Jump to content
Annons

Bästa vst-pluggarna för trummor (rock) och piano (house)?


ramoand

Recommended Posts

Vilka VST-pluggar kör ni för trummor och piano? Jag har AD och Reason Pianos men tycker inte att något av dom låter riktigt bra, eller kanske rättare sagt som jag vill. Kan ju delvis bero på att jag inte är någon stjärna på att mixa, men alla som säger att AD är så himla bra - hur gör ni? Jag tycker t ex. att inget preset låter bra för rockmusik. Hur mycket jag än skruvar och rattar så får jag inte fram några bra rocktrummor...

När de gäller piano så har jag Reason Pianos men jag tycker att dom låter för "naturliga". Jag har ute efter det stora housepiano-ljudet och det lyckas jag inte med alls... Har provat Nexus o där fanns ett piano-preset som lät bra så funderar på att skaffa den... Hur gör ni som proddar house när ni ska få till schysst pianoljud?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förutom AD så finns ju Superior drummer, BFD och Steven Slate drums. Även Ocean way drums - även om det är asdyrt.

För piano kan du prova truepianos, eller kanske steinbergs "the grand". Reasons instrument är inte så roliga.

Om du inte får fram bra trummor kanske du har kass lyssningsmiljö? Eller så får du bli bättre på att EQa och Komprimera.

Kan också vara bra att forma olika delay och releasetider uppe i envelope-et till höger. Det gör jag för kagge och snare iaf

för att få till snärten (utan att förta det "naturliga").

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom AD så finns ju Superior drummer, BFD och Steven Slate drums. Även Ocean way drums - även om det är asdyrt.

För piano kan du prova truepianos, eller kanske steinbergs "the grand". Reasons instrument är inte så roliga.

Nä Reasons egna pianoljud suger ju fett. Jag har deras stora refill men tycker som sagt att det låter för mycket som ett riktigt piano. Får ta o testa dom pluggarna du nämner 🙂

Om du inte får fram bra trummor kanske du har kass lyssningsmiljö? Eller så får du bli bättre på att EQa och Komprimera.

Kan också vara bra att forma olika delay och releasetider uppe i envelope-et till höger. Det gör jag för kagge och snare iaf

för att få till snärten (utan att förta det "naturliga").

Har Adam A7X monitorer så lyssningen är helt okej. Har iofs inte använt AD med mina nya monitorer men jag när jag proddar house har jag inga problem med att få till trummorna. Det är bara rock som jag inte får till alls, iaf inte med AD. Har börjat använda Reasons inbyggda trumljud för det är de bästa jag har... Skulle dock vilja ha nåt bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som provat Nexus 2? Jag skulle vilja testa demon till 2:an men hittar inte den nånstans...

Jag har Nexus 2. Personligen så tycker jag att den funkar till det mesta, men det finns få "rena" pianoljud. Många av ljuden är modulerade på olika sätt vilket förstör lite ibland. Och sen är det ju egentligen en synt som är gjord för dansmusik i huvudsak. Så man får den prägeln på de flesta ljuden. Finns dock en expansion vid namn Peter Siedlaczek's Total Piano som inriktar sig på piano-ljud. Har inte den själv, men har en polare som har den och han gillar den. Men vill man ha helt naturliga piano-ljud så kanske inte Nexus2 är bäst väg även om det låter ruggigt bra. Jag använder den i allt jag gör, från filmmusik till metal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummor: Native Instruments Abbey Road trummor är grymma. Tycker dom är bra mycket bättre än både AD, Superior Drummer och BFD. Vill du ha trummor som passar alla möjliga genres så rekomenderar jag "Hit Kit V3". Används av många stora producenter världen över.

Piano: Imperfekt Samples - Baby Grand. Mitt guldkort numera. Men det är mer för rock/pop och finlir. Det är dock ganska stort ca 31GB, men det låter sjukt bra. För house så har Nexus ganska schysta pianon. Annars kan du lätt med lite effekter få många pianon att passa. Men enklast är väl att hitta ett ljud som låter som du vill från början. Nackdelen är att det låter som alla andras.

//F

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Trummor: Native Instruments Abbey Road trummor är grymma. Tycker dom är bra mycket bättre än både AD, Superior Drummer och BFD. Vill du ha trummor som passar alla möjliga genres så rekomenderar jag "Hit Kit V3". Används av många stora producenter världen över.

Piano: Imperfekt Samples - Baby Grand. Mitt guldkort numera. Men det är mer för rock/pop och finlir. Det är dock ganska stort ca 31GB, men det låter sjukt bra. För house så har Nexus ganska schysta pianon. Annars kan du lätt med lite effekter få många pianon att passa. Men enklast är väl att hitta ett ljud som låter som du vill från början. Nackdelen är att det låter som alla andras.

//F

Håller med om Nexus här. Om man är PC användare så finns Nexus enkelt att ladda ner vilket har gjort att den har blivit aningen överanvänd. Jag personligen är mac-användare och älskar Nexus. Den ger exakt det jag vill ha så det var en no-brainer att köpa den. Men som sagt, väldigt många använder den så det är svårt att sticka ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ocean Way, Superior Drummer (med expansions) och Steven Slate. Abbey Road serien är bra för specifika grejer men ger dig inte tokmycket möjligheter. Superior kan du krana otroligt mycket med och det är härligt tycker jag 🙂 På samma sätt som att du inte behöver röra Steven Slate alls i princip och det sparar ju en massa tid förstås..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man programmera trummor bra så är både AD och Superior superbra pluggar

Menar du med tajming och velocity då? Jag tycker jag har rätt bra koll på det men jag inte alls få till bra trumljud med AD. Tycker det är mycket lättare med t ex. Reasons egna trumljud för rock. Men dom låter ju inte super så skulle vilja ha nåt bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ute efter det stora housepiano-ljudet och det lyckas jag inte med alls...
Utgå inte från samplingar av "äkta" piano, kasta in ett syntpiano. Själv dubblerar jag tunna syntpianon från Roland XV-2020, Korg M1 och Yamaha S03 för houseslammer.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör AD.

