Jump to content
Annons

behöver tips och råd


Naymari

Recommended Posts

Annons

Håller på att samla mig på äggkartonger som kommer andvändas till att absorbera de ytorna av rummet där jag inte spelar in och även som diffusor.

känske värt att tillägga att jag kommer sitta i mitt sovrum (då jag bor hos föräldrar) och att mitt rum är L format.

Jag uppskattar det att ha bra aukustik.

Om du vill göra något åt akustiken så kan du sluta samla äggkartonger ...

Det finns massor med bra trådar om akustik i forumet. Jag rekommenderar dig att läsa några av dem och om du har frågor, ställa dessa i någon av dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny typ av ljudisolering

Duger det här till en start? Behövs en diffusor verkligen?

Tacksam för alla svar jag kan få 🙂

Det du länkar till gör ingenting för ljudisolering och ytterst lite för ljudabsorption (som du säkert syftar på).

Jag skulle kunna skriva en mindre bok i denna post men det har jag tyvärr inte tid med. Jag rekommenderar dig att läsa ytterligare ca 30 trådar i forumet så du inte riskerar att göra om samma misstag som andra redan gjort (eller undvikigt).

En början:

http://www.google.se/search?num=100&hl=sv&lr=&as_qdr=all&q=st%C3%A5ende+v%C3%A5gor+tidiga+reflexer+diffusorer+site%3Ahttp%3A%2F%2Fforum.studio.se&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixa i lurar istället.

<- tap that
= Gör ytterst lite för isolering eller absorbering , Kan kanske funka bakom micken för sången.

Om du inte tänker korrigera rummet ordentligt är det ingen ide att göra något överhuvudtaget.

Och ställ dig frågan " Är det verkligen nödvändigt ? " m.a.o Mixar/Mastrar du låtar åt klienter , artister.

Om inte ser jag ingen poäng i att försöka ljudbehandla ditt pojkrum.

Vänta några år Skaffa sedan en lokal där du kan ha riktigt studio istället och spendera pengarna där.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Om du inte tänker korrigera rummet ordentligt är det ingen ide att göra något överhuvudtaget.

Fånigt råd eftersom man måste börja någonstans och inget rum går egentligen att korrigera ordentligt så att det passar till alla typer av inspelningar nästan oavsett hur mycket pengar eller resurser man har....

Link to comment
Dela på andra sajter

Fånigt råd eftersom man måste börja någonstans och inget rum går egentligen att korrigera ordentligt så att det passar till alla typer av inspelningar nästan oavsett hur mycket pengar eller resurser man har....

Jo visserligen , MEN det är skillnad på att slänga upp lite skum för 1000 kr lite här å där och faktiskt bygga riktiga väggar som absorberar ljud eller bygga egna basfällor.

Baserat på den budgeten jag fick bilden av existerade ansåg jag att i DETTA fallet är det bortkastade pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absorbenterna kommer förmodligen bli sådana här:

😄<- tap that

läste någonstans att välfyllda bokhyllor är bra diffusorer så de ska nog funka.

Bas fällor då. är det nödvändigt för hemma bruk? kommer inte spela in trummor aukustiskt. kommer bara bli sång och aukustisk gitarr.

Absorbenterna du länkar till är på tok för tunna för att effektivt absorbera något annat än övre mellanregister och upp. Kan du inte bygga egna?

Bokhyllor är INTE "bra" diffusorer men absolut bättre än en kal vägg.

Basfällor är nödvändigt men tyvärr ofta inte så praktiskt i hemmamiljö. Antingen så får man acceptera en stökig bas eller så accepterar man en "stökig" hemmamiljö.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Naymari, vad alla dessa studiorävar vill få dig att förstå är enkelt.

skumgummi kommer bara att fånga klangen av ljusa/högfrekventa ljud, t.ex när du knäpper med fingrarna eller rasslar med nyckelknippan. Men dom låga frekvenserna kommer att studsa tillbaka lika lätt som man kan höra dig prata igenom en pappersvägg. Mao du kommer att kunna mixa hi hats skitbra, men resten av ljudbilden kommer att vara luddig.

För vad vi egentligen är ute efter är väl mer definition i basen, klarare stereobild och att kunna avgöra istället för att gissa var en signal behöver eq och hur dynamisk en inspelning är utan att titta på mätarna.

