Jump to content
Annons

Hifi vs monitorer


Pmm

Recommended Posts

Lyssnade på B&W DM686 samt Dali Ikon 1 högtalare som kostar cirka 4-5.000 paret och

tycke det lät riktigt bra. Bra tryck i basen för att vara så små och tydligt mellanregister.

Bättre upplösning jämfört med mina monitorer som kostade lite mer.

Det jag hajjade till på var hur bra steroperspektiv dom hifihögtalarna hade.

Ljudet fyllde rummet bra och fick nästan käslan av att det var 4 högtalare inkopplade.

Vissa ljud kom så att säga väldigt tydligt från vänster trots att högtalarna var placerade rakt fram.

Tyckte också sången var mer levande, närvarande. Ja typ i rummet. Inte instängda i ett par högtalarlådor.

Hallå!! Jag pratar om billiga hifihögtalare,,,, inte i 20.000 :- klassen.

Har aldrig upplevt något sådant från mina närfältare som verkar sakna stereoperspektiv överhuvudtaget

hur mycket man än panorerar. Ljudet kommer rakt framifrån.

Jag har lessnat på mina monitorer som jag tycker spelar för mörkt, instängt och trist, utan liv.

Även när jag lyssnar på färdiga produktioner så låter dom inte bra.

Vad ska man med sådana monitorer till? Tar död på inspirationen.

Ska inte musik vara njutning? En upplevelse.

Jag bryr mig inte om kurvor eller raka frekvenser. Huvudsaken är att det låter bra.

Har även lyssnat på kända monitorer (vill inte säga märken här) som sägs vara bra. Och tyckte dom lät kass.

Får känslan av att man måste betala det 3 dubbla för monitorer för att nå upp till b&w hifistandard.

Får tillägga att en nad förstärkare för 2500-3000:- tillkommer när man köper dessa högtalare.

Aukustiken i rummet såg inget märkvärdigt ut. Det var ett öppet rum i butikslokalen.

Naturligtvis något dämpat.

Nu vet jag ju inte hur det skulle låta om jag hade dom här hemma.

Men skulle vara intressant att a/b testa dem mot mina egna.

Och lite fundersam om närfältare verkligen passar alla.

Kanske bättre att ha lite spridning av ljudet och högtalarna.

Vill inte ha nån diskussion om ärlig lyssning eller raka kurvor.

Har bara känslan av att om man inte är beredd att lägga mycket på pengar på sina monitorer

kanske det är bättre att satsa på hifi. Känns som man får bättre ljud för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror du kan ha rätt i ditt påstående att hifihögtalare kan vara något mer prisvärda när det kommer till lägre priser. Testa sig fram är väl det enda rätta. Eftersom du inte vill ha en diskussion om ärlighet eller frekvenskurvor tänker jag inte gå in på det heller. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Vad har du för monitorer?

Många Hifi högtalare har en lite mer smickrande ljudbild än monitorer.

Kan tänka mig att de du lyssnade på drevs av kraftigare förstärkare än de som sitter i dina monitorer. Akustiken är nog också överlägsen i den butiken än akustiken du har hemma även om butikens akustikbehandling verkade enkel, hade varit kul om du hade tagit med dina monitorer till Hifiklubben och testat och jämfört dom där med B&Wr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bryr mig inte om kurvor eller raka frekvenser. Huvudsaken är att det låter bra.

Har även lyssnat på kända monitorer (vill inte säga märken här) som sägs vara bra. Och tyckte dom lät kass.

Jag är jättenöjd med min lyssning och tycker att mina monitorer inspirerar. Om HIFI får dig att känna skaparlust, glädje och öppnar dina sinne....GO FOR IT. Skit i alla besserwissrar, Förstå-sig-påare, Du måste ha dämpning-för-100k´are.

Ingen kan säga hur DIN upplevelse är...

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det är så stor skillnad egentligen, utan man får vad man betalar för i vanlig ordning. Tidigare var en skillnad som motiverade högre pris, att närfältsmonitorerna var magnetiskt skärmade, så att de inte förstörde CRT-skärmar på sikt om de stod intill sådana - men idag är ju CRT-skärmarna ett utdött släkte, så det är en icke-fråga numera och alltså meningslöst att betala extra för.

