Jump to content
Annons

Ni som kan så mycket...


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Claes har lagt upp massor av ljudklipp på sin site om nu någon missat dem...

😆

Nåja - jag har helt enkelt inget aktuellt som jag har lust att visa upp i offentlighetens ljus.

Alla är förstås välkomna att njuta (?) av gamla alster med mitt band anno dazumal: http://music.holmerup.biz/Feedback/ - men senare prylar trivs bäst i det fördolda - åtminstone för stunden...

Jag tror att jag har nämnt mitt gamla band flera gånger tidigare här i forumet, men det har nog aldrig hamnat i demo-avdelningen eftersom jag aldrig har sökt kritik för låtarna, utan det har bara blivit nämnt lite i förbifarten i vanliga trådar... Jag önskar bara att Melodyne hade funnits på den tiden... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visste inte att du dansade Claes... Detta var ju "disco".

"You're the only" & "Love in your eyes" var bäst, tycker jag.

Lite Cameo-influenser på nån låt med och Jackson på en annan, spår av Chic.

Vad händer med sången vid 2:49 på "En del av mig"?

Vad mycket blåsarrangemang!!

& i listan även... YS100 och Midiverb II!

Kul att höra!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Studionördarna kanske inte äger rättigheterna till det dom producerar och då är det ju inte bara att lägga upp dom.

Dom producenter jag känner till snor ihop låtar på en sekund för dom är multimusiker och brukar göra jinglar och allt möjligt skit.

Så nån liten trudelutt borde man få höra av vissa herrar här tycker man.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom producenter jag känner till snor ihop låtar på en sekund för dom är multimusiker och brukar göra jinglar och allt möjligt skit.

Så nån liten trudelutt borde man få höra av vissa herrar här tycker man.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Ni som kan så mycket" Heh, du får nog ändra inställning till Studio-veteranerna, Nilsson. Tycker inte det finns nån magisk förmåga hos "proffsen" förutom självbilden av just detsamma som gör att myten upprätthålls. Som sagan om det okända.

Gör ett besök på någon studio eller låt något proffs spela in eller mixa om ditt alster får du se. ( Och själv avgöra! ) Jag blev förvånad efter att själv ha burit på samma uppfattning om den magiska studioräven. Eller så är jag bara dum i huvet, men för mig har inte skillnaden varit övertygande nog.

MEN. Håller delvis med om kritiken och tycker man ska göra skillnad på boklärda och praktiskt duktiga studiorävar. Där nattvaktaren är ett exempel på det senaste, som ger tips som man faktiskt kan använda och ser resultat av direkt. Och som jag vill applådera att han ödmjukt delar med sig av! Man kan också lära sig en hel del av att söka fram Lundin's inlägg i demosektionen ( där det oftast handlar om att man ska sänka 50 hz 🙂 ). Man kan också önska sig att gudabenådade låtskrivare som Rabieshund varit lite mer verbal med tankeverksamheten om hur han gått till väga och vägt olika möjligheter mot varandra i låtskrivandet. Det hade jag varit jäkligt intresserad av!

Claes tips kan möjligtvis vara bra om man är intresserad av vad Claes tycker.

Men jag antar att det du söker är nån slags upprättelse för den statusmässiga respekt du själv tillskriver dem? Förbered dig för tomhet. 🙂

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Erik80 (oregistrerad)

Claes tips kan möjligtvis vara bra om man är intresserad av vad Claes tycker.

Som när han först rekommenderar Joemeek SixQ för att sedan i en annan tråd beskriva sina förväntningar på att äntligen få ta del av dom transformatorbaserade preamparna och vidga sina vyer.

Håller delvis med om kritiken och tycker man ska göra skillnad på boklärda och praktiskt duktiga studiorävar. Där nattvaktaren är ett exempel på det senaste, som ger tips som man faktiskt kan använda och ser resultat av direkt. Och som jag vill applådera att han ödmjukt delar med sig av!

Det där kom från hjärtat .

Redigerat av Erik80
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har utmanat till detta förr när jag blivit nedpissad av en viss person på forumet. Om man ska bli dissad för sitt verk utifrån de enkla förutsättningarna man har tillgång till så vill man ju gärna höra vad den personen själv har att komma med. Jag kan tänka mig att det finns människor som är jäkligt pålästa, kan alla termer och allt det där, men inte har känslan för att skapa bra musik. Det kan även vara tvärtom.

Så jäkla omöjligt kan det ju inte vara att skriva vad man jobbat på. Det lär ju knappast vara förbjudet. Min identitet är inte hemlig, jag tycker inte andras ska vara det heller om man ska hålla på och käfta och ha åsikter om allt i varje debatt. Tycker man ska stå för vem man är, allt annat är fegt och den personens ord betyder ingenting om den inte kan stå för vad h*n säger. Annars blir det ju bara Flashback av det hela. Lätt att vara tuff när man är anonym. Det är min åsikt.

