inte jag isåfall snarare få betalt än att jag ska betala?

Sen undrar jag varför man inte tar avgift för instrument? De kan ju användas till att spela andras låtar med...

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

I princip alla branscher har intresseorganisationer som självklart tjänar på om branschen de jobbar för går bra.

Men här pratar vi om en intresseorganisation av snyltare. Det är liksom inte E.L. ATV, NHR eller strokeföreningen vi pratar om.

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste också påpeka att när den här avgiften från början kom för kassettband, så var den redan då helt tokig.. Varför ska Sven som spelar in sina personliga dagböcker på kassettband betala musiker, producenter och skivbolag pengar?

Sen undrar jag också hur många procent som Copyswede själva tar? Jag antar att de som sköter det adminstrativa (<- stavning?) inte jobbar gratis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Packa? Hur många hårddiskar har du egentligen köpt på dig inför den måttliga prishöjningen?

😆

Nej, åker till USA imorgon bitti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till säger jag bara.

Tack.

Men för att svara på en helt hypotetisk, men helt möjlig, fråga, så måste jag säga att det var ett av de sämre svaren jag sett på det här forumet hittills.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Om du nu säger att det jag själv har gjort är upphovsskyddat, borde inte jag isåfall snarare få betalt än att jag ska betala?

2) Sen undrar jag varför man inte tar avgift för instrument? De kan ju användas till att spela andras låtar med...

1) Men det är så vist ordnat förstår du att du kommer att få tillbaka exakt det du betalat för.

Jämför ncb-avgiften.

2) Väck inte den björn som sover.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste också påpeka att när den här avgiften från början kom för kassettband, så var den redan då helt tokig.. Varför ska Sven som spelar in sina personliga dagböcker på kassettband betala musiker, producenter och skivbolag pengar?

Inte alls eftersom kassettkopieringen minskade skivförsäljningen radikalt och Sven var nog inte särskilt representativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Genom undersökningar och genom avancerade algoritmer som du antagligen inte förstår.

Men eftersom jag bara läst lite drygt 10P matte så kanske du kan förklara på en nivå så att jag förstår? 😛😆

Kollade efter, det var 14P (i gamla systemet). När kommer förklaringen?

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

1) Men det är så vist ordnat förstår du att du kommer att få tillbaka exakt det du betalat för.

Jämför ncb-avgiften.

2) Väck inte den björn som sover.

1) Hur ansöker man om dessa pengar?

2) Jag ska försöka. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...