Jump to content
Annons

RME släpper ljudkort med 60 kanaler


Nyhetsroboten

Recommended Posts

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

😆😆😆

Förövrigt så ser kortet i fråga rätt intressant ut när man läser lite.

Jag vet, dummade mig bara. 😄

RME är väl det märke jag skulle testa om jag fick välja vadsomhelst nästa gång

och då gärna detta ljudkort! Klart häftigt var ju displayen på fronten med alla

kanalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

USB är ju EPA-traktor och FW bara pippar upp alternativen av moderkort.

Varför inte gå tillbaka till det som alltid funkat och varit bäst - PCI?

Omni

Kanske för att typ 9 av 10 datorer som säljs idag är bärbara (har inga siffror på det men poängen går nog fram).

Folk tycker dessutom att det är enklare att bara stoppa in en sladd.

Link to comment
Dela på andra sajter

God morgon Emil.

Jo, jag vet men jag tycker att det är fullkomligt absurt att

det finns så mkt ljudkortsproblem år 2010.

Men elektronikhistorien är fylld av exempel där sämre system vinner över dom bättre

av alla möjliga puckade anledningar.

SP/dif borttaget på RME-kortet... hmm

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela på andra sajter

Men elektronikhistorien är fylld av exempel där sämre system vinner över dom bättre av alla möjliga puckade anledningar.

Men det finns ju ljudkort för PCMCIA, Expresscard, PCI, PCIe, USB2, FW400 och FW800 vad är det som vunnit över nått annat? Har nått slutat tillverkas som var bättre?

RME planerar att fortsätta tillverka och supporta FF800 enligt deras eget forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Men det finns ju ljudkort för PCMCIA, Expresscard, PCI, PCIe, USB2, FW400 och FW800 vad är det som vunnit över nått annat? Har nått slutat tillverkas som var bättre?

RME planerar att fortsätta tillverka och supporta FF800 enligt deras eget forum.

Tja, de har väl inte börjat med leveranserna ännu. Babyface "kom" i våras men ännu inte några leveranser till kund. Och supporta behöver de nog

göra några år till men försäljningen upphör nog när lagret är slut...

Link to comment
Dela på andra sajter

"SP/dif borttaget på RME-kortet... hmm"

Jag kör på ett FF800 (10analoga in) för närvarande och har saknat några extra kanaler (UFX 12 analoga in). Har till mitt FF800 adderat ytterligare 2 genom att koppla till en gammal Yamaha CDR1000 (apogeeomvandlare) via just SPDIF-ingången. Min Yamaha har även en AES/EBU utgång, något jag aldrig jobbat med tidigare. Kommer i formen av XLR-utgång. UFX-kortet har en AES/EBU-ingång via XLR men min undran är om den kan ta emot två separata spår från min Yamaha?

Vidare undrar jag om ni vet något om AD/DA skiljer sig från dem på FF800-kortet?

Thomann höjde för övrigt av någon anledning priset på UFX från 17.200 till 18.200 för någon dag sen... Märkligt?

Tacksam för svar. Hälsningar K

Link to comment
Dela på andra sajter

På UC kan man välja om spdif ska vara spdif eller aes/ebu o sätta på en adapter, kopplingschema för adaptern finns i manualen.

Vill du ha fler ingångar till ditt FF800 kanske en SM Pro Audio Q-ADAT eller en Behringer ADA8000 (om du också vill ha fler utgångar) är mindre smärtsamt för plånboken? Skruva bara inte upp gain på preamparna på ADA8000, de är inte särskilt roliga. Jag använder SM Pro Audio Q-ADAT till mitt UC och det låter precis lika transparent som RME:s AD tycker jag. Syncar med wordclock, bra blir det.

Redigerat av stabilt
Link to comment
Dela på andra sajter

Stabilt, har försökt addera kanaler till mitt FF800 med externa AD/DA's, däribland Behringern med klick o skit som resultat. Trots wordclock och support. Söker egentligen ett hi-end kort med 16in. 8 ut räcker för mig. Men du tror att jag kan skicka signal från min Yamaha via AES/EBU till det nya UFX-kortet? Har inte jobbat med formatet varför jag undrar om XLR'n kan bära två separata digitala spår...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske finns en manual till UFX som kan säga om man kan köra SPDIF på AES/EBU-portarna?

