Jump to content
Annons

Vara en del av världens nya dreamteam?


Eminos

Recommended Posts

Absolut, med rätt inställning kan alla bli Bill Gates! Om man verkligen tror på något tillräckligt mycket så blir det så! Bara man vill så går det! Köp en lott, det kan bli du!

Som sagt, jag ville bara berätta om mina erfarenheter från musikvärlden, att det finns betydligt fler drömmare och skitsnackare än doers. Det är hör liksom till sakens natur.

De jag sett lyfta sig från hobbynivå till halv- eller helproffs är alla 1. arbetsnarkomaner och 2. begåvade. Ingen jag känner har inlett sin karriär genom att berätta på internet att man planerar att bli rik på att lira, det är det bara skitsnackarna som gör.

Men nog om mina erfarenheter från branschen.

Hur är det med dina?

Men snälla du... Läste du ens mitt första inlägg?

Det är ju precis samma erfarenhet jag har! Men vad får dig o tro att jag/vi "bara snackar". Vad får dig o tro att vi inte vet allt det (och troligtvis mycket mer) och att vi är begåvade och beredda att jobba stenhårt? För det är precis sånna (och endast sånna) personer som vi behöver i ett team för att komma nån vart.

Sen det du skriver om att du inte tror att man kan hitta samarbetspartner på nätet!? .. Tjena! Du lever visst kvar i 1988 🙂

Jag försöker inte bygga en karriär på Studios Forum. Det jag försöker hitta är likasinnade som vill samma sak, för att mötas, diskutera, o se om vi kan skapa nåt bra tillsammans. Med hårt jobb o bra ledning. Inte genom att drömma om paraplydrinkar.

Jag brukar säga att "jag drömmer inte, jag planerar". För det är två olika saker. Man drömmer om att åka till Mars. Man planerar saker man kommer göra. Göra bra.

---

Anyway. Det är en massa folk som har hört av sig till mig, vilket är skitkul!

Jag ska försöka komma i kontakt med alla, gärna träffa de som jag har möjlighet att träffa (Stockholmarna). För att lite senare kanske träffas några stycken för att se hur vi kan ta det här vidare o hur det ska styras upp... För jag tror att bra ledning är en av alla nycklar som behövs om man är ett team/förlag/företag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag reagerade faktiskt också på att du raggar folk över nätet. Det förstärker ju bara bilden

av "färsking utan kontakter" om du förstår vad jag menar. Du ska starta upp ett förlag, men

verkar inte ha nån som helst förankring i branschen. Jag antar att du/ni kommer skriva kontrakt

med hela världen som territorium, och att då inte ha mer att komma med än en utopisk bild av

framgång känns som sagt sjukt risky.

Sen måste du inse att du kommer BEHÖVA snacka otroliga mängder skit, du kommer behöva ljuga,

slicka röv, trampa över lik, blåsa folk, utnyttja folk, se luckor, "knuffa ner folk för

trappor" och så vidare, om du ska ta dig in i topplistesfären. Så är det, det är som vilken

ultrakapitalistisk värld som helst, oavsett vad man tycker om det. Om du/ni ska kunna över-

leva mer än en onehitwonder så är det bara att vässa klorna och ta sikte på några strategiska

halsar.

sen om du inte klarar av lite motvind på studios forum så kan jag bara säga till dig att du ska

ta och behålla ditt it-jobb och tänka till en extra gång, då kommer du bli uppäten levande. det

är nog fler än 99% av alla som har hoppat in i musikbranschen med stora drömmar som blir brutalt

manglade av "gammelgäddorna" pga blåögdhet..

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, jag ville bara berätta om mina erfarenheter från musikvärlden, att det finns betydligt fler drömmare och skitsnackare än doers. Det är hör liksom till sakens natur.

De jag sett lyfta sig från hobbynivå till halv- eller helproffs är alla 1. arbetsnarkomaner och 2. begåvade. Ingen jag känner har inlett sin karriär genom att berätta på internet att man planerar att bli rik på att lira, det är det bara skitsnackarna som gör.

Det ær helt riktigt. Men om du då går in før det och arbetar mot ditt mål. Inte bara tænker så går det.

Men nog om mina erfarenheter från branschen.

Hur är det med dina?

Som i vældigt många andra yrken. Du måste vara jævligt duktig på det du gør. Visa framføtterna. Gør det ett bra jobb, dinn grej som kunderna køper så rullar det på.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag tycker det är kul att folk har olika agendor. En del bygger studior, andra skapar dream team. (Det verkar dock som att de som har kommersialisering i tankarna får utstå en del kritik.)

