Jump to content
Annons

Kopieringsavgift på externa hårddiskar och USB-minnen införs den 1 september


ONSatan

Recommended Posts

Annons

Inget fel på avgiften - det är vi, upphovsmännen och rättighetsinnehavarna, och våra verk som gör dessa produkter intressanta för konsumenterna, alltså bör vi få en del av kakan. Samma princip som reklamradion och musiken de spelar, på sätt och vis.

Problemet är att det är konsumenterna, inte tillverkarna av lagringsmedia, som får betala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inget problem. Konsumenterna får ju alltid betala i slutändan.

Jo det är ett problem eftersom inte alla konsumenter använder lagringsmedia till att privatkopiera, och heller inte kan räkna med att bli befriade från avgiften så som företag kan ansöka om. Dessutom har man redan betalat för produkten man privatkopierar och borde därför få kopiera den för eget bruk, så som lagen tillåter, utan andra kostnader.

Kostnaden borde endast ligga på den som tjänar på de verk som kopieras, alltså tillverkarna av lagringsmedia.

Men eftersom det är omöjligt att styra prissättningen ("Ingen får höja priserna på hårddiskar i år!" ...funkar dåligt utanför planekonomier...) kommer avgiften alltid drabba konsument, varför den är felaktigt konstruerad.

My 2 cents.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du har fortfarande inte fattat att dessa pengar inte bara fördelas till musiker?

Fast nu anstränger du dig lite för att inte försöka förstå principen i hans tankegång.

Om vi säger så här då:

Är det rimligt att döva och blinda skall betala lika mycket som vi alla andra?

Varför skrev du då om den döve USB-minnesköpare? Hans avgiftspengar går ju inte till musiker.

Hur kan du vara säker på att hans pengar inte går till musiker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu anstränger du dig lite för att inte försöka förstå principen i hans tankegång.

Vilken tankegång?

Är det rimligt att döva och blinda skall betala lika mycket som vi alla andra?

Självklart. Eftersom även de gynnas det finns massvis av döva blinda och stumma kreatörer.

Hur kan du vara säker på att hans pengar inte går till musiker?

Räkna själv på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det rimligt att döva och blinda skall betala lika mycket som vi alla andra?

Självklart. Eftersom även de gynnas det finns massvis av döva blinda och stumma kreatörer.

Men är det lika självklart att döva och blinda gynnas lika mycket som övriga "kreatörer"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men var är logiken i denna skatt?

Är det inte totalt vansinnigt att:

Att de hårddiskar "Sune" 55+ köper för sina hemmagjorda natur och naturistfilmer ska bekosta en kompensation för något som "fjortisarna (vissa i alla fall) *host* *host* gör (sluta hymla om den RIKTIGA anledningen!)?

80 spänn per extern HD? Det är en halv CD! Ska pervo-Sune som aldrig i hela sitt liv köpt en CD helt plötsligt bli "ofrivillig" konsument för att någons synapser lyckats koppla ihop "bortfall från PIRATKOPIERAD musik" med (icke existerande) "PRIVATKOPIERAD musik"?

Får bilförsäljar-vibbar av Copyswede!

Btw, hur passar detta in med "arbetslinjen" att exportera arbeten med HD-försäljning till utlandet? Är "fjortisarna" drivna nog att PIRATKOPIERA (vilket det hela egentligen handlar om oavsett fjantiga rökridåer) så kan jag sätta väldigt mycket på att de även är drivna nog att beställa diskar från utlandet.

Well, vi ska tydligen ha krogmoms för att "skapa" arbetstillfällen samtidigt som vi låter intresseföreningar införa straffskatter vilka driver arbeten ur landet...

(innan ni nu skriver "arbeten, tänk på alla som jobb...". ÄR det PRIVATKOPIERING eller PIRATKOPIERING ni pratar om?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att de hårddiskar "Sune" 55+ köper för sina hemmagjorda natur och naturistfilmer ska bekosta en kompensation för något som "fjortisarna (vissa i alla fall) *host* *host* gör (sluta hymla om den RIKTIGA anledningen!)?

80 spänn per extern HD? Det är en halv CD! Ska pervo-Sune som aldrig i hela sitt liv köpt en CD helt plötsligt bli "ofrivillig" konsument för att någons synapser lyckats koppla ihop "bortfall från PIRATKOPIERAD musik" med (icke existerande) "PRIVATKOPIERAD musik"?

