Jump to content
Annons

Skivbolag 2010... v.a.r.f.ö.r.?


Elephanttea

Recommended Posts

så du har dina låtar på ITunes/Spotify, folk lyssnar på din musik och du har många följare på Facebook...

du bokar själv dina spelningar, har F-Skattesedel och får in pengar genom live-framträdande...

vad ska man ha skivbolag till...? Folk köper inte skivor, få köper ens mp3. låtar...

vad erbjuder skivbolaget som man inte kan fixa själv? (Om man har sin egen studio, alltså...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"What have the Romans ever done for us?"

Marknadsföring.

Proffsinspelning.

Rådgivning.

Proffs-studiomusiker.

För en sån som mig som helst skriver låtar och gärna överlämnar allt annat till proffs så skulle inte jag tacka nej till ett sådant samarbete.

Men jag har stor respekt för de/er som fixar allt själva.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst säljs det skivor. Tinie Tempha sålde ca 115 000 ex av singeln "Written in the stars" första veckan. Men visst kan man göra mycket själv. Men få saker säljer sig själv, hur bra de än är. Man måste vara otroligt effektiv på marknadsföring om man ska lyckas själv.

Men har du en dröm om att göra det själv så kör på. Bara att jobba stenhårt. Är du tillräckligt duktig kommer någon att plocka upp dig på vägen och hjälpa dig.

//F

Link to comment
Dela på andra sajter

så du har dina låtar på ITunes/Spotify, folk lyssnar på din musik och du har många följare på Facebook...

du bokar själv dina spelningar, har F-Skattesedel och får in pengar genom live-framträdande...

vad ska man ha skivbolag till...? Folk köper inte skivor, få köper ens mp3. låtar...

vad erbjuder skivbolaget som man inte kan fixa själv? (Om man har sin egen studio, alltså...)

Jag är lite nyfiken på vad du egentligen menar med skivbolag, för jag tror inte att du riktigt har det klart för dig. Skivbolagen har inte i huvudsak med varken bokningar av gig eller inkasserande av gager att göra. (Däremot kan de t.ex. skjuta till med pengar för att få ut artisten på gig.)

Låt oss säga så här: Om du blev signad av ett skivbolag (så som du ser verksamheten), vad hade du förväntat dig av bolaget?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

"Låt oss säga så här: Om du blev signad av ett skivbolag (så som du ser verksamheten), vad hade du förväntat dig av bolaget?"

ingen aning. det är lite som det som är poängen med tråden, eller hur?

jag vet inte vad en skivbolag kan hjälpa mig med. marknadsföring, blir det väl, eftersom de har kanaler och kontakter.

inspelning/musik/musiker/studio, allt det där fixar jag själv.

finns det inga andra företag som hjälper med marknadsföring? reklambyråer, t.ex.?

spelningar/musikfestivaler. GIG. det behöver man hjälp med.

Resten vet jag inget om, det är därför jag frågar ju, för att jag inte vet

annars hade jag haft rubriken "Skivbolag, d.ä.r.f.ö.r."

Link to comment
Dela på andra sajter

ingen aning

OK, i grova drag:

Ett skivbolag brukar oftast "köpa" rättigheterna till dina inspelningar — inte själva låtarna, utan inspelningarna. Bolaget får då som regel rätt att göra nästan vad de vill med inspelningarna, allt från att trycka upp skivor, sälja som MP3:or, sälja till reklambyråer, spela in musikvideo etc. Detta kan de göra utan att du har något att säga till om.

Som ersättning för detta får du s.k. royalty — en viss andel (%) av intäkterna som bolaget gör på att sälja/låna ut inspelningarna. Om skivbolaget har pröjsat för inspelningarna (hyra av studio, musiker etc) så äger bolaget (normalt) inspelningarna för alltid. Annars kan det ibland röra sig om s.k. master-avtal där du har betalat för inspelningarna, i sådana fall återgår rättigheterna till dig efter en viss period (t.ex. fem år).

Givetvis kan man strunta i att sträva efter att bli signad — helt OK! Men då är du en liten spelare med få medel på en gigantisk marknad med stora spelare med gigantiska medel.

Men visst — ibland går det. Kolla bara Ace OF Base.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

finns det inga andra företag som hjälper med marknadsföring? reklambyråer, t.ex.?

Reklambyråer är inte gratis och vill oftast ha betalt innan du själv fått det, om projektet ens ger några inkomster alls. Dessutom så blir det ytterligare kostnader för annonser posters m.m. Fördelen med skivbolag är att de är en relativt "snäll" bank som ställer upp och betalar för att sätta fart på din karriär, går det bra så får de en stor andel av dina intäkter, går det dåligt så tar de smällen och du slipper bli utblottad eller

gå i konkurs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade de inget skivbolag?

