Jump to content
Annons

Hur spelar man in på rullband så det blir bäst?


Greenlight

Recommended Posts

Hej igen

Har en Tascam 16b, 16 kanaler 15IPS 1 tum.

Har spelat in, men tycker det låter lite platt.

Funderar på hur man ska göra för att kunna utnyttja bandets potential så det låter bra.

Hur gör man? Vad ska m,an tänka på? Vad skiljer från att spela in på ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad som skiljer?

Bandet ger viss överhörning mellan intilliggande spår, sämre dynamik och sämre frekvensomfång.

Vad som däremot kan göra det intressant, är om du gillar det sound som bandmättnaden kan ge. Då ser du till att spela in lite för starkt på bandet. Mediat ger då ett lite "fetare" sound - och eventuell överstyrning blir mjukare (åtminstone tills det blir för mycket... 😉 ). Om du spelar in på det sättet, så kan du behöva spela in på varannan kanal för att slippa för mycket överhörning mellan spåren, men det är förstås något du får kolla hur mycket/lite sådant det blir med din bandare och dina band. Om du spelar in en synksignal för att synka till en dator, så ska du absolut lämna bredvidliggande spår tomt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Saker du först bör kolla:

• Bandtransporten, så att upplindningsmotorn drar rätt. Kolla tryckrulle & kapstan

• Bias / förmagnitisering, vad är maskinen trimmad till för tape? Ampex 456 är vanligt för denna maskin.

• Spaltvinkel på huvud

• Avmagnetisera huvuden

Bra påminnelse där med DBX:en

Hälsningar / Björn

Edit: 16 kanaler på entum brukar inte vara något problem vad det gäller överhörning om maskinen är rätt trimmad.

Redigerat av wellness music
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om man spelar pop/rock eller annan musik som "brötar" på så spelar läcket mellan kanalerna mindre roll. Använd alla kanaler.Däremot skulle jag vara försiktig om jag har synkspår, spåret bredvid får inte vara för percussivt och starkt för det kan störa synkkanalen.Och lägg inte ett spår som ligger naket i mixen bredvid synken för då kan synkspåret läcka över.Annat att tänka på är att ha bra band.Rengjord bandare, tape fastnar på tonhuvuden så du bör rengöra ofta.Är bandaren servad nyligen?Felaktig bias inställning kan påverka ljudet. etc....Det band gör bra är tapekompression. Kanon på trummor.Förutom tapekompression så är min personliga åsikt att ett hyggligt ljudkort återger det man spelar in bättre än tape.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon ratt eller knapp för inställning av Bias?

Jag har en Philips, men nu är det väl minst 20 år sedan den var igång, så minnet kanske spelar mig nåt spratt... men jag har för mig att den har en ratt där man justerar biaskalibreringen till rätt bandtyp. Kommer jag ihåg rätt, så gav lägre värden på bias-ratten ett lite luddigare ljud, medan ett för högt värde crispade till det så det nästan började låta trasigt. Var bandem väldigt slitna, så hjälpte det inte hur man än skruvade.

Trycka igång en inspelning, lyssna en bit efter på bandet hur inspelningen blev medan man vred på bias-ratten, det låter bekant. Men kanske någon annan kan förklara lite bättre vad bias är och om det kan va nåt att bry sig om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för alla svar 🙂

Om jag fattat det rätt:

1 - Kolla bias så det stämmer med bandet . . . .?

2 - Spela in på varannan kanal för att minska kanalläck, samt för att inte störa synkkanal.

3 - Använda för att spela in trummor och bas

4 - Kräma på rejält för att få ut det unika soundet.

Det är DBX. Är det bra eller dåligt att använda?

Fråga: Låter det bättre med band? Är det något att satsa på?

Hur skulle ni använda bandaren? Ger det något mervärde?

Anledningen att jag frågar är att jag funderar på att köpa en 2" 24-kanaler, men vet inte om det är värt pengarna.

Kanske bättre att satsa på ett bättre ljudkort

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga: Låter det bättre med band? Är det något att satsa på?

Hur skulle ni använda bandaren? Ger det något mervärde?

Anledningen att jag frågar är att jag funderar på att köpa en 2" 24-kanaler, men vet inte om det är värt pengarna.