Det fattar väl vem som helst att detta inte kompenserar för piratkopiering utan för privatkopiering. 80 kronor är dessutom ingenting ett och ett hslvt aket cigaretter ungefär. Har man en dyr dator så har man råd med detta utan tvekan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fattar väl vem som helst att detta inte kompenserar för piratkopiering utan för privatkopiering. 80 kronor är dessutom ingenting ett och ett hslvt aket cigaretter ungefär. Har man en dyr dator så har man råd med detta utan tvekan.

Men, tror du själv att det normalt PRIVATKOPIERAS för 80 kronor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget fel på avgiften - det är vi, upphovsmännen och rättighetsinnehavarna, och våra verk som gör dessa produkter intressanta för konsumenterna, alltså bör vi få en del av kakan. Samma princip som reklamradion och musiken de spelar, på sätt och vis.

Problemet är att det är konsumenterna, inte tillverkarna av lagringsmedia, som får betala.

Jaså? Är det verkligen så? Är det så att mitt USB-minne på 16 GB jag köpte senast används för att lagra något slags musik eller film överhuvudtaget? Eller min externa disk på 1 TB som jag köpte för ett par veckor sedan? Jag är upphovsman, rättighetsinnehavare, och vad fan vet jag, men jag kommer aldrig att försvara en sån här avgift.

Att argumentera för en kollektiv avgift med argumentet "man har råd med det" är infantilt och därtill omåttligt pinsamt.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart. Eftersom även de gynnas det finns massvis av döva blinda och stumma kreatörer.

Men nu var det inte kreatörerna jag pratade om utan konsumenterna.

Ett annat exempel:

Mormor Vera köper en extern hårddisk för att spara familjefoton på och endast det.

Varför skall hon betala till musiker och filmmakare?

Räkna själv på det.

Ge mig uträkningen istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu var det inte kreatörerna jag pratade om utan konsumenterna.

Ja de gynnas ju självklart också.

Ett annat exempel:

Mormor Vera köper en extern hårddisk för att spara familjefoton på och endast det.

Varför skall hon betala till musiker och filmmakare?

Det är inte bara musiker och fillmakare som får hennes pengar. kolla upp vilka pengarna går till www.copyswede.se

Ge mig uträkningen istället.

Det handlar om bråkdelen av ören till enskilda kreatörer knappast något att bry sig om för konsumenten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså? Är det verkligen så? Är det så att mitt USB-minne på 16 GB jag köpte senast används för att lagra något slags musik eller film överhuvudtaget? Eller min externa disk på 1 TB som jag köpte för ett par veckor sedan? Jag är upphovsman, rättighetsinnehavare, och vad fan vet jag, men jag kommer aldrig att försvara en sån här avgift.

Beror antagligen på att du inte har förstått den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror antagligen på att du inte har förstått den.

Jag har förstått att den syftar till att täcka den förlust som privatkopiering sägs orsaka. För det första anser jag att det är vansinne att lägga avgiften på den produkt man anser vara den som möjliggör privatkopieringen (den bör naturligtvis ligga på CD-skivor osv, om den nu måste finnas). Det är vansinnigt att lägga en avgift som drabbar de som aldrig konsumerar varken musik eller film. Man vill komma åt piratkopierare bakom en rökridå om privatkopiering. Kollektiv bestraffning hör medeltida samhällen till. För det andra finner jag det självklart att avgiften avses täcka något man egentligen inte har någon direkt substans för, det vill säga, deras undersökning om hur stor skada som privatkopieringen orsakar är så bristfällig att den inte kan tas på allvar. Vidare går det inte alls i linje med modern konsumtion, där media avnjuts oberoende av uppspelningsenhet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu var det inte kreatörerna jag pratade om utan konsumenterna.

Ja de gynnas ju självklart också.

Hur då?

Det är inte bara musiker och fillmakare som får hennes pengar. kolla upp vilka pengarna går till www.copyswede.se

Till vilka är det rimligt att hon betalar pengar till i detta fallet?

Det handlar om bråkdelen av ören till enskilda kreatörer knappast något att bry sig om för konsumenten.

Fint. Då skickar jag dig mitt kontonummer så lägger du in 80:- på det varje gång jag köper en extern hårddisk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fattar väl vem som helst att detta inte kompenserar för piratkopiering utan för privatkopiering.

Javisst. Men det är ändå min absoluta övertygelse att det är ett första steg för att komma tillrätta med piratkopieringen,

enligt dem!