Min agenda om någon vill veta:

Själv skriver jag låtar för mitt eget nöjjes skull, istället för att lösa korsord. Det blir bara ca en i månaden efterssom jag inte har mer tid till detta (man måste ju jobba oxå). Jag har inga ambitioner att bli "stor" utan lägger bara ut några låtar på Myspace som verkar betala lika mycket som Spotify (dvs ingenting). Det är ju ändå ett 10-20-tal lyssningar från okända varje vecka vilket räcker för att boosta mitt ego.

Så länge jag själv sjunger så kommer jag nog få höra Gessle/Nirvana/Dylan-liknelserna folk nämner. Jag hoppas inte det är droger och svajjig sång som de då i första hand tänker på.

(Jag har blivit tillfrågad av en producent att spela in i proffsstudio gratis men det har inte blivit av - mitt fel. Jag tycker väl lite att jag skulle slösa på hans tid.)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

jag reagerade faktiskt också på att du raggar folk över nätet. Det förstärker ju bara bilden

av "färsking utan kontakter" om du förstår vad jag menar. Du ska starta upp ett förlag, men

verkar inte ha nån som helst förankring i branschen. Jag antar att du/ni kommer skriva kontrakt

med hela världen som territorium, och att då inte ha mer att komma med än en utopisk bild av

framgång känns som sagt sjukt risky.

Sen måste du inse att du kommer BEHÖVA snacka otroliga mängder skit, du kommer behöva ljuga,

slicka röv, trampa över lik, blåsa folk, utnyttja folk, se luckor, "knuffa ner folk för

trappor" och så vidare, om du ska ta dig in i topplistesfären. Så är det, det är som vilken

ultrakapitalistisk värld som helst, oavsett vad man tycker om det. Om du/ni ska kunna över-

leva mer än en onehitwonder så är det bara att vässa klorna och ta sikte på några strategiska

halsar.

sen om du inte klarar av lite motvind på studios forum så kan jag bara säga till dig att du ska

ta och behålla ditt it-jobb och tänka till en extra gång, då kommer du bli uppäten levande. det

är nog fler än 99% av alla som har hoppat in i musikbranschen med stora drömmar som blir brutalt

manglade av "gammelgäddorna" pga blåögdhet..

Jag försöker komma i kontakt med EN DEL av människorna i nätverket via nätet, för jag vet att finns duktiga människor på Studios Forum. Det betyder inte att jag börjar på noll o att detta är min enda väg att gå. Jag har som jag sa en hel del i bagaget redan. Förankringen i branschen ska vi skapa tillsammans. Det är inte meningen att JAG ska starta ett förlag o sen ska alla andra komma till mig. Vi ska tillsammans, med vårt gemensamma kontaktnät, ett gemensamt driv o bra ledning, starta o skapa nåt. Ett förlag, eller team. Vad man ni vill kalla det o vilken riktning det tar får vi se.

Jag är också mycket väl medveten om vilken vilja som krävs o hur mycket bullshit o fulspel som krävs. Jag har det i ryggmärgen buddy 😉

Precis som du säger (o som jag var inne på i mitt första inlägg), de absolut flesta som vill tro att dom är "i musikbranschen", som vill kalla sig för "producenter", KAN INTE leverera på ett professionellt sätt. Det är så mycket runt omkring som måste fungera o göras rätt för att man ska ha en chans att lyckas (vad man nu än vill se som "lyckas"). Vet man det o vet man vad det är för nåt "runt omkring" som behövs, o ser till att skapa det, är man duktig, kreativ, så är man dum om man inte försöker. Kan vi inte enas om det? 🙂

Jag vet hur det är att starta en verksamhet, jag har startat tre företag, varav ett är mitt levebröd idag. Hyfsade odds.

Redigerat av Eminos
Link to comment
Dela på andra sajter

jag är inte arton än och har inte så mycket i företagsbranchen att göra utan jobbar mer med småjobb men målet är ju producent!

men som sagt jag hjälper gärna till med publicitet om något skulle behövas, youtube t.ex jag fick en kvarts miljon träffar där på så få dagar som en vecka och anser att det kan vara bättre än både myspace och allt som finns.

är det intressant så är jag på, har bara skolan att tänka på just nu, läser musikproduktion så därför är jag väldigt på! isåfall internetrelaterade saker för jag har inte möjlighet att ta mig till olika ställen, än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikvalitet (oregistrerad)

Inkomsterna kommer oftast när låtarna är placerad (produktion) och via stim när låten snurrar i radio/tv och vid försäljning. Det är väldigt få förlag som betalar ut förskott idag. Då ska du sitta på riktig många låtar redan och vill placera om dom till det nya förlaget eller av annan anledning.

Om jag förstått det här rätt så handlar det om att tillsammans bygga upp en verksamhet med riktigt duktiga och drivna "upcoming" producenter och writers. Förlaget jobbar i sin tur med pitch och försäljning. Försäljning i den bemärkelsen att dom säljer in sina producenter till andra writers när producenterna inte jobbar med förlagets inhouse writers.