Om du inte har tummen mitt i handen, köp markskivor hos din lokala bygghandlare. eller vita innertaksskivor 60x60cm finns i varje skola i hela sverige. sätt upp dom på väggarna och lämna mycket gärna nägra tum luft emmellan.

Bry dig inte om diffusion i ett kontrollrum. Du ska ha full koll på vad som kommer ur monitorerna, plugga på om basfällor istället speciellt om du bor i ett betonghus.

abi

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte har tummen mitt i handen, köp markskivor hos din lokala bygghandlare. eller vita innertaksskivor 60x60cm finns i varje skola i hela sverige. sätt upp dom på väggarna och lämna mycket gärna nägra tum luft emmellan.

Markskivor har ofta för högt flödesmotstånd för att lämpa sig som absorbenter. 10000 till 15000 rayls är oftast optimalt. Innertaksskivor är oftast för tunna för detta ändamål.

Bry dig inte om diffusion i ett kontrollrum. Du ska ha full koll på vad som kommer ur monitorerna, plugga på om basfällor istället speciellt om du bor i ett betonghus.

abi

??? 😳

Jag antar att du menar att små kontrollrum oftast inte drar nytta av diffusorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Markskivor har ofta för högt flödesmotstånd för att lämpa sig som absorbenter. 10000 till 15000 rayls är oftast optimalt. Innertaksskivor är oftast för tunna för detta ändamål.

??? 😳

Jag antar att du menar att små kontrollrum oftast inte drar nytta av diffusorer.

Tack för rättelsen.

Markskivor ca 90kg/m3 är bra att bygga basabsorbenter med, det är viktigt att absorbera ner mot 50hz och där behövs densiteten.

Innertak har ofta en pappsida och en densitet runt 50kg/m3, om dessa buntas ihop till likvärdig tjocklek som väggisolering blir absorbtionen mäktigare. Visserligen kastar pappret tillbaka en del diskant "om" det vänds utåt. Sen är ju takskivor något som man kan få gratis när skolor och företag renoverar och det är bra för ungdomarna att lägga pengarna på instrument istället.

Diffusor(ej att förväxla med deflector) bör nog befinna sig minst 3-4 meter bort från mixpositionen om den är i kontrollrummet.

Men frågan är: Vill man ha med diffusion i leken när man är ute efter ett modernt tight sound?

abi

Redigerat av Abi Bah
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för rättelsen.

Markskivor ca 90kg/m3 är bra att bygga basabsorbenter med, det är viktigt att absorbera ner mot 50hz och där behövs densiteten.

Vilken typ av basabsorbent tänker du på då?

https://www.studio.se/index.php?showtopic=76831&view=findpost&p=1089301

Diffusor(ej att förväxla med deflector) bör nog befinna sig minst 3-4 meter bort från mixpositionen om den är i kontrollrummet.

Men frågan är: Vill man ha med diffusion i leken när man är ute efter ett modernt tight sound?

abi

Eh...? "modernt tight sound"?

På åttiotalet var det populärt med väldigt döda kontrollrum, idag vet vi bättre och den mest använda principen idag är RFZ, d v s en ISD på ca 20ms och därefter så mycket reflexer som möjligt vid lagom nivå (ca -12 till -20 dB, lite av en smaksak). Hur långt bort en diffusor bör placeras bestäms i huvudsak av två faktorer; diffusorns designfrekvens samt vilket tidsgap man vill ha i sin ETC (oftast det senare).

EDIT: la till en länk ang. flödesmotstånd.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Denna tråd handlar väl om att hjälpa någon som har ett pojkrum och troligen zero budget, någon som också samlade på äggkartonger i ett minimalt utrymme. Då är det viktigt att man stannar på den nivån.

jag har kommit med ett billigt och genomförbart förslag. puss

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna tråd handlar väl om att hjälpa någon som har ett pojkrum och troligen zero budget, någon som också samlade på äggkartonger i ett minimalt utrymme. Då är det viktigt att man stannar på den nivån.

jag har kommit med ett billigt och genomförbart förslag. puss

Jo, men den mineralull som lämpar sig bäst för ändamålet kostar mindre än den du föreslog. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...