Jump to content
Annons

Vara en del av världens nya dreamteam?


Eminos

Recommended Posts

Hejsan,

Jag sitter här o skissar på något som jag har funderat på länge och tänkte dela med mig av mina tankar o se om det finns fler där ute som är inne på samma bana.

Det jag vill göra är att starta och driva ett musikförlag, men kanske inte i den vanliga bemärkelsen.

Jag har de senaste två åren varit med och producerat popmusik och skapat en hel del nya kontakter. Det jag har insett i kontakten med andra låtskrivare och producenter är att det finns ett behov av duktiga, professionella musikproducenter (och även låtskrivare), som faktiskt levererar. De absolut flesta där ute som kallar sig för musikproducenter, tar inte det jobbet på allvar. (känner du dig träffad kan du sluta läsa här 🙂)

Det som har gjort att jag vill starta detta "dreamteam", eller "förlag", är två saker. Dels så hinner inte jag och min kollega med att producera allt som kommer in från våra samarbetspartners, och dels så är jag lika stor del "entreprenör" som musikproducent i blodet. Jag måste ta det här vidare, och jag är säker på att jag tillsammans med andra drivna medlemmar i teamet/företaget kan göra detta till något stort och internationellt.

Min roll i det hela kommer (i alla fall till en början) att vara den som håller ihop det hela. Projektledare om man så vill. Jag har redan en del tekniska lösningar som kommer underlätta för teamet att hålla ihop, jobba tillsammans och leverera projekt snabbt och smidigt.

Det jag är ute efter är likasinnade (både entreprenörer och musikproducenter/låtskrivare) som är drivna och har tid och idéer för att driva detta projekt, för att så snabbt som möjligt göra det till en fruktbar verksamhet.

Rent formellt så är tanken att detta ska fungera som ett förlag med signade låtskrivare och producenter (generalavtal). Detta kommer vara förlagets huvudinkomst och betala allas löner (så småningom) och mässor och retreats (gärna utomlands, nånstans där det är varmt!). Praktiskt så är mitt mål att skapa ett litet team (la familia!) som levererar morgondagens popmusik.

Förutom det uppenbara, musikproducenter och låtskrivare som vill vara en del av detta nya dreamteam, så vore det bra att komma i kontakt med duktiga människor med följande kompetens:

- Kontakter i branschen. Skivbolag, artister, förlag, musiker, vokalister, osv...

- Juridik. Hantera de avtal som finns i branschen.

- Ekonomi. Hantera bolagets pengar.

- Teknik. Som webbutvecklare och IT-nörd så känner jag att jag har bra koll på denna punkt, men det skadar inte med fler likasinnade.

---

Själv är jag utbildad musikproducent och har sysslat med musik så länge jag kan minnas. 25 år gammal och bor i Stockholm. Driver eget i IT-branschen.

Om det finns någon här som gillar denna idé så ser jag fram emot ett privat meddelande, så kan vi träffas o diskutera mer 🙂

/E

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

och dina motsvarande är?

Jag har en del kontakter. Inte jättemånga, men jag har heller inte jobbat aktivt med det.

Men branschnätverket är något som hela tiden blir större och jag är säker på att om vi skapar bra musik så har jag tillräckligt många (och bra) kontakter för att snabbt komma till toppen.

/E

Redigerat av Eminos
Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt om jag gör dig ledsen, men tror du inte det krävs mer än lite varmluft och dagdrömmeri för att verkligen slå?

Jo, krävs väldigt mycket mer än det! (trodde jag var tydlig med det i mitt första inlägg, hehe)

Men jag har också ganska mycket mer än varmluft och dagdrömmeri i bagaget, så nej du gör mig inte ledsen 🙂

Mycket av det jag skriver om i mitt första inlägg är redan igång och har varit ett tag, men det är dags att ta det till nästa steg. Och egentligen finns det så väldigt mycket mer än vad som får plats att skriva där. Jag vill heller inte avslöja precis allt, utan vill komma i kontakt med duktiga intressanta människor och ta det därifrån.

Jag är också tillräckligt mycket "i branschen" för att veta skillnaden på dagdrömmeri och en bra affärsidé...

.. men då behövs också andra som också tror på det hela 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förelsår att du/ni gör en enkel affärsplan.

En bra affärsplan kan locka duktigt folk och kapital om man har tur.

Det tänker vi absolut göra!

Det är nästan det som är tanken lite grann, att efter att ha träffat fler människor som är intresserade av projektet, så kan affärsidén ta form och en affärsplan kan göras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt om jag gör dig ledsen, men tror du inte det krävs mer än lite varmluft och dagdrömmeri för att verkligen slå?

