Jump to content

dman

Medlem
  • Content Count

    67
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralt

About dman

  • Rank
    Med i gänget

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Skogen norr om Örebro
  1. Lite industrispionage som inspiration? https://www.youtube.com/watch?v=gHbfAAnVJWc Man pratar om ett trelagers patenterat membran som en "sandwich". Undrar just om man refererar till baselementet som en "subway"? Finns nog annars lite mer ingående rundvandring på Focal, bla Produce Like a Pro var väl där för nåt år sedan.
  2. Någonstans måste man väl börja, varför inte med diskanter? http://www.hififorum.nu/artiklar/Dahlbergsband/del1/Dahlbergsband.htm Fast personligen har jag lite svårt att tro på övriga element som DIY, även om man kanske kunde plocka ihop delar av diverse andra skrotade element. Men vad vet jag, ja har ju aldrig provat... Som elektrikern sa: Friskt kopplat , Hälften brunnet! Dooh (friskt vågat, hälften vunnet)
  3. Sitter med mobil på arbetsplats oc hör inte riktigt vad du spelar, men det jag uppfattar tycker jag påminner om signaturen till 'kullamannen' tv-serie från 67? Om de använde egenkomponerat eller lånat någonstans ifrån har jag ingen aning, men lite letande kring den signaturen kanske öppnar nåt spår...
  4. Jag såg rubriken och tänkte genast på om en Zoom kunde vara ett alternativ. Jag använder en ibland till intervjuver, och blir ofta förvånad över vilka kalasinspelningar den för det mesta får till. Går ju att använda som både inspelare eller USB-mikrofon. Men sen såg jag 'utomhus' och 'blåsigt' och svänger då om totalt då de verkar vara väldigt vindkänsliga. Spelar ingen roll vad jag provat för skydd eller byter plats för att komma undan lite, det har oftast blivit totalt obrukbart. Sen misstänker jag att de plockar runtomkringljuden avsevärt mer än vad du kommer gilla. Men det är bara min personliga uppfattning, någon annan kanske Zoomar på annat sätt....
  5. Jag har inget Focusrite, men väl ett E-MU 1820 tillsammans med Behringers ADA8000. Jag kan dra lite kort hur det funkar för mig, om det kan vara till någon hjälp innan någon som har Focusrite o Logic hoppar in... Jag var tvungen att manuellt skapa en kanalstrip för varje ADAT-kanal i E-MUs mjukvarumixer som kallas Patchmix (eller är det bättre att kalla det för drivrutin?) innan det gick att plocka in dem och aktivera ingångarna i tex Cubase. Jag gissar att Focusrite har någon motsvarighet till E-MUs Patchmix där ingångar behöver skapas eller aktiveras innan de blir synliga för programvara? Eller sitter jag och beskriver något du redan har klart eftersom du skriver att du får in signalen i preampen?
  6. dman

    Webbradio

    Yanaha / Steinbergs kontrollpanel som man brukar få fram när man klickar på egenskaper för en ljudkälla i nåt "ljudprogram". Jag hittade den annars i installationsmappen för drivrutinen till ljudkortet: "C:\Program Files (x86)\Yamaha\Yamaha Steinberg USB Driver\ysusb_cp.exe" och drog ut en genväg till skrivbordet då jag titt som tätt ändrar just loopback.
  7. dman

    Webbradio

    Jag har ett Steinberg UR22. Där i kontrollpanelen kan jag kryssa i "aktivera loopback" eller vad det nu hette. Då får jag ljudet jag skickar ut till högtalarna tillbaks in i ingångarna. Kanske kan fungera då du förmodligen har ljudkortets ingång vald som input i Radioboss.
  8. dman

    Webbradio

    Nu är jag lite envis förmodligen för att jag inte förstår problemet, eller inte tänker rätt på vad som kan knasa om man istället för mikrofon som ingång, väljer allt ljud från datorn. "Stereo", "What you hear", "Speaker" eller vad det nu kan heta i just ditt ljudkort. På det sättet går ju allt som hörs i datorn in i RadioBoss. Eller blir det rundgång om RadioBoss spelar upp ljud som den det sen får tillbaks i input? Dock behöver väl mikrofoningången i datorn då vara ibockad med "Lyssna på" eller "Listen" för att mikrofon också skall hitta in till RadioBoss. Voicemeeter tror jag annars ett program heter som fixar att blanda in ett programs (Skype elller liknande) ljud i annat ställe. Har inte provat det själv dock. Annars verkar det vara "donationware, så det kostar inte mycket att testa.
  9. dman

