Jump to content
Annons

Valet 2010


base10

Recommended Posts

Jaså är det enligt mig? Var lärde du dig att läsa? Är du så hgelvetes jävla omedveten så att du inte vet att all valuta idag tillverkas och lånas ut av div centralbanker som, med ett undantag, alla är statliga? Det innebär att alla pengar utgår från staten! Var fan läste du ekonomi nånstans?

Alla kontanter ja. Det finns olika mått på penningmängd och i Sverige använder vi måttet M3. Enbart cirka 100 miljarder är kontanter medan cirka 1000 miljarder är "låtsaspengar" som finns (och skapas) i bankerna. Naturligtvis är riksbanken med i processen där också genom att styra räntor och villkor och man kan parera förändringar i inflationen genom att öka eller minska kontanter i omlopp, men framförallt skapas det pengar genom kreditmultiplikation (länk).

Vinster existerar också, genom att arbetskraft och kapital fördelas på det mest effektiva sätt kan man, med samma resurser, producera mer. Enklare att tänka det i form av simpel byteshandel, och pengar som vi använder dom är ju bara medel som underlättar byteshandel. Dessutom kan Sverige som land göra stora vinster genom handel med utlandet. Så jag tycker inte att det du säger är fullständigt korrekt. Det här är ju den absolut mest grundläggande nationalekonomin som finns.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad Key antagligen menar är nog att det inte är någon ANNAN, någon privatperson Sten Ström Nilsson som driver företag och som tillverkar pengarna. Att de kommer från Riksbanken. Att det inte är företag som tack vare att de går med vinst tillverkat dessa pengar. Det är Riksbanken.

nationalekonom

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa... glada diagram i färg också. Det har jag aldrig sett förut, inte från Riksbanken iaf.

Forskare och vissa framstående studenter om det är relevant för deras arbete eller privata intresse, kan få tillgång till databaser som inte är allmänna. Det känns trevligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

facket höjde inte sina avgifter nej - dom var redan så höga

så du menar att någon som jobbar deltid med en låg lön så man lever på gränsen till existensminimum fick en avgift på 500kr?

som mest höjdes a-kassaavgiften med 300 kr

https://www.internet...-16330566114669

så ingen har behövt ta ställning till några extra 500 kr / månad

idag ligger fastighets a-kassaavgift på 325 kr

deras medlemsavgift ligger på 326 om du tjänar 11 500 - sen stiger den

det är alltså inga problem att ta 326 kr till den egna föreningen men ett jävla problem att betala 325 så man har en inkomstförsäkring om man blir arbetslös?

vilken a-kassa var den du träffar medlem i å vad ligger hennes lön på?

Kallar du det argument? På fullt allvar? Menar du att för en ensamståemde mor med två barn som tjänar runt 12000:- i månaden så är 328:- (plus ev fackavgift) en skitsumma. För övrigt så pratar jag inte om en enstaka person utan jag träffar många människor i den situationen i mitt jobb. Det finns för övrigt folk med löner i den klassen som är med i min a-kassa (480:-/månad). Jag gillar inte att du tillskriver mig påståendet att a-kassan skulle ha höjts med 500 kr. Det är jävligt onödigt att hålla på så. Tyvärr har det blivit mer och mer av den varan från din sida. Du skriver att jag tycker si eller så utan att jag har uttryckt en åsikt en gång och sedan så börjar du argumentera om det istället för att hålla dig till sakfrågan. Det har hänt så många gånger nu att jag har börjat tröttna rejält. Jag påstod att folk med lägstalöner har varit tvungna att ta ställning till om de har råd att lägga 500 kr i månaden i a-kasseavgift. Och det är ingen lögn!

Vad gäller fackföreningsavgifterna så kan jag bara säga att i mitt fall har det varit värt varenda öre. Jag betalar gärna de pengarna, men jag har råd med det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla kontanter ja. Det finns olika mått på penningmängd och i Sverige använder vi måttet M3. Enbart cirka 100 miljarder är kontanter medan cirka 1000 miljarder är "låtsaspengar" som finns (och skapas) i bankerna. Naturligtvis är riksbanken med i processen där också genom att styra räntor och villkor och man kan parera förändringar i inflationen genom att öka eller minska kontanter i omlopp, men framförallt skapas det pengar genom kreditmultiplikation (länk).

Som sagt vinsten är en chimär. Det förklarade du alldeles utmärkt själv. Bra då slapp jag.

Vinster existerar också, genom att arbetskraft och kapital fördelas på det mest effektiva sätt kan man, med samma resurser, producera mer. Enklare att tänka det i form av simpel byteshandel, och pengar som vi använder dom är ju bara medel som underlättar byteshandel.

Man kan väl snarare se det som att brist på effektivitet snarare är förlust.

Dessutom kan Sverige som land göra stora vinster genom handel med utlandet. Så jag tycker inte att det du säger är fullständigt korrekt. Det här är ju den absolut mest grundläggande nationalekonomin som finns.

