Jump to content
Annons

Kopieringsavgift på externa hårddiskar och USB-minnen införs den 1 september


ONSatan

Recommended Posts

Snarare så är det ju du som saknar logiken att inse rim och reson i detta, det saknar dessutom inte motsvarighet i något annat affärsområde kolla bara programvaruindustrin.

Ja, varför är inte SI anslutna till Copyswede? Deras medlemmar lär få sina verk (ritningar, mjukvara och annat) privatkopierade i minst lika hög grad som vilken dansare som helst 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej! Tänk åtminstone lite innan du skriver nästa gång.

Så du menar på fullt allvar att folk köper två exemplar redan f.n. av alla skivor de köper (bara för att du tycker de borde göra det, trots att det inte krävs enligt lagen) och att tanken alltså är att de kommer att slippa det (som de redan har sluppit) när privatkopieringsavgiften införs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar på fullt allvar att folk köper två exemplar redan f.n. av alla skivor de köper (bara för att du tycker de borde göra det, trots att det inte krävs enligt lagen) och att tanken alltså är att de kommer att slippa det (som de redan har sluppit) när privatkopieringsavgiften införs?

Privatkopieringsersättningen har funnits sen 1998. http://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopieringsers%C3%A4ttning Det som är nytt nu är att Copyswede tycker att även externa hårddiskar och USB-minnen skall omfattas av den.

Undrar om dom ens själva tror att andelen PRIVATkopierat material på externa hårddiskar och USB-minnen ens är mätbart?

Ska även tilläggas att dom håller på att lobba för att mobiltelefoner ska omfattas av ersättningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar på fullt allvar att folk köper två exemplar redan f.n. av alla skivor de köper (bara för att du tycker de borde göra det, trots att det inte krävs enligt lagen) och att tanken alltså är att de kommer att slippa det (som de redan har sluppit) när privatkopieringsavgiften införs?

Suck! Jag skrev ju att du skulle tänka åtminstone lite grann innan du skrev inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök översätta Copyswede's tänk till någon annan bransch. Tänk om vi skulle ha licensavgifter på virke (plankor, plywood o s v), som sen fördelas av någon privat organisation till möbelaffärer (Ikea behöver säkert mer pengar), snickare, arkitekter o s v.

Den jämförelsen var inte så vass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Privatkopieringsersättningen har funnits sen 1998. http://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopieringsers%C3%A4ttning Det som är nytt nu är att Copyswede tycker att även externa hårddiskar och USB-minnen skall omfattas av den.

Undrar om dom ens själva tror att andelen PRIVATkopierat material på externa hårddiskar och USB-minnen ens är mätbart?

Ska även tilläggas att dom håller på att lobba för att mobiltelefoner ska omfattas av ersättningen.

Jo, jag vet allt det Rockford, men jag undrar fortfarande hur det kommer sig att Tjabbalabba tror att alla f.n. köper två ex av varje cd

och att man genom att privatkopieringspröjset även införs på hdd o usb kommer att slippa det i så fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag vet allt det Rockford, men jag undrar fortfarande hur det kommer sig att Tjabbalabba tror att alla f.n. köper två ex av varje cd

och att man genom att privatkopieringspröjset även införs på hdd o usb kommer att slippa det i så fall?

Det kommer han aldrig att kunna förklara, eftersom det inte går att förklara. Lägg därtill att forum-troll sällan är ute efter några seriösa diskussioner och att man gör bäst i att ignorera dom. Det är svårt, har säkert fallit dit själv någon gång 🙂 Det kryper i fingrarna, man tror att man kan skriva någonting som till slut för tyst på dom.

Finns ju ändå en del mer sansade personer här inne som verkar tycka att privatkopieringsersättningen är en god idé, även i sin nuvarande form. Bättre att diskutera med dom, Chris Snyder, lunderberg, wellness o s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Copyswede och deras avgifter är numera idiotiska och resonemangen sen länge obsoleta. Deras "lösning" har inget med deras problembeskrivning att göra, där finns inget samband. Man kan inte lösa ett problem genom att skapa ett fel som inte har med problemet att göra.