Du kommer långt i livet med den inställningen. Herregud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kan du leverera som inte dom etablerade förlagen kan leverera? jag menar, det är ju risky

business att skriva ifrån sig sina publishing rights till nån (ursäkta uttrycket) "färsking".

Framför allt vill jag inte se det som att "jag ska leverera nåt". Jag vill tillsammans med ett litet team av duktiga människor bygga nåt eget, unikt, ett NÄRA familjärt förlag, som håller ihop, är nåbara, o håller varandra uppdaterade hela tiden.

Sen så ser jag mig själv som en entreprenör. Jag vill hitta nya vägar för ett musikproduktionsteam att lyckas nå stora mål. Både tekniska, nya, moderna, innovativa lösningar, men också att verkligen se till att på ett proffsigt sätt hålla ihop teamet. Driva. (Sen så finns det 120 andra idéer o mål med det hela)

Jag är tveksam till om man får samma respons hos "ett etablerat" förlag, som i ett litet "dream-team", där alla kämpar mot samma mål på ett annat sätt. För att inte tala om att det kan vara svårt för mindre talanger att "komma in" på ett etablerat förlag. Större förlag har kanske inte samma "motivation" att lyckas o skapa något "nytt".

Jag tror stenhårt på idén o jag är redan igång med att skapa den. Antingen hoppar man på nu, eller ångrar sig för resten av sitt liv 😉 .. (o jag säger det för jag har missat några sånna tåg själv .. o det är inte kul 🙂)

Jo det är "risky" att ge bort 33% av sina royaltypengar till ett förlag, men det blir min (och hela teamets) uppgift att se till att det är en god investering. Dessutom är det pengar som jag vill ska komma tillbaka till teamet, så att vi alla kan växa. Åka på mässor, skriva tillsammans, återinvestera pengarna som förlaget tjänar i detta dream-team.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag har insett i kontakten med andra låtskrivare och producenter är att det finns ett behov av duktiga, professionella musikproducenter (och även låtskrivare), som faktiskt levererar. De absolut flesta där ute som kallar sig för musikproducenter, tar inte det jobbet på allvar.

Det här lät intressant! Kan du berätta mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Framför allt vill jag inte se det som att "jag ska leverera nåt". Jag vill tillsammans med ett litet team av duktiga människor bygga nåt eget, unikt, ett NÄRA familjärt förlag, som håller ihop, är nåbara, o håller varandra uppdaterade hela tiden.

Sen så ser jag mig själv som en entreprenör. Jag vill hitta nya vägar för ett musikproduktionsteam att lyckas nå stora mål. Både tekniska, nya, moderna, innovativa lösningar, men också att verkligen se till att på ett proffsigt sätt hålla ihop teamet. Driva. (Sen så finns det 120 andra idéer o mål med det hela)

Jag är tveksam till om man får samma respons hos "ett etablerat" förlag, som i ett litet "dream-team", där alla kämpar mot samma mål på ett annat sätt. För att inte tala om att det kan vara svårt för mindre talanger att "komma in" på ett etablerat förlag. Större förlag har kanske inte samma "motivation" att lyckas o skapa något "nytt".

Jag tror stenhårt på idén o jag är redan igång med att skapa den. Antingen hoppar man på nu, eller ångrar sig för resten av sitt liv 😉 .. (o jag säger det för jag har missat några sånna tåg själv .. o det är inte kul 🙂)

Jo det är "risky" att ge bort 33% av sina royaltypengar till ett förlag, men det blir min (och hela teamets) uppgift att se till att det är en god investering. Dessutom är det pengar som jag vill ska komma tillbaka till teamet, så att vi alla kan växa. Åka på mässor, skriva tillsammans, återinvestera pengarna som förlaget tjänar i detta dream-team.

jag förstår precis dina drömmar och vad du vill ha ut av det, men jag förstår faktiskt fortfarande inte din affärsidé, har du lust att utveckla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här lät intressant! Kan du berätta mer?

Jo, en hel del av de kontakter som jag har jobbat med under de senaste par åren har sagt nåt i stil med att många av de producenter som de jobbat med tidigare inte håller vad dom lovar, inte levererar i tid, gör lite o sen försvinner. Tar inte jobbet på allvar helt enkelt.

Det kanske är just det som affärsidén föddes ur. Jag vet hur det kan vara att jobba med oengagerat folk, o det är frustrerande när man själv vill driva fram o få snurr på det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag förstår precis dina drömmar och vad du vill ha ut av det, men jag förstår faktiskt fortfarande inte din affärsidé, har du lust att utveckla?

