Jump to content
Annons

Varför lät det sämre förr i tiden? (Subjektivt)


LaBrea

Recommended Posts

Jag kan eventuellt låta väldigt dum som startar denna tråd, och det är synnerligen subjektivt! Men min fråga är rätt enkel. Varför lät inspelningar så mycket sämre förr i tiden? Nu menar jag typ, innan 80-talet då det började låta riktigt bra imo. Som exempel kan jag ta band som Black Sabbath eller liknande som är tung musik, eller varför inte Beatles? Nu gillar ju mycket folk det soundet, men det är ju inte alls samma tryck i baskaggarna, snärt i virveln, sköna elbasljud eller härligt krispigt sångsound som idag. Och det jag tycker är lustigt är ju att man på den tiden använde prylar som vi idag oftast bara sitter och drömmer om att få använda. Många av de "bästa grejerna" som 1176or och Neumannmickar och exklusiva preamps är ju prylar från typ 60-tal. Och det spelas ju in rent analogt till tape även idag med väldigt högkvalitativa resultat. Är det instrumenten eller ren kunskapsutveckling i mixning/uppmickning?

Ursäkta än en gång om jag bara är trött i skallen och missar nåt självklart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mitt tips: Det var så man ville låta. På samma sätt som jag idag kan kolla på gamla foton och undra varför man klädde sig så fult förr, trots att man tyckte det var råballt då 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det intressant att diskutera hur det kommer låta i framtiden också, det kommer vara väldigt intressant! Och jag köper såklart allt med LPn's limitationer för ljudet och så. Samma sak med ljudidealet. Men samtidigt måste det ju ha funnits rebeller inom ljudindustrin även förr? Varav någon som lyckats skruva fram något rätt modernt. Men okej, det jag egentligen bara vill ha något bra svar på. Hade det gått att få ljudet någotsånär modernt med dagens mått mätt på 60-70-talen? De hade ju kompressorerna, rummen, mickarna osv. Var det tapemaskinerna det hängde på? Brus? LP spelarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

En mycket mer intressant fråga kankse skulle vara: Hur kommer det att låta om 30 år?! =)

Om folk fortsätter pressa kommer någon lyckas uppfinna nått så allt kan ligga och pressa +60dB hela tiden 😆

3D ljud (för högtalare) kommer väll börja droppa in i musikbranschen om X år så det kan väll bli en grej, annars vågar jag inte tänka på hur det skulle kunna låta för framtiden skrämmer mig 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Sheffield LabDet fanns de som var intresserade av att kunna göra bättre inspelningar med mer realistiskt ljudåtergivning än vad gjordes på 1950 talet. Det här handlar om att få ett mer verklighetstroget ljud. Det finns diverse ljudklipp på inspelningar gjorda med minimalt med komponenter i inspelningskedjan.

Redigerat av Fredrik71
Link to comment
Dela på andra sajter

Av samma anledning som bilar var långsammare, datorer var segare, tv-apparater svartvita, telefoner kopplades in i väggen... teknisk utveckling. 😕 Ju längre tiden går desto mer saker uppfinns och raffineras, det är absolut inget som är exklusivt inom ljudteknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar:

Lite det Som KillwithSkill sa. Samt det att det verkade fokuseras mer på låtarnas innehåll snarare än produktionssoundet (JAG SÄGER INTE ATT PRODUKTIONSSOUNDET VAR OVIKTIGT!). Kom låten ut så pass att man hörde vad som spelades och sjöngs, ja då var det ju färdigt, liksom.

Sedan kom Tretow och la grunden till det som skulle starta "The Loudness War" som tydligen hos många sätter nivå för vad som låter "bättre".

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför låter det mesta som är gjort efter 1974 skit?

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det intressant att diskutera hur det kommer låta i framtiden också, det kommer vara väldigt intressant! Och jag köper såklart allt med LPn's limitationer för ljudet och så. Samma sak med ljudidealet. Men samtidigt måste det ju ha funnits rebeller inom ljudindustrin även förr? Varav någon som lyckats skruva fram något rätt modernt. Men okej, det jag egentligen bara vill ha något bra svar på. Hade det gått att få ljudet någotsånär modernt med dagens mått mätt på 60-70-talen? De hade ju kompressorerna, rummen, mickarna osv. Var det tapemaskinerna det hängde på? Brus? LP spelarna?

Det hade kanske gått att få liknande sound då, men som har sagts tidigare, så räckte det när man hörde allt någorlunda tydligt, så att man kunde slänga ut det på skiva innan konkurrenternas motsvarande artisters skivor släpptes. En skillnad när det gäller ljudet, är förstås att man förr i tiden bara hade rörprylar att tillgå - och de krävde impedansmatchning (samma ingångsimpedans som utgångsimpedansen på föregående steg) för att fungera så bra som möjligt - och det kunde säkert vara lite trixigt, speciellt om olika tillverkare kanske hade olika standards. Idag är det standardiserat - och dessutom mindre känsligt eftersom man alltid kör med impedansbryggning (ingångsimpedans som är minst 10ggr högre än föregående stegs utimpedans) för att få bästa möjliga ljudkvalitet.

Med tiden har lyssnarna blivit mer kräsna med att det ska låta "bra" eftersom det nu för tiden finns konsumentprylar som spelar upp musiken med mycket högre ljudkvalitet än det fanns då - och därför koncentrerar man sig mycket mer på ljudet också. Det har också lett till att tekniken utnyttjas på bästa (hmmm... nåja...) sätt - och ibland på helt andra sätt än man ens funderade på förr. Att kompressor/limiter överdrivs till leda nu för tiden, är förstås trist, men generellt sett så låter det mycket bättre idag än det gjorde förr. Tegelstens-limitering är nog en fluga som försvinner på sikt (ja - jag vet att Intertnet också var en fluga enligt någon, men ändå... 😉 ).

