Jump to content
  • Lyft låten med en produktion som passar artisten


    Ollie Olson

    När du ska börja producera en låt för en artist, eller för dig själv så är det viktigt att veta vad som är viktigast. Är det produktionen som ska vara stjärnan, eller är det artisten? Oavsett så måste du känna att artisten och produktionen tillhör varandra.
     

    1084704073_ArtistvsProduction_2_red.thumb.jpg.34f7060c9598afd1dcc9dadde8c1cce9.jpg


    Som producent så är det så lätt att göra en produktion som du själv älskar, för du har flera coola tricks och lösningar som kommer att göra det till en jätteläcker produktion och låt. Om du inte har ställt dig frågan om en sådan produktion passar artisten och sången, så är det stor risk att hela produktionen faller platt när sången läggs på, för att den som ska sjunga inte kan identifiera sig med ljudbilden, eller att rösten inte passar i ljudmiljön.

    Här kommer några frågor som du ska ställa till dig själv och din artist:

    1. Vilken typ av genre ska det vara?
    2. Ska det vara en stor produktion eller minimalistisk produktion och ljudbild?
    3. Ska det vara en organisk eller en elektronisk musikvärld?
    4. Hur ska låten och produktionen spegla artisten?
    5. Hur ska vi hitta identiteten och personligheten så att den passar artisten?
    6. Vilken tonart passar artistens röst bäst?


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

    Loading...

Annons


  • Similar Content

    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Det ska sägas direkt. Datorer idag är så pass snabba att i stort sett vilken budgetdator som helst klarar av att leva upp till epitetet musikdator. Men det finns ändå några saker du bör känna till innan du eventuellt lättar på plånboken.
      Nyhetens behag eller nödvändighet?
      Det första du ska fundera över är om du verkligen behöver en ny dator. Att din dator känns slö handlar många gånger om att hårddiskarna är överbelamrade, med allt från gamla systemfiler till program som inte längre används. Ibland räcker det med att installera om operativsystemet för att datorn ska vakna till liv igen. Likväl kan uppgradering av befintligt minne, processor och hårddiskar göra susen. Begagnatmarknaden är inte heller att förglömma, både ur ett ekonomiskt och miljömässigt perspektiv. Vi lever i ett slit och slängsamhälle och elektronikprylar är tveklöst en av de största bovarna. Tänk därför gärna två eller tre gånger innan du köper nytt.
      Vad är viktigt?
      I grund och botten är det tre saker som avgör hur snabb en musikdator är:
      Processorn Internminnet Hårdiskarna Vilket moderkort, grafikkort, nätaggregat eller andra tillhör du väljer spelar i praktiken mindre roll, så länge de olika delarna är kompatibla med varandra. Något de i stort sett alltid är om du köper en färdig produkt och inte bygger ihop själv.
      Moderkort (Gigabyte Z390)
      Hur snabb processor behöver du?
      Först och främst ska du inte stirra dig blind på specifikationer, då alla moderna processorer fungerar mer än väl till musikproduktion. Med detta sagt är en processor med minst 6 trådar att rekommendera, vilket de flesta har idag. Intels processorer är uppe i nionde generationen och dagens i5, i7 och i9 är betydligt snabbare än för bara några år sedan. Även AMD har uppdaterat sina processorer rejält med modellen Ryzen, som idag fungerar utmärkt för musikproduktion. Ekvationen är enkel: Ju snabbare processor, ju fler pluggar kan köras samtidigt innan datorn går på knäna.

      Processor (Intel Core i9)
      Du glömmer väl inte minnet?
      När det kommer till val av hårddisk och internminne är det devisen ”mer är bättre” som gäller. Rikligt med internminne innebär att information kan lagras temporärt för snabb åtkomst, vilket betyder att fler program kan vara igång samtidigt med bibehållen prestanda. Här rekommenderar jag minst 16GB, gärna 32GB om du jobbar med stora projekt och samplingar. Likväl tillåter en snabb hårddisk att program och samplingsbibliotek laddas effektivare. Två interna hårddiskar är en bra utgångspunkt, varav en SSD-disk för operativsystem och program. SSD-diskar är ett snabbare alternativ till traditionella mekaniska hårddiskar och bygger på en teknik inte helt olik den som används i USB-minnen, helt fri från rörliga delar. En extern hårddisk för backup också en ypperlig idé.

      Ram-minne (Corsair DDR-4)
      Ute på vift?
      För dig som är i behov av att vara mobil faller valet naturligt på bärbart. Den bittra sanningen är dock att bärbara datorer erbjuder mindre kraft för mer pengar och är krångliga att uppgradera. De har dessutom en tendens att bli varma och högljudda när de belastas hårt. En stationär dator är därför alltid att rekommendera om du inte har för avsikt att spela in på resande fot.
      Tystnad, tagning…
      En tyst dator är en förutsättning när du spelar in, speciellt om du sitter i samma rum som arbetsstationen. Fläktar från nätaggregat, processor och grafikkort är det som väsnas mest, vilket är ganska enkelt åtgärdat. Steg ett är en väl dämpad datorlåda, följt av ett fläktlöst grafikkort och ett effektivt nätaggregat. Nästa steg är att se över övrig kylning med så tysta fläktar som möjligt, både gällande datorlådan och processorn. Självklart kostar det lite mer och kräver en del finlir, men är absolut värt besväret enligt mig.

