Jump to content
Annons

dman

Medlem
  • Antal inlägg

    64
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Skogen norr om Örebro
  1. Jag kör drönare med en Frsky radio, som även har usb för att använda den som joysyick till simulatorer i datorn. För ett tag sedan, i samband med någon win10 uppdatering var det många som tappade kontakten mellan dator och radio. Visade vara Pyttemjuk som "uppdaterat" drivrutin för usb så den blev helt värdelös för vissa saker. Lösningen var att göra en rollback på drivern för usb, eller helt enkelt avinstallera den. Tror den nya totalt värdelösa drivern som automatiskt installerades vid uppdatering, hette nåt i stil med "Better USB ..." eller nåt sånt. Finns massor med trådar om just radio/usb/win10 tex: Taranis no longer works as Joystick in windows 10 - openrcforums En vild chansningsgissning är att "Better USB ..." orsakar problem även för annat än bara radios. Annars var första tanken att inställningarna för ljudet har en "missmatch" (vad tusan heter det på svenska, står still i huvet), där dator är inställd på 44.1 khz medan ett eller vissa program eller drivare kör 48 khz. Vilket oftast orsakar väldigt knepiga saker som hack/ dropouts/ dist eller helt enkelt att inget fungerar alls. Själv har jag ett litet UR22 som funkar så felfritt i både bärbar och stationär med både win7 och 10, att jag inte ens kommer ihåg om jag ens installerat några drivare...
  2. Lite industrispionage som inspiration? https://www.youtube.com/watch?v=gHbfAAnVJWc Man pratar om ett trelagers patenterat membran som en "sandwich". Undrar just om man refererar till baselementet som en "subway"? Finns nog annars lite mer ingående rundvandring på Focal, bla Produce Like a Pro var väl där för nåt år sedan.
  3. Någonstans måste man väl börja, varför inte med diskanter? http://www.hififorum.nu/artiklar/Dahlbergsband/del1/Dahlbergsband.htm Fast personligen har jag lite svårt att tro på övriga element som DIY, även om man kanske kunde plocka ihop delar av diverse andra skrotade element. Men vad vet jag, ja har ju aldrig provat... Som elektrikern sa: Friskt kopplat , Hälften brunnet! Dooh (friskt vågat, hälften vunnet)
  4. Sitter med mobil på arbetsplats oc hör inte riktigt vad du spelar, men det jag uppfattar tycker jag påminner om signaturen till 'kullamannen' tv-serie från 67? Om de använde egenkomponerat eller lånat någonstans ifrån har jag ingen aning, men lite letande kring den signaturen kanske öppnar nåt spår...
  5. Jag såg rubriken och tänkte genast på om en Zoom kunde vara ett alternativ. Jag använder en ibland till intervjuver, och blir ofta förvånad över vilka kalasinspelningar den för det mesta får till. Går ju att använda som både inspelare eller USB-mikrofon. Men sen såg jag 'utomhus' och 'blåsigt' och svänger då om totalt då de verkar vara väldigt vindkänsliga. Spelar ingen roll vad jag provat för skydd eller byter plats för att komma undan lite, det har oftast blivit totalt obrukbart. Sen misstänker jag att de plockar runtomkringljuden avsevärt mer än vad du kommer gilla. Men det är bara min personliga uppfattning, någon annan kanske Zoomar på annat sätt....
  6. Jag har inget Focusrite, men väl ett E-MU 1820 tillsammans med Behringers ADA8000. Jag kan dra lite kort hur det funkar för mig, om det kan vara till någon hjälp innan någon som har Focusrite o Logic hoppar in... Jag var tvungen att manuellt skapa en kanalstrip för varje ADAT-kanal i E-MUs mjukvarumixer som kallas Patchmix (eller är det bättre att kalla det för drivrutin?) innan det gick att plocka in dem och aktivera ingångarna i tex Cubase. Jag gissar att Focusrite har någon motsvarighet till E-MUs Patchmix där ingångar behöver skapas eller aktiveras innan de blir synliga för programvara? Eller sitter jag och beskriver något du redan har klart eftersom du skriver att du får in signalen i preampen?
  7. dman

    Webbradio

    Yanaha / Steinbergs kontrollpanel som man brukar få fram när man klickar på egenskaper för en ljudkälla i nåt "ljudprogram". Jag hittade den annars i installationsmappen för drivrutinen till ljudkortet: "C:\Program Files (x86)\Yamaha\Yamaha Steinberg USB Driver\ysusb_cp.exe" och drog ut en genväg till skrivbordet då jag titt som tätt ändrar just loopback.
  8. dman