Redigerat av Soxic
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan vara väldigt duktig på studioteknik utan att nödvändigtvis vara jätteduktig och superproduktiv musiker eller låtskrivare. Det är inget som måste hänga ihop, även om det i bästa fall kan göra det. Det kan också vara tvärtom; att man är duktig musiker och låtskrivare, men inte kan ett dugg om tekniken.

Det man har lärt sig genom erfarenhet under alla år, bör man väl försöka förmedla om man vill, eller hur - men att begära att kunskapen på något sätt måste "bevisas" genom att man har medverkat i professionella skivproduktioner, är lite väl överdrivet, tycker jag. Det är ju typ som att förvänta sig att en duktig hårdvarutekniker också per automatik måste vara en duktig industridesigner eller att en duktig skådis måste vara en duktig regissör - och så är det ju inte alltid...

Vanliga amatörer kan vara lika duktiga eller rentav duktigare på att snickra ihop bra låtar än de piedestalplacerade "proffsen".

Jag är en vanlig amatör, precis som de flesta andra i forumet, men jag har skapat och spelat egen musik i över 30 år (och spelat annat i några år till, i kommunala musikskolan) - och alltid varit den i mina band som har haft mest intresse för det tekniska, så jag har själv byggt både slutsteg, eq, preampar och t o m mixer - och så jag har också mixat ganska mycket live under en tid, så lite har jag trots allt hunnit snappa upp under alla år, även om jag helt saknar formell utbildning på området.

Jag har ingen aning om hur det ser ut för de andra som har nämnts i tråden, men i mitt fall handlar det definitivt inte om någon "magi", utan till största delen praktiskt förvärvad erfarenhet, men med bra teoretiska kunskaper att stå på, eftersom jag också är utbildad hårdvarutekniker och alltså har möjlighet att förstå hur det egentligen funkar i studioburkarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite kluven i frågan...

De som lägger ut ljudfiler ska lägga ut dem för att det känns viktigt och meningsfullt, inte för att på något sätt styrka deras respektive kunskaper. Eller, som säkert figurerar, för att vissa helt enkelt inte står ut med att kunskapskällorna väljer att vara anonyma.

Jag tror att man ganska snart kan "läsa mellan raderna" och lära sig förstå att en forumist — skitstövel eller inte, spelar ingen roll — kan sina saker. Och känner man att man vill dra det till mer detaljerade och personliga nivåer så är mitt tips PM. Funkar superbra! Har själv utnyttjat det några gånger.

Jag är nämligen av den uppfattningen att en produktion (= "bevis") inte nödvändigtvis säger något om personen i fråga eller hans/hennes kunskaper. Ibland kan det kanske ge helt åt helvete utflippade vinklingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått några tips vi PM från en av "Studiorävarna" och det var verkligen tips som gjorde skillnad.

Som lekman så har man nog inte rätt "hörsel" för att höra VAD som är fel men den som har erfarnhet hör snabbt att "det är för lite kompressor på sången - den blir stundtals otydlig", "du måste sänka bas/mellan - det är för bumligt" etc etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller låtkritik, så skiter jag fullständigt i om någon tycker att det jag gör, är världens bästa låtar eller om det är sämsta skräpet man kan tänka sig, eftersom jag - åtminstone i nuläget - gör musik för mitt eget nöjes skull och inget annat. Är jag nöjd, så är det bra - och då behöver jag ingen bekräftelse från andra på att det verkligen är bra, utan jag vet att det är det. Kaxigt? Nej, inte det minsta - men är man nöjd, så är det bra enligt de kriterier som man själv sätter upp för sina verk - och det räcker ju så, eller hur?

Jag undviker medvetet att ge kritik på andras låtar, eftersom jag vet att jag skulle vara överdrivet kritisk på detaljer som kanske ingen annan lägger märke till - och på eventuella orena toner etc, så den biten överlåter jag helt till andra, för att undvika att göra någon ledsen med alltför ärliga omdömen...

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller låtkritik, så skiter jag fullständigt i om någon tycker att det jag gör, är världens bästa låtar eller om det är sämsta skräpet man kan tänka sig, eftersom jag - åtminstone i nuläget - gör musik för mitt eget nöjes skull och inget annat.

Oj, oj, oj... Farligt inlägg! 😉

För övrigt så stämmer inte det där... Du har vid något tillfälle nämnt att du frågar sambon vad hon tycker. Så visst, skiter i det kanske du gör. Men definitivt inte fullständigt.

Snygg gardering där, prestige-Nisse: "åtminstone i nuläget" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, oj, oj... Farligt inlägg! 😉

För övrigt så stämmer inte det där... Du har vid något tillfälle nämnt att du frågar sambon vad hon tycker. Så visst, skiter i det kanske du gör. Men definitivt inte fullständigt.

