Jump to content
Annons

Onödig forskning!


aROCKER

Recommended Posts

Ok...detta är bara för män...Ni pojkar som gillar plastbiten CD kan droppa av nu....NU!

Står och målar och går igenom hela ABBA´s katalog...inte så manligt men CD-fjollorna har ju lämnat redan så vi kan vara öppna.

Jag har ju en REGA P2:a som spelare med ett BIAS-stift för 1000:-, deras dyraste ligger på 3000:-.

Den spelaren är helmanuell vilket gör att jag måste ta bort pick-up´en när sidan är färdigspelad.

Därför upptäckte jag att sista spåret på ABBA´s "Super Trouper" "The way old friends do" har fortfarande kvar sitt publikljud ända in till etiketten (där går min nål i botten och jag måste dra mig ur och springa och byta skiva)

Fler som upptäckt det...och det bör väl vara tyst där...jag tycks se små, små spår bland dom breda på slutet.

Forska nu för bövelen, den som ids!? 😄

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Står och målar och går igenom hela ABBA´s katalog...inte så manligt men CD-fjollorna har ju lämnat redan så vi kan vara öppna.

Jag gillar dig.

☺️

Har plattan med tyvärr bara en halvautomatisk spelare numera så ingen chans att lyssna på runout-groovet. Men det finns ju många exempel på dylikt, har skivor med loopar där t ex. Var väl mastrarna på Polar som hade lite skoj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är mer nyfiken på om det finns någon fördel med en helmanuell vinylspelare. Funderar på att införskaffa något att spela mina gamla plattor på och minnet sviker.

Inte direkt...men det jag betalar för är den stabila motorn och för att hålla ned kostnaden så är nog en lösning att ha den helt manuell. Faktiskt en liten "pain" speciellt under onyktra förhållanden så den är bra på Måndagar och tisdagar med andra ord. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...detta är bara för män...Ni pojkar som gillar plastbiten CD kan droppa av nu....NU!

Står och målar och går igenom hela ABBA´s katalog...inte så manligt men CD-fjollorna har ju lämnat redan så vi kan vara öppna.

Jag har ju en REGA P2:a som spelare med ett BIAS-stift för 1000:-, deras dyraste ligger på 3000:-.

Den spelaren är helmanuell vilket gör att jag måste ta bort pick-up´en när sidan är färdigspelad.

Därför upptäckte jag att sista spåret på ABBA´s "Super Trouper" "The way old friends do" har fortfarande kvar sitt publikljud ända in till etiketten (där går min nål i botten och jag måste dra mig ur och springa och byta skiva)

Fler som upptäckt det...och det bör väl vara tyst där...jag tycks se små, små spår bland dom breda på slutet.

Forska nu för bövelen, den som ids!? 😄

Nu när du säger det så kommer jag ihåg det!

Fan man saknar lite vinyl ändå. Har ett par backar men det blir ju aldrig att man kopplar igång vinylspelaren! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar dig.

☺️

Har plattan med tyvärr bara en halvautomatisk spelare numera så ingen chans att lyssna på runout-groovet. Men det finns ju många exempel på dylikt, har skivor med loopar där t ex. Var väl mastrarna på Polar som hade lite skoj.

Ok, detta har jag inte förstått, är ju bara 41 år...tyckte det var nog ballt att man kunde hitta ristad text på runout-spåren.

Men man ser ju knappt ABBA-spåret men publikljudet är ju lika högt!?

Tror inte jag röker nån cigarr ikväll, jag framstår ju som förvirrad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, jag har (tyvärr?) lämnat LP-stadiet bakom mig sedan en si sådär tvåtusen år.

Men all heders till dig för ditt musikval! De som öppet uppskattar ABBA i dag är tanter, bögar och 40+ wannabemusiker av manligt kön, och i all smyg Nattvaktaren.

Jag har (tror jag) alla ABBA-plattor på såväl vinyl som CD, så jag får väl av ren nyfikenhet kolla om min kvasiskivspelare klarar av att återge de där "publikljudet"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, jag har (tyvärr?) lämnat LP-stadiet bakom mig sedan en si sådär tvåtusen år.