Problemet idag är oftast att hitta in på rätt projekt. Beror ju givetvis vilka projekt man vill in på. Men det är sådant förlaget hjälper till med. Har ingen aning om hur musikindustrin fungerade för 10 år sedan. Men idag är det maffia. Viktigast är att jobba med pålitliga personer, som är lika drivna som en själv 🙂

//F

Men, jag frågade inte var inkomsterna skulle komma ifrån utan om tanken var att man skulle satsa alla inkomster på att bygga upp verksamheten till en början, d.v.s. att man inte "får" ta ut någon lön?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, jag frågade inte var inkomsterna skulle komma ifrån utan om tanken var att man skulle satsa alla inkomster på att bygga upp verksamheten till en början, d.v.s. att man inte "får" ta ut någon lön?

Jag ska inte påstå att jag är någon expert inom företagande, men jag hade en diskussion med en eldsjäl, som hade som hobby att starta företag. Han satt i flera andras företags styrelser, och de i hans.

Han menade på att man startade upp ett aktiebolag och alla "gratisabetande" eldsjälar istället för lön får aktier och därmed del i värdeökningen på aktierna.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt ointressant om 9 av 10 drömmar aldrig leder till framgång eller inte.

Det intressant är hur många framgångar det är som inte startat med en dröm, idé eller stark längtan. Där är nog förhållandet det motsatta.

Go for it, Eminos!

  • Gilla 7
Link to comment
Dela på andra sajter

+1 På Assar.

Började Max Martin som världsberömd låtskrivare och producent eller fick han arbeta sig upp?

Började Ikea som ett världsomspännande nätverk av möbelaffärer med miljarder i kassan eller började det som en liten möbelaffär i en liten håla i mörkaste Småland?

Japp det krävs hårt professionellt arbete precis som 'Eminos' skriver. Men hur många i musikbranchen kommer någon vart utan att försöka? Eller någon annan bransch heller för den delen.

Skall man satsa är det dessutom bättre att göra det innan man kommit in i fru, villa och barnköret.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

???????^^^^^^

:rolleyes: Edit: jag tycker att tråden är intressant.. Den har litet frammåtanda liksom..

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst;

1) kul initiativ

2) lycka till, TS (och det är inte sagt med någon sorts cynism, m'kay). Jag ifrågasätter aboslut inte din förmåga att driva företag

3) jante finns inte, jante är död

However...

Jag tror inte att Nattvaktaren (eller någon annan som uttalat sig "kritiskt"), är ute efter att slå hål på din pryl men mina erfarenheter är (som någon sa) att världen är fullständigt proppfull med talkers och färre doers. Idésprutor som visserligen har en intressant företagsidé men som när det väl gäller, lägger ner och flyttar vidare med någon annan "cool idé". (Återigen, jag tittar mig inte på dig, TS). Samtidigt tåls varje idé att granskas. Det är som med ett bokmanus; man måste slå på det med en fet slägga. Börjar det att svaja, skriver man om. Håller det så är det en solid grej och man kan gå vidare till nästa steg men även jag, liksom Nattvaktaren, har varit med om gigantiska besvikelser när idéerna bara har lämnats i dyn. Bra grejer som hade kunnat bli något men som folk aldrig satsade helhjärtat på.

Även åldern och social sits (familj- och barnprylen) spelar nog in. Man blir mer misstänksam med åren och man har inte tiden att lägga vare sig tid eller pengar på något som man inte tror kan fungera i längden. Hell, det kanske är så att man blir mer och mer försiktig med åren?

Hade TS kommit till mig när jag var 17-20 så hade jag fetnappat direkt. Nu har jag inte ambitionen (eller energin) att prångla nya grejer i den takt som TS efterlyser vilket gör mig en smula tråkig (jag vet) men jag trivs med de småjobben jag gör.

Som sagt; jag tror inte att Nattis ville paja resonemanget utan bara... "testa" det lite.

Nåväl, have a good one

mvh

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

hur kommer du prioritera ditt levebröd kontra detta nya projekt?

eller ska du satsa 100% * 2?

Klok fråga, som inte är helt enkel att svara på. Beror lite på de andra drivkrafterna som jag hoppas blir stora med några stycken drivna människor "i botten". Men jag är beredd att investera mycket av min tid o energi i detta.

Förhoppningen och målet är att detta nya projekt ska bli levebröd för alla inblandade parter så snart som möjligt, fram tills dess så får alla dra in sina pengar för att betala sina räkningar bäst dom kan.

Jag själv har turen att vara egenföretagare så jag kan prioritera lite efter behov och är dessutom oftast tillgänglig (jobbar i sthlm city) för detta nya projekt även när jag jobbar med mitt nuvarande "levebröd".

Link to comment
Dela på andra sajter

Klok fråga, som inte är helt enkel att svara på. Beror lite på de andra drivkrafterna som jag hoppas blir stora med några stycken drivna människor "i botten". Men jag är beredd att investera mycket av min tid o energi i detta.