Sedan får man slutsteg i monitorerna - och även om det kommer aktiva hifi-högtalare så smått, så är det passiva som är gällande standard fortfarande - och man måste ha ett slutsteg utanför. Fördelen med de flesta aktiva monitorer är då att man har ett aktivt delningsfilter och separata slutsteg för varje element - något som man inte får med passiva högtalare. Aktiva filter kan byggas mycket bättre utan att rusa iväg i stora pengar.

Sedan kan du inte dra alla närfältare över en kam, utan det är väldigt stora skillnader. Du kan inte heller göra en rättvisande bedömning om du inte jämför dem sida vid sida i samma rum. Om ditt eget lyssningsrum är dåligt akustiskt sett, så kommer du att få ungefär lika dålig stereobild oavsett högtalare.

Mina monitorer låter väldigt inspirerande eftersom det låter som om man är i samma rum som det är inspelat - men det gör å andra sidan mina HiFi-högtalare också (kostar ungefär lika mycket också - men i det prisläget är skillnaden mellan bra monitorer och bra HiFi verkligen hårfin och hänger främst på designen... 😉 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Akustiken i butiken (kolla ett rim!) är säkert bra för deras syfte. Lagom stora inredda rum brukar vara det.

För övrigt har jag alltid gillat B&W och hade jag haft tillräckligt med pengar o utrymme hade jag valt det.

(Kör NAD o lite custom i lyssningsrummet bredvid studiorummet).

Så gillar du det, kör på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tryck i basen för att vara så små och tydligt mellanregister.

Bättre upplösning jämfört med mina monitorer som kostade lite mer.

Det jag hajjade till på var hur bra steroperspektiv dom hifihögtalarna hade.

Ljudet fyllde rummet bra och fick nästan käslan av att det var 4 högtalare inkopplade.

Vissa ljud kom så att säga väldigt tydligt från vänster trots att högtalarna var placerade rakt fram.

kanske det är bättre att satsa på hifi. Känns som man får bättre ljud för pengarna.

vill du bli underhållen eller vill du ha koll?

alla dina upplevelser som du beskriver som bättre kan också förklaras med orättvis återgivning av nåt slag - tex att placera högtalarna riktade rakt fram ger en bredare stereobild

vad som funkar för dig i slutändan kan bara du avgöra

men det du behöver göra är att fundera på vad högtalarna ska fylla för funktion

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit i samma tanke/situation som dig. Jag har lært mig en sak. Gå efter dinna øron och inget annat. Men det ligger också lite i det Demo..... sæger. Ett par høgtalare kanske låter helt fantastiskt men det kan vara svårt att mixa och finna nivåer nær du producerar.

Før mig blev det ett par hifi høgtalare. B&W 805D med en NAD M3 førstærkare och diverse tillbehør.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter själv med Genelec 8020 + sub. Funkar fint för MIG

Om person X jobbar med:

mikrofon 995:-

Preamp: 995:-

ljudkort: - (integrerat)

Lyssning: philips stereohögtalare från -76

....och mixen uppfattas av flertalet som "bra" i olika situationer: bil, vardagsrum, walkman,kökkradio...

...så är det skit samma hur han kom dit. En del säger då genast att det är ju svårare för X att få till en bra mix i sina Philips.

Å andra sidan viste Philips säkert inte exakt hur X´s öron är funtade, eller hur pass mycket han vet om mixning. Kanske Person X är Bruce Swedien. Och jag gissar att samme person mixar bättre i en Iphone än jag kan mixa i ett SSL.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du skriva lite om hur du upplever det att arbeta på dom?

Var kanske lite dumt formulerat av mig. Jag har inte fått köpt dom ännu. Sitter just nu men Nad M3 + kablar. Så det kan jag inte uttala mig om tyvärr. Men det var det som blev mitt val.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

I den studio jag kommer tillbringa lite mera tid i så kör de ett par grymma hifi högtalare i mixrum "a". Och ett par genelec (model dyr) som referenshögtalare.

