Jump to content
Annons

RME släpper ljudkort med 60 kanaler


Nyhetsroboten

Recommended Posts

M AUDIO FASTTRACK 8R är ljudkortet..

Jag hittar inga uppgifter om att det skulle ha 16 in, utan det är bara de 8 som finns - och 2 extra på SPDIF (om de inte delas av ett par av de analoga - för så funkar det på vissa ljudkort...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

jaha okej .. äsch...spelar egentligen ingen större roll då jag tänkt byta till ett större ljudkort...faktiskt något mer pålitligt än det jag har, drivrutinern är fortfarande inte helt kompatibla ed windows sju från m-audio till fasttrack och det är fruktansvärt jäkla dåligt...Spporten bad mig inaktivera det ljudkort som sitter i datorn, helt ok, sedan skulle jag inaktivera nätverkskortet..om man då som jag har datorn till mer än musikproduktion r det jävlit sunkigt..Utan dessa två moment kör der väldit dåligt.

Tänkte köpa ett focusrite saffire 56. Menhar blivit mer nyfiken på ett RME-Fireface 800..Dock en prisskillnad men man verkar få betydligt mer kvalite hos RME..

Link to comment
Dela på andra sajter

FRÅGA: På mitt ljudkort står det att de har 16 in och 8 ut, men det är bara 8 fysiska ingångar, va fan ska jag med de andra 8 till d¨å?? hur funkar det?

om jag har en 8analig ad/da omvandlare kan jag då anända d resterande 8 kanalerna så jag har 16in 8ut? hajajr inte poängen

Du har ju redan fått svar på detta:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79883

Ditt ljudkort har inte 16 in 8 ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

jaha okej .. äsch...spelar egentligen ingen större roll då jag tänkt byta till ett större ljudkort...faktiskt något mer pålitligt än det jag har, drivrutinern är fortfarande inte helt kompatibla ed windows sju från m-audio till fasttrack och det är fruktansvärt jäkla dåligt...Spporten bad mig inaktivera det ljudkort som sitter i datorn, helt ok, sedan skulle jag inaktivera nätverkskortet..om man då som jag har datorn till mer än musikproduktion r det jävlit sunkigt..Utan dessa två moment kör der väldit dåligt.

Tänkte köpa ett focusrite saffire 56. Menhar blivit mer nyfiken på ett RME-Fireface 800..Dock en prisskillnad men man verkar få betydligt mer kvalite hos RME..

Skulle satsa på en Liquid Saffire 56 istället. Flexiblare och minst lika bra kvalitet som RME (se nedan) http://www.focusrite.com/products/saffire/liquid_saffire_56/

"The difference between 'real world' and 'chipset' performance

In deciding between two similar interfaces, the often hard-to-decipher performance specifications play an integral role for the clued-up engineer. And here’s the problem – you would be fooled if you thought that these performance figures were reliable.

Because companies do not adhere to the same measurement standards, their performance figures often misrepresent the true performance of a product. Digital dynamic range figures are a classic example of this. There is a standard - the AES17 standard. Focusrite measure to this standard, but many interface companies do not.

Worse than this, some companies in the pro-recording industry quote figures from the datasheets they receive from the manufacturers of the silicon devices they’ve selected for their product. These figures are extremely misleading, since once placed in the environment of a product, with essential circuitry around the chip, performance figures change for the worse. Herein lies the real talent of good product design – to get the most out the chips used.

Our trusted R’n’D department have found that this difference can be as much as 12 dB dynamic range, with a chip's DAC performance measured at 114 dB outside of the box, and 102dB inside the box. That difference of 12dB is equivalent to a reduction from 19bits to 17bits – essentially, the studio is being short-changed by two bits!

So, in summary, unless it says that it has been measured to AES 17 standards, you cannot trust the figures. When you’re told that a product does ‘exactly what is says on the tin’, treat these words with caution – appearances can be deceiving."

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Claes: Så här skriver maudio om ljudkortet.

Designed for comprehensive studio work, the Fast Track® Ultra 8R audio/MIDI interface delivers 8 x 8 I/O, high-speed USB 2.0 connectivity, MX Core™ DSP mixing/effects and eight preamps with award-winning Octane™ technology. Record drum kits and full bands on all eight inputs simultaneously—with superior 24-bit/96kHz fidelity. The on-board MX Core DSP mixer processes eight hardware inputs and eight software returns to the eight hardware outputs, expanding the total I/O to an impressive 16 x 8 configuration and delivering flexible routing and monitoring with delay and reverb. With reliable, low-latency M-Audio drivers and compatibility with most major recording software, the Fast Track Ultra 8R puts the core of your powerful project studio in a single rack-mount unit.