      Datorlåda (Fractal Design Define R6)
      Anslutningar
      Vilka anslutningar du behöver är helt beroende på vad du vill koppla in i form av ljudkort, MIDI-klaviatur, tangentbord, mus, skärm och annan hårdvara. Som PC-användare är USB-3 och USB-C standard (även om Thunderbolt är på ingång), medan Thunderbolt-3 regerar på mac-sidan. På pappret är Thunderbolt-3 snabbare än USB, men skillnaden är i stort sett obefintlig när det kommer till inkopplande av exempelvis ljudkort. Populära Firewire avvecklades 2013, men lever fortfarande kvar i många musikstudior bestyckade med lite äldre ljudkort.
      Sist men inte minst
      PC eller Mac? Lite enkelt uttryckt skulle man kunna säga att det enda som skiljer en PC och en Mac åt är operativsystem, programvara och inte minst priset. Innehållet, det vill säga hårdvaran, är den samma. Valet mellan Pc och Mac faller därför på vad du känner dig bekväm med, snarare än vad som är ”bäst”. Generellt är en PC billigare än Mac med samma prestanda, lättare att bygga ut, men kan kräva lite pillande för att fungera optimalt. Mac är ett välkänt varumärke med bra byggkvalité och snygg design, som dock är lite dyrare och svår att uppgradera och bygga ut.
      Sammanfattningsvis bör en modern musikdator ha:
      En snabb processor. Minst i5 men gärna Intel i7/i9 eller Ryzen 7/9. 16GB ram, men gärna 32GB. Ett moderkort med alla anslutningar du behöver. Minst två hårddiskar varav en snabb SSD på minst 250GB. Tyst grafikkort och fläktar samt dämpad datorlåda. Fractal Design är en bra utgångspunkt. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet.
    • By Ollie Olson
      Nu när en vanlig laptop är kraftigare och har mer tekniska möjligheter än alla studior i världen, och man kan göra nästan precis vad som helst så är det lätt att göra för mycket.
      Det känns skönt att lägga på den där extra synten eller gitarren. Du tror att det kanske behövs 78 kör-dubbar och du har läst artiklar och intervjuer om vad alla “superproducenter” gör, men det viktiga är att du gör något som gör låten och artisten rättvisa.
      Ibland behövs bara några få element för att skapa den bästa miljön för låten och sångerskan/sångaren, och där mer pålägg bara kommer att tynga produktionen och göra den otymplig.
      Tänk så här: Varje nytt element ska ha en funktion som gör att låten blir sämre när du tar bort det. Om det känns schysst både med och utan pålägget, strunta då i det och försök hålla ner antalet kanaler för att skapa så mycket plats för sången som möjligt. Ju fler instrument som måste kämpa för en plats desto mindre fett kommer instrumenten och produktionen att kännas.
    • By Ollie Olson
      Låten är klar och nu ska du börja producera. Oftast, när man skriver elektronisk musik eller mer datorbaserade låtar så kommer ju oftast produktionen samtidigt som man skriver då låtskrivning och ljudbild går hand i hand. Men det kommer alltid ett läge då man så att säga ”börjar producera”. Det är ju coolt med coooooola sound, läckra effekter och en fet kick, men det viktigaste med produktionen är att den känns rätt för den genre som det gäller.
      Gör så här så får du en bättre överblick över din produktionsväg:
      1.     Hitta några referenser du, din artist, och övriga inblandade tycker ligger i linje med det ni har pratat om och som ni gillar. På så sätt så får ni en gemensam bas för det fortsatta arbetet och något slags rättesnöre och en tydlig bild av vilken genre du ska arbeta med under produktionens gång.
      2.     Leta igenom dina ljud och instrument om det är en mer elektronisk ljudbild, och skissa upp en inspelningsplan när det gäller studio, hur många mickar, spela in till klick eller inte, hur många instrument samtidigt eller andra tankar du får om det är mer organiska instrument i produktionen.
      3.     Sätt upp en tidsplan så att du vet hur mycket tid du behöver för att göra vissa saker, detta gör att du får mer tid över till andra delar i produktionen eftersom du får en överblick.
      4.     När du sedan sätter igång så kommer du få en massa bra idéer om instrumentval eller fina hookar i huvudet och då är det viktigt att du kollar av med den genre som låten ska vara i så att du inte börja dra produktionen åt fel håll för i dagens musiklandskap är det SUPERVIKTIGT att produktion är tydlig för att nå ut i bruset.
    • By Bob24
      Tjenare!
      Till å börja med så vet jag inte om jag lagt detta ämne rätt så ursäktar mig om den hamna fel.
      Men till saken, jag går i tankarna om att starta en musikfestival. Men jag har fastnat på en av dem viktigare delarna, nämligen hur man bokar en artist! Hur gör man? Vad ska man tänka på? Hur förhandlar man om priset? Hur ska ett bra kontrakt se ut? Hur brukar det gå till när ni blir bokade eller bokar?
      Tack på förhand!
      //24
    • By Trubadur Joakim Ehn
      Är du grym på marknadsföring och på att fixa spelningar? Kanske söker du ett projekt att dyka in i? Jag är en lovande artist som kan min grej men som har svårt att finna tiden att sätta mig in i det praktiska kring det hela. Jag har ett tag fokuserat på att promota mig själv men har insett att det skulle kunna lyftas högre om jag får chansen att fokusera helt på musiken. Jag har redan ”kommit ut” ganska hyfsat genom spelningar och sociala medier, så det finns en bra grund att hoppa in och jobba från.
      Som många trubadurer har jag tyvärr inte nån budget. Jag ser detta som något som potentiellt skulle kunna generera pengar som tillslut skulle kunna bli en lön. Dvs det jobb du genererar genererar din lön.
      Jag bor kring Stockholms området så bra om du bor i krokarna.
      Hör av dig om detta verkar intressant.
      Tel: 0765878407
      Mail: ehnjoakim@gmail.com
      //Joakim Ehn
      Länkar:
      Facebook: @Music of Joakim Ehn
      Instagram: joakimehn_music
      Spotify: Joakim Ehn
      Youtube: Joakim Ehn
       
  • Fler artiklar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.