Jump to content
Annons

Hårddisk med stöd för Logic (!?)


saverman

Recommended Posts

Inte ens de små diskar som han letade upp, verkar vara oanvändbara till DAW-bruk, så jag vet inte hur du lyckas tolka det till att han har någon poäng. :rolleyes:

Det handlar om att vissa lämpar sig bättre, inte att dom är oanvändbara. Glaskatten har redan poängterat detta för dig. Att alla hårddiskar fungerar är en sak, att alla inte presterar det samma är en annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alla dagens hårddiskar är snabba nog för användning med DAW-program

Öh nej...

Det handlar om att vissa lämpar sig bättre, inte att dom är oanvändbara. Glaskatten har redan poängterat detta för dig. Att alla hårddiskar fungerar är en sak, att alla inte presterar det samma är en annan.

Kattens ovanstående one-liner säger det mesta - och är inte värd att försvara, men du gör det ändå... :rolleyes:

Var sätter du gränsen för att en hårddisk ska vara "lämplig"? Ska en disk klara 150 samtidiga audiospår för att vara "lämplig", eller räcker det kanske med 30 audiospår? Det är ju i högsta grad beroende på användarens behov, så det är definitivt fel att hävda att det finns diskar idag som inte är snabba nog för DAW-användning, eftersom hastighetskraven är minst sagt blygsamma med ca 1Mbit/s per spår.

Redan för över 10 år sedan körde jag utan bekymmer över 50 audiospår från en 5400RPM EIDE-disk - och alla dagens diskar är snabbare, så var är problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du gå ut galet bra prestanda ur en musikdator, så kan jag inte annat än rekommendera ssd. Jag vill hävda att det inte finns någon pryl i en musikdator som ökar prestandan så som en ssd. Dyrare, ja, tyvärr. Men du lär inte köra i taket vad gäller antalet möjliga samtidiga ljudspår.

Den som är intresserad, kan läsa ett test av Kingstons 256GB-modell i nästa nummer av Studio.

.björn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Kattens ovanstående one-liner säger det mesta - och är inte värd att försvara, men du gör det ändå... :rolleyes:

Var sätter du gränsen för att en hårddisk ska vara "lämplig"? Ska en disk klara 150 samtidiga audiospår för att vara "lämplig", eller räcker det kanske med 30 audiospår? Det är ju i högsta grad beroende på användarens behov, så det är definitivt fel att hävda att det finns diskar idag som inte är snabba nog för DAW-användning, eftersom hastighetskraven är minst sagt blygsamma med ca 1Mbit/s per spår.

Redan för över 10 år sedan körde jag utan bekymmer över 50 audiospår från en 5400RPM EIDE-disk - och alla dagens diskar är snabbare, så var är problemet?

Problemet är kanske mest att du räknar på maximal kopieringshastighet diskar emellan, att skriva och läsa mindre mängder data samtidigt till/från en hårddisk sänker en disks prestanda markant.....sen finns ju en annan nackdel med 1,8" diskar och det är hållbarhet, de är inte gjorda för hårt bruk....

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är kanske mest att du räknar på maximal kopieringshastighet diskar emellan, att skriva och läsa data samtidigt till/från en hårddisk sänker en disks prestanda markant.....

Ja - men enligt testet av diskarna du hänvisade till, så kunde de ju omräknat rakt över spela upp ca 100 spår. Jag skrev, precis som du, att det inte går lika snabbt när man kör många filer, som när man kopierar en enda fil, men det är nog ändå rimligt att anta att de klarar kanske hälften så många spår som det omräknade antalet.

Om du läser ditt eget svar igen, så säger du ju utan minsta lilla tvekan att det inte är alla dagens diskar som är snabba nog, men 50 spår är ju ganska ok, eller...?

sen finns ju en annan nackdel med 1,8" diskar och det är hållbarhet, de är inte gjorda för hårt bruk....

Det var visserligen inte det jag kommenterade eller som du svarade på, men det hade ju varit intressant om du kunde visa något test som visar detta...

Jag hittade ingen uppgift om MTBF - men Samsung lämnar 3 års garanti, så det borde vara ganska ok...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Om du läser ditt eget svar igen, så säger du ju utan minsta lilla tvekan att det inte är alla dagens diskar som är snabba nog, men 50 spår är ju ganska ok, eller...?

Att spela upp 50 spår kanske den klarar men inte om du samtidigt spelar in....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Jag hittade ingen uppgift om MTBF - men Samsung lämnar 3 års garanti, så det borde vara ganska ok...

3 år är ju samma som den lagstadgade reklamationsrätten så det säger ju inte så mycket om kvaliten....