Snygg gardering där, prestige-Nisse: "åtminstone i nuläget" 😉

Kan du inte ha i signaturen "Alla som håller på med musik gör det övervägande av prestigeskäl och så är det med det" så slipper man ha den diskussionen sen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte ha i signaturen "Alla som håller på med musik gör det övervägande av prestigeskäl och så är det med det" så slipper man ha den diskussionen sen?

Nej, det vill jag inte, av den enkla anledningen av att det inte är sant.

Och du tror väl inte på fullaste allvar att en sådan signatur hade bidragit till färre diskussioner i ämnet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, oj, oj... Farligt inlägg! 😉

För övrigt så stämmer inte det där... Du har vid något tillfälle nämnt att du frågar sambon vad hon tycker. Så visst, skiter i det kanske du gör. Men definitivt inte fullständigt.

Snygg gardering där, prestige-Nisse: "åtminstone i nuläget" 😉

😆

Ja, man vet ju aldrig vad som händer - och man måste gardera sig för att ingen nitisk snubbe ska haka upp sig på det... 😉

Annars vet man ju hur snacket blir om det i en avlägsen framtid kanske kommer fram att jag ligger bakom någon megastjärnas superhit (inte för att det är särskilt sannolikt att det någonsin händer, men man måste som sagt gardera sig...😉).

Link to comment
Dela på andra sajter

"Ni som kan så mycket" Heh, du får nog ändra inställning till Studio-veteranerna, Nilsson. Tycker inte det finns nån magisk förmåga hos "proffsen" förutom självbilden av just detsamma som gör att myten upprätthålls. Som sagan om det okända.

Gör ett besök på någon studio eller låt något proffs spela in eller mixa om ditt alster får du se. ( Och själv avgöra! ) Jag blev förvånad efter att själv ha burit på samma uppfattning om den magiska studioräven. Eller så är jag bara dum i huvet, men för mig har inte skillnaden varit övertygande nog.

MEN. Håller delvis med om kritiken och tycker man ska göra skillnad på boklärda och praktiskt duktiga studiorävar. Där nattvaktaren är ett exempel på det senaste, som ger tips som man faktiskt kan använda och ser resultat av direkt. Och som jag vill applådera att han ödmjukt delar med sig av! Man kan också lära sig en hel del av att söka fram Lundin's inlägg i demosektionen ( där det oftast handlar om att man ska sänka 50 hz 🙂 ). Man kan också önska sig att gudabenådade låtskrivare som Rabieshund varit lite mer verbal med tankeverksamheten om hur han gått till väga och vägt olika möjligheter mot varandra i låtskrivandet. Det hade jag varit jäkligt intresserad av!

Claes tips kan möjligtvis vara bra om man är intresserad av vad Claes tycker.

Men jag antar att det du söker är nån slags upprättelse för den statusmässiga respekt du själv tillskriver dem? Förbered dig för tomhet. 🙂

Jag har väl tydligt deklarerat min erfarenhet av de "proffs ljudtekniker" jag haft att göra med i mina dar. Det har fan varit mestadels helt värdelösa möten. I studio har de nästan helt stängt av trummorna, det har varit ett enda jävla bråkande, live har de tvärtom gasat på vissa av trummorna och kaggen nåt sanslöst och fimpat gitarren helt. De jag träffat har, med visst undantag, varit helt stendumma, de har saboterat mina inspelningar helt.

Tror ändock att det finns de som kan en hel del här. Samtidigt så, om jag ska vara helt ärlig, så startade jag ju tråden för att jag vet att somliga som utger sig för att kunna en massa aldrig har spelat in ett skit, varken som musiker eller tekniker. Berätta inte det för nån så det kommer ut hur lurig jag är.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr finns det alldeles för många konflikträdda fegisar som du. Det är därför lärare och rektorer på skolor aldrig tar tag i mobbingproblemen med ökad kriminalitet som följd. Det är bara se dig omkring hur samhället ser ut.

Fredrik, jag föreslår att du påbörjar medicineringen igen. Och se upp med bussarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undviker medvetet att ge kritik på andras låtar, eftersom jag vet att jag skulle vara överdrivet kritisk på detaljer som kanske ingen annan lägger märke till - och på eventuella orena toner etc, så den biten överlåter jag helt till andra, för att undvika att göra någon ledsen med alltför ärliga omdömen.

Tyvärr finns det alldeles för många konflikträdda fegisar som du. Det är därför lärare och rektorer på skolor aldrig tar tag i mobbingproblemen med ökad kriminalitet som följd. Det är bara se dig omkring hur samhället ser ut.

