Jump to content
Annons

Monitorstativ?


ramoand

Recommended Posts

Tja!

Har äntligen fått tag på en lägenhet, en etta på 25 m2. Självklart så måste jag ju då ha ett bra skrivbord där jag kan ha mina 2 skärmar + keyboard osv.. Jag har hittat ett som 'r 140x80 cm men jag kommer nog inte få plats med 2st Adam A7X monitorer där som jag har tänkt köpa. Därför tänkte jag ställa dom på var sitt stativ precis brevid skrivbordet istället.

Jag hittat ett par som kan funka:

http://www.ordermusic.se/web/Studio/Tillbehor/Stativ/MS200__Par-74445.aspx

Vad tror ni om dom? Finns det några billigare som kan funka lika bra?

Sen så tänkte jag även passa på att fråga om det är jätteviktigt att "triangeln" mellan monitorerna och mitt huvud blir likbent? För i så fall borde jag kanske sitta lite längre från väggen med tanke på var monitorerna kommer placeras men det är lite svårt att få plats med det då min lägenhet är ganska liten..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ju mycket trevligt att du väljer stativ (höjd?) istället för att ställa dom på bordet. Då slipper du en massa otrevliga vibrationer.

Som känt är färdas ljudet snabbare via bordsskiva än luft. Jag tror också det är bra att sikta på en så liten och stum bordsskiva som möjligt, ihålig stomme i metall är sämre än trä.

Den Gyllene Triangeln är ganska viktig om du mixar, bäst är nog att du provar dig fram.

hoppas något av detta hjälper dig.

abi

Redigerat av Abi Bah
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okej den gyllene triangeln är lite svår att få till då mitt bord måste vara minst 120 cm då jag har 2 st skärmar och då jag hittade ett skitsnyggt skrivbord nu som är 140cm brett så vill jag ju helst köpa det. Men då kommer ju stativen utanför dom 140cm och om då skrivbordet är 80 cm djupt så blir de ju svårt att få till den gyllene triangeln helt...

EDIT: Jag räknade lite på det.. om det är 160 cm mellan monitorerna så skall jag ju sitta ca 80 cm + monitorns djup från väggen så det borde ju inte bli några problem då?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en tanke:.. Jag har en rejäl hemsnickrad hylla som jag har monitorerna plus diverse ljudburkar på. Tycker det är "awsome, det äger" (som min brorson brukar skriva på Facebook)

Det gör att jag kan ha monitorerna mer in mot mitten än innan jag hade hyllan, då hade jag dem bredvid skrivbordssidan på ett par höga JBL golvhögtalare, de funkade liksom stativ. Mitt skrivbord är ganska brett, och med monitorerna utanför tyckte jag inte om ljudet, de kom för långt ifrån varandra. Även om man har två dataskärmar i mitten kanske man har lite ljud-jox man kan ställa på utrymmet mellan monitorerna. Ikea har väl skitenkla och billiga hyllor som kan funka lika som min hylla. Med hylla i stället för golvstativ kan jag skjuta bokhyllan ända mot väggen om jag vill det.

Edit: Med hylla i stället för stativ slipper jag att stativen tar plats på golvet, bra för en trångbodd. Lättare att städa å, ifall man nu är lagd åt det hållet.

Extar Edit: Min hylla går tvärs över hela bordet, men det finns ju även pyttehyllor i trä som rymmer en monitor var, man köper alltså två små hyllor. Med monitorerna på hylla/hyllor kan du ha hur brett skrivbord du vill! 😑

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Jag räknade lite på det.. om det är 160 cm mellan monitorerna så skall jag ju sitta ca 80 cm + monitorns djup från väggen så det borde ju inte bli några problem då?

Om avståndet mellan monitorerna är 160 cm så borde avståndet till lyssnare (från mittemellan högtalarna) vara ca 125 cm (om nästippen) då en liksidig triangel skulle innebära 138,5 cm från högtalarna (vinkelrät).

Du tänker nog på en rätvinklig triangel (ett hörn 90 grader).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Triangel

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några billigare som kan funka lika bra?
Jag köpte BS-500 (Thomanns eget budgetmärke Millenium) till jobbet, och det var ett flertal fel på mina exemplar. T ex satt det ena innerröret upp och ner i ytterröret och de hade tryckt dit skruvlocket i botten av röret. Så jag kunde antingen behålla röret felvänt så jag inte kunde använda säkerhetssprinten eller hålen. Eller så kunde jag vända röret åt rätt håll men då fanns det inget skruvlocket att montera monitorhyllan på. 😱

Thomann vägrade inse att det var något fel trots att jag mailade foton. De tyckte att jag inte skulle förvänta mig felfria stativ och jag var välkommen att skicka tillbaka och köpa dyrare stativ om jag inte var nöjd.