Affärsidén är kanske inte så avancerad. Det är i grund o botten ett förlag med ett litet starkt team av låtskrivare och producenter. Förlaget tjänar sina pengar på det sätt som förlag tjänar pengar på. 33% av royaltyn. Men det är ju fortfarande öppet att vara med o bestämma hur det hela ska fungera. Kanske tar vi fram en klokare affärsidé tillsammans.

Det som gör att jag hellre kallar det för "dream team" än förlag är att min tanke med det hela är att ha ett litet starkt team. Inte 120 låtskrivare som jag har kontakt med en gång varannan månad, utan kanske 3-5 stycken, o kanske 3-5 producenter, o vi ser till att hålla kontakten nästan dagligen o få bra struktur o översikt över pågående produktioner. (Och ett stort nätverk av instrumentalister o vokalister, för att snabbt kunna leverera färdiga produktioner). Tanken är kanske heller inte att tjäna massa pengar på förlaget, jag vill hellre återinvestera de pengarna i teamet och växa som team. Skapa ett riktigt starkt nätverk. Bli ett erkänt namn, som team, för att sedan tjäna pengar som låtskrivare/producent. Men för att komma dit så tror jag det krävs ett företag i botten som driver allt omkring själva låtskrivandet/producerandet. Ett förlag helt enkelt. O det är den rollen jag vill ta på mig, tillsammans med andra som tänker lika o ser potentialen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för typ av musik du tänker dig eller till vilka ändamål skall den användas?

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för typ av musik du tänker dig eller till vilka ändamål skall den användas?

:rolleyes:

Spotify -> What's new -> Top lists -> everywhere/in sweden...

D.v.s. sånt som spelas på radio. Så länge det är bra låtar och/eller bra produktioner så kan jag analysera i timmar o njuta av det 🙂

Men även där är det öppet för förslag. Vi får se vilken riktning det hela tar när alla väl är på plats! (o en hel del har hört av sig! ska försöka kontakta alla innan nästa vecka o boka in några möten)

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikvalitet (oregistrerad)
Tanken är kanske heller inte att tjäna massa pengar på förlaget, jag vill hellre återinvestera de pengarna i teamet och växa som team.

Jag måste bara fråga en sak med anledning av ovanstående citat: Vill du alltså att man jobbar ideellt en tid för att verksamheten ska byggas upp eller har jag missförstått?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste bara fråga en sak med anledning av ovanstående citat: Vill du alltså att man jobbar ideellt en tid för att verksamheten ska byggas upp eller har jag missförstått?

Inkomsterna kommer oftast när låtarna är placerad (produktion) och via stim när låten snurrar i radio/tv och vid försäljning. Det är väldigt få förlag som betalar ut förskott idag. Då ska du sitta på riktig många låtar redan och vill placera om dom till det nya förlaget eller av annan anledning.

Om jag förstått det här rätt så handlar det om att tillsammans bygga upp en verksamhet med riktigt duktiga och drivna "upcoming" producenter och writers. Förlaget jobbar i sin tur med pitch och försäljning. Försäljning i den bemärkelsen att dom säljer in sina producenter till andra writers när producenterna inte jobbar med förlagets inhouse writers.

Problemet idag är oftast att hitta in på rätt projekt. Beror ju givetvis vilka projekt man vill in på. Men det är sådant förlaget hjälper till med. Har ingen aning om hur musikindustrin fungerade för 10 år sedan. Men idag är det maffia. Viktigast är att jobba med pålitliga personer, som är lika drivna som en själv 🙂

//F

Link to comment
Dela på andra sajter

Inkomsterna kommer oftast när låtarna är placerad (produktion) och via stim när låten snurrar i radio/tv och vid försäljning. Det är väldigt få förlag som betalar ut förskott idag. Då ska du sitta på riktig många låtar redan och vill placera om dom till det nya förlaget eller av annan anledning.

Om jag förstått det här rätt så handlar det om att tillsammans bygga upp en verksamhet med riktigt duktiga och drivna "upcoming" producenter och writers. Förlaget jobbar i sin tur med pitch och försäljning. Försäljning i den bemärkelsen att dom säljer in sina producenter till andra writers när producenterna inte jobbar med förlagets inhouse writers.

Problemet idag är oftast att hitta in på rätt projekt. Beror ju givetvis vilka projekt man vill in på. Men det är sådant förlaget hjälper till med. Har ingen aning om hur musikindustrin fungerade för 10 år sedan. Men idag är det maffia. Viktigast är att jobba med pålitliga personer, som är lika drivna som en själv 🙂

//F

Spot on Fredrik!!

Dig behöver vi i teamet! 🙂

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer långt i livet med den inställningen. Herregud.