Kanske bättre att satsa på ett bättre ljudkort

Tänk på att det kommer att gå åt en hel del tid för service och reparationer, och det riskerar att ta fokus från musikskapandet.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag hade definitivt hellre lagt pengarna på ett bättre ljudkort. Det finns en viss charm med analogt ljud, onekligen, men frågan är om den charmen är så viktig att det är värt alla kostnader i tid och pengar? (Det kan man bara avgöra själv.)

(Kom ihåg också att 2-tumsband är svindyra och slits!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon ratt eller knapp för inställning av Bias?

Jag har en Philips, men nu är det väl minst 20 år sedan den var igång, så minnet kanske spelar mig nåt spratt... men jag har för mig att den har en ratt där man justerar biaskalibreringen till rätt bandtyp. Kommer jag ihåg rätt, så gav lägre värden på bias-ratten ett lite luddigare ljud, medan ett för högt värde crispade till det så det nästan började låta trasigt. Var bandem väldigt slitna, så hjälpte det inte hur man än skruvade.

Trycka igång en inspelning, lyssna en bit efter på bandet hur inspelningen blev medan man vred på bias-ratten, det låter bekant. Men kanske någon annan kan förklara lite bättre vad bias är och om det kan va nåt att bry sig om?

Högre bias = mer bas

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för alla svar 🙂

Om jag fattat det rätt:

1 - Kolla bias så det stämmer med bandet . . . .?

Bäst är att lämna in bandaren och ett band till någon som kan trimma in den. Att laborera med det själv om man inte har koll på det, kan göra mer skada än nytta... 😉

2 - Spela in på varannan kanal för att minska kanalläck, samt för att inte störa synkkanal.

Som Wellness sade, så behövs det inte när det är 16 kanaler på 1" - annat än när det gäller synkspåret.

3 - Använda för att spela in trummor och bas

4 - Kräma på rejält för att få ut det unika soundet.

Ja - i princip så någonting... 😉

Det är DBX. Är det bra eller dåligt att använda?

Brusreducering är som regel bra - åtminstone om det inte är feltrimmat...

Fråga: Låter det bättre med band? Är det något att satsa på?

Ärligt talat: Nej - inte enligt min mening i alla fall, men det är ju en smaksak och en fråga om hur mycket underhåll man tycker är kul...

Hur skulle ni använda bandaren? Ger det något mervärde?

Hade jag haft en bandare så hade jag nog använt den till främst trummor, men om jag inte hade en bandare redan, så hade jag aldrig funderat på att köpa en.

Anledningen att jag frågar är att jag funderar på att köpa en 2" 24-kanaler, men vet inte om det är värt pengarna.

Med tanke på underhållet (och trolig brist på eventuella reservdelar när mekaniken går sönder, brist på tekniker som verkligen behärskar det etc) och med tanke på att det inte är i bandet magin ligger, utan i musiken, så vill jag påstå att det inte är värt pengarna. Det blir dessutom mycket krångligare med allting - för när du har spelat in på band, så kommer du att vilja föra över det till hårddisken också - och du har fått betydligt mer jobb än du ville ha. Bandaren har inte lika stabil drivning som DAW-programmet, något som gör att du kan tvingas att korrigera timingen manuellt här och där. Du får alltså en massa mer arbete än om du spelar in direkt till hårddisk.

Kanske bättre att satsa på ett bättre ljudkort

Absolut - åtminstone om du frågar mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst är att lämna in bandaren och ett band till någon som kan trimma in den. Att laborera med det själv om man inte har koll på det, kan göra mer skada än nytta... 😉

Som Wellness sade, så behövs det inte när det är 16 kanaler på 1" - annat än när det gäller synkspåret.

Ja - i princip så någonting... 😉

Brusreducering är som regel bra - åtminstone om det inte är feltrimmat...

Ärligt talat: Nej - inte enligt min mening i alla fall, men det är ju en smaksak och en fråga om hur mycket underhåll man tycker är kul...

Hade jag haft en bandare så hade jag nog använt den till främst trummor, men om jag inte hade en bandare redan, så hade jag aldrig funderat på att köpa en.

Med tanke på underhållet (och trolig brist på eventuella reservdelar när mekaniken går sönder, brist på tekniker som verkligen behärskar det etc) och med tanke på att det inte är i bandet magin ligger, utan i musiken, så vill jag påstå att det inte är värt pengarna. Det blir dessutom mycket krångligare med allting - för när du har spelat in på band, så kommer du att vilja föra över det till hårddisken också - och du har fått betydligt mer jobb än du ville ha. Bandaren har inte lika stabil drivning som DAW-programmet, något som gör att du kan tvingas att korrigera timingen manuellt här och där. Du får alltså en massa mer arbete än om du spelar in direkt till hårddisk.