Ur ett globalt perspektiv är det ändå bara omfördelning av resurser vinster för Sverige betyder förlust för nån annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja enligt dig - eller har du någon källa som styrker din tes?

Har jag påstått att "i begynnelsen var staten och därefter kom människan"? Du är helt sanslös!

valutan är bara ett kvitto på ett värde

värdet på en vara eller tjänst uppstår när någon efterfrågar den å någon levererar - det är inget som någon centralbank bestämmer utom möjligen i totalitära planekonomier

Och vad har det att göra med mitt påstående att valutorna tillverkas och lånas ut av statligt ägda centralbanker?

jag läste enstaka kurs i göteborg nationalekonomi för snart tio år sen mest för skojs skull - som sagt var läste du?

Jaha, och vad lärde du dig av det? Vilket år var det förresten? Jag läste 88, också en enstaka kurs i nationalekonomi som ett avbrott i mina musikstudier. Fast de "kunskaper" jag fick på den kursen är knappast användbara i detta sammanhang eftersom de inte direkt tog upp den globala aspekten och inte heller pratade om grundvärdena i form av naturresurser, åtminstone inte i sådan utsträckning att jag minns det.

Nu är jag definitivt färdig med dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad Key antagligen menar är nog att det inte är någon ANNAN, någon privatperson Sten Ström Nilsson som driver företag och som tillverkar pengarna. Att de kommer från Riksbanken. Att det inte är företag som tack vare att de går med vinst tillverkat dessa pengar. Det är Riksbanken.

nationalekonom

Tack. konstigt att det var så svårt att förstå för vissa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag påstått att "i begynnelsen var staten och därefter kom människan"? Du är helt sanslös!

"Alla pengar kommer ursprungligen från staten, från riksbanken som lånar ut allt."

det var vad du sa

slutledningen är ju att staten fanns före människan när det gäller handel och pengar

Och vad har det att göra med mitt påstående att valutorna tillverkas och lånas ut av statligt ägda centralbanker?

det visar på att ditt påstående är irrelevant för diskussionen

sedlar och mynt har i sig inget värde mer än det dom representerar

och det värdet kommer inte från staten

Fast de "kunskaper" jag fick på den kursen är knappast användbara i detta sammanhang eftersom de inte direkt tog upp den globala aspekten och inte heller pratade om grundvärdena i form av naturresurser, åtminstone inte i sådan utsträckning att jag minns det.

ändå så självsäkert kategorisk i ämnet

Nu är jag definitivt färdig med dig.

tveksamt

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sagt det förut: 40-timmarsvecka är liksom ingen naturlag, utan snarare en föråldrad kvarleva från nån förhistorisk politikmanifestation. Sänk för bövelen!

Vad hände med betinget? DET var en bra morot för att påskynda och avsluta en arbetsuppgift.

Beting = Fastställd tid för ett arbetes färdiggörande. Beräknas på den tid som arbetsuppgiften kan tänkas ta. Blev man klar fortare, så fick man betalt för hela den beräknade tiden och kunde åka hem med betalning! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att jag begriper mera än dig här. Du blir bara själv så bort fintad av begreppen hit och dit att du väljer att tro på regeringen då du tycker att det låter ,krångligt, invecklat och därför genomtänkt och smart.....

Åter igen, Reinfeldt lyckas ju inte förklara själv vad han baserar sin statistik på... han säger ju i stort sätt att JA arbetslösheten HAR ökat men tack vare arbetspolitiska ingrepp så har sysselsättningen ökat...

2005 var 4,3 miljoner sysselsatta, år 2010 är 4.6 miljoner sysselsatta!

2009 fick staten in 100 miljarder mer i skatt än 2005 och då har ändå skatterna sänkts!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kallar du det argument? På fullt allvar? Menar du att för en ensamståemde mor med två barn som tjänar runt 12000:- i månaden så är 328:- (plus ev fackavgift) en skitsumma. För övrigt så pratar jag inte om en enstaka person utan jag träffar många människor i den situationen i mitt jobb. Det finns för övrigt folk med löner i den klassen som är med i min a-kassa (480:-/månad). Jag gillar inte att du tillskriver mig påståendet att a-kassan skulle ha höjts med 500 kr. Det är jävligt onödigt att hålla på så. Tyvärr har det blivit mer och mer av den varan från din sida. Du skriver att jag tycker si eller så utan att jag har uttryckt en åsikt en gång och sedan så börjar du argumentera om det istället för att hålla dig till sakfrågan. Det har hänt så många gånger nu att jag har börjat tröttna rejält. Jag påstod att folk med lägstalöner har varit tvungna att ta ställning till om de har råd att lägga 500 kr i månaden i a-kasseavgift. Och det är ingen lögn!

Vad gäller fackföreningsavgifterna så kan jag bara säga att i mitt fall har det varit värt varenda öre. Jag betalar gärna de pengarna, men jag har råd med det.

