Jump to content
Annons

BĂ€sta mjukvaru EQ?


Bunkert

Recommended Posts

Vilken Àr din mjukvaru EQ favorit?

De som följer med Logic Àr inte nÄt att hÀnga i granen direkt.

Hörde för lÀnge sedan att EQn frÄn SSL borden kommit i digital

version. Men den kostade har jag för mig.

Gratis vore godast. ...eftersom kontot just tömdes till förmÄn för

annan najs hÄrdvara.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Var Ă€r Valle nĂ€r man behöver honom...? 😛

Förutom den som följer med Cubase, sÄ anvÀnder jag gÀrna PSP Neon eller Sonalksis SV-517.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Var Ă€r Valle nĂ€r man behöver honom...? 😛
Han Ă€r bara ett citat bort. 😉

Jag gillar Wave Arts TrackPlug för övrigt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag rekommenderar waves SSLEQ om du vill ta fram nÄgot i ljudet eller ge det mer karaktÀr, annars Àr Sonnox Oxford EQ vÀldigt transparent och lÄter vÀldigt bra om man bara cill skala lite bland de jobbiga frekvenserna. Glöm inte att det Àr bÀttre att ta bort med en eq Àn att försöka lÀgga till, dÄ kan det bli fas-knas.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag rekommenderar waves SSLEQ om du vill ta fram nÄgot i ljudet eller ge det mer karaktÀr, annars Àr Sonnox Oxford EQ vÀldigt transparent och lÄter vÀldigt bra om man bara cill skala lite bland de jobbiga frekvenserna. Glöm inte att det Àr bÀttre att ta bort med en eq Àn att försöka lÀgga till, dÄ kan det bli fas-knas.

Det Àr mÄnga som mÀssar om att det Àr bÀttre att skÀra Àn att boosta med EQ. Men allvarligt talat, det Àr mer för teoretiker som gillar att sÀga Ät folk vad som Àr bÀst. Om det lÄter bra att boosta 4 db runt 300 hz pÄ en virvel sÄ Àr det vÀl bara att köra Àn att försöka leta var du ska skÀra för att fÄ samma effekt.

Fasfel kÀnns vÀldigt gammalt nÀr vi pratar effekter, dock viktigt vid inspelning. Men Àven dÀr, lÄter det kanon, skit i fasfelen dÄ. Tror att för mÄnga tÀnker vad som Àr rÀtt istÀllet för att lyssna.

Men ingen kritik till dig. Jag har sjÀlv predikat teoretiska termer vid inspelning/mixning. Jag lÀgger skulden pÄ kursen hos SAE. Bortkastade pengar för det Äret. Typ 80 procent teori om hur det ska vara. IstÀllet för att lÀra ut hur man ska lyssna.

Jag hade som vanligt inget vettigt att sÀga, sÄ jag slutar nu :-)

Fredster

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

pme (oregistrerad)

Det Àr förmodligen dina kunskaper som sÀtter grÀnsen. Man kommer lÄngt med Logics inbyggda prylar om man bara kan ratta rÀtt.

Vad Àr det du kÀnner Àr fel med dem?

Visst Àr det sÄ. De som Àr effektiva Àr z-plane EQ:s och Àr mer eller mindre identiska mellan alla DAW tillverkare. UAD, Waves och Softube har

vÀl lite roligare grejer men de drar mycket mycket mer CPU för att försöka emulera analoga kretsar. LÄter det illa genom en z-plane EQ sÄ Àr det förmodligen

skit in. Och det Àr inte sÄ troligt att det blir bÀttre med nÄgon EQ i vÀrlden.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SpÀnnande!

Tack för tipsen!

Blir till att ladda hem och prova.

Är nybörjare pĂ„ Logic, men musiker till yrket, sĂ„ jag Ă€r van att lyssna.

Det Àr vÀl inget direkt fel pÄ Logics Channel EQ, som Àr den jag tycker funkar bÀst.

Men det "hÀnder" liksom inget med ljudet. Den svarar dÄligt. Men dÄ jÀmför

jag med nÀr min kompis vrider pÄ EQn pÄ sitt Calrecbord för 6-siffrigt belopp.

DÄ jÀdrar hÀnder det grejer. Ljudet öppnas liksom upp.

Men Channel EQn blir det typ basigare eller toppigare.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr mÄnga som mÀssar om att det Àr bÀttre att skÀra Àn att boosta med EQ. Men allvarligt talat, det Àr mer för teoretiker som gillar att sÀga Ät folk vad som Àr bÀst. Om det lÄter bra att boosta 4 db runt 300 hz pÄ en virvel sÄ Àr det vÀl bara att köra Àn att försöka leta var du ska skÀra för att fÄ samma effekt.

Till viss del Àr det nog en kvarleva frÄn tiden med analog teknik, nÀr en höjning med eq ofelbart ocksÄ höjde bruset en bra bit, sÄ att det av den orsaken var bÀttre att hitta nÄgot lÀmpligt stÀlle att dra ner för att det skulle lÄta bra.