Det är väl knappast en konflikt att lyssna på amatörinspelningar och säga vad man tycker kan förbättras? Är det nån helt ung som lägger ut nåt som låter skit kan man väl välja nåt annat ord än "skit" och kanske dessutom nämna nåt som var hyfsat med inspelningen. Om man tar illa vid sig av sågningarna... ja då är det väl ingen vits alls att lägga ut låtarna här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik80 (oregistrerad)

Det är väl knappast en konflikt att lyssna på amatörinspelningar och säga vad man tycker kan förbättras? Är det nån helt ung som lägger ut nåt som låter skit kan man väl välja nåt annat ord än "skit" och kanske dessutom nämna nåt som var hyfsat med inspelningen. Om man tar illa vid sig av sågningarna... ja då är det väl ingen vits alls att lägga ut låtarna här?

Jag håller helt med dig. Tystnaden kan såra mer än uppriktigheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite kluven i frågan...

Ah! Kan vi till och med sträcka oss till att säga: Det beror på? 😉

Jag tror att man ganska snart kan "läsa mellan raderna" och lära sig förstå att en forumist — skitstövel eller inte, spelar ingen roll — kan sina saker. Och känner man att man vill dra det till mer detaljerade och personliga nivåer så är mitt tips PM.

Håller med Valle. Ganska snart känner man om en annan medlem har liknande preferenser som en själv, eller förstår vad man söker eller försöker beskriva. Om den medlemmen sedan är yrkesverksam eller glad amatör är inte alltid av så viktigt att veta, även om man blir lite nyfiken.

Jag är t ex övertygad om att Guitar Nilsson är en verksam bluesgitarrist och vissångare. Nyfiken person också, som gärna lär sig mer om musikproduktion. Det är möjligt att jag slänger iväg ett PM om det dyker upp frågor som rör hans områden.

Valle har gett mig info om Reaper och Samplitude som jag inte tror jag hade orkat leta fram på egen hand.

Hela forumet kryllar av medlemmar med kunskap inom en massa olika områden!

Tycker inte det finns nån magisk förmåga hos "proffsen" förutom självbilden av just detsamma som gör att myten upprätthålls. Som sagan om det okända.

Håller med. Man ska inte förvänta sig magi. Klart, det är skapande vi håller på med. Då och då dyker magin upp. Men många gånger förflitar man sig främst på sin yrkesskicklighet. Det krävs ett rätt speciellt och kanske lite förskönande perspektiv för att få det att framstå som magi.

MEN. Håller delvis med om kritiken och tycker man ska göra skillnad på boklärda och praktiskt duktiga studiorävar.

Där håller jag också med. Utan att lägga någon värdering i det. Ibland är det bra att få höra den erfarnes perspektiv. Ibland är det snarare vetenskapen eller det systematiska/analytiska tänket som hjälper en framåt.

Om jag ser till mig själv försöker jag bidra med både erfarenhet och teori, plus occasionally en och annan dumhet. 🙂

Jag har jobbat som ljudtekniker sedan mitten av nittiotalet med livemusik, TV, musikproduktion och en massa annat. Stora delar av den skivproduktion jag medverkat på hittar ni som sagt på discogs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik80 nämnde något om konflikträdsla i samband med Claes uttalande, inte märkligt alls, även om parallellen till samhället i övrigt kanske var lite långt dragen. Sedan kommenterade tydligen Nattvaktaren det inlägget i sin tur etter värre. Erik80s inlägg hamnade i Papperskorgen, men inte det andra. Hur är det möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska bli dissad för sitt verk utifrån de enkla förutsättningarna man har tillgång till så vill man ju gärna höra vad den personen själv har att komma med.

Varför? Om du ber om feedback på ditt verk är det väl just feedback du ber om, och inte en meritlista? Om jag ber om folks åsikter förväntar jag mig inte att de ska klappa mig på axeln allihop, och säg hur duktig jag är. Tycker folk inte om det jag gjort eller har tusen förslag på förbättringar är det ju lysande - det var ju det jag bad om. Vad de själva åstadkommit bryr jag mig inte ett dugg om. För min del får de gärna vara totala studioanalfabeter som inte spelat in någonting sedan de sjöng in "bä bä vita lamm" på bandspelaren i köket för 25 år sedan. För mig räcker det att de är duktiga och kräsna lyssnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik80 (oregistrerad)

Erik80 nämnde något om konflikträdsla i samband med Claes uttalande, inte märkligt alls, även om parallellen till samhället i övrigt kanske var lite långt dragen. Sedan kommenterade tydligen Nattvaktaren det inlägget i sin tur etter värre. Erik80s inlägg hamnade i Papperskorgen, men inte det andra. Hur är det möjligt?

Enkelt, Claes ses som ett helgon och kan komma med vilka påståenden som helst hur tokiga dom än är. Korruption kallas det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...