Jump to content
Annons

Hårddisk med stöd för Logic (!?)


saverman

Recommended Posts

Annons

Brrr... Det sitter tydligen Hitachi-disk i den där lådan. Det är de som tillverkade de ökända "Deathstar"-diskarna åt IBM - och deras egna diskar har jag väldigt dåliga erfarenheter från, med betydligt högre felfrekvens än andra fabrikat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag drog ett mail till G-Technology och frågade. 🙂 Låter ju lite... speciellt. På deras egen hemsida så står det flera olika DAW's med som "supported".

Det kan man i så fall hävda om alla hårddiskar som finns, eftersom alla kan spara filer. Undrar om de menar att det är skillnad mellan datafiler och ljudfiler...? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

De menar främst att dessa diskar är förformaterade för Mac OSX plus att den är snabb nog och med tillräcklig kylning för krävande proffsbruk....

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla dagens hårddiskar är snabba nog för användning med DAW-program, så det handlar inte om annat än marknadsföringssnack. De är inte bättre än andra motsvarande lådor - och det är som sagt bara lådan de tillverkar, medan hårddisken kan komma från vilken tillverkare som helst - i detta fall från Hitachi.

Det är dock bra att den har både eSATA, Firewire och USB, så att den är flexibel. Aluminiumlåda med kylflänsar är inte heller fel, eftersom det blir tyst när man slipper ha en liten fläkt som väsnas - men det där med att den har stöd för diverse program, är kvalificerat marknadsförings-BS - för man kan ju i så fall påstå samma sak om alla andra också. Alla hårddiskar har ju stöd för att lagra och läsa filer... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Western Digital MyBook Premium som inte alls lirar med mitt Apogee-kort när de sitter i samma kedja och av den anledningen tänkte jag hitta en annan disk. Av någon anledning börjar allt ljud skorra så fort jag sätter i WD-disken, även om disken inte jobbar för stunden. Lite sidospår kanske men det vore ju bra om jag fick uttalat motsatsen till denna "support" av WD. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Alla hårddiskar har ju stöd för att lagra och läsa filer... :rolleyes:

Ja men alla hårddiskar säljs inte förfomaterade för OS X....

Visst det är enkelt att göra själv men en del användare vill bara koppla in och köra....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men alla hårddiskar säljs inte förfomaterade för OS X....

Visst det är enkelt att göra själv men en del användare vill bara koppla in och köra....

Du menar alltså att om en disk är formaterad när den säljs, så kan man utan att skämmas sälja den som "anpassad för DAW-bruk"...? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Du menar alltså att om en disk är formaterad när den säljs, så kan man utan att skämmas sälja den som "anpassad för DAW-bruk"...? 😆

Nej det menar jag eller Apple inte däremot så stödjer den ju Mac direkt utan att behöva formatera den, vilket är praktiskt och den har hög prestanda och bra tyst kylning så att den inte lätt blir överhettad och så småningom går sönder på grund av det, tänk också på att Macar ofta används till professionell videoredigering som frestar diskar rätt mycket hårdare än de flesta DAW gör........

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Vilka klarar inte att användas till DAW-applikationer?

Långsamma små bärbara diskar och stora ofta rätt långsamma diskar med dålig kylning.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Långsamma små bärbara diskar och stora ofta rätt långsamma diskar med dålig kylning.....

Med hastighetskrav på omkring 1Mbit/s per audiospår, så lär nog även förhållandevis långsamma diskar kunna köra ganska många spår...

Jag kunde köra över 50 audiospår redan för typ 10 år sedan med den gamla sortens EIDE-disk på 5400RPM, så jag skulle inte vilja uttala mig så kategoriskt som du och påstå att många av dagens diskar inte kan användas till DAW-applikationer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det menar jag eller Apple inte däremot så stödjer den ju Mac direkt utan att behöva formatera den, vilket är praktiskt och den har hög prestanda och bra tyst kylning så att den inte lätt blir överhettad och så småningom går sönder på grund av det, tänk också på att Macar ofta används till professionell videoredigering som frestar diskar rätt mycket hårdare än de flesta DAW gör........