Men det ligger Ă€ndĂ„ nĂ„got i det. Jag tycker att det ofta kan bli bĂ€ttre om man riktar in sig pĂ„ att reducera det som lĂ„ter sĂ€mre, eftersom det ju automagiskt samtidigt tar fram allt som lĂ„ter bra. Ofta lĂ„ter ju trots allt det mesta ok, medan det kanske Ă€r nĂ„got eller ett fĂ„tal frekvensomrĂ„den som lĂ„ter lite sĂ€mre - och det Ă€r lĂ€ttare att dra ner det fĂ„tal omrĂ„den som lĂ„ter illa, Ă€n att dra upp det stora antal omrĂ„den som lĂ„ter bra. Om man drar upp ett frekvensomrĂ„de, sĂ„ Ă€r risken ocksĂ„ större att det kommer att krocka med nĂ„got annat spĂ„r frekvensmĂ€ssigt - men precis som du sĂ€ger, sĂ„ mĂ„ste man alltid anvĂ€nda öronen nĂ€r man tar sina beslut - och om det lĂ„ter rĂ€tt, sĂ„ Ă€r det rĂ€tt oavsett vad teorin sĂ€ger, sĂ„ man ska Ă€ndĂ„ inte vara rĂ€dd för att dra upp om man tycker att det behövs, utan man mĂ„ste i vanlig ordning skruva och lyssna, skruva och lyssna, skruva och lyssna... 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men det "hÀnder" liksom inget med ljudet. Den svarar dÄligt. Men dÄ jÀmför

jag med nÀr min kompis vrider pÄ EQn pÄ sitt Calrecbord för 6-siffrigt belopp.

Samma sak kommer att hÀnda om du kör ljudet genom ett SSL bord jÀmfört med Waves SSL , UAD SSL , Duende , URS SSL.

I ett bord Àr det mer Àn bara en EQ kurva , det Àr motstÄnd , transistorer etc etc.

Det Àr inget fel pÄ Logics inbyggda effekter , faktiskt Àr dom bland dom bÀsta som medföljer och egentligen behöver man inget annat.

KÀnner flera producenter som enbart kör Logic och deras lÄtar lÄter bra och ligger bra pÄ listorna i Europa och Usa.

Men Waves eller UAD Àr ett bra alternativ ifall du vill ha lite att laborera med för att snabbare och lÀttare fÄ fram ett sound du gillar , I bÄda ingÄr en hel arsenal av effekter.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

KÀnner flera producenter som enbart kör Logic och deras lÄtar lÄter bra och ligger bra pÄ listorna i Europa och Usa.

NĂ„gra exempel? Skulle vara spĂ€nnande att lyssna sĂ„ man vet vad man faktiskt kan Ă„stadkomma om man vet hur man gör. 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Madonnas Confessions on a Dancefloor Àr inspelad och mixad i Logic. Dessutom sÄ var det Logic som rullade pÄ turnén.

Sorry, mixad pÄ en SSL... jaja inspelad i Logic sÄ lÄngt var det rÀtt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Till viss del Àr det nog en kvarleva frÄn tiden med analog teknik, nÀr en höjning med eq ofelbart ocksÄ höjde bruset en bra bit, sÄ att det av den orsaken var bÀttre att hitta nÄgot lÀmpligt stÀlle att dra ner för att det skulle lÄta bra.

Men det ligger Ă€ndĂ„ nĂ„got i det. Jag tycker att det ofta kan bli bĂ€ttre om man riktar in sig pĂ„ att reducera det som lĂ„ter sĂ€mre, eftersom det ju automagiskt samtidigt tar fram allt som lĂ„ter bra. Ofta lĂ„ter ju trots allt det mesta ok, medan det kanske Ă€r nĂ„got eller ett fĂ„tal frekvensomrĂ„den som lĂ„ter lite sĂ€mre - och det Ă€r lĂ€ttare att dra ner det fĂ„tal omrĂ„den som lĂ„ter illa, Ă€n att dra upp det stora antal omrĂ„den som lĂ„ter bra. Om man drar upp ett frekvensomrĂ„de, sĂ„ Ă€r risken ocksĂ„ större att det kommer att krocka med nĂ„got annat spĂ„r frekvensmĂ€ssigt - men precis som du sĂ€ger, sĂ„ mĂ„ste man alltid anvĂ€nda öronen nĂ€r man tar sina beslut - och om det lĂ„ter rĂ€tt, sĂ„ Ă€r det rĂ€tt oavsett vad teorin sĂ€ger, sĂ„ man ska Ă€ndĂ„ inte vara rĂ€dd för att dra upp om man tycker att det behövs, utan man mĂ„ste i vanlig ordning skruva och lyssna, skruva och lyssna, skruva och lyssna... 😉

Visst har du rÀtt. Men som det tidigare skrevs att det Àr bÀttre att skÀra för att undvika "fasknas" kÀnns lite Old School.