Jag har aldrig heller fått till något bra trummljud med endast en kanal.

Släng på en extra virvel eller 2.

Jag brukar lägga en trummloop som ligger lågt i bakgrunden, gärna nått som skiljer sig mot huvudkompet och så skär jag botten och topp så dom inte ska störa varandra. På med lite tamburiner och annan skit så svänger det förhoppningsvis lite mer 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör AD.

Jag har aldrig heller fått till något bra trummljud med endast en kanal.

Släng på en extra virvel eller 2.

Jag brukar lägga en trummloop som ligger lågt i bakgrunden, gärna nått som skiljer sig mot huvudkompet och så skär jag botten och topp så dom inte ska störa varandra. På med lite tamburiner och annan skit så svänger det förhoppningsvis lite mer 🙂

Jag vet inte om jag gör fel men jag har väldigt svårt för AD. Jag vill att grundljudet ska låta bra så man kan forma det som man vill sen men det gör det inte i AD, enligt mig. Jag satt med Reasons inbyggda trumljud häromdan och slängde ihop trummor till en låt på 1 timme som lät bra mycket bättre än vad jag nånsin åstadkommit med AD.

Är riktigt sugen på att testa Superior Drummer, finns det ingen demo på det? Skulle gärna vilja prova innan jag slår till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, jag är ingen expert på något sätt. Men jag tror inte det perfekta trummljudet finns i en separat trummplugg, man måste blanda in andra faktorer som extra virvlar, baskaggar, rythmgrejer och att kunna programera på ett snyggt sätt. Sen spelar det ingen roll vilken av de olika pluggarna du väljer. Fast jag har inte testat de andra trummpluggarna, så jag vet ju inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu råkar jag iofs vara trummis, och innan hade jag helt klart faiblesse för AD, men har kommit att gå över till Superior Drummer i stället. Känner att AD kan vara roligare att spela med (spelar ju som bekant pluggarna, inte nå'n j-a programmering),

medan SD sitter lättare i mixen och är enormt mer tweakable. Fast på viss bekostnad av ett lite mastigare program med mer grejer att lära sig kanske.

Förstår givetvis att flertalet inte kan spela in sina drum tracks utan programmerar dem i stället och då kanske behovet av fler ljud än i befintlig random trumplugg är nödvändigt? Inte för min del iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Alltså, jag är ingen expert på något sätt. Men jag tror inte det perfekta trummljudet finns i en separat trummplugg, man måste blanda in andra faktorer som extra virvlar, baskaggar, rythmgrejer och att kunna programera på ett snyggt sätt. Sen spelar det ingen roll vilken av de olika pluggarna du väljer. Fast jag har inte testat de andra trummpluggarna, så jag vet ju inte...

Vet att det perfekta ljudet inte finns i en plugg men det underlättar ju mycket om liksom grundljudet e riktigt bra så kan man utifrån det blanda extra ljud. Grundljudet i AD tycker jag suger, men det är väl bara jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att AD är svårt att få att sitta i mixen, vet inte varför riktigt. SD har jag precis införskaffat men inte hunnit testa helt än. Känns bra än så länge dock.

Edit: Det jobbiga i SD är att det är så uppmickat, för att sänka virveln måste jag dra i fem olika reglar till exempel... missar jag någon inställning - typ "easy mode" någonstans?

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att AD är svårt att få att sitta i mixen, vet inte varför riktigt. SD har jag precis införskaffat men inte hunnit testa helt än. Känns bra än så länge dock.

Edit: Det jobbiga i SD är att det är så uppmickat, för att sänka virveln måste jag dra i fem olika reglar till exempel... missar jag någon inställning - typ "easy mode" någonstans?

Okej, har man inte bara över och undermick på virveln eller är jag ute o cyklar?

Link to comment
Dela på andra sajter

I basicversionen av SD2.0 så är det 2 övermickar en under och en trash på virveln. Eller är det Metal Foundry? Hur som helst så kan du i Superiors egna mixer skicka alla virvelmickar till en buss och styra därifrån samt sänka eller höja hur mycket virveln hörs i OH/ambience via bleed control!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, har man inte bara över och undermick på virveln eller är jag ute o cyklar?

Njae SD har ju både bleed som går att kontrollera separat för de flesta kanaler, och även ambiens-reglar att rycka i. Mig veterligen finns Ambience Close, Mid och Far.

Så för virvel finns väl som max Virvel 1 samt 2 + under, bleed på alla dessa samt 3 ambienskanaler. Sedan om man vill kalla bleed för "regel" är väl upp till var och en. 🙂 Nu _borde_ ju bleed backas när man backar regeln, men jag är inte säker på detta!

Mvh

/Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha okej, ja det var nog Metal Foundry jag menade isåfall... tror jag räknade till fem mickar för någon preset, exklusive bleed då. Man får väl labba lite helt enkelt, fördelen är väl att man lär sig mixa trummor 🙂

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...