Men all heders till dig för ditt musikval! De som öppet uppskattar ABBA i dag är tanter, bögar och 40+ wannabemusiker av manligt kön, och i all smyg Nattvaktaren.

Jag har (tror jag) alla ABBA-plattor på såväl vinyl som CD, så jag får väl av ren nyfikenhet kolla om min kvasiskivspelare klarar av att återge de där "publikljudet"...

😄 Skål!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sönderspelat alla ABBA LP skivorna under min uppväxt. Har tyvärr ingen vinylspelare längre för att dubbelkolla idag.

Men jag har ett tydligt "foto-hörselminne" av att stiftet alltid lyfte i slutet av The Way Old Friends Do medan ljudet fortfarande pågick.

Jag har alla ABBA LP och singlarna utgivna på Polydor (Europa) röd etikett, och inte Polar, blå etikett (Svenskt).

Kanske kan vara en kuriosa att veta att det inte enbart skulle vara den svenska pressningen.

Redigerat av Radiobrutta
Link to comment
Dela på andra sajter

Abba. E d nån reklamfilm? Ba skoja.

Det jag har på LP, singelvinyl och maxisingelvinyl,

det har jag i regel inte på cd och därför har ZZ Top,

Billy Ocean, Jermaine Jackson, Supertramp, Sweet m.fl.

fått stå tillbaka ett tag - tills jag fått skivspelaren

lagad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när du säger det så kommer jag ihåg det!

Fan man saknar lite vinyl ändå. Har ett par backar men det blir ju aldrig att man kopplar igång vinylspelaren! 🙂

Det måste du göra...jag gillar själva lyssningsformatet, man sitter faktiskt som en tonåring och flippar fodralet och lyckas lära sig lite text vilka som gjort omslaget (Hipgnosis) vem som är producent etc...en helt annan attention för min del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, jag har (tyvärr?) lämnat LP-stadiet bakom mig sedan en si sådär tvåtusen år.

Men all heders till dig för ditt musikval! De som öppet uppskattar ABBA i dag är tanter, bögar och 40+ wannabemusiker av manligt kön, och i all smyg Nattvaktaren.

Jag har (tror jag) alla ABBA-plattor på såväl vinyl som CD, så jag får väl av ren nyfikenhet kolla om min kvasiskivspelare klarar av att återge de där "publikljudet"...

Jag tror jag är lite grann av allt det där...definitivt smygbög, därför som jag är så bra älskare...hoho, vad fan sitter jag och säger, jag är ju traktorförare!? 😆

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Abba. E d nån reklamfilm? Ba skoja.

Det jag har på LP, singelvinyl och maxisingelvinyl,

det har jag i regel inte på cd och därför har ZZ Top,

Billy Ocean, Jermaine Jackson, Supertramp, Sweet m.fl.

fått stå tillbaka ett tag - tills jag fått skivspelaren

lagad.

Ajaj debatt, jag har redan skickat ut blodhundar efter dig hoppas du kan bikta när dom når dig! 😆

SWEET FANNY ADAMS har jag på 7-8 ex...bara för att få perfekt vinyl och olika pressningar, i mina ögon världens bästa platta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Målar du rosa eller... tycker du ska bryta av med "dirty deeds" eller "billion dollar babies" typ.

Grått...äh, lyssna på "Hey Helen", Rock me" Knowing me knowing you", Watch out", "Tiger" och en drös med andra låtar, dom är saftiga!

Visitors har 2 låtar som kan få mig tårögd, bla. "Slipping through my fingers" och "When all is said and done"!

Jokkmokksjocke får mig också tårögd fast av en annan orsak! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte manligt med ABBA? sen när blev det omanligt med välproducerad musik....?

Man har väl kanske hört och lyssnat "sönder" Abba en del, men ni som försökt sjunga, spela eller ta ut en abba låt till fullo vet att det är inte så lätt som det låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, ABBA var riktig musik. 🥰 Något helt annat än dussinvaran som pumpas ut nu för tiden.