Fredster

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Elof (oregistrerad)

Vilken Àr din mjukvaru EQ favorit?

De som följer med Logic Àr inte nÄt att hÀnga i granen direkt.

Hörde för lÀnge sedan att EQn frÄn SSL borden kommit i digital

version. Men den kostade har jag för mig.

Gratis vore godast. ...eftersom kontot just tömdes till förmÄn för

annan najs hÄrdvara.

Inte att hĂ€nga i granen? 🙂

Jag har Waves SSL EQ och kör logic, anvÀnder nÀstan bara logics EQ.

Logics EQ Àr en vanlig mjukvaru-EQ, om du inte fÄr till ett resultat med den sÄ Àr det inte mycket lÀttare med nÄgon annan.

Vad vill du att den ska göra, förutom att EQa?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

VÀldigt intressant lÀsning detta. LÀrorikt.

Har kommit till insikt. Thanks to you!

NÀr min kompis skruvar, sÄ sitter det 100st inspelade plattors erfarenhet bakom

rattandet. Det handlar nog mer om det, inser jag nu, Àn vilka prylar man rattar pÄ.

Vill hur som helst prova allas favvoEQtips som Àr postade hÀr.

Nu gÄr jag lite OT hÀr. Men istÀllet för att höja tex diskanten, sÄ bör man alltsÄ hellre vÀlja

en annan diskantigare mick?

Eller varför inte vÀlja en mick/mickplacering som Àven inte tar fram det dÀr man vill EQa bort?

I sÄ fall behövs ju inte EQ!

FÄr vÀl bli en egen trÄd om det dÀr, men det finns sÀkert redan?!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu gÄr jag lite OT hÀr. Men istÀllet för att höja tex diskanten, sÄ bör man alltsÄ hellre vÀlja

en annan diskantigare mick?

Eller varför inte vÀlja en mick/mickplacering som Àven inte tar fram det dÀr man vill EQa bort?

I sÄ fall behövs ju inte EQ!

FÄr vÀl bli en egen trÄd om det dÀr, men det finns sÀkert redan?!

Ju bÀttre materialet lÄter frÄn början desto mindre behöver man arbeta med det i efterhand, det sÀger ju sig sjÀlvt. Om man mÄste anvÀnda mycket eq för att justera brister i inspelningen Àr det ju sÄklart fel, men eq anvÀnds ju inte bara för att justera fel utan Àven för att skapa ett sound. Det kan vara svÄrt att skapa vissa sound bara genom att anvÀnda bra utrustning, ha bra akustik och bra mikrofonplacering, dÄ mÄste man anvÀnda eq, och det Àr inget fel i det. Men ju bÀttre materialet lÄter redan före mix desto bÀttre kommer slutresultatet att lÄta.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

WavesŽ API 560 Àr helt galet trevlig. BÀsta mjukvaru-EQŽn jag pillat pÄ. Som sagt, kostar en del men den Àr sjukt fin. Dra ner en demo och prova!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr mÄnga som mÀssar om att det Àr bÀttre att skÀra Àn att boosta med EQ. Men allvarligt talat, det Àr mer för teoretiker som gillar att sÀga Ät folk vad som Àr bÀst. Om det lÄter bra att boosta 4 db runt 300 hz pÄ en virvel sÄ Àr det vÀl bara att köra Àn att försöka leta var du ska skÀra för att fÄ samma effekt.

Fasfel kÀnns vÀldigt gammalt nÀr vi pratar effekter, dock viktigt vid inspelning. Men Àven dÀr, lÄter det kanon, skit i fasfelen dÄ. Tror att för mÄnga tÀnker vad som Àr rÀtt istÀllet för att lyssna.

Men ingen kritik till dig. Jag har sjÀlv predikat teoretiska termer vid inspelning/mixning. Jag lÀgger skulden pÄ kursen hos SAE. Bortkastade pengar för det Äret. Typ 80 procent teori om hur det ska vara. IstÀllet för att lÀra ut hur man ska lyssna.

Jag hade som vanligt inget vettigt att sÀga, sÄ jag slutar nu :-)

Fredster

Visst har du rÀtt i att det kanske kan bli lite hysteriskt ibland. Jag reviderar mitt uttalande och sÀger sÄhÀr:

Jag anvÀnder sjÀlv ibland "FAT EQ" för att placera saker i mixen, jag tycker att den har en hyfsad shelving jÀmfört med channel eq. Men man ska akta sig för att höja frekvenser eftersom man oftast tror att det blir ballare, fastÀn det bara Àr decibelnivÄerna som ökar. Med SSLEQ brukar jag alltid öka lite pÄ exempelvis diskanten eftersom jag tycker att det ger sÄ mycket kvalitet till ljudet, medan jag Àr et fan av att bara ta bort med en grafisk channel EQ eftersom man dÄ verkligen mÄste lyssna efter vad som faktiskt behöver tas bort och vad som inte gör det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...