Bra kylning till disken och tystnad i studion är alltid välkommet, men frågan handlade ju om att de påstods specifikt ha stöd för Logic - och det är inget annat än marknadsförings-BS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Med hastighetskrav på omkring 1Mbit/s per audiospår, så lär nog även förhållandevis långsamma diskar kunna köra ganska många spår...

Jag kunde köra över 50 audiospår redan för typ 10 år sedan med den gamla sortens EIDE-disk på 5400RPM, så jag skulle inte vilja uttala mig så kategoriskt som du och påstå att många av dagens diskar inte kan användas till DAW-applikationer...

Jag har inte sagt att de är så många men du sa att ALLA klarade det och med klara så menar man ju att det ska rulla friktionsfritt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte sagt att de är så många men du sa att ALLA klarade det och med klara så menar man ju att det ska rulla friktionsfritt....

Eftersom de inte är så många, så kan du ju ganska lätt räkna upp vilka det handlar om.

Eventuella problem med DAW-applikationer hänger på andra saker än hårddiskarna - och överföringshastigheterna räcker till för ett antal spår även med de slöaste, så jag säger fortfarande att alla dagens hårddiskar kan användas till DAW-program.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Skulle snarare säga att DAW-problem ofta har med hårddiskarna att göra....

Finns som sagt en del externa hårddiskar som verkligen inte lämpar sig till DAW bruk här har du några http://www.dustin.se/lp_21262_8570.aspx

Varför skulle de inte fungera? Har du testat?

Enligt ett test HÄR så tuffar de på i ca 13-16MB/s (MegaByte per sekund), medan ett audiospår kräver att man kan köra med ca 1Mb/s (MegaBit per sekund), så de lär nog klara ganska många spår ändå... Det blir förstås långsammare när det är många filer som ska läsas samtidigt, så de kommer säkert inte upp på de 100 spår som det blir om man räknar om resultatet de fick i testen där de ju bara kopierade en stor fil, men de borde inte vara så oanvändbara till DAW, som du påstår... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Western Digital MyBook Premium som inte alls lirar med mitt Apogee-kort när de sitter i samma kedja och av den anledningen tänkte jag hitta en annan disk. Av någon anledning börjar allt ljud skorra så fort jag sätter i WD-disken, även om disken inte jobbar för stunden. Lite sidospår kanske men det vore ju bra om jag fick uttalat motsatsen till denna "support" av WD. 🙂

Jag tror inte att det är disken det är fel på. Jag har för mig att ljudkort mår bäst av att få ha en egen firewire ingång till sitt förfogande. Anledningen till att tilverkarna sätter in en till firewire ingång på själva burken är att man ska kunna länka flera ljudkort av samma tillverkare utan problem. Kolla i manualen som du fick när du köpte kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten har en poäng helt klart. Claes, det är okej att erkänna när man har fel 🙂

Inte ens de små diskar som han letade upp, verkar vara oanvändbara till DAW-bruk, så jag vet inte hur du lyckas tolka det till att han har någon poäng. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte ens de små diskar som han letade upp, verkar vara oanvändbara till DAW-bruk, så jag vet inte hur du lyckas tolka det till att han har någon poäng. :rolleyes:

Håller med till fullo! 1,8" diskarna har riktigt hygglig prestanda, och bromsas (i ovanstående Dustin länk) upp av USB protokollet! D.v.s. det är inte diskarna som är flaskhalsen utan snarare implementationen av USB/FW400 i både diskkabinett samt USB/FW400 kontrollern i datorn!

Körde 10+ ljudspår för 13 år sedan med 5400RPM EIDE diskar, och dessa 1,8" diskarna är BETYDLIGT snabbare!

Men visst, ju snabbare disk, ju mer spår samtidigt!

Redigerat av DiMoose
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...