"Felet" handlar i det här fallet om att ge en privat organisation möjlighet att plocka pengar från (huvudsakligen) privatpersoner, något de uppenbarligen lyckats få igenom medelst lobbying och påtryckning. Och frågan är antagligen politiskt sett för obetydlig för att lagstiftaren ska ha lust att lägga nån större tankemöda på den. Alltså köper man lösningen från de som skriker högst (och som kan lägga hela sin arbetstid på frågan).

Grundproblemet kvarstår dock. Upphovsrättsskyddat material kopieras och sprids. Men de stora aktörerna får pengar och bestämmer sig för att vara mätta och nöjda. De små aktörerna är inte tillräckligt högljudda, eller bryr sig inte. Lagstiftaren kan ägna sig åt andra frågor.

Jag laddar inte ner upphovsrättsskyddade låtar.

Jag köper min musik lagligt, eller lyssnar på Spotify, och betalar för det enligt avtal och lag.

Däremot behöver jag backupmedia för den musik jag gör själv och de familjebilder jag tar.

Jag tvingas alltså betala andra medieskapare pengar (igen!) för att backa upp mitt eget skapande.

Idiotisk var ordet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Copyswede och deras avgifter är numera idiotiska och resonemangen sen länge obsoleta. Deras "lösning" har inget med deras problembeskrivning att göra, där finns inget samband. Man kan inte lösa ett problem genom att skapa ett fel som inte har med problemet att göra.

Du är uppenbarlign inte så insatt i detta? Copyswedes beskrivningar och verksamhetsberättelse är ju närmast glasklar. www.copyswede.se

"Felet" handlar i det här fallet om att ge en privat organisation möjlighet att plocka pengar från (huvudsakligen) privatpersoner, något de uppenbarligen lyckats få igenom medelst lobbying och påtryckning.

Copyswede är ingen privat organisation

""Copyswede är en ekonomisk förening som ägs av sina fjorton medlemsorganisationer. Organisationer som företräder upphovsmän eller utövande konstnärer kan bli medlemmar. Se stadgarna för mer detaljerad information"

Grundproblemet kvarstår dock. Upphovsrättsskyddat material kopieras och sprids. Men de stora aktörerna får pengar och bestämmer sig för att vara mätta och nöjda. De små aktörerna är inte tillräckligt högljudda, eller bryr sig inte. Lagstiftaren kan ägna sig åt andra frågor.

Även små aktörer får pengar när de lyckas göra sig hörda och kopierade.

Jag laddar inte ner upphovsrättsskyddade låtar.

Jag köper min musik lagligt, eller lyssnar på Spotify, och betalar för det enligt avtal och lag.

Däremot behöver jag backupmedia för den musik jag gör själv och de familjebilder jag tar.

Jag tvingas alltså betala andra medieskapare pengar (igen!) för att backa upp mitt eget skapande.

Nej det tvingas du inte och nog har du annat än din egen musik och familjebilder på dina hårddiskar?

Redigerat av Tjabbalabba
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är uppenbarlign inte så insatt i detta? Copyswedes beskrivningar och verksamhetsberättelse är ju närmast glasklar. www.copyswede.se

Copyswede är ingen privat organisation

""Copyswede är en ekonomisk förening som ägs av sina fjorton medlemsorganisationer. Organisationer som företräder upphovsmän eller utövande konstnärer kan bli medlemmar. Se stadgarna för mer detaljerad information"

Även små aktörer får pengar när de lyckas göra sig hörda och kopierade.

Nej det tvingas du inte och nog har du annat än din egen musik och familjebilder på dina hårddiskar?

Går bussarna som de ska?

Link to comment
Dela på andra sajter

Copyswede och deras avgifter är numera idiotiska och resonemangen sen länge obsoleta. Deras "lösning" har inget med deras problembeskrivning att göra, där finns inget samband. Man kan inte lösa ett problem genom att skapa ett fel som inte har med problemet att göra.