    Webbradio

    Jag är inte säker på att jag förstår vad problemet är, då det i RadioBoss settings under input är ganska enkelt att välja vad man vill sända? Nu är det visserligen flera år sedan jag övergav Radioboss till förmån för gratisvarianten RadioDJ, men visst ingår det väl support för de 120-240 $ man ger för de olika varianterna av programmet?
  10. Hej alla glada nissar o tomtar En primär fråga: vad har folk för arbetshöjd på faders, alltså höjd från golv upp till handlovsstöd och reglage? Jag håller på att fräscha upp och byta ut en del saker i en studio hos en idéell förening som i första hand pysslar med radio, men det trillar ibland även in musiker för inspelning. Har just insett att det var inte så enkelt att ens bestämma vilken höjd mixerbordet skall ha. Just nu är det väldigt rent och urplockat i rummet. Bordet står ungefär där det bör stå, men jag börjar köra fast på arbetshöjden, och kommer därför inte vidare i placering av grejer för att sedan kanske fundera lite på akustik. För tillfället har jag 3 x 19 cm murblock under, vilket ger 72 cm upp till faders. Sjalv gillar jag nog lite lägre, dels för bekvämligheten för armar och för att se bättre ut över knappar o grejer. Två rader murblock och lite reglar skulle istället ge 63 cm, men det misstänker jag andra kommer att protestera emot. Det är det där med att ha någonstans att göra av knäna som ställer till det också. För redan nu när jag har höjden 72 cm, så är det ont om benutrymme och det är då frågan om hur andra har det dyker upp. Dessutom har jag nu inte plats för bildskärmar mellan bord och glasruta, vilket gör att nästa fråga dyker upp. Vart tusan gör man av alla grejer runtomkring såsom cd-spelare, skivspelare och dator för uppspelning av ljud? Har kikat runt en hel del på nätet och här i forumet, men det mesta verkar handla om hur det låter eller hur man bygger väggar. Vill även minnas att jag sett någon tråd om arbetsbord, men då mest om utseende, inte så mycket om mått. Alla svar mottages tacksamt, både raka svar och väldigt lösa funderingar. Med eller utan motiveringar. Jag blir nog inte ens sur om någon vill håna mig för att jag släpat in en över två meter lång, 180 kg tung grej utan att man tänkt sig för först.
  11. Nu får du inte ta det här som någon garanti att det kommer fungera för dig, men kan nätverkskabel vara ett alternativ? Slängde nämligen själv nyligen ihop runt 30 meter partvinnad tp-kabel till en helt underbart lättdragen och störningsfri stereokabel mellan ett mixerbord och en radiosändare. Orkade inte beställa riktig kabel, samtidigt som det låg något i bakhuvudet om att använda nätverkskabel mellan tex cd-spelare och förstärkare som tips i nåt hifi-forum. Tror jag krånglade till det genom att grubbla allt för mycket och lade både + och - i ett trådpar för vänster kanal. Använde sedan det diagonala paret till ytterligare + och - till samma kanal, så det blev dubbla trådar. Och de två andra paren gick åt till höger kanal. Kanske hade jag bara tur, men det här är ljudmässigt bland de bästa kablarna jag någonsin provat. Och helt perfekt att sticka igenom hål i väggar, eller klamra upp längs en list. Nackdelen kan väl vara att nätverkskabel kanske inte är så billig, men har man en rulle liggande över, så varför inte prova. Någon annan kanske kan fylla på med erfarenheter att använda nätverkskabel till ljud, eller berätta hur man egentligen skall utnyttja trådarna. Friskt vågat, hälften brunnet...
  12. Var någon rädd för att tråden spårar ur? Nä, strunt i det, det är bara roligt. Fick annars just den ljusa iden att separera vänster o höger till två separata spår för att kunna lyssna mer ordentligt. Tji fick jag, det blev bara svårare, och jag har svårt att förstå hur jag förut kunde höra en nylonsträngad någonstans. Dulcimerspåret däremot verkar mer och mer intressant för min del. Är det ingen med, så är det i alla fall någon som försöker leka att han har en...
  13. Måste först tacka för responsen. Och sedan inflika att det här var inte en livsavgörande fråga nere i studion för att vi har problem att återskapa ljudet, utan mer att låten kom på tal och det blev allt svårare att sluta tänka på den. När K9 nämner vänster och höger kanal, så slår det mig att vi kör medhörningen i radion i mono... inser nu att jag förmodligen borde ha försökt plocka hem låten och lyssna på den hemma istället. Kanske ändrar jag mig då, om att jag tycker att ena gitarren låter nylonsträngat. Och visst, mycket sitter nog i fingrarna hos den som spelar. Det är nog inte bara rätt utrustning och en duktig inspelningstekniker.
  14. Så även någonstans att Björn Almstedt var studiotekniker och står för redigering, upphov och bearbetning. Pugh Rogefeldt näms även på någon variant av skiva, men inte om han medverkar på alla spår. Men det vi var ute efter, var lite mer åt att vi undrade vad man behöver i gitarrväg för att kunna skruva fram det där ljudet. Själv tycker jag att jag hör minst en nylon och en stålsträngad. Eller finns det någon variant på gitarr som jag missar, som kan låta så 'sprött' men ändå ge sådant tryck?
  15. Hittar den bara hos Spotify, men jag lyckas inte klistra in en enda länk här i inlägget... provar igen. https://play.spotify.com/album/7CcL6PafFDUs0UKgyG2m7u
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.