Jump to content
Annons

Kör OS X på en pc


Björn Olsberg

Recommended Posts

ChrioN tipsar om en artikel i Wired där PearPC påstår sig vara den första emulatorn som kan köra OS X på en Intel- eller AMD-baserad dator. Sedan länge har det omvända gått - Mac-användare kan redan genom Virtual PC köra Windows.

PearPC har funnits ett tag och artikeln är inte ny. Någon som har testat emulatorn och kan rapportera?

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle nog inte tro det.

Jag kör XP i VPC på min PB G4, och det är en seg historia. Det duger för att kolla lite sidor i Internet Explorer, och enstaka applikationer som inte tar så mycket processor, men musik är inte att tänka på.

Har svårt att tänka mig att Pear PC skulle vara annorluda, eftersom det är en helt annan typ av processor som skall emuleras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att det kräver enorma processorer för att emulera ett helt os. Jag skulle gärna ha en mac men är en så inbiten windows användare att jag blir galen på småsaker som skiljer dom två åt. Trots att mac är optimerad för media och dessutom har en riktigt läcker design så kommer jag antagligen fortsätta sitta och svära åt windows dll krasher även framöver 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste tyvärr upplysa om att det blir inte bätttre med OS X.

Att det sägs att OS X är stabilare än windows beror på att folk brukar jämföra

det med Win98.

Jag har jobbat med Macintosh i snart 5 år, från OS9 till OSX, på G3-G5 iMac och

allt annat tjusigt, men är inte särskild överimponerad.

Den gör ingenting som min PC inte klarar (förutom Logic 7 då... 😆)

Inte ens en G5 med OS X slår Windows XP på min AMD64.

OS X låser sig och ballar ur precis lika mycket (om inte mer).

Men anledningen att min PC i stort sätt ALDRIG låser sig, beror ju på att jag

håller efter den.

Processordning och apples envisa sätt att styra all hårdvara genom systemet

bäddar för många helt onödiga problem.

Mac är ju också bra, men......

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste tyvärr upplysa om att det blir inte bätttre med OS X.

Skönt att höra iofs, då behöver man inte vara alltför besviken över att man aldrig vant sig vid mac då 🙂 bara hoppas att det dyker upp nån läcker iPc då istället för alla värdelösa designburkar med lysdioder och annat tjaffs :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testkört PearPC 0.3.1 på min P4 2.67GHz. Det var inte särskilt svårt att få det att fungera, men en viss instudering krävdes. Färdigformaterade virtuella hårdiskar fanns att ladda ner och på forumet finns massa info om allt som rör programmet.

I 0.3.1 fanns ingen möjlighet att använda värddatorns CD/DVD för installation från vanlig CD-skiva, istället fick man gå omvägen över att göra ISO-kopior och sen mounta dom via en config-fil. Inget större problem iofs. När jag väl fått till en korrekt ISO (den första blev märkligt nog felaktig, vilket aldrig hänt förut på min PC) och konfigurerat hela det virtuella maskineriet via config-filen så.....startade faktiskt installationen. Jag kommer inte ihåg när jag var så förbluffad senast.

Allt installerade sig helt perfekt (valde en ytterst minimal installation av OSX 10.3) och tuffade på utan problem. Något segt GUI i OSX, men det kan bero på uppdateringsfrekvensen man ställer in i config:en, för trots sin virtuella funktion så rapporterade OSX en 967MHz PowerPC G4 CPU.

Mac OSX systemegna skivavbildsformat dmg är synnerligen PC-ovänligt, men då finns det någon vänlig själ som har konstruerat en konverterare för PC, DMG2ISO.

Nätverksinställningar hann jag inte ge mig på, och jag vet inte om det är möjligt i 0.3.1.

Version 0.4 som ska komma så småningom har tydligen stöd för CD/DVD-enheter, allt fullt funktionellt enligt betatestare på forumet.

En ny uppstickare på PPC-emuleringsfronten på väg: http://www.cherryos.com/

Emulerade maskiner är ju alltid tungdragna, och deras akilleshäl har alltid för dom flesta av dom varit sk. direkt maskinvaruåtkomst, vilket gjort att tex. MIDI inte har gått att få in i emulatorn.

Apropå det kom jag just nu ihåg att PearPC 0.3.1 inte emulerar ett ljudkort, så om man vill göra något musikanknutet på den så skulle det väl vara notlayout.

Link to comment
Dela på andra sajter

cirka 500ggr långsammare än os x på en mac. yey. Men det kan bli bättre. Hoppas. Det är ju den enda anledningen för att man vill ha en Mac. Artikeln är nästan ett år gammal, men vi i Sverige får ju allt 5 år efter att det funnits i USA så detta är ju en nyhet om något.

😳

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...