Absolut - åtminstone om du frågar mig. 🙂

Jag tror jag fattar. Det jag önskar är att hitta åtminstone EN grej att använda den till, som är unikt. Något sound som bara kan fås med bandaren. Kanske i kombination med andra grejer. Den ska inte vara hjärtat i studion, utan mer som ett intressant komplement.

Vore kul att hitta det där speciella extra grejen.

Kul med lite udda tips på användning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en gammal tvåkanalare, en 24-kanalare med tvåtumsband är ju jättedumt att investera i om man inte är erfaren och vet vad man är ute efter. Hela grejen med band är, i alla fall som jag använt det, att skräpa ner ljudet lite och få lite mer fjong i det eller hur man nu väljer att uttrycka sig, och det behövs det ingen Rolls Royce för.

Används med fördel på akustiska gitarrer och sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag är intresserad av att veta exempel på namnbeteckningar på Rullbandspelare som tar 2-tumsband.

Studer A827

Otari MTR90

MCI JH24

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tror jag fattar. Det jag önskar är att hitta åtminstone EN grej att använda den till, som är unikt. Något sound som bara kan fås med bandaren. Kanske i kombination med andra grejer. Den ska inte vara hjärtat i studion, utan mer som ett intressant komplement.

Vore kul att hitta det där speciella extra grejen.

Kul med lite udda tips på användning.

Trummor gör sig fint på tape.

Problemet är dock att det är klurigt att integrera bandare i modern digital miljö.

Bandarna svajar rätt mycket så skall man göra det ordentligt så måste du egentligen slava bandaren till din DAW, inte din DAW till bandaren.

För att göra det måste du har en bra enhet som kan synka bandare och din DAW. Historiskt så har det varit dyrt och krångligt, nu kanske det bara är krångligt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Trummor gör sig fint på tape.

Problemet är dock att det är klurigt att integrera bandare i modern digital miljö.

Bandarna svajar rätt mycket så skall man göra det ordentligt så måste du egentligen slava bandaren till din DAW, inte din DAW till bandaren.

För att göra det måste du har en bra enhet som kan synka bandare och din DAW. Historiskt så har det varit dyrt och krångligt, nu kanske det bara är krångligt.

Det enklaste är att istället för att leta tekniska lösningar som ändå inte funkar perfekt och dessutom kräver massa underhåll, acceptera lite skitgöra och sitta en halvtimme och klippa och justera i spåren så de synkar i datorn. Låter utmärkt och är inte alls så jobbigt som det låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummor gör sig fint på tape.

Problemet är dock att det är klurigt att integrera bandare i modern digital miljö.

Bandarna svajar rätt mycket så skall man göra det ordentligt så måste du egentligen slava bandaren till din DAW, inte din DAW till bandaren.

För att göra det måste du har en bra enhet som kan synka bandare och din DAW. Historiskt så har det varit dyrt och krångligt, nu kanske det bara är krångligt.

Det är en synkkod som gör att DAW rättar sig efter bandaren.

Ska exprimentera med trummor. Olika nivåer och bias.

Vore kul med några konkreta tips på tex vad för slags trumsound man kan få fram. Är det tex bättre att göra med många mickar och blanda, etc etc?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela grejen med band är, i alla fall som jag använt det, att skräpa ner ljudet lite och få lite mer fjong i det eller hur man nu väljer att uttrycka sig, och det behövs det ingen Rolls Royce för.

Innan vi fick ettor & nollor, vad tror du flerkanalspår spelades in på då?

Det var ju inte så att förr så tänkte dom att rullband är bäst för att få fett ljud. Det fanns väl inget annat... 😉

Rullbandaren är död, länge leve rullbandaren

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
<br />Det är en synkkod som gör att DAW rättar sig efter bandaren.<br /><br />Ska exprimentera med trummor. Olika nivåer och bias.<br />Vore kul med några konkreta tips på tex vad för slags trumsound man kan få fram. Är det tex bättre att göra med många mickar och blanda, etc etc?<br />
<br /><br /><br />

Nu var det ett tag sedan jag provade att synka en DAW med smpte synk från tape. Men mitt senaste försök gav dropouts och knaster när DAWen försöker synka upp sig mot bandaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört med SMPTE-kod på rullband väldigt mycket tidigare och det funkade fint - men det blir ju knappast någon "sample-accurate" synk, utan man måste in och klippa och flytta klippen efter att man har spelat in på hårddisk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan vi fick ettor & nollor, vad tror du flerkanalspår spelades in på då?