Jo, men de splittade allt 50/50 med bolaget efter den ena refuseringen efter den andra från diverse bolag. Och så fick de till två riktiga hitar "All That She Wants" och "The Sign". Antar att de andra bolagen helt enkelt missade the signs, hö hö...

Har jag för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

inspelning/musik/musiker/studio, allt det där fixar jag själv.

Det beror ju visserligen lite på genre, men jag skulle säga att det krävs en hel del skills för att mixa och mastra ett album som kan konkurrera med dagens "proffs-släppta" musik. Lyckas man både mixa och mastra i radio-klass så har man nog stor chans att få jobb inom bara det liksom. 🙂 Men jag tror absolut att man kan få ett mycket bra resultat på egen hand vad gäller alla delar fram till mixning och mastring! Med mitt elektroniska bands debutskiva gjorde vi så att jag mixade själv, men så betalade vi för extern mastring. Det är precis att plattan går att sälja som en "riktig" skiva, ljudkvalitén är ok så länge man inte jämför alltför mycket med proffsigare grejer... 🙂 Men vi ska leta runt lite nu till vintern efter skivbolag som kanske vill göra en deal på halva vägen, att vi kör på inspelningarna vi har gjort men att skivbolaget får stå för om-mixning och om-mastring. För låtarna är ruskigt bra, så jag skulle tycka det var kul med ett skivbolagskontrakt - då kan man få höra låtarna med den power de förtjänar! 😄

Dina huvudfråga där är ju helt berättigad. Dock tror jag att man behöver skivbolagen fortfarande, bara inte lika tidigt i karriären som förr. Nu kommer man långt på egen hand, men vill man bli stor behöver man deras kontakter och marknadsföring. När det ska placeras musik i filmer, TV och radio, när det ska bokas stora akter till festivaler, då är det fortfarande smidigt att ha skivbolagen som en katalog där de medianissar som inte orkar leta vet att det de får är antingen väldigt bra eller väldigt populärt...eller både och! 😉 När det nu är så lätt att spela in och nå ut med sin musik (och så många som gör det), så är det inte många "musikplacerare" som orkar sitta och sålla igenom allt halvbra för att hitta guldkornen. Historiskt sett så har just den uppgiften legat hos skivbolagens talangscouter, så jag tror att "musikplacerarna" helt enkelt fortsätter att vända sig till dem och förväntar sig att de fortsätter att hitta guldkornen - bara det att bäcken talangscouterna vaskade i innan millennieskiftet har förvandlats till en flod...

Link to comment
Dela på andra sajter

för egen del, så startade jag och två kompisar vårt eget skivbolag för tre år sedan, för att i första läget ge ut egen musik, men nu har vi släppt "andra" också. I den genre jag jobbar mest inom (folkmusik), så säljs det i princip lite, eller ingenting i butik. Det mesta som säljs, görs av artisten själv på gig osv.

För oss har det varit lite olika med alla artisterna. På vissa är det en ren masterdeal och på andra har vi spelat in och lejt ut mixning och masterarbetet.

Det mest ekonomiska för artisten är ju att göra hela grejjen själv, men det (av nån konstig anledning) ser mer seriöst ut (?) med att ligga på ett skivbolag.

Sen annonserar vi ju våra produkter i dom för vår genre, relelevanta medier, samt hjälper till vid skivförsäljning för artisten om vi är på konserterna osv... Vi skickar även ut pressreleaser och recensions-ex (brukar bli i runda slängar40-50 plattor i sverige).

Vi producerar även annat, som jinglar och musik till reklam (IKEA Germany, "bregottreklamen" (den med korna på ängarna) osv...).

Men, som sagt, vill man, som trådskaparen i första inlägget skrev, vara beredd att göra allt själv, så finns det ju ingen anledning att gå via nåt skivbolag.

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

stryk allt utom marknadsföring. samt (som då innehåller de andra punkterna), de tillhandahåller finansiering.

"What have the Romans ever done for us?"

Marknadsföring.

Proffsinspelning.

Rådgivning.

Proffs-studiomusiker.

För en sån som mig som helst skriver låtar och gärna överlämnar allt annat till proffs så skulle inte jag tacka nej till ett sådant samarbete.

