Jump to content
Annons

Digital distrubering av ett skivbolag


Carle

Recommended Posts

Har ingen jättebra koll egentligen, men jag startade ett skivbolag i våras. Nu i höst tänkte jag släppa en ep med ett av mina sidoprojekt men bara digitalt. Tanken är väl egentligen bara att få ut den på spotify. Har inge plnaer på att hova in cash på det. Tycker dock det här med digitala distributörer är krångligt. Har kontaktat några för att få se på avtal och liknande men allt är ju skrivet på rena grekiskan för en vanlig kille som mig själv. Har dock sett på spotifys hemsida att man kan höra av sig om man är en distributör och vill knyta sig till dem. Funderar på om det kanske inte kan vara så att mtt skivbolag kan agera distributör? Jag har ju registrerat det som skivbolag och ett ställe där jag tar betalt för mina mix/inspelningsjobb. Men borde inte digital distribution kunna gå in i de sysslor ett skivbolag får hålla på med?

En liten bifråga kan ju vara; liggr det några egentliga kostnader i att ge ut en skiva digitalt? Och i så fall vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett skivbolag kan om det önskar distribuera sin egen musik. Inga problem. Flera Indie-labels jobbar så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av erfarenhet vet jag att det är svårt att som ensamt litet skivbolag få till en deal med Spotify, men det går ju att anlita digitala distributörer som exempelvis Record Union - då hamnar musiken till försäljning på en massa nedladdningstjänster också... iTunes och cdon bland annat. Vad gäller Record Union betalar man inget utöver vad man tjänar, dvs det är procent på försäljningen. Jag har själv skivbolag och har släppt och kommer att släppa vissa prylar den vägen. Jag tycker att Record Union är en ganska bra tjänst, den går ju att ha vid sidan om en distributör för fysiska skivor också.

Edit: Jag tror att man kan vända sig till Klicktrack och få hjälp med att nå Spotify också...

Redigerat av lundberg
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Är man inte intresserad av att tjäna pengar tycks youtube vara den överlägset bästa sajten för spridning av musik: http://music3point0....-discovery.html

Den statistiken tycker jag låter väldigt amerikansk. Jag har tex aldrig hört talas om tjänsten Pandora förut, och hurpass utbrett är Spotify i USA jämfört med den standard som det kommit att bli här i Sverige? Väntar dock med spänning på att Music 3.0 ska landa i brevlådan 🙂

För att återgå till ämnet. Jag har fått uppfattningen att aggregators är framtiden för digital distribution, just av det skälet att tjänster som Spotify och Itunes inte lyssnar på mindre bolag (vilket tidigare nämnts i tråden.) Tunecore, Record Union och CD Baby är vad jag hört folk använda då ingen verkar tillräckligt intressant för att klara egen digitaldistro.

Det här tycker jag är ett kul initiativ av John Frusciante.

Magnus, hur har du gjort hittills?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle man tjäna på att krångla till det och teckna en massa egna avtal med alla olika tjänster? Vi släpper all musik via Ubetoo.com. Såpass smidigt och billigt att jag inte ens brytt mig om att kolla upp alternativen. Det kanske är lite dumslött, men jag tycker det funkar hur bra som helst.

Man kan ladda upp hur mycket musik man vill, sen välja vilka låtar man bunta ihop och distribuera som en skiva. Sen sköter dom resten och ser till att det trycks ut på iTunes, Spotify, Wimp, CDON, Jamster och några hundra andra ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har suttit och kollat runt lite på nätet ang. olika möjligheter.

Ser väl i stora drag ut såhär.

Först får man väl ställa sig frågan hur mycket arbete man är intresserad av att lägga ner på att få ut sin musik. Vill man göra mindre jobb själv, ja, då får man ju också räkna med att få mindre ersättning för sin musik.

Här är några olika alternativ;

1; Att gå via aggregator.

Fördel; Dom har avtal med ett stort antal betal- och streamingtjänster. Eftersom att dom ofta har en massa produkter är de "storkunder" hos tjänsterna, och har därför lite bättre avtal med dom, än om du gör det själv. Du får snabbt ut din platta på många ställen.