Link to comment
Dela på andra sajter

Att spela upp 50 spår kanske den klarar men inte om du samtidigt spelar in....

...och det har du förstås testat själv för att kunna svara så säkert på det...?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

3 år är ju samma som den lagstadgade reklamationsrätten så det säger ju inte så mycket om kvaliten....

Det säger nog ändå lite grand eftersom samma garantitid gäller internationellt och inte bara i Sverige... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Det säger nog ändå lite grand eftersom samma garantitid gäller internationellt och inte bara i Sverige... 😉

Skön friskrinving i garantivillkoren

"Samsung warranties do not cover any problem that is caused by (a) commercial use; accident; abuse; neglect; shock; electrostatic discharge; heat or humidity beyond product specifications; improper installation; operation; maintenance or modification; or (😎 any misuse contrary to the instructions in the user’s manual; or © lost passwords; or (d) malfunctions caused by other equipment.

Our limited warranties are void if a product is returned with removed, damaged, or tampered labels or any alterations (including removal of any component or external cover). Our warranties do not cover data loss – back up the contents of your drive to a separate storage medium on a regular basis. Also, consequential damages; incidental damages; and costs related to data recovery, removal and installation are not recoverable under our warranties."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kattens ovanstående one-liner säger det mesta - och är inte värd att försvara, men du gör det ändå... :rolleyes:

Var sätter du gränsen för att en hårddisk ska vara "lämplig"? Ska en disk klara 150 samtidiga audiospår för att vara "lämplig", eller räcker det kanske med 30 audiospår? Det är ju i högsta grad beroende på användarens behov, så det är definitivt fel att hävda att det finns diskar idag som inte är snabba nog för DAW-användning, eftersom hastighetskraven är minst sagt blygsamma med ca 1Mbit/s per spår.

Redan för över 10 år sedan körde jag utan bekymmer över 50 audiospår från en 5400RPM EIDE-disk - och alla dagens diskar är snabbare, så var är problemet?

Alla dagens hårddiskar är snabba nog för användning med DAW-program, så det handlar inte om annat än marknadsföringssnack

Problemet jag upplever är att du får det att framstå som att alla hårddiskar idag är likvärdiga i prestanda. Så ser inte verkligheten ut för mig, varför ska jag rekommendera något som bevisligen har begränsningar? När jag istället kan rekommendera en hårddisk med bättre prestanda?

Ja, det är fel att säga att vissa diskar inte fungerar för DAW idag, men det är lika genomdumt att framställa det som att det inte spelar någon som helst roll.

Jag "försvarade" inte glaskatten, jag sa att han hade en poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 år är ju samma som den lagstadgade reklamationsrätten så det säger ju inte så mycket om kvaliten....

Garanti och reklamationsrätt är inte samma sak?

Reklamationsrätten gäller om du som konsument kan bevisa att det är ett ursprungsfel. En skadad hårddisk med dåliga sektorer bytes inte på reklamationsrätt, men på garanti direkt.

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Garanti och reklamationsrätt är inte samma sak?

Reklamationsrätten gäller om du som konsument kan bevisa att det är ett ursprungsfel. En skadad hårddisk med dåliga sektorer bytes inte på reklamationsrätt, men på garanti direkt.

Läste du Samsungs villkor för sin "garanti"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Problemet jag upplever är att du får det att framstå som att alla hårddiskar idag är likvärdiga i prestanda. Så ser inte verkligheten ut för mig, varför ska jag rekommendera något som bevisligen har begränsningar? När jag istället kan rekommendera en hårddisk med bättre prestanda?

Ja, det är fel att säga att vissa diskar inte fungerar för DAW idag, men det är lika genomdumt att framställa det som att det inte spelar någon som helst roll.

Nu skrev ju faktiskt Claes dessutom "Vilka klarar inte att användas till DAW-applikationer? " Med klarar så menar man ju att det ska rulla friktionsfritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet jag upplever är att du får det att framstå som att alla hårddiskar idag är likvärdiga i prestanda. Så ser inte verkligheten ut för mig, varför ska jag rekommendera något som bevisligen har begränsningar? När jag istället kan rekommendera en hårddisk med bättre prestanda?

Ja, det är fel att säga att vissa diskar inte fungerar för DAW idag, men det är lika genomdumt att framställa det som att det inte spelar någon som helst roll.

Jag "försvarade" inte glaskatten, jag sa att han hade en poäng.

Mycket möjligt, men även 1,8"'s-diskar max'ar USB/FW400 specifikationen, vilket direkt omkullkastar att det är diskarna som det är fel få, när de inte är de som flaskhalsen!

Men visst finns det sämre o bättre diskar, utan tvekan, men det är ju dumt att peka på att diskarna är kassa, när det egentligen är öveföringsprotokollet som inte klarar mer oavsett disk!