De skriver ju iofs att där bara är 8 fysiska in/ut, men med hjälps av dsp mixerns åtta returer, ått ingågar gör det hela till 16-in 8-ut. Jag kan bara itne förstå vad fan ajg ska ha de 8 andra till..hur funkar dessa?

Link to comment
Dela på andra sajter

jaha okej .. äsch...spelar egentligen ingen större roll då jag tänkt byta till ett större ljudkort...faktiskt något mer pålitligt än det jag har, drivrutinern är fortfarande inte helt kompatibla ed windows sju från m-audio till fasttrack och det är fruktansvärt jäkla dåligt...Spporten bad mig inaktivera det ljudkort som sitter i datorn, helt ok, sedan skulle jag inaktivera nätverkskortet..om man då som jag har datorn till mer än musikproduktion r det jävlit sunkigt..Utan dessa två moment kör der väldit dåligt.

Om det är en bärbar dator så behöver man som regel avaktivera nätverkskortet oavsett vilket ljudkort man kör med, så det är inte specifikt för M-Audio.

Tänkte köpa ett focusrite saffire 56. Menhar blivit mer nyfiken på ett RME-Fireface 800..Dock en prisskillnad men man verkar få betydligt mer kvalite hos RME..

RME är som tyska tanks. J-t stabila och bra - och det kommer drivrutiner snabbt när det behövs uppdateringar, så de är alltid bra val. 🙂

Har du en stationär dator så är det dock alltid PCI/PCIe som ger bäst stabilitet och bäst prestanda, men med en bärbar är man ju oftast hänvisad till Firewire eller USB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Så här skriver maudio om ljudkortet.

Designed for comprehensive studio work, the Fast Track® Ultra 8R audio/MIDI interface delivers 8 x 8 I/O, high-speed USB 2.0 connectivity, MX Core™ DSP mixing/effects and eight preamps with award-winning Octane™ technology. Record drum kits and full bands on all eight inputs simultaneously—with superior 24-bit/96kHz fidelity. The on-board MX Core DSP mixer processes eight hardware inputs and eight software returns to the eight hardware outputs, expanding the total I/O to an impressive 16 x 8 configuration and delivering flexible routing and monitoring with delay and reverb. With reliable, low-latency M-Audio drivers and compatibility with most major recording software, the Fast Track Ultra 8R puts the core of your powerful project studio in a single rack-mount unit.

De skriver ju iofs att där bara är 8 fysiska in/ut, men med hjälps av dsp mixerns åtta returer, ått ingågar gör det hela till 16-in 8-ut. Jag kan bara itne förstå vad fan ajg ska ha de 8 andra till..hur funkar dessa?

Det är i så fall så att du kan göra olika routing och mixning för att exempelvis skapa separata medhörningsmixar till olika utgångar. Det är dock ganska dumt att beskriva det som om det var 8 extra, eftersom det ju bara är den interna mixern som ger dessa möjligheter.

Det är som om RME skulle beskriva sina ljudkort som innehåller deras "Total Mix", som att det är 1000 I/O (det är nämligen enligt beskrivningen 1000 mixerkanaler i Total Mix - inte för att jag har räknat, men det finns i alla fall mycket mer möjligheter i Total Mix än vad jag använder själv... 😉 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

nej det är en statinär dator jag har..

Motu 24 i/o kan man hitta runt 11-12 tusen inkl pcie kortet...hur står detta sig mot eksempel saffire pro 56 och rme f-800? jag vill bara ha ett stabilt ljudkort sm man kan lita på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Om det är en bärbar dator så behöver man som regel avaktivera nätverkskortet oavsett vilket ljudkort man kör med, så det är inte specifikt för M-Audio.

RME är som tyska tanks. J-t stabila och bra - och det kommer drivrutiner snabbt när det behövs uppdateringar, så de är alltid bra val. 🙂

RME's ljudkorts rykte om att de skulle vara mer stabila än andra ljudkort är ganska överdrivet läs själva på deras supportforum http://www.rme-audio.de/forum/viewforum.php?id=4

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Okej...Nu är den saken ur världen...Jävligt korkat att skriva det så...tur det inte var därför man köpte det..

