Jump to content
Annons

Farfar berättar


Assar

Recommended Posts

Jag har just fått mp3-filer där min gamla farfar berättar om sitt liv. Han dog för över 20 år sedan, men innan dess fixade en kusin inspelningar där han berättade om sitt liv. Nu är det alltså digitaliserat till mp3 med 160kbit/s.

Allt är på danska och stundtals ganska så grötigt. Det är bakgrundsslammer och brus och annat som försvårar hörbarheten.

Hur kan jag göra för att förbättra ljudkvaliteten.

Jag kan köra Cubase eller Record, antar att Cubase är bäst för ändamålet.

Självklart gate, eq och kompressor. Men hur ställer jag in dem bäst?

Hur kan jag t ex minska slamret och bruset? Finns det nån VST-brusreducerare?

Vilka andra trick finns?

Hjälp mig med tips!

Pleeeeeaaaaaase ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Till Wavelab ingår numera några bra Sonnox-pluggar, som Denoiser, Declicker och Debuzzer... 🙂

http://www.steinberg.net/en/products/wavelab/whats_new.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggarna verkar ju användbara, men budgetvarianten av WaveLab kostar över 900 pix.

🙁

Några bra tips på nedladdningsbara pluggar?

Eller hur man kan använda de som följer med Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har en inspelning med mycket brus och sånt kan det hjälpa att konvertera det till mono, med lite tur försvinner en del av bruset då. (Förutsatt att det inte redan är i mono.) Slammer och sånt kan vara svårare att bli av med, men ett högpassfilter borde få bort det värsta.

Annars får du tänka på att det viktiga ju är att inspelningarna faktiskt finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart gate, eq och kompressor. Men hur ställer jag in dem bäst?

grejen är att en kompressor troligen kommer lyfta fram bakgrundsljud å brus istället

en multbandskompressor däremot kan lösa en del

hitta frekvensen där störiga ljud finns - komprimera dessa områden hårt med ganska snabb attack å release

försök också att hitta fundamentet i rösten å lyft fram det kontra det som ligger utanför - gissningsvis 6-700 - 4k nånting (egentligen kanske smalare men det blir otydligt om man skär bort det höga)

sen är det ju så att lite brus har ingen dött av

slamrande oljud däremot kan vara jobbigt att lyssna på

plockar du in 160kbps i ett vettigt program så kommer det funka fint

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att få bort en del av bruset och slamret kan du (med lite tur) använda exciter för att öka tydligheten i talet. Om slamret är relativt lågfrekvent borde det fungera. Är det högfrekvent kommer oljuden dock bara att bli värre om man använder exciter.

Var i en liknande sits när jag skulle fixa till min och frugans bröllopsfilm. Fick välja mellan bra bild och bra ljud med de resurser jag hade tillgängliga, och jag valde förstås bra bild i det fallet. Brusreducering, eq, expander och exciter gjorde prästens tal fullt hörbart. (Använde ingen kompressor på talet, men väl på musiken, som jag lade på en annan kanal.)

Link to comment
Dela på andra sajter

"Tvättade" en del LP-spår för några år sedan med ett program som hette Cool Edit, heter väl Adobe audition idag. Det fanns en plugg som fasvände bort (samma princip i bullerskydd för piloter) störande brum eller mer kontinuerlig stör signal. Man spelade in en snutt av bakgrundsstörningen så att pluggen skulle "veta" vad som skall fasvändas. Funkade riktigt bra stundtals. Tror inte det är lika bra för transienter eller varierande frekvensinnehåll (slammer) men kan vara värt att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste någon om Akutmottagningen för musik i senaste studio, ett program/plugin som var bra på att isolera problem och tvätta bort det. Hette något i stil med Izotope Rx2. Goggla på det och se om det passar dig.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...