Jump to content
Annons

Valet 2010


base10

Recommended Posts

Tänkte på det med spritinförselkvoterna.

I Sverige är ju det en viktig fråga 🤪😮 . Jag kan tänka mig att de unga förstagångsväljarna nog tyckte det var viktigt 😐 . Populärpolitik? Javisst! Politikerna måste älska Facebook nu när dom kan nå så många unga med mer eller mindre hållbara argument! Nä, väck med alla rådgivare och strateger som sitter därbak och drar i trådarna! Det är ju egentligen dom som bestämmer hur politiken skall utformas. Det finns väl knappt nån partiledare som svarar på några frågor utan att först fråga sin rådgivare om vad den skall säga?

Det skulle vara intressant att följa upp hur rådgivarnas kopplingsnät fungerar. Är dom till exempel befriade ifrån yttre påverkan ifrån näringsliv och andra starka parter? Alltså nån form av lobbyism? Nåt för Uppdrag Granskning kanske?

När det gäller partiinformation till de unga, så skulle där stå en liten ruta högst upp: OBS! När du läser följande argument över vad följamde parti tycker att du skall hålla med om så titta på det med källkritiska ögon.

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det skulle vara intressant att följa upp hur rådgivarnas kopplingsnät fungerar. Är dom till exempel befriade ifrån yttre påverkan ifrån näringsliv och andra starka parter? Alltså nån form av lobbyism? Nåt för Uppdrag Granskning kanske?

vad finns att granska?

ingen öht är befriad från nån form av yttre påverkan från endera håll

detta inkluderar givetvis alla experter, forskare och sakkunninga som dyker upp i media som nån slags opartiska sanningssägare

alla har en politisk grundplattform dom står på som givetvis påverkar det dom framför

det som är förvånande är att vissa tror nåt annat

När det gäller partiinformation till de unga, så skulle där stå en liten ruta högst upp: OBS! När du läser följande argument över vad följamde parti tycker att du skall hålla med om så titta på det med källkritiska ögon.

det borde stå lite överallt - särskilt på internetforum 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt och fullt med!

Nån på det annars överjävligt idiotiska Flashback när det kommer till politik skrev att om det fortsätter åt samma håll kan man lika gärna bara ha en internetsida där man skriver in sitt personnummer, så kollar den ens taxerade inkomst och folkbokföringsadress mot partiernas valmanifest och röstar automatiskt på det som ger en mest pengar i fickan.

Det var jag!

Nä... men det kunde ha varit jag, som skrivit det... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Hoppas nästan att regeringen får en mandatperiod till, trots alt. Vore bra om de fick ta konsekvenserna av deras kapitalistiska politik nu. 😛