Den första större förbättringen kom nog när man började micka upp de enskilda ljudkällorna istället för att bara ställa upp en enda mick på ett väl valt ställe och sedan köra - och med tiden har det gått framåt mer och mer, med inspelning på fler och fler separata spår, möjlighet till extra pålägg etc.

Om vissa kanske gillar den gamla musiken bättre än den nya, är en helt annan fråga - men ljudet är klart bättre idag. Jag har ofta blivit irriterad på ljudet när jag har hört gamla inspelningar - och tänker ibland att "f-n så mycket bättre det hade blivit om den artisten hade levt idag och fick spela in sina låtar i en modern studio"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma sak med ljudidealet. Men samtidigt måste det ju ha funnits rebeller inom ljudindustrin även förr?
Såklart, med dåtidens ljudideal var Rolling Stones ganska rebelliska iom att de hade en individuell mikrofon på, hör och häpna, bastrumman! 😮

Ljudideal är allt. Inte svårare än så.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, visst lät det sämre förr. Vi lär oss med tiden. Idag kan det låta 50-60-70-80-90-00-10-tal i samma låt!! Allt utvecklas över tid. Inspelningsteknik och tankesätt har så klart också förändrats.

Mycket var faktiskt sämre förr, sen finns det alltid dom som är lite äldre och hävdar motsatsen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker egentligen inte att "det gamla" låter tekniskt sätt bra. dock kan jag ibland bli förundrad hur de ändå lyckades få det förhållandevis bra med den utrustning de hade.

Rent subjektivt tycker jag att det finns en stor bit charm som i alla fall delvis beror på undermålig utrustning. Exemplevis Coasters alster. Det distar om sången, finns ingen topp all i princip...men soundet är underbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra poänger Claes! Antog att det fanns vissa knepiga tekniska detaljer som nog ändå satte käppar i hjulet.

Och som sagt.. Jag tycker också att musiken var bättre förr i tiden, och jag tycker absolut att musiken är det som ska gå först och att ljudet kommer långt ner på "viktighetslistan", men nu var detta en tråd om endast ljud. Och det är ju subjektivt som sagt vad man gillar, men fakta är ju att ljudKVALITETEN (åtminstone innan toklimiteringen) är bättre idag. Och jag undrade bara varför det är så, eftersom folk dreglar över alla gamla 60-talsprylar idag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra poänger Claes! Antog att det fanns vissa knepiga tekniska detaljer som nog ändå satte käppar i hjulet.

Och som sagt.. Jag tycker också att musiken var bättre förr i tiden, och jag tycker absolut att musiken är det som ska gå först och att ljudet kommer långt ner på "viktighetslistan", men nu var detta en tråd om endast ljud. Och det är ju subjektivt som sagt vad man gillar, men fakta är ju att ljudKVALITETEN (åtminstone innan toklimiteringen) är bättre idag. Och jag undrade bara varför det är så, eftersom folk dreglar över alla gamla 60-talsprylar idag 🙂

Svaret tror jag faktiskt är att musiken var det viktiga förr, man la inte ner samma energi som idag på att lära sig dom tekniska grejerna. Under 40-50 år har man väl även lyckats komma på andra sätt att använda saker på också, på sätt som inte var tanken från början. Jag kan ha fel men en sidechainad kompressor, är det något användes flitigt på 60-talet? Idag verkar det förekomma i varenda produktion. Vissa band hade press på sig från skivbolagen att spotta ut en ny singel var 3e månad, idag tar man 3 månader på sig att ställa in EQ på alla sju virvelmickarna man använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra poänger Claes! Antog att det fanns vissa knepiga tekniska detaljer som nog ändå satte käppar i hjulet.

Och som sagt.. Jag tycker också att musiken var bättre förr i tiden, och jag tycker absolut att musiken är det som ska gå först och att ljudet kommer långt ner på "viktighetslistan", men nu var detta en tråd om endast ljud. Och det är ju subjektivt som sagt vad man gillar, men fakta är ju att ljudKVALITETEN (åtminstone innan toklimiteringen) är bättre idag. Och jag undrade bara varför det är så, eftersom folk dreglar över alla gamla 60-talsprylar idag 🙂

Att "alla" vill ha "vintage"-prylar, beror nog till största delen på marknadsföringshype och att de tror att de blir nästa Beatles bara de skaffar diverse prylar som låter som anno dazumal - och spelar in på band för att de gamla idolerna gjorde det etc. :rolleyes:

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Att "alla" vill ha "vintage"-prylar, beror nog till största delen på marknadsföringshype och att de tror att de blir nästa Beatles bara de skaffar diverse prylar som låter som anno dazumal - och spelar in på band för att de gamla idolerna gjorde det etc. :rolleyes:

Hej Claes! Jag tror jag förstår hur du menar men jag håller inte riktigt med dig att vi skulle vara så lättlurade🙂. Jag tror att de flesta lyssnar sig fram till vad man tycker låter bra och det ena behöver ju inte utesluta det andra. Jag ser gammal och ny teknik som en palett full av möjligheter till att uppnå det sound man är ute efter. Den mjukhet och värme som elektroniken i vissa äldre burkar och mickar kan åstadkomma / färga ljudet med är inte helt lätt att simulera till fullo i en plugg. Ett exempel är Urei:s gamla compressorer med optokopplare som enligt min mening är näst intill oslagbar på tal. En smakfull kombination av gammalt och nytt är det nog ganska många som använder sig av idag.

Hälsningar / Björn 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Beatels?????

Mahavihnu Orchestra och Return to Forever och liknande måste du väl mena????

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...