Men jag har stor respekt för de/er som fixar allt själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att någo form av "skivbolag"(räknar in förlag i den benämninngen) behövs, sen om dom måste se ut som dom göra idag eller på något annat sätt vet jag inte. Det finns många olika typer av "musiker" där ute. Vissa är artister som gör sitt eget material och inte vill något annat, men vissa är bara artister, utan att kunna/vilja göra eget material, andra är bara låtskrivare eller bara producenter, eller bara musiker utan artist potential osv osv. Det skulle uppstå någon form av bolag/verksamhet ändå, där någon tar betalt för att samordna dessa grupper och föra samman rätt låtskrivare med rätt artister osv. Och vissa av de absolt bästa artisterna kommer ha absolut NOLL koll på ALLT annat än just sitt artisteri, och då kommer det finnas folk som i sin tur specialliserar sig på att hjälpa dessa artister och tillhanda de tjänster som behövs för att optimera deras framgång, mot en viss betalning självklart, dvs nogon form av skivbolag. The beauty of capitalism! 🙂 det kommer alltid finnas folk som ser inkomstpotential i andras brister. Det ter sig ganska naturligt i mina ögon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att folk inte köper skivor längre tycker jag är lite av en myt faktiskt.

Folk köper skivor, de köper dem bara inte i butiker längre.

På turnéer säljer band fortfarande en massa skivor (och annat förstås) och att ha en skiva är därför jäkligt viktigt tycker jag.

Dock kan man ju faktiskt producera hela skiten själv om man har kunskapen och budgeten till det.

Jag spelar i ett punkrockband och är signad på ett litet indiebolag i Frankfurt och det har faktiskt hjälpt oss en hel del med spelningar och andra kontakter och även en massa intervjuer och recensioner i relevanta musiktidningar.

Nu är det förstås inte just det som ett skivbolag är till för men ett vettigt skivbolag fyller ändå en funktion även 2010.

Personligen så tycker jag också att det är fruktansvärt skönt att slippa ordna (koder hit, skatt dit osv) och betala allt för pressningen av skivan.

Självklart hade det vart mer ekonomiskt att göra även det själv men sett till vad vi tjänat på att ha skivbolaget så väger det klart upp för det.

Vi köper dessutom loss skivor billigt och får vår förtjänst när vi säljer skivorna när vi är ute och spelar.

Något att tänka på är att man säljer jäkligt mycket mer skivor i t.ex Tyskland på turnéer jämfört med Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ dig sen här frågan istället :

Vad kan du göra åt skivbolaget ?

Att du har låtar på spotify och Itunes , kanske 100 000 besökare på Myspace och ett hundratal fans på din Facebook imponerar inte mycket på skivbolagen.

Men det dom kan göra är :

Få din låt/låtar placera i reklam, TV, Serier ,Filmer etc

Få din låt spelad i radion

Skapa hype om dig som artist med hjälp av media.

Presentera dig för låtskirvare/producenter du annars inte skulle kunna få kontakt med.

Presentera dig för artister du annars inte skulle få jobba med.

Sedan kan man givetvis göra allt detta själv men då får man ställa sig frågan , Vad är det jag vill göra ? musik eller affärer ?

Vill man göra musik kanske man bör överväga att ge bort % till ett skivbolag så att dom kan sköta dom tidskrävande vardagliga uppgifterna om man själv kan

koncentrera sig på att göra skön musik och åka jorden runt och uppträda , kanske vara med i MTV Cribs , gå på röda mattan i MTV EMA , Rockbjörnen etc etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

exakt vilken verklighet lever du i?

Sorry. Folk köper skibor, jag köper skivor varje vecka, många gör.

Men det har gått neråt ENORMT mycket. Det var en jättebra artikel om det i The Economist förrförra veckan.

Minns ni MEGA Store? i Plattan? jag älskade att handla där. Det var Sveriges främsta skivaffär.

Den finns inte längre, inte heller Tower Records i USA. Vet ni varför?

För att folk köper inte skivor i samma utsträckning. Det går neråt hela tiden.

Den verkligheten lever jag i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Sorry. Folk köper skibor, jag köper skivor varje vecka, många gör.

Men det har gått neråt ENORMT mycket. Det var en jättebra artikel om det i The Economist förrförra veckan.

Minns ni MEGA Store? i Plattan? jag älskade att handla där. Det var Sveriges främsta skivaffär.

Den finns inte längre, inte heller Tower Records i USA. Vet ni varför?

För att folk köper inte skivor i samma utsträckning. Det går neråt hela tiden.

Den verkligheten lever jag i.

