Jump to content
Annons

Kopieringsavgift på externa hårddiskar och USB-minnen införs den 1 september


ONSatan

Recommended Posts

Annons

Av vilken anledning skall jag tycka att det är rimligt att betala pengar till professionella fotografer för att jag vill ha en extern hårddisk att lagra mina egna bilder på?

De flesta som är intresserad av en viss hobby sponsrar ju på något vis alltid några högre upp i hierarkin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fucking underbart att jag ska betala straffskatt till denna lista av dansare, journalister, koreografer etc (WTF!!!) när jag köper hårddisk för att backuppa min Windowsinstallation och mina oljudslåtar...

Trodde inte du var riktigt så kulturfientlig men det är inget konstigt alls din windowsinstallation och dina oljudslåtar är ju upphovsrättsskyddade

Hela upplägget är ju rent perverst!

Nej inte alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta som är intresserad av en viss hobby sponsrar ju på något vis alltid några högre upp i hierarkin.

Det är jag allt annat än säker på.

Men om jag teoretiskt vill sponsra någon högre upp i någon hierarki så vill jag själv avgöra hur jag gör det och inte genom en påtvingad avgift.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde inte du var riktigt så kulturfientlig men det är inget konstigt alls din windowsinstallation och dina oljudslåtar är ju upphovsrättsskyddade

Nej inte alls.

Euhm, så man är "kulturfientlig" om man tycker att folk som inte har ett dugg med min Windowsinstallation eller mina oljudsfiler att göra ej förtjänar pengar att sko sig på dessa?

Jo, logiken i detta är pervers!

Är man "matfientlig" om man inte vill att pengar för exempelvis inköp av tallrikar ska gå till blåbärsplockare?

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Euhm, så man är "kulturfientlig" om man tycker att folk som inte har ett dugg med min Windowsinstallation eller mina oljudsfiler att göra ej förtjänar pengar att sko sig på dessa?

Ett flertal av de yrkesgrupper som får ersättning från Copyswede är ju inblandade i din windowsinstallation och din oljudsmusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett flertal av de yrkesgrupper som får ersättning från Copyswede är ju inblandade i din windowsinstallation och din oljudsmusik.

Har dom inte redan fått betalt?

Vad har "dansare" med programmerare på MS att göra?

Kan fler grupper i samhället godtyckligt begära "lite extra betalning"?

vad jag vet så är det ingenjörer som gör att du kan sitta och sprida ditt budskap här på denna site. Du borde därför betala en straffskatt till alla ingengörer (bara något ynka procent av ett öre per ingenjör men i alla fall...).

(och opponerar dig så är du "samhällsfientlig" ...)

Copyswede är gangsters!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Har dom inte redan fått betalt?

Vad har "dansare" med programmerare på MS att göra?

Mer än du kan ana

vad jag vet så är det ingenjörer som gör att du kan sitta och sprida ditt budskap här på denna site.

Inte bara ingenjörer.

Copyswede är gangsters!

Nej det är de verkligen inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste dyngspridare, utveckla gärna dina svar lite.

Precis...kom igen nu, Tjabbalabba, sitt inte i tråden och babblababbla...

Kom med lite riktiga svar istället för lösa påståenden som få kan relatera till.

Om du slänger ett öga i tråden märker du att du har en del obesvarade frågor också.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite pinsamt att det här sitter massvis av musiker som tror att pengarna går bara till musiker men som sagt copyswede-avgifterna går till alla typer av kreativa yrkesgrupper från musiker till skådespelare tecknare fotografer etc.

Här har du den procentuella fördelningen.

[Lista över fakta som massvis av musiker i den här tråden inte kände till]

Då tackar vi för den kunskapen.

Nu återstår ju en lika fin redogörelse för ditt påstående att "Ja [konsumenterna] gynnas ju självklart också" (se #83 och #84).

Link to comment
Dela på andra sajter

Fucking underbart att jag ska betala straffskatt till denna lista av dansare, journalister, koreografer etc (WTF!!!) när jag köper hårddisk för att backuppa min Windowsinstallation och mina oljudslåtar...

Hela upplägget är ju rent perverst!

Själv tycker jag att det är helt rätt att scenografer och författare får lite pengar när jag köper en disk för att lagra mina Logic-skisser på... Lol.

Håller verkligen med om ditt WTF!

Link to comment
Dela på andra sajter

konsumenterna slipper ju köpa fler exemplar och kan känna sig moraliskt överlägsna alla som smusslar.

Vad menar du med detta?

Det är ju en obligatorisk straffskatt som drabbar ALLA som köper en extern HD i Sverige (om man inte är ett företag som kan begära undantag). 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

konsumenterna slipper ju köpa fler exemplar och kan känna sig moraliskt överlägsna alla som smusslar.

Översättning någon? Näe...tänkte väl det.

Detta tåg kommer aldrig att nå fram till den tänkta slutstationen...bara att ge upp denna dialog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker att Tjabbalabbas sätt att uttrycka sig känns lite... bekant? 😄

Nej. Det är inte bara du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nej bäste dyngspridare här är väl du och några andra.

Svaren talar för sig själv.

Svara då på:

Har dom inte redan fått betalt?

Vad har "dansare" med programmerare på MS att göra?

Kan fler grupper i samhället godtyckligt begära "lite extra betalning"?

vad jag vet så är det ingenjörer som gör att du kan sitta och sprida ditt budskap här på denna site. Du borde därför betala en straffskatt till alla ingengörer (bara något ynka procent av ett öre per ingenjör men i alla fall...).

(och opponerar dig så är du "samhällsfientlig" ...)

(men i det uppfostrande strafflägret hoppas jag du i alla fall med tiden känner dig "moraliskt överlägsen")

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag att det är helt rätt att scenografer och författare får lite pengar när jag köper en disk för att lagra mina Logic-skisser på... Lol.

LoL på dig själv fattar du verkligen inte att statistiskt sett så går dina småpengar mest till musiker? Men en liten del går kanske till scenografer och författare. Antar att du också har svårt med att en del av dina skattepengar går till andra än dig själv eller sådant du inte sympatiserar med.

Redigerat av Tjabbalabba
Link to comment
Dela på andra sajter

LoL på dig själv fattar du verkligen inte att statistiskt sett så går dina småpengar mest till musiker? Men en liten del går kanske till scenografer och författare. Antar att du också har svårt med att en del av dina skattepengar går till andra än dig själv eller sådant du inte sympatiserar med.

Gonatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...