Du skrev nånstans om att det inte bara är musiker och filmskapare som det gagnar. Vilka övriga gagnar det och var stod det?

Såg inget om det i trådens första inlägg eller så missade jag det.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst. Men det är ändå min absoluta övertygelse att det är ett första steg för att komma tillrätta med piratkopieringen,

enligt dem!

Du skrev nånstans om att det inte bara är musiker och filmskapare som det gagnar. Vilka övriga gagnar det och var stod det?

Såg inget om det i trådens första inlägg eller så missade jag det.

Lite pinsamt att det här sitter massvis av musiker som tror att pengarna går bara till musiker men som sagt copyswede-avgifterna går till alla typer av kreativa yrkesgrupper från musiker till skådespelare tecknare fotografer etc.

Här har du den procentuella fördelningen.

Dansare 0,48

Dramatiker 17,91

Filmfotografer 2,35

Fonogram (IFPI/SAMI) 3,02

Författare 3,18

Journalister 1,71

Koreografer 0,64

Musiker/dirigenter 8,31

Redigering/klipp/ljus 0,29

Regissörer 15,16

Scenografer 1,64

Skådespelare 25,42

Stillbild 1,79

Sångare/artister 3,62

Upphovsmän musikområdet (STIM) 14,01

http://www.copyswede.se/fileadmin/user_upload/pdf/2010_Copyswede_Fordelnbro_sve_WEB.pdf

Översättare 0,53

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite pinsamt att det här sitter massvis av musiker som tror att pengarna går bara till musiker men som sagt copyswede-avgifterna går till alla typer av kreativa yrkesgrupper från musiker till skådespelare tecknare fotografer etc.

Här har du den procentuella fördelningen.

Dansare 0,48

Dramatiker 17,91

Filmfotografer 2,35

Fonogram (IFPI/SAMI) 3,02

Författare 3,18

Journalister 1,71

Koreografer 0,64

Musiker/dirigenter 8,31

Redigering/klipp/ljus 0,29

Regissörer 15,16

Scenografer 1,64

Skådespelare 25,42

Stillbild 1,79

Sångare/artister 3,62

Upphovsmän musikområdet (STIM) 14,01

http://www.copyswede.se/fileadmin/user_upload/pdf/2010_Copyswede_Fordelnbro_sve_WEB.pdf

Översättare 0,53

Inte pinsamt alls. Jag har hittills inte betalat någon Copyswede-avgift som jag känt till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite pinsamt att det här sitter massvis av musiker som tror att pengarna går bara till musiker men som sagt copyswede-avgifterna går till alla typer av kreativa yrkesgrupper från musiker till skådespelare tecknare fotografer etc.

Här har du den procentuella fördelningen.

Det pinsamma är att denna avgift införs och ännu pinsammare att det finns folk som tycker det är fullt rimligt med en generell avgift för alla, oavsett vad man skall använda lagringsmediat till.

Ett för mig mer närliggande exempel:

Jag är själv en glad amatörfotare och har inga som helst andra ambitioner med det än att fortsätta vara en glad amatör.

Av vilken anledning skall jag tycka att det är rimligt att betala pengar till professionella fotografer för att jag vill ha en extern hårddisk att lagra mina egna bilder på?

Redigerat av DigRules
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite pinsamt att det här sitter massvis av musiker som tror att pengarna går bara till musiker men som sagt copyswede-avgifterna går till alla typer av kreativa yrkesgrupper från musiker till skådespelare tecknare fotografer etc.

Här har du den procentuella fördelningen.

Dansare 0,48

Dramatiker 17,91

Filmfotografer 2,35

Fonogram (IFPI/SAMI) 3,02

Författare 3,18

Journalister 1,71

Koreografer 0,64

Musiker/dirigenter 8,31

Redigering/klipp/ljus 0,29

Regissörer 15,16

Scenografer 1,64

Skådespelare 25,42

Stillbild 1,79

Sångare/artister 3,62

Upphovsmän musikområdet (STIM) 14,01

http://www.copyswede.se/fileadmin/user_upload/pdf/2010_Copyswede_Fordelnbro_sve_WEB.pdf

Översättare 0,53

Fucking underbart att jag ska betala straffskatt till denna lista av dansare, journalister, koreografer etc (WTF!!!) när jag köper hårddisk för att backuppa min Windowsinstallation och mina oljudslåtar...

Hela upplägget är ju rent perverst!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...