Jag har aldrig skämts en sekund för att jag gillar dem.

Vinyl gillar jag däremot inte... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig skämts en sekund för att jag gillar dem.

Nä... varför skulle du det? De är ju KING!

Den enda seriösa "musikern/producenten" i hela världen som jag (hittills) har hört bokstavligen inte gillar ABBA är Demonproducenten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag räknas som "seriös", men jag tillhör inte dem som lyssnar på Abba.

Beatles (som jag inte heller lyssnar på) hade också en sån där grej i lead-out spåret på någon av sina skivor ("Revolver"?), en låt som var specialanpassad för hundar! Har inte hört den (😛) så jag kan inte säga om den är bra eller inte.

Ljudtekniker har humor, så enkelt är det. Micke Tretow har extra mycket humor, så jag är inte förvånad att han la in en sån grej för att retas lite med dem med automatiska vinylspelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

DEN enda anledningen att man är glad över att vara gammal surkuk och vart med sen deras strohetstid!

Är att min moster köpte alltid albumen på rullband och jag var jämt där och lyssnade och hon skrattade alltid åt mig när jag försökte chefa över rullbandaren!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

DEN enda anledningen att man är glad över att vara gammal surkuk och vart med sen deras strohetstid!

Är att min moster köpte alltid albumen på rullband och jag var jämt där och lyssnade och hon skrattade alltid åt mig när jag försökte chefa över rullbandaren!

Brukade man släppa album på rullband på den tiden? Det var intressant, hade jag faktiskt ingen aning om.

Vet du om det var slutmixarna rakt av, eller om de var mastrade? (Kanske svårt att veta, men jag frågar ändå.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukade man släppa album på rullband på den tiden? Det var intressant, hade jag faktiskt ingen aning om.

Vet du om det var slutmixarna rakt av, eller om de var mastrade? (Kanske svårt att veta, men jag frågar ändå.)

Ja, alltså, Det var på rullband, Sen kom kassett! LP fanns ju oxå. Men var då dyrare!

Detta var då runt 1974 typ och jag var inte den som slet fram rullatorn! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Beatles (som jag inte heller lyssnar på) hade också en sån där grej i lead-out spåret på någon av sina skivor ("Revolver"?), en låt som var specialanpassad för hundar! Har inte hört den (😛) så jag kan inte säga om den är bra eller inte.

Sgt. Pepper. Det finns med, i en version som loopar några gånger och sen fejdar ut, på CD-utgåvan också (iaf den första, vet inte hur det är med remastern).

Link to comment
Dela på andra sajter

Sgt. Pepper. Det finns med, i en version som loopar några gånger och sen fejdar ut, på CD-utgåvan också (iaf den första, vet inte hur det är med remastern).

Just det, "Sgt. Pepper" var det ja. Trodde dock att den bara fanns på lp-utgåvan och inte på cd:n, eftersom det var en typisk "lp-grej".

Tog tydligen tio försök innan de lyckades gravera sidan som hade "hundlåten".

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, "Sgt. Pepper" var det ja. Trodde dock att den bara fanns på lp-utgåvan och inte på cd:n, eftersom det var en typisk "lp-grej".

Tog tydligen tio försök innan de lyckades gravera sidan som hade "hundlåten".

Se där...kul att läsa all info!

Vinyl är ju bara för oss conisseurer...fan, vilket grymt format.

Alla CD´s är nerpackade för längesedan i kartonger.

Har slutat att spela min favoritmusik medans jag packar diskmaskin.

Och ABBA fick sin glans i solen hemma hos mig igår...nu dricker jag Southern Comfort och Jäger och hetsäter jordnötter i takt till NAZARETH!

🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte manligt med ABBA? sen när blev det omanligt med välproducerad musik....?

Man har väl kanske hört och lyssnat "sönder" Abba en del, men ni som försökt sjunga, spela eller ta ut en abba låt till fullo vet att det är inte så lätt som det låter.

Det är så jävla välproducerade arr och stämmor. Har försökt ngn gång att plocka ut exakt arr och varje gång, ödmjukt givit upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...