Jaha? Vi har väl alla olika definitioner av vad det innebär att "gå långt". Jag jobbar med musik sedan flera år tillbaka, spelar över hela världen och har en liten men trogen publik. Jag är långt ifrån rik - tvärtom är det för mig som för de flesta i branschen; ofta lite skralt ekonomiskt. Men jag gör åtminstone precis vad jag vill, hela tiden.

Min erfarenhet - och då handlar det naturligtvis bara om just min erfarenhet - är att nio av tio storslagna planer som den ovan bara är varmluft och aldrig lämnar dagdrömmarstadiet. Nio av tio "erbjudanden" är skitsnack från folk som hoppas men inte har förmågan. Nio av tio "projekt" som presenterats för mig genom åren har varit rena fantasier utan verklighetsförankring - och så vidare.

Om någon hade berättat det för mig 1988 hade jag sluppit bli så jävla besviken så jävla många gånger.

Jag tror inte att man bygger karriärer genom att berätta att man vill dricka paraplydrinkar och ligga etta på billboard hot 100, och jag tror definitivt inte man hittar sina framtida samarbetspartners och stjärnlåtskrivare genom att annonsera på internet. Tyvärr tror jag att det fortfarande är så sjukt trist att man måste jobba, sen jobba lite mer, och därefter jobba ytterligare en stund - för att långsamt sega sig uppåt och knyta kontakter i en bransch som egentligen inte har plats för fler.

Att lyckas inom musiken idag är inte att bli rik, det är att kunna lämna sitt dagjobb, kanske till och med på heltid.

Mina två öre.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha? Vi har väl alla olika definitioner av vad det innebär att "gå långt". Jag jobbar med musik sedan flera år tillbaka, spelar över hela världen och har en liten men trogen publik. Jag är långt ifrån rik - tvärtom är det för mig som för de flesta i branschen; ofta lite skralt ekonomiskt. Men jag gör åtminstone precis vad jag vill, hela tiden.

Min erfarenhet - och då handlar det naturligtvis bara om just min erfarenhet - är att nio av tio storslagna planer som den ovan bara är varmluft och aldrig lämnar dagdrömmarstadiet. Nio av tio "erbjudanden" är skitsnack från folk som hoppas men inte har förmågan. Nio av tio "projekt" som presenterats för mig genom åren har varit rena fantasier utan verklighetsförankring - och så vidare.

Om någon hade berättat det för mig 1988 hade jag sluppit bli så jävla besviken så jävla många gånger.

Jag tror inte att man bygger karriärer genom att berätta att man vill dricka paraplydrinkar och ligga etta på billboard hot 100, och jag tror definitivt inte man hittar sina framtida samarbetspartners och stjärnlåtskrivare genom att annonsera på internet. Tyvärr tror jag att det fortfarande är så sjukt trist att man måste jobba, sen jobba lite mer, och därefter jobba ytterligare en stund - för att långsamt sega sig uppåt och knyta kontakter i en bransch som egentligen inte har plats för fler.

Att lyckas inom musiken idag är inte att bli rik, det är att kunna lämna sitt dagjobb, kanske till och med på heltid.

Mina två öre.

Jo men. Du kan inte ha en sådan inställning. Om du brinner för något, vill det så finns det "inget" i din väg som kan stoppa dig. Tror du Bill gates, Steve jobs och Ingvar kamprad (kom inte på några andra) hade blivit lika framgångsrika med den tankegången?

Har en kompis som gick ur skolan (gymnasiet) med ganska dåliga betyg. Var på helt egna ben. Inga kontakter men ett mål om att han ska ha sin första miljon innan han fyller 25. Skolan, lärare, hans föräldrar bara skakade på huvudet, VÄX UPP!. Du kommer att få läsa upp betyg studera och massa piss.

Idag, 1.5 år senare. Jjobbat lite över ett år och redan en formue strax över 200.000 NOK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du brinner för något, vill det så finns det "inget" i din väg som kan stoppa dig. Tror du Bill gates, Steve jobs och Ingvar kamprad (kom inte på några andra) hade blivit lika framgångsrika med den tankegången?

Absolut, med rätt inställning kan alla bli Bill Gates! Om man verkligen tror på något tillräckligt mycket så blir det så! Bara man vill så går det! Köp en lott, det kan bli du!

Som sagt, jag ville bara berätta om mina erfarenheter från musikvärlden, att det finns betydligt fler drömmare och skitsnackare än doers. Det är hör liksom till sakens natur.

De jag sett lyfta sig från hobbynivå till halv- eller helproffs är alla 1. arbetsnarkomaner och 2. begåvade. Ingen jag känner har inlett sin karriär genom att berätta på internet att man planerar att bli rik på att lira, det är det bara skitsnackarna som gör.

Men nog om mina erfarenheter från branschen.

Hur är det med dina?

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...