Det var ju inte så att förr så tänkte dom att rullband är bäst för att få fett ljud. Det fanns väl inget annat... 😉

Rullbandaren är död, länge leve rullbandaren

Undrar om de var lika nostalgiska när rullbandaren kom, som vissa är nuförtiden - och tjatade om hur fantastiskt vintageljud det blev med vaxrulle...? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan vi fick ettor & nollor, vad tror du flerkanalspår spelades in på då?

Det var ju inte så att förr så tänkte dom att rullband är bäst för att få fett ljud. Det fanns väl inget annat... 😉

Rullbandaren är död, länge leve rullbandaren

Innan rullbandspelaren kom i början av 50-talet fanns ju såna härliga grejor som fonografrullar och trådbandspelare! Underligt att inga nostalgiker någonsin vill återuppväcka dem? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Rullbandaren är inte död den lever, men ett lite mer diskret liv. 🙂

Jag spelar in på rullband och skälen är många. ( Jag har dock även ett digitalt system som jag använder när det känns mer lämpligt.)

Några skäl;

-Jag gillar ljudet, jag upplever det som mer 3dimensionellt och dynamiskt.

-Jag gillar kompressionen.

-Jag gillar arbetssättet att tidigare i inspelningsprocessen vara närmare slutresultatet.

-Att man inte sitter och klipper sönder musiken.

-Att man lyssnar istället för att sitta och "titta på musiken".

-Att man kan stänga av datorn som man ständigt sitter och glor på nu för tiden.

-Jag gillar maskinerna och tekniken.

-Att man kanske inte sitter med en miljard tagningar.

-Att man inte håller på och skjuter upp alla beslut som man lätt gör med digital inspelning.

Att det sedan är många som inte håller med eller har intresse gör inte mig så mycket då det tillåter sådana som mig att komma över grymma hantverk(Bandare) som tidigare kostade så mycket att i princip bara stora studios hade råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anta att du med ljudkort o DAW spelat in ett helt popgäng. Trummorna ligger på tex 10 spår. Om det går, ta ut dem från DAWen och spela in dem på 10 spår på rullen som du kör i tapeläge. De 10 utsignalerna från rullbandaren loopas tillbaka in i DAWen. Då har du trumspåren tillbaka bredvid orginalspåren igen, typ en sekund fördröjda. Synkkod borde bli helt överflödig. Borde vara lätt då att synka dem, och på nån sekund hinner det inte bli så mycket svaj hit o dit. Sen kan du blanda det digitala ljudet med det analoga. Eller skippa nåt av det...

Du kan ju mixa en master som vanligt i DAWen, sen köra den likadant fram o tebax till bandaren på två spår, synka o blanda de två masterspåren. Så vet jag att somliga gjorde på rulltiden, de gjorde ett normalt masterspår, och ett hårdkomprimerat masterspår, sen blandades de till ett slutligt masterspår.

Om detta är möjligt vet jag inte, jag har aldrig haft nån DAW...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Anta att du med ljudkort o DAW spelat in ett helt popgäng. Trummorna ligger på tex 10 spår. Om det går, ta ut dem från DAWen och spela in dem på 10 spår på rullen som du kör i tapeläge. De 10 utsignalerna från rullbandaren loopas tillbaka in i DAWen. Då har du trumspåren tillbaka bredvid orginalspåren igen, typ en sekund fördröjda. Borde vara lätt då att synka dem, och på nån sekund hinner det inte bli så mycket svaj hit o dit. Sen kan du blanda det digitala ljudet med det analoga. Eller skippa nåt av det...

Du kan ju mixa en master som vanligt i DAWen, sen köra den likadant fram o tebax till bandaren på två spår, synka o blanda de två masterspåren. Så vet jag att somliga gjorde på rulltiden, de gjorde ett normalt masterspår, och ett hårdkomprimerat masterspår, sen blandades de till ett slutligt masterspår.

Om detta är möjligt vet jag inte, jag har aldrig haft nån DAW...

Om man är seriös med att hålla på med liknande så som ovanstående så kan det vara ide att titta ett system som heter CLASP och som används av en del stora studios, även här i Sverige.

http://www.endlessanalog.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...