Va finns där mer för balla ljudkort man kan hooka up till cirka 24 i/o

Link to comment
Dela på andra sajter

RME's ljudkorts rykte om att de skulle vara mer stabila än andra ljudkort är ganska överdrivet läs själva på deras supportforum http://www.rme-audio.de/forum/viewforum.php?id=4

Det är mycket problem med Firewire ja, men det är främst Lucent/Agere Firewire-chip det beror på - och det är inte RME's fel att tillverkarna av datorer väljer dåliga controllerchip.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Det är mycket problem med Firewire ja, men det är främst Lucent/Agere Firewire-chip det beror på - och det är inte RME's fel att tillverkarna av datorer väljer dåliga controllerchip.

Men andra ljudkort fungerar ju bra med dessa chip.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men andra ljudkort fungerar ju bra med dessa chip.

Vissa gör, ja - men det är väldigt olika.

De som har problem med Lucent/Agere får det att fungera genom att sätta in ett Firewire-interface med annat chip. Vilket kom först - hönan eller ägget...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Vissa gör, ja - men det är väldigt olika.

De som har problem med Lucent/Agere får det att fungera genom att sätta in ett Firewire-interface med annat chip. Vilket kom först - hönan eller ägget...? 😉

Tyder väl mest på dåliga ljudkortsdrivrutiner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyder väl mest på dåliga ljudkortsdrivrutiner.

Nej - men på dåligt controllerchip.

Det är inte lönt att försvara chipet eftersom alla klagar på det. Det klagades på det valet ända sedan Apple bytte till det i någon modell, från att tidigare ha kört med TI.

Det finns ingen av tillverkarna av musik-PC, som använder Lucent/Agere Firewire-chip, eftersom de känner till att det är dåligt, så de väljer alltid annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Nej - men på dåligt controllerchip.

Det är inte lönt att försvara chipet eftersom alla klagar på det.

Verkar mest var RME som klagar.

MOTU "If the FireWire installer warns you that you're running a FireWire card with the NEC chip, you should replace said card with a card that uses the TI (Texas Instruments) or LSI (formerly Lucent/Agere) chip."

Focusrite "Are there any known issues with the saffire firewire with the Lucent firewire chipset. - No, no known issues. Providing you're running OS 10.5 or above, you should be fine."

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar mest var RME som klagar.

MOTU "If the FireWire installer warns you that you're running a FireWire card with the NEC chip, you should replace said card with a card that uses the TI (Texas Instruments) or LSI (formerly Lucent/Agere) chip."

Focusrite "Are there any known issues with the saffire firewire with the Lucent firewire chipset. - No, no known issues. Providing you're running OS 10.5 or above, you should be fine."

Du kan ju söka i detta forumet efter Agere - och annars finns det bl a en lång tråd på Gearslutz om detta: http://www.gearslutz.com/board/music-computers/166225-imac-mb-mbp-agere-firewire-chipsets-can-troublesome-okt-07-till-feb-08-a.html

...men om du vill fortsätta tro att det inte är fel på hårdvaran, så får du ju tro det... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyder väl mest på dåliga ljudkortsdrivrutiner.

"The completely redesigned FireWire core provides the UFX with the same exceptional compatibility and performance as RME's USB solution. For the first time the UFX does not have any FireWire chip inside at all - it's completely programmed into the FPGA, under direct control of the RME masterminds, and updated by a simple firmware update - if ever necessary. This new technology is even compatible to Agere's infamous rev. 6 chip - that says it all."

http://www.rme-audio.de/en_products_fireface_ufx.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

"The completely redesigned FireWire core provides the UFX with the same exceptional compatibility and performance as RME's USB solution. For the first time the UFX does not have any FireWire chip inside at all - it's completely programmed into the FPGA, under direct control of the RME masterminds, and updated by a simple firmware update - if ever necessary. This new technology is even compatible to Agere's infamous rev. 6 chip - that says it all."

me

Det där säger väl mest att RME äntligen fått till sin drivrutiner och sin teknik, så att deras nya kort är lika kompatibla som andra tillverkares ljudkort har varit en längre period.

Link to comment
Dela på andra sajter

me

Det där säger väl mest att RME äntligen fått till sin drivrutiner och sin teknik, så att deras nya kort är lika kompatibla som andra tillverkares ljudkort har varit en längre period.

...eller snarare på att de har valt en smartare approach som gör att de kan anpassa ljudkortet även till undermåliga Firewire-chip, men var och en som sagt blir salig på sin tro... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

...eller snarare på att de har valt en smartare approach som gör att de kan anpassa ljudkortet även till undermåliga Firewire-chip

Dessa chip som du kallar undermåliga fungerar bra med nästan alla ljudkort utom RME's, det tyder som sagt på att problemet främst låg hos RME och att de chip man ska undvika är NEC's inte Lucent/Ageres.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...