Och vad tråden egentligen handlade om är ju huruvida ett företag påstår sig ha en DAW kompatibel disk, när mig veterligen DAW tillverkarna inte ens har någon form av krav/certifiering för detta utan endast rekommendationer, vilket ju gör att det är rejält med BS hos de marknadsansvariga som vanligt!

Nu har vi ju inte ens nämnt fragmentering heller, vilket ju definitivt är en STOR faktor av diskprestandadegradering, speciellt vid multitrack användande vare sig det är läsning eller skrivning. Dessutom skall tilläggas att den disk är nästan dubbelt så snabb på att läsa/skriva i början av disken än mot slutet av disken, vilket gör att en så stor disk som möjligt medför prestanda då dessa har högre hastighet över större mängd lagringsdata samt ej heller är lika fragmenteringsbenägna som mindre diskar (det senare givetvis beroende på hur applikationen hanterar och skriver data/använder sig utav de API'er som ju finns för disk queue management, pregrowth o.s.v.)

MTBF för de flesta 1,8"'s diskar ligger runt 600000, att jämföra med ca 750000/1200000 MTBF för 2TB 3,5" diskar (Consumer/Enterprise)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skrev ju faktiskt Claes dessutom "Vilka klarar inte att användas till DAW-applikationer? " Med klarar så menar man ju att det ska rulla friktionsfritt.

...vilket det också gör om prestandan räcker för behoven...

Behöver man inte köra mer än 30-40 spår och sällan spelar in mer än kanske 4 spår samtidigt (vilket nog räcker i de flesta hemstudios), så fungerar alltså disken som du påstod inte fungerar. EOD!

Att jag själv inte skulle köpa en sådan, eftersom jag vill ha bästa prestanda och ha så få flaskhalsar som möjligt i riggen, är en helt annan fråga (kör själv med 4 diskar i burken, där en är för system och program, en för audio och två som sitter i Raid0 för alla streamande ljudbibliotek), men att den lilla diskens prestanda räcker till för DAW-bruk, är jag säker på. I många låtar hade den säkert räckt till för mig också.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 spår, 24 bit, 44.1 kHz = 144 592 bytes / sekund (eller 132 300 utan filinformation).

Hur mycket utrymme detta tar på en disk beror på klusterstorleken. Det är nog nästan omöjligt att hitta en normal HD som inte kan användas till DAW idag.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Var har du fått det ifrån?

Tja, kollar specar, läser tester, räknar ihop IO's baserat på både specar och verkliga tester så får du lätt fram att de maxar Throughput för både USB2/FW400 samt möter mångas (de flestas) krav (att kunna använda en USB2/FW400 disk som in/uppspelningsdisk) på att användas ihop med en DAW!

Svårare än så är det inte!

Sen går det säkert att hitta enstaka diskar med dålig firmware, precis som det gör med alla andra hårddiskar var sig det är Winchester/MFM-RLL/IDE/EIDE/PATA/SATA/SCSI/SAS/FC/you-name-it, för just belastning med högt kö-värde o.s.v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Tja, kollar specar, läser tester, räknar ihop IO's baserat på både specar och verkliga tester så får du lätt fram att de maxar Throughput för både USB2/FW400

Knappast för Firewire400 eller USB2 med ett bra controllerchip.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara en typ av försäljningsstrategi som jag tycker mig se rätt mycket på Apple store.

"Den har också stöd för professionella ljud-, video och musikproduktionsverktyg som Final Cut Studio, Logic Studio och Pro Tools." -Visst är detta ingen lögn. Jag tror säkerligen att den funkar till det som står här. Vad man glömmer tala om är ju att i princip alla hårddiskar som finns på marknaden också "har stöd" för dessa program, men hade man skrivit det så blir ju inte denna så speciell och då springer kunden och köper ett mer prisvärt alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Det är väl bara en typ av försäljningsstrategi som jag tycker mig se rätt mycket på Apple store.

"Den har också stöd för professionella ljud-, video och musikproduktionsverktyg som Final Cut Studio, Logic Studio och Pro Tools." -Visst är detta ingen lögn. Jag tror säkerligen att den funkar till det som står här. Vad man glömmer tala om är ju att i princip alla hårddiskar som finns på marknaden också "har stöd" för dessa program

Återigen, inte alla hårdiskar klarar av att köras hårt nästan dygnet runt, speciellt inte om man jobbar med filmredigering/rendering(final cut) där man verkligen kan märka stor praktisk prestandaskillnad mellan olika hårddiskar, en del diskars prestanda försämras radikalt när olika typer av skyddskretsar kickar in.....

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...