Fast sanningen är att det forfarande säljs väldigt mycket skivor dock alltmer på nätet reor och på spelningar, i och med att priserna har pressats så lönar det sig inte att sälja skivor i butiker med höga hyror på centrala lägen. Det absurda är att det fortfarande finns de som tror att skivbutiker tjänar bra med pengar på att sälja skivor, men de flesta butiker som finns kvar, har bättre marginaler på att sälja nästan allt utom skivor. Ska man jämföra med de flesta andra branscher så är skivlönsamheten ett skämt. Kläd och skobutiker har ofta påslag på 200-500% Skivbutiker har oftast påslag mellan 20-50%. fast datorbutiker har det nog värst. En del sådana har inte ens 10% marginal inte undra på att de ofta inte är långlivade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns ni MEGA Store? i Plattan? jag älskade att handla där.
Jag minns mycket väl att den inte kunde konkurrera med CD-butikerna på nätet (läs Ginza, CDON.com, Discshop etc.) som klarar sig med lagerlokaler och ett väldigt brett sortiment.

Att ha en stor butikslokal vid Sergels där man inte har möjlighet att ha alla skivor hemma och priserna på skivorna dessutom satts högt för att kompensera för den dyra lokalhyran, det lönar sig inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns mycket väl att den inte kunde konkurrera med CD-butikerna på nätet (läs Ginza, CDON.com, Discshop etc.) som klarar sig med lagerlokaler och ett väldigt brett sortiment.

Att ha en stor butikslokal vid Sergels där man inte har möjlighet att ha alla skivor hemma och priserna på skivorna dessutom satts högt för att kompensera för den dyra lokalhyran, det lönar sig inte.

jag vet, det är därför den stängde.

Tower Records dog. Har ni varit där?

Det var som att gå in i någons sorts musikens kyrka. Det är borta nu.

Will.I.Am sa förra året "det här är sista gången vi släpper en skiva, en CD skiva. från och med nu säljer vi mp3:or"

Jag borde ha sparat siffrorna från The Economist. Men jag minns kurvan, den pekade neråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag personligen tycker CD-skivor mest är besvärliga.

Vill man ha fina omslag borde man satsa på vinyl.

Men det är ett skitbra sätt för fansen att stödja artister lite exta på livespelningar. Man kan ju ha T-shirts också, vad sägs om usb-minne som nyckelring?

Redigerat av stabilt
Link to comment
Dela på andra sajter

För att återkoppla till ursprungsfrågan så tror jag det beror mycket på vilken typ av bolag man är ute efter också. Vi spelar en lite avig gren metal som hade platsat kalas på t.ex. Napalm Records. När vi bröt kontraktet med vårt tidigare skivbolag stod vi då inför valet att börja jaga igen eller släppa själv. De tre fördelarna vi såg med att bli signade på ett bolag var: 1, de har kontakterna för oss att hitta spelningar, lirka in oss på festivaler och fixa förbandsturnéer med deras större band; 2, de har enorm marknadsföringspotential; och 3, de står för den ekonomiska risken.

Vi beslutade oss för att släppa själva och nu är det bara att hoppas på det bästa och att man kanske får tillbaka pengarna vi skjutit in i det här projektet. Som svar på frågan då: skivbolag är definitivt nåt som kommer behövas, även i framtiden. Alla band/artister sitter verkligen inte inne på den kunskap och det engagemang som behövs för att nå ut till sin publik på rätt sätt och, som någon sa ovan, det kommer alltid finnas nån som tar betalt för att täcka andras brister.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återkoppla till ursprungsfrågan så tror jag det beror mycket på vilken typ av bolag man är ute efter också. Vi spelar en lite avig gren metal som hade platsat kalas på t.ex. Napalm Records. När vi bröt kontraktet med vårt tidigare skivbolag stod vi då inför valet att börja jaga igen eller släppa själv. De tre fördelarna vi såg med att bli signade på ett bolag var: 1, de har kontakterna för oss att hitta spelningar, lirka in oss på festivaler och fixa förbandsturnéer med deras större band; 2, de har enorm marknadsföringspotential; och 3, de står för den ekonomiska risken.

Vi beslutade oss för att släppa själva och nu är det bara att hoppas på det bästa och att man kanske får tillbaka pengarna vi skjutit in i det här projektet. Som svar på frågan då: skivbolag är definitivt nåt som kommer behövas, även i framtiden. Alla band/artister sitter verkligen inte inne på den kunskap och det engagemang som behövs för att nå ut till sin publik på rätt sätt och, som någon sa ovan, det kommer alltid finnas nån som tar betalt för att täcka andras brister.

Det var det bästa svaret hittills. Ok, jag är övertygad. Jag kör på skivbolag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tower Records dog. Har ni varit där?
Jag var i deras butik på Piccadilly i London. Stort, vräkigt och imponerande - men hittade ändå inte mer bra grejer än jag gjorde hos Virgin.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...