Nackdel; En större del av "kakan" försvinner i avgifter, innan pengarna hamnar hos dig som utgivare/artist/ indie-skivbolag.

2; DIY-varianten.

Fördel; Du kontrollerar till fullo vilka ställen som musiken säljs/streamas. Du får mer av den sålda musiken.

Nackdel; Du måste själv sluta avtal med de ställen du vill få upp musiken på. Sannolikheten är stor att du får betydligt sämre avtal, dvs. "butiken" behåller en större del själv.

Du är inte lika intressant som "småkund".

Det är väldigt lätt att bara tänka/snacka iTunes/spotify, då det finns en stooor uppsjö av både betal- och streamingtjänster.

Om man går via aggregator ska man vara medveten om, att man, om man tackar ja till betal- och/eller streamingtjänster, tackar ja till en stor mängd av butiker och streamingplatser (ja, beroendende på vilka aggregatorn har avtal med).

Ja, för er som redan håller på med detta, är ju dessa rader ingen direkt nyhet, men det kanske kan ge klarhet för de som precis ska in i cirkusen... Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har som sagt ingen erfarenhet av Ubetoo. Men jag är helt säker på att uttrycket att inte ha alla äggen i samma korg inte bara kom ur inten från någon idiot, utan att det finns lärdom däri.

Edit: Ett ruskigt syftningsfel dödades!

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle man tjäna på att krångla till det och teckna en massa egna avtal med alla olika tjänster? Vi släpper all musik via Ubetoo.com. Såpass smidigt och billigt att jag inte ens brytt mig om att kolla upp alternativen.

Heders till dig för tipset! Verkligen! 🙂

En liten fråga bara: hur har du kommit fram till att det är "krångligt" om du inte har brytt dig om att kolla alternativen?

Igen, tack för tipset! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas jag inte kapar tråden men har en fråga som tycker tangerar/tillför till ämnet.

Hur bär man sig åt för att registrera ett eget skivbolag och är det viktigt i sammanhanget? Mitt band har hittills släppt en EP via CdBaby vilket har funkat väldigt smidigt. Vi kommer inom kort även att släppa en fullängdare och inför det undrar jag om det är skillnad, för att t.ex. bli recenserad i tidningar, om man "bara" släpper via en aggregator eller gör det med en egen skivetikett?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas jag inte kapar tråden men har en fråga som tycker tangerar/tillför till ämnet.

Hur bär man sig åt för att registrera ett eget skivbolag och är det viktigt i sammanhanget? Mitt band har hittills släppt en EP via CdBaby vilket har funkat väldigt smidigt. Vi kommer inom kort även att släppa en fullängdare och inför det undrar jag om det är skillnad, för att t.ex. bli recenserad i tidningar, om man "bara" släpper via en aggregator eller gör det med en egen skivetikett?

Hur man registrerar ett skivbolag kan jag inte svara på. Däremot tror jag inte att det är nödvändigt för att bli recenserad. Det är i a f min egen erfarenhet. Ser man bara till att själva promo-mailet (eller vad man nu använder) är snyggt och korrekt formulerat, länkar till välputsat material och sånt, så recenserar många ezine och andra materialet ändå.

Dessutom kan man ju skriva att skivan ges ut av "Suprapappa Records" eller något sånt, det kan ju hjälpa till att öka det seriösa intrycket. Fast utan att för den sakens skull verkligen starta ett skivbolag som heter så. Tror inte att någon bryr sig om att kolla om det faktiskt finns ett registrerat företag med det namnet.

Därmed inte sagt att det är lätt att bli recenserad. Ezines, radio och tidningar lär ju drunkna i material, och tenderar säkert att sållra bort skivor som inte kommer från något av de kända management/skivbolagen. Men det kommer man ju inte runt genom att starta ett okänt skivbolag.

Förmodligen (det har jag inte provat i någon större utsträckning dock) kan man däremot säkert i viss mån öka sina chanser att bli recenserad genom att använda samma verktyg som en del mer etablerad bolag använder, som t ex Haulix.com. Personligen tycker jag att tjänsten är rejält överprissatt med tanke på vad som ingår, men för många mottagare ökar det nog intrycket av seriositet om man går via en sådan tjänst (det finns säkert fler, men det är den enda jag har provat).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...