Så köper du billigare stativ får du tydligen räkna med att konstruktionsfel/måndagsexemplar inte ersätts.

Storleken på hyllplattorna är inte jättestora. Sätt på halkskydd på hyllplattorna om du ska balansera A7x:or där. Ev. monitorhylla > halkskydd > skumisoleringsmatta -> monitorhögtalare.
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag köper nog hellre lite dyrare som håller bra. Men jag vet inte om jag vill ha några me små hyllplattor för monitorerna får fan inte ramla ner från stativen 😛 haha.. Finns det något liknande stativ i samma prisklass som har större hyllplattor?

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Jag räknade lite på det.. om det är 160 cm mellan monitorerna så skall jag ju sitta ca 80 cm + monitorns djup från väggen så det borde ju inte bli några problem då?

det viktiga är att du inte hamnar innanför den punkt där dom båda högtalarnas riktning möts

om du inte får plats så du får en liksidig triangel så duger det med likbent från din position sett

Link to comment
Dela på andra sajter

det viktiga är att du inte hamnar innanför den punkt där dom båda högtalarnas riktning möts

om du inte får plats så du får en liksidig triangel så duger det med likbent från din position sett

Jag missuppfattar troligtvis men spetsen av den liksidiga triangeln ska hamna i nacken. Man vill inte att t ex höger högtalare skjuter mer till vänster öra och vise versa.

http://www.harmonycentral.com/static/articles/tips/mastering_intro/Fig3_big.gif

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag missuppfattar troligtvis men spetsen av den liksidiga triangeln ska hamna i nacken. Man vill inte att t ex höger högtalare skjuter mer till vänster öra och vise versa.

http://www.harmonyce...ro/Fig3_big.gif

Fig3_big.gif

så ja - även om denna visar just liksidig

får han inte plats på djupet så får han nöja sig med likbent

då ska inte avståndet förskjutas olika sidledes - han bara flyttar fram å vinklar in högtalarna

och tillägg till din första mening: bättre att spetsen hamnar framför näsan än 50cm bakom nacken

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Fig3_big.gif

så ja - även om denna visar just liksidig

får han inte plats på djupet så får han nöja sig med likbent

då ska inte avståndet förskjutas olika sidledes - han bara flyttar fram å vinklar in högtalarna

och tillägg till din första mening: bättre att spetsen hamnar framför näsan än 50cm bakom nacken

Om man inte kan få till en liksidig triangel så kan det givetvis bli lite hur som helst men så länge man inte avviker allt för mycket från detta samt ser till att höger högtalare skjuter rakt mot höger öra och tvärt om så blir det nog bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller om du bor i stockholm kan du köpa mina

Länk till annons här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=79186&st=0&p=1126540entry1126540

Du får dom för 600:-

Går dock inte att justera i höjdled men jag har aldrig upplevt det som ett problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte dessa förra veckan... är väldigt nöjd!

Monitor/Högtalarstativ från Musikbörsen

Ser ut som mina tidigare nämnda Kinastativ in i minsta detalj, ändå ner till den lilla plastöglan att sätta i topphålet. 😄

Jag slår vad om att det är identiska stativ bara att Thomann säljer dem som sitt märke Millenium och Musikbörsen under sitt eget märke Supreme stands.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ut som mina tidigare nämnda Kinastativ in i minsta detalj, ändå ner till den lilla plastöglan att sätta i topphålet. 😄

Jag slår vad om att det är identiska stativ bara att Thomann säljer dem som sitt märke Millenium och Musikbörsen under sitt eget märke Supreme stands.

Ja det är faktiskt extremt likt... fast jag kunde inte vänta på leverans... och MB hade dem för avhämtning så det va ett lätt beslut!

Jag har ett par Fostex PM1 mkII på mina... Har inte finjusterat höjden utan låter tyngden vila på säkerhetspinnen och det kan vara lite högt för tillfället.

Får köpa nått dämpande som lutar dem lite neråt senare även om det faktiskt går att välja ett pinhål lägre...! 😛

Redigerat av reVolt
Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att eventuellt köpa en hylla på IKEA som är 119 bred o 28 djup o sätta den ovanför mina 21,5" tums skärmar o ställa mina A7x monitorer där på.. Anledningen till det är då tar dom mindre plats i min lilla lägenhet och jag får dom mer mot mitten och "den gyllene triangeln" blir bättre då. Sen så kanske det inte blir 100 i höjdled, eller va tror ni? Blir det mycket sämre lyssning om man sätter dom på ett hyllplan jämfört med stativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att eventuellt köpa en hylla på IKEA som är 119 bred o 28 djup o sätta den ovanför mina 21,5" tums skärmar o ställa mina A7x monitorer där på.. Anledningen till det är då tar dom mindre plats i min lilla lägenhet och jag får dom mer mot mitten och "den gyllene triangeln" blir bättre då. Sen så kanske det inte blir 100 i höjdled, eller va tror ni? Blir det mycket sämre lyssning om man sätter dom på ett hyllplan jämfört med stativ?