    Webbradio

    Jag har ett Steinberg UR22. Där i kontrollpanelen kan jag kryssa i "aktivera loopback" eller vad det nu hette. Då får jag ljudet jag skickar ut till högtalarna tillbaks in i ingångarna. Kanske kan fungera då du förmodligen har ljudkortets ingång vald som input i Radioboss.
  9. dman

    Webbradio

    Nu är jag lite envis förmodligen för att jag inte förstår problemet, eller inte tänker rätt på vad som kan knasa om man istället för mikrofon som ingång, väljer allt ljud från datorn. "Stereo", "What you hear", "Speaker" eller vad det nu kan heta i just ditt ljudkort. På det sättet går ju allt som hörs i datorn in i RadioBoss. Eller blir det rundgång om RadioBoss spelar upp ljud som den det sen får tillbaks i input? Dock behöver väl mikrofoningången i datorn då vara ibockad med "Lyssna på" eller "Listen" för att mikrofon också skall hitta in till RadioBoss. Voicemeeter tror jag annars ett program heter som fixar att blanda in ett programs (Skype elller liknande) ljud i annat ställe. Har inte provat det själv dock. Annars verkar det vara "donationware, så det kostar inte mycket att testa.
  10. dman

    Webbradio

    Jag är inte säker på att jag förstår vad problemet är, då det i RadioBoss settings under input är ganska enkelt att välja vad man vill sända? Nu är det visserligen flera år sedan jag övergav Radioboss till förmån för gratisvarianten RadioDJ, men visst ingår det väl support för de 120-240 $ man ger för de olika varianterna av programmet?
  11. Nu får du inte ta det här som någon garanti att det kommer fungera för dig, men kan nätverkskabel vara ett alternativ? Slängde nämligen själv nyligen ihop runt 30 meter partvinnad tp-kabel till en helt underbart lättdragen och störningsfri stereokabel mellan ett mixerbord och en radiosändare. Orkade inte beställa riktig kabel, samtidigt som det låg något i bakhuvudet om att använda nätverkskabel mellan tex cd-spelare och förstärkare som tips i nåt hifi-forum. Tror jag krånglade till det genom att grubbla allt för mycket och lade både + och - i ett trådpar för vänster kanal. Använde sedan det diagonala paret till ytterligare + och - till samma kanal, så det blev dubbla trådar. Och de två andra paren gick åt till höger kanal. Kanske hade jag bara tur, men det här är ljudmässigt bland de bästa kablarna jag någonsin provat. Och helt perfekt att sticka igenom hål i väggar, eller klamra upp längs en list. Nackdelen kan väl vara att nätverkskabel kanske inte är så billig, men har man en rulle liggande över, så varför inte prova. Någon annan kanske kan fylla på med erfarenheter att använda nätverkskabel till ljud, eller berätta hur man egentligen skall utnyttja trådarna. Friskt vågat, hälften brunnet... 🙂
  12. Var någon rädd för att tråden spårar ur? Nä, strunt i det, det är bara roligt. Fick annars just den ljusa iden att separera vänster o höger till två separata spår för att kunna lyssna mer ordentligt. Tji fick jag, det blev bara svårare, och jag har svårt att förstå hur jag förut kunde höra en nylonsträngad någonstans. Dulcimerspåret däremot verkar mer och mer intressant för min del. Är det ingen med, så är det i alla fall någon som försöker leka att han har en...
  13. Måste först tacka för responsen. Och sedan inflika att det här var inte en livsavgörande fråga nere i studion för att vi har problem att återskapa ljudet, utan mer att låten kom på tal och det blev allt svårare att sluta tänka på den. När K9 nämner vänster och höger kanal, så slår det mig att vi kör medhörningen i radion i mono... inser nu att jag förmodligen borde ha försökt plocka hem låten och lyssna på den hemma istället. 😊 Kanske ändrar jag mig då, om att jag tycker att ena gitarren låter nylonsträngat. Och visst, mycket sitter nog i fingrarna hos den som spelar. Det är nog inte bara rätt utrustning och en duktig inspelningstekniker.
  14. Så även någonstans att Björn Almstedt var studiotekniker och står för redigering, upphov och bearbetning. Pugh Rogefeldt näms även på någon variant av skiva, men inte om han medverkar på alla spår. Men det vi var ute efter, var lite mer åt att vi undrade vad man behöver i gitarrväg för att kunna skruva fram det där ljudet. Själv tycker jag att jag hör minst en nylon och en stålsträngad. Eller finns det någon variant på gitarr som jag missar, som kan låta så 'sprött' men ändå ge sådant tryck?
  15. Hittar den bara hos Spotify, men jag lyckas inte klistra in en enda länk här i inlägget... provar igen. https://play.spotify.com/album/7CcL6PafFDUs0UKgyG2m7u
×
×
  • Skapa ny...