Jump to content
Annons

Hur får man en fyllig refräng?


G Bango

Recommended Posts

Annons

Hur gör man för att få en fyllig refräng när det gäller klassisk rock, jag tycker inte att det blir så bra av att bara sjunga refrängen flera gånger? vad och hur ska man göra?

tacksam för svar!

Ja du, det finns ju massor av trix. Dubba sången (som du har testat), lägga många stämmor och panorera ut dom. Lägga på på gitarrslingor, kanske lite akustiska gitarrer också? I vissa låtar kanske det passar med synthar också.

Sen kan du ju testa att inte ha så mycket stereobredd i versen, då kanske ref känns lite svulstigare.

Som sagt, det finns nog tusen tips och jag gissar på att du kommer få fler svar från våra kära vänner!

Fredster

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett om du gillar det eller inte så finns det tyvärr inga genvägar som låter bra.

Sjunga refrängen flera gånger , med flera stämmor och helst även med flera röster är beprövat och fungerar.

Problemet att du inte tycker att det blir bra har troligtvis att göra med att :

1. Sången är inte tillräckligt tight sjunget ( stämmorna och dubbarna ) .

2. Sången inte får plats i mixen utan låter grötigt och stökigt , och lösningen är att lära dig att mixa.

3. Sången är inte inspelad med känsla och karaktär.

Sedan kan det finnas tusen anledningar till , dåligt rum , dålig preamp , personen som spelar in sången kanske inte är bra på

att få ut allt ur sångaren/sångerskan , för mycket eller för lite effekter på sången etc etc etc.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ofta om att tillföra något som inte finns annars i låten. T.ex. någon synth eller annan utfyllnadsljud. Som jag ofta mixar lågt nog att det inte hörs men känns, det gör mycket tycker jag, gärna ett ljud som breddar mer också. Att stappla samma typ av ljud på varandra för att få en mäktigare känsla funkar inte, utan välj hellre ett ljud med annan karaktär.

Lika ofta innebär det att skala av versen för att få refrängen att sticka ut. Det blir annars lite lätt jämntjockt.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla snabba svar, ska prova lägga på lite fler instrument beroende på vad det e för låt, så klart, och ska prova att köra lite lättare o lägre på versen, så får vi se hur det går. jag provade även att lägga på en kompgitarr på refrängen som var ganska reverbad och jag tyckte det blev ganska bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flera bra förslag från föregående talare, särskilt förslagen om att lägga på synthar i refrängen.

Fall dock inte för frestelsen att göra verserna överdrivet sparsmakade och avskalade för att refrängen ska låta fetare, det har redan gjorts alldeles för många gånger och lyssnaren hinner somna innan refrängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobba med dynamiken.

Exakt. Lite banala exempel på instrumentmässiga dynamiktips:

Vers: Stängd hihat(-sampling). Refräng: öppen eller halvöppen hihat(-sampling. )

vers: spela med dämpat anslag på din distade rockgitarr. refräng: veva öppna ackord.

vers: inga pads eller pads med 60% lågpassfilter så diskanten inte hörs. Refräng: pads med filtret fullt öppet.

Vers: Virveltrumman slår kantslag. Refräng: Virveln spelar hårda slag och är dubbad med handklapp och pukslag.

Vers: Ensam sång. Refräng: Flerstämmigt sångarrangemang eller körer

Vers: arrangera trummorna så det som hörs bäst är fjärdedelar och markering på 1 och 3. Refräng: Arrangera så det kommer fram mer åtton- och framförallt sextondelar, t.ex med tamburin, ride eller ett piano eller gitarr.

Vers: Sjung med ett avslappnat röstläge Refräng: Sjung med ett starkt röstläge ( Eller sjung igen med ett avslappnat röstläge men sjung stämman i ett starkt röstläge. )

Fills innan refräng kan också vara viktigt för att lyssnaren ska uppleva att snart händer nåt gött och förbereda sig för det. typ:

Innan refräng: Lägg en bakåtvänd cymbal som gradvis ökar volymen till refräng.

innan refräng: lägg ett trumfill på dina tomtoms: duka-duka-duka-duka-duka-dum.

Och vissa mixsaker för refräng:

* Höj volymen på sång, lägg delay, chorus ( Bra ord på en effekt i sammanhanget 🙂 )

.. Eller gör allt på en gång och döp om dig till Magnus Uggla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...