Om du tycker det är värt varenda öre så kanske det borde höjas ännu mer 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag lägger mig i igen. Jag trodde att jag hade klargjort för alla hur arbetslösgeten hade förändrats med samma beräkningsgrund (se tidigare inlägg från mig) I vilket fall som helst, Här är länken.

arbetslöshetsstatistik

Här är det mycket enkelt att ta fram alla siffror som behövs.

Är du den ende på jorden som inte vetat om att vi haft den värsta ekonomiska krisen sedan 30-talet? Eller menar du att arbetslöshet sjunker under kriser?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad du har för bakgrund, men detta var fan i mig så jävla arrogant så jag blir förbannad. Vad i helvete vet du om hur det kan vara för en ensamstående invandrarmorsa som har städjobb i nåt av de där städföretagen som du pratar så gott om. Jag känner såna människor, jag träffar dem varje dag på jobbet. De har inte ens råda att skicka med pengar till sina barn när vi ska gå på Liseberg. För en sådan person är 500 :- ingen skitsumma. Här är valet snarare om man ska kunna ha mat på bordet varja dag, eller hela kläder till sitt barn.

För övrigt höjde inte facket sina avgifter.

Det är oansvarligt att inte betala sin a-kasse avgift och sedan tro att man skall bli försörjd i alla fall om man förlorar sitt jobb!

Mitt fack höjde avgiften!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är oansvarligt att inte betala sin a-kasse avgift och sedan tro att man skall bli försörjd i alla fall om man förlorar sitt jobb!

särskilt om man prioriterar att fortsätta betala fackföreningsavgiften istället som ofta var ännu högre...

men försörjd blir man ju ändå via soc bidrag

så ett ganska bra skyddsnät har vi trots allt

och ju fler som är med å betalar desto bättre skyddsnät kan vi bygga för dom som behöver - fan så mycket bättre än att hårdbeskatta några få, vara övergenerös med bidrag å kalla sig solidarisk

det leder bara till minskade morötter att anstränga sig för att göra sin egen situation bättre - det lönar sig ändå inte

enklare att låta nån annan betala för sig

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt kommer de viktigaste frågorna bort på grund av att svensson tycker att hans egen jävla plånbok är mycket viktigare än sinande råvaruresurser och förgiftade bomullsbönder i pakistan eller whatever.

Svensk politik (eller politik i största allmänhet) är så jävla äcklig så jag spyr på hela skiten. Det är ju som om den enda frågan som existerar är ekonomi!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt kommer de viktigaste frågorna bort på grund av att svensson tycker att hans egen jävla plånbok är mycket viktigare än sinande råvaruresurser och förgiftade bomullsbönder i pakistan eller whatever.

Svensk politik (eller politik i största allmänhet) är så jävla äcklig så jag spyr på hela skiten. Det är ju som om den enda frågan som existerar är ekonomi!

Jag håller faktiskt med Fidden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag påstod att folk med lägstalöner har varit tvungna att ta ställning till om de har råd att lägga 500 kr i månaden i a-kasseavgift. Och det är ingen lögn!

Angående avgiften. Facket har en avgift. Men det som toppade alltihopa var väl den statliga (blåa) avgiften som lades ovanpå och därmed fördyrade alltihopa? Den är väl på cirka 200 kronor?

Jag vet också folk som har valt bort hela fackavgiften helt eller att bara vara med i a-kassan. Men väljer man bort själva fackföreningsdelen så väljer man också bort en massa försäkringar som är knutet till den, AGS o.s.v.. Det i sin tur ökar sårbarheten för individen om det skulle hända något.

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att Alliansen går såpass relativt bra är att fler fått det ekonomiskt materiellt ok.

Andelen som står utanför har dock fått det sämre. Men eftersom den andelen är mindre så röstar få på

de röda.

Vann inte de blåa på ökade spritinförselkvoter och lägre skatter? För inte var det väl på sjukvårdsreformer och förbättringar för våra äldre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vann inte de blåa på ökade spritinförselkvoter och lägre skatter? För inte var det väl på sjukvårdsreformer och förbättringar för våra äldre?

Kan va så! Mannen jag berättade om här ovan glömde jag fråga vad han skulle rösta på! Om det stämmer som du skrev så kanske han röstade på de blåa då da! Tänkte på det med spritinförselkvoterna.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt kommer de viktigaste frågorna bort på grund av att svensson tycker att hans egen jävla plånbok är mycket viktigare än sinande råvaruresurser och förgiftade bomullsbönder i pakistan eller whatever.

Svensk politik (eller politik i största allmänhet) är så jävla äcklig så jag spyr på hela skiten. Det är ju som om den enda frågan som existerar är ekonomi!

Håller helt och fullt med!

Nån på det annars överjävligt idiotiska Flashback när det kommer till politik skrev att om det fortsätter åt samma håll kan man lika gärna bara ha en internetsida där man skriver in sitt personnummer, så kollar den ens taxerade inkomst och folkbokföringsadress mot partiernas valmanifest och röstar automatiskt på det som ger en mest pengar i fickan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...