De är inte lika elaka i ljudet, kunderna känner sig nöjda när de lyssnar på deras inspelningar och det låter inte så hård för öronen när de mixar. Och så lyssnar de i genelecen för att höra detaljer de ev. missat..

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Skit samma... kan man sitt par av högtalare man råkar ha så kan man också få till en vettig mix. Sitter på jobbet med QUAD elektrostater och har inte hunnit bli vän med dem än. Tidsfråga dock...

Dämpade rum, basfällor, takhöjd, 3000 kr´s Kina-monitorer, 89000 kr´s Genelecs...allt detta spelar ingen större roll. Bra musik kan skapas där - och mixas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Dags för en recension.

Köpte en förstärkare Harman/Kardon HK980 (lite beg)för 3000:- som varit testvinnare och bäst i prisklassen 5000:-

Köpte också ett par B&W 685 med 6,5" bas som fått lysande recensioner. Pris 5390:- nya.

Dom lät otroligt bra i Hifiklubbens lokaler med en liknande förstärkare (Nad) som dock förlorade mot

just denna H/K jag köpte i en testduell i en hifitidning. Och jag kände att dessa vill jag köpa

för att få lite mer av den tydlighet i mellanregistret jag saknade med mina 8" monitorer.

Så nu har jag haft möjlighet att A/B testa dom och se vilka skillnader det finns i ljudbilden.

Kan börja med att säga att dom låter inte lika bra hemma som hos Hifiklubben.

Och aukustiken spelar naturligtvis en roll. Men också att jag spelar betydligt lägre och

i ett mindre rum här hemma. Lägre av hänsyn till grannarna.

Men den största anledningen är att dom valt ut riktigt bra låtmaterial.

Och det får mig att fundera. Jag upplever att det mesta i inspelningsväg är rätt lofi.

Dvs. mixen är inte speciellt bra i de flesta låtar man hör på cd eller spotify.

Man kan hitta några pärlor som låter så snyggt att man kan dra på hur mycket som helst och bara njuta.

Sen tar man nån annan låt och det låter mono, burkigt, otydlig sång, usla trummor, grötig mix mm.

Så om inte en låt är fantastiskt bra mixat med ett rent ljud så spelar det ingen roll vilka högtalare

man använder sig av oavsätt prisklass. Skit in skit ut.

Det positiva med mina B&W är mellanregistret som är tydligare i framförallt aukustiska instrument och sång.

Även förändringar i reverbeffekter hörs tydligare. Nackdelen är att basen inte alls går lika djupt.

Vissa rocklåtar med tydliga basgångar lät riktigt fett snyggt med mina monitorer och ganska så platta i mina B&W.

Vissa aukustiska låtar lät sköna och brillianta i B&W och lite instängda i mina monitorer.

Hade först tänkt sälja min 8" monitorer men nu efter A/B testet så behåller jag dem som närfältsmonitorer och placerar hifihögtalarna

mer utseparerade. Båda har sina för & nackdelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite kontakt med en kille, "en högtalar-guru" i Danmark.

Han tipsa mig och Kalle att bygga ett par "mycket välljudande

högtalare för inga pengar" som han uttryckte saken.

Det har vi också gjort!

P1040071.jpg

😄

P1030074-1.jpg

Begreppet "inga pengar" blev ca: 400 kr/st med färg och allt.

Jag ska inte säga annat än att när "HiFi-folk" beskriver ljudet säger

dom; "man tappar hakan,... att en så litet element kan göra så bra ifrån sig,

......över hela frekvensområdet".

Högtalar konceptet är inte nytt. Det publicerades i "Audio Express" 2006,

av den danske killen, Björn Johannesen. Han kallar konceptet "TABAQ". De

står för Tang Band Quarterwave.

Björn Johannesens koncept:

Byggbeskrivning: http://coolcat.dk/bjoern/TABAQ_TL_for_TB.pdf

Edit

Björns länk.

Redigerat av Gubben i Kalmar
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...