Du är uppenbarlign inte så insatt i detta? Copyswedes beskrivningar och verksamhetsberättelse är ju närmast glasklar. www.copyswede.se

Deras beskrivningar och verksamhetsberättelse gör ju inte direkt saken mer logisk. Deras resonemang bygger på att alla människor som köper lagringsmedia är brottslingar och att straff ska delas ut kollektivt. Idiotiskt, som sagt var. Plus att det strider mot västerländskt demokratiskt rättstänkande.

Copyswede är ingen privat organisation

""Copyswede är en ekonomisk förening som ägs av sina fjorton medlemsorganisationer. Organisationer som företräder upphovsmän eller utövande konstnärer kan bli medlemmar. Se stadgarna för mer detaljerad information"

... vilket innebär att CopySwede är en privat organisation. Du säger emot dig själv.

Även små aktörer får pengar när de lyckas göra sig hörda och kopierade.

... och så var det då den där lilla brasklappen "när de lyckas göra sig hörda." Om de blir kopierade eller inte påverkar inte ersättningsfrågan.

Jag laddar inte ner upphovsrättsskyddade låtar.

Jag köper min musik lagligt, eller lyssnar på Spotify, och betalar för det enligt avtal och lag.

Däremot behöver jag backupmedia för den musik jag gör själv och de familjebilder jag tar.

Jag tvingas alltså betala andra medieskapare pengar (igen!) för att backa upp mitt eget skapande.

Nej det tvingas du inte och nog har du annat än din egen musik och familjebilder på dina hårddiskar?

Det där var ju inte ens ett försök till svar. Läs vad jag skrev en gång till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Deras beskrivningar och verksamhetsberättelse gör ju inte direkt saken mer logisk. Deras resonemang bygger på att alla människor som köper lagringsmedia är brottslingar och att straff ska delas ut kollektivt.

Snarare så bygger det på demokrati. De flesta kopierar både lagligt och olagligt. Copyswede-avgiften gäller laglgi kopiering.

Link to comment
Dela på andra sajter

En ekonomisk förening är ingen privat organisation.

Visst är den det. Det är privatpersoner i organiserad form, inte stat, kommun eller landsting som äger den. Inte heller en stiftelse.

Det är bara att titta på dess styrelse och organisation för att se det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snarare så bygger det på demokrati. De flesta kopierar både lagligt och olagligt. Copyswede-avgiften gäller laglgi kopiering.

Om du kallar det för "demokrati" så vet du varken vad demokrati eller rättssäkerhet är.

Det blir inte "demokrati" bara för att en privat organisation lyckas lobba igenom en lag som gynnar dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar men du gör det inte. Antar att du anser att de som drabbas av demokratiska beslut som går emot dom också blir bestraffade eller?

Du kan naturligtvis välja att fokusera på de lagtekniska frågorna, samt ha åsikten att allt som röstas igenom parlamentariskt är "demokratiskt".

Självklart har den "demokratiska processen" haft sin gilla gång (det hade den även i Sovjetunionen). Och om "kopieringsavgiften" inte varit lagtekniskt korrekt så hade förhoppningsvis Lagrådet reagerat.

Men det är inte de lagtekniska frågorna jag ifrågasätter. Det är snarare en effekt av demokratins baksida att den kan användas för att få igenom den här typen av beslut.

Det jag ifrågasätter - och som du inte verkar vilja diskutera - är huruvida resonemanget bakom lagen och avgiften är

1) logiskt [mitt svar: Nej]

2) löser ett problem (piratkopiering) med hjälp av en lösning (kopieringsavgift) [mitt svar: Nej, lika lite som trängselskatt när man åker UT ut stan löser det problem som skatten är avsedd att lösa]

3) straffar den som inte begått brott [mitt svar: Ja]

Här verkar du inte riktigt hänga med eller vilja ta diskussionen.

Jag får betala en extra avgift (en form av böter) för ett brott som jag inte begår (piratkopiering).

Det är en form av kollektiv bestraffning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...