Förhoppningen och målet är att detta nya projekt ska bli levebröd för alla inblandade parter så snart som möjligt, fram tills dess så får alla dra in sina pengar för att betala sina räkningar bäst dom kan.

Jag själv har turen att vara egenföretagare så jag kan prioritera lite efter behov och är dessutom oftast tillgänglig (jobbar i sthlm city) för detta nya projekt även när jag jobbar med mitt nuvarande "levebröd".

beredda att jobba stenhårt? För det är precis sånna (och endast sånna) personer som vi behöver i ett team för att komma nån vart.

to be commited, or not to be commited - that is the question

Link to comment
Dela på andra sajter

Eminos startar en tråd, där han frågar om det finns folk som är intresserade av samma idé som han. Han lovar inget till någon förutom sitt engagemang och tid.

Kan inte förstå hur Nattvaktaren tycker att han tillför någonting i tråden genom att tala om att han tycker att Eminos och vi andra är drömmare. Har vi inte all stött på "en nattvaktare" i livet, någon som vill lägga krokben och bara tala om hur svårt för att inte säga omöjligt allting är?

Hur hanteras dessa? Jo man skiter fullständigt i deras meningslösa, hämmande och tröttsamma pladder och tror på sig själv.

Eminos idé kan innbära möjligheter för en rimlig inkomst, det kan också gå käpprätt...Det, Nattvaktaren...visste vi redan.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Eminos startar en tråd, där han frågar om det finns folk som är intresserade av samma idé som han. Han lovar inget till någon förutom sitt engagemang och tid.

Kan inte förstå hur Nattvaktaren tycker att han tillför någonting i tråden genom att tala om att han tycker att Eminos och vi andra är drömmare. Har vi inte all stött på "en nattvaktare" i livet, någon som vill lägga krokben och bara tala om hur svårt för att inte säga omöjligt allting är?

Hur hanteras dessa? Jo man skiter fullständigt i deras meningslösa, hämmande och tröttsamma pladder och tror på sig själv.

Eminos idé kan innbära möjligheter för en rimlig inkomst, det kan också gå käpprätt...Det, Nattvaktaren...visste vi redan.

Och har vi inte alla stött på den välvillige idioten som uppmuntrar allt och alla, utan att ha något konstruktivt att bidra med eller insikt i vad som krävs för att lyckas?

Jobba mer, snacka mindre - det var mitt budskap, vilket för övrigt trådskaparen instämmer i här i tråden.

Så gå och dunka rygg nån annanstans, herr dagisfröken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej Emino!

Det var ett tag sedan jag var på det här forumet, men jag råkade snubbla över det här och detta låter högst intressant om du är seriös med detta.

Vi är ett Produktions team i göteborg med ett bra nätverk redan, du borde höra av dig per telefon till mig så kan vi diskutera detta vidare. jag hänger inte här ofta alls.

Jag är i london just nu där jag kan nås på mitt uk nr 00447952 473119 eller hör av dig per mail mavve.a@gmail.com jag vill gärna inte lämna ut mitt svenska nr här.

Mvh/

Mavve

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrelli (oregistrerad)

Till Frekvensspektrumanalysator och alla andra Expertkritiker:

Att "ragga" folk över nätet har blivit en vanlig trend idag, både genom dating och business. Som donald trump sa: Internet är guld värt idag. Jag tycker att Eminos gör helt rätt här. Medans ni har kritiserat klart så kanske han redan har signat en stor deal och hovar in cash. En kille försöker starta business, vänder sig till ett ganska så stort musikforum och ni försöker säga vad som är rätt och fel och vilka motgångar han kommer få, det är rent av skitsnack. Ni låter som misslyckade musiker som aldrig tog sin dröm och försökte göta nåt med den.

No hard feelings.

Go Eminos!

Redigerat av Andrelli
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Hade du nåt konstruktivt att komma med eller det var mest tummen upp ett par gånger som gäller här, och sen tillbaka till kontrollrummet och lipa lite över hur elaka alla är på gamla studioforumet?

Va fan säger du dumjävel. Är det konstruktivt nog?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej kära vänner,

Det här projektet har tagit en hel del steg i rätt riktning under våren.

Läs mer här:

https://www.studio.se/index.php/topic/86131-nytt-unikt-foerlag-soeker-laatskrivare-och-producenter/

/E

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Eminos, fan vad kul!

Energin bokstavligen sprudlar om dig och sånt smittar minsann av sig . Helt rätt inställning. Tankens kraft är skapande!

Stort lycka till!

Edit: Ett tips vad det gäller er business och om ni ska starta förlag. Se till att från början etablera noggranna rutiner och ett bra affärssystem / databas.

Redigerat av wellness music
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...