Nej det blir inte det minsta sämre, men som vanligt bör man se till att frikoppla dem från underlaget med någon form av absorbent.

Beskrivningen låter däremot lite skum. Skulle du ha dem ovanför skärmarna så skjuter de ju ovanför öronen om du inte vinklar ner dem kraftigt - och om du vinklar dem så minskar du din sweetspot när det gäller avståndet...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Aah de e sant.. Jag kan ju iofs köpa två småhyllor o ställa monitorerna där på och sätta dom breve skärmna istället.. Problemet är bara att dom hyllorna är bara 26 cm djupa o ska man då vinkla A7an som är 28 cm djup så hamnar den ju en bit utanför.. Jag måste ha nåt som är stabilt o bra. Vill liksom inte att nån typ råkar riva ner en monitor på en förfest eller liknande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Några nya frågor som kommit upp:

1. Hur viktigt är det med vinklingen av monitorerna? Måste dom vara riktade exakt mot örat eller kan dom stå rakt ut från väggen så att säga?

2. Hur ska monitorerna vara i höjdled? Är det diskanten som ska sitta i öronhöjd?

3. Om jag ställer dom på en liten hylla som sitter fast i väggen, behöver jag dämpning under monitorerna då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Några nya frågor som kommit upp:

1. Hur viktigt är det med vinklingen av monitorerna? Måste dom vara riktade exakt mot örat eller kan dom stå rakt ut från väggen så att säga?

De ska vara vinklade inåt mot öronen. Om de är riktade rakt fram, så hamnar du ju inte i sweetspot...

2. Hur ska monitorerna vara i höjdled? Är det diskanten som ska sitta i öronhöjd?

Diskanten är mest riktad, så den bör vara i höjd med öronen, men man kan också se rekommendationer om att man bör sikta på att ha en punkt mellan mellan bas och diskant i höjd med öronen... Själv har jag inte märkt någon revolutionerande skillnad mellan dessa placeringar, men ändå... 😉

3. Om jag ställer dom på en liten hylla som sitter fast i väggen, behöver jag dämpning under monitorerna då?

Ja - annars skickar du in vibrationer i väggen och kan få väldigt underlig respons.

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskanten är mest riktad, så den bör vara i höjd med öronen, men man kan också se rekommendationer om att man bör sikta på att ha en punkt mellan mellan bas och diskant i höjd med öronen... Själv har jag inte märkt någon revolutionerande skillnad mellan dessa placeringar, men ändå... 😉

Om man ska vara helt korrekt så ska öronen vara i samma höjd som den "akustiska axeln" men ibland så kan det vara svårt att veta exakt var den är då vissa tillverkare inte specificerar detta, då kan man gå på tummregeln; ”mellan bas och diskant” (om vanlig 2-vägs).

http://www.genelec.com/documents/other/acousticaxis.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaren!

Här är en ny fråga.. Hur skulle det bli att köra Adam A5X med en Adam sub7 pro till jämfört med Adam A7X?

Djupare bas som kanske inte går att lite på om rummet inte är stort och bra.

Det finns massor med trådar som diskuterar för och nackdelar med sub.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Är travarna lika höga, diskanten i öronhöjd och ligger böckerna stadigt på bordet? Isåfall ser jag inget problem.

Problemet för trådskaparen är att det inte finns utrymme på bordet och därmed behövs stativ bakom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att eventuellt köpa en hylla på IKEA som är 119 bred o 28 djup o sätta den ovanför mina 21,5" tums skärmar o ställa mina A7x monitorer där på.. Anledningen till det är då tar dom mindre plats i min lilla lägenhet och jag får dom mer mot mitten och "den gyllene triangeln" blir bättre då. Sen så kanske det inte blir 100 i höjdled, eller va tror ni? Blir det mycket sämre lyssning om man sätter dom på ett hyllplan jämfört med stativ?

Så har jag, det är guld. Då kan man ju ha dem på ett kortare avstånd från varandra än vad skrivbordet är brett. Plus att hyllan sväljer lite annat ljud-jox. Satsa på det så ångrar du dig inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...