Om du inte lyckas få sync på de digitala enheterna e det ju nått som e felkopplat, felinställt eller trasigt. Du har väl en masterklocka och bara en masterklocka tex inkl SPDIF-enheten? Ett annat problem jag märkte med mitt exemplar av Q-ADAT är att väljaren för extern eller intern klocka är "felvänd" så markeringen för extern klocka ger den intern o markeringen för intern ger den extern. Får du inte sync även om du kopplar ur SPDIF o bara har en enhet i via ADAT?

Redigerat av stabilt
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, de har väl inte börjat med leveranserna ännu. Babyface "kom" i våras men ännu inte några leveranser till kund. Och supporta behöver de nog

göra några år till men försäljningen upphör nog när lagret är slut...

http://www.rme-audio.de/forum/viewtopic.php?id=9128

"This is not the successor of the FF 800, it extends our line of interfaces to the highest end.

Regards

Matthias Carstens

RME"

PS. Babyface har väl releasedatum i November?

Redigerat av stabilt
Link to comment
Dela på andra sajter

Men du tror att jag kan skicka signal från min Yamaha via AES/EBU till det nya UFX-kortet? Har inte jobbat med formatet varför jag undrar om XLR'n kan bära två separata digitala spår...

AES/EBU klarar 2 kanaler i upp till 192kHz precis som SPDIF utan surroundcodec.

Link to comment
Dela på andra sajter

?

Hur räknar du då? 28 in 28 ut får jag det till ...

Man kan kombinera upp till 3st Fireface400/800/UC/UFX/Babyface och använda i samma dator. FF800 kan man även koppla i serie o få alla kanalerna genom samma FW800-kabel.

Man kan också kombinera upp till 3 ljudkort av HDSP/HDSPe/Digiface/Multiface/Madiface men man verkar inte kunna kombinera ljudkort av de två kategorierna samtidigt (Fireface och HDSP).

PS. Har jag blivit en RME fanboy? DS.

En till sak är att de planerar stöd för USB-minne och USB-hårddisk till UFX. Inte innan jul säger de men då kommer man kunna spela in när det väl kommer.

Redigerat av stabilt
Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

FRÅGA: På mitt ljudkort står det att de har 16 in och 8 ut, men det är bara 8 fysiska ingångar, va fan ska jag med de andra 8 till d¨å?? hur funkar det?

om jag har en 8analig ad/da omvandlare kan jag då anända d resterande 8 kanalerna så jag har 16in 8ut? hajajr inte poängen

Link to comment
Dela på andra sajter

FRÅGA: På mitt ljudkort står det att de har 16 in och 8 ut, men det är bara 8 fysiska ingångar, va fan ska jag med de andra 8 till d¨å?? hur funkar det?

om jag har en 8analig ad/da omvandlare kan jag då anända d resterande 8 kanalerna så jag har 16in 8ut? hajajr inte poängen

Om du har en anslutning för ADAT Lightpipe, så kan du koppla in en extern omvandlare där med optiska kablar - och få 8 kanaler extra den vägen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

okej jag har ingen sådan ut/in, jag har en midi in/ut fast den ingången ser ut precis som en sån man kobblar en dataskärm till, sen finns det även sp/dif .. annars är där inte mer..så vad kan jag använda de resteerande 8 ingångar till i det fallet?

Link to comment
Dela på andra sajter

okej jag har ingen sådan ut/in, jag har en midi in/ut fast den ingången ser ut precis som en sån man kobblar en dataskärm till, sen finns det även sp/dif .. annars är där inte mer..så vad kan jag använda de resteerande 8 ingångar till i det fallet?

Om det bara finns 8 analoga ingångar och det påstås finnas 16 in, så borde det absolut finnas en anslutning för ADAT...

SPDIF är i och för sig stereo, så där är två ingångar - men om det är en optisk SPDIF, så kan man antagligen ställa in den antingen på SPDIF eller ADAT, efterso båda använder samma kontakttyp.

Vad är det för ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...