Jump to content
Annons

Pads till Adam A7X?


ramoand

Recommended Posts

Tjena!

Får snart mina nya monitorer, Adam A7X, efter över en månads väntan.. Till dessa behöver jag ju då ha sånna pads/dämpplattor (eller vad dom kallas). Musikaffären jag beställt monitorerna hos har bara några som är lite smalare än A7:ans bredd och det vill jag inte ha. Vill alltså ha ett par som går ut ca 1-2 cm runt om.

Nån som har tips på bra pads som jag kan köpa? Hade tänkt mig ett pris runt 500kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena!

Får snart mina nya monitorer, Adam A7X, efter över en månads väntan.. Till dessa behöver jag ju då ha sånna pads/dämpplattor (eller vad dom kallas). Musikaffären jag beställt monitorerna hos har bara några som är lite smalare än A7:ans bredd och det vill jag inte ha. Vill alltså ha ett par som går ut ca 1-2 cm runt om.

Nån som har tips på bra pads som jag kan köpa? Hade tänkt mig ett pris runt 500kr.

För det första; behöver du verkligen isolera högtalaren från underlaget? Har du problem med resonans i stativen/golvet? Tror många köper dessa produkter utan att veta vad det är för problem de löser och kanske inte lider av dessa överhuvudtaget. Om du nu har problem med strukturburna vibrationer så finns det enkla, billiga ”gör det själv” –alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer ha monitorerna på skrivbordet, alternativt på en liten hylla som står på skrivbordet - då kan det väl behövas? Jag vill inte ha något "gör det själv"-alternativ för jag vill att det skall se snygg ut och då är jag beredd att lägga lite pengar för det.

Glömde skriv också att dom inte får vara vinklade, utan jag vill ha raka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer ha monitorerna på skrivbordet, alternativt på en liten hylla som står på skrivbordet - då kan det väl behövas? Jag vill inte ha något "gör det själv"-alternativ för jag vill att det skall se snygg ut och då är jag beredd att lägga lite pengar för det.

Glömde skriv också att dom inte får vara vinklade, utan jag vill ha raka.

Det finns exempelvis dämpfötter från svenska Sonic Design. De kostar 250:- per sats för två monitorer - och man beställer dem enligt vilken vikt det är på monitorerna.

Auralex Mopads är mycket bra och de trycks inte ihop med tiden, som billigare liknande skum-dämpkuddar brukar göra.

Den där varianten från Thomann är ett plagiat av Primacoustic Recoil Stabilizer (till typ en femtedel av originalets löjligt höga pris...), som är klart bättre än andra alternativ. Om Thomanns kopia är lika bra som originalet, vet jag däremot inte - men de bör i alla fall vara bättre än vanliga skumdämpare.

När det gäller skillnad mellan olika modeller, så är det absolut inga revolutionerande skillnader, men om man vill ha det "perfekt" och undvika risken för att någon löjlig detalj ska bråka, så vill man... 😉

Nämnde jag att jag har Recoil Stabilizers till mina huvudmonitorer och MoPads till resten...? 😉

Innan jag skaffade "riktiga" dämpkuddar, så körde jag med sönderklippt liggunderlag från Jula, för ett par tior och lade det i 3-4 lager mellan monitorer och underlag. Det funkade också bra - men det blir så mycket snyggare med "riktiga" dämpkuddar - och Recoil Stabilizers gjorde faktiskt en viss ljudmässig skillnad jämfört med övriga (dock inte så stor skillnad att man kan säga att det motiverade det höga priset, men just därför ser Thomanns version intressant ut...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer ha monitorerna på skrivbordet, alternativt på en liten hylla som står på skrivbordet - då kan det väl behövas? Jag vill inte ha något "gör det själv"-alternativ för jag vill att det skall se snygg ut och då är jag beredd att lägga lite pengar för det.

Glömde skriv också att dom inte får vara vinklade, utan jag vill ha raka.

Det är nog betydligt viktigare att du får upp monitorerna i öronhöjd, än att fundera på dämpning till dom. MEn det har du kanske redan löst? Av texten ser jag framför mig hur du har dom i bröstkorgshöjd, när du sitter och mixar...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det jag tänkte var att jag skall ställa dem på en hylla som jag köpt och till den så skall jag köpa ben på IKEA som finns i två storlekar. 11 cm och 17 cm. Vilka jag skall köpa då beror ju på om jag använder dämpare eller inte.

Dessa borde väl kunna funka bra? Hittade dem i en bundle med A7X:

http://www.thomann.de/se/the_takustik_isostage_125.htm

Det bästa är väl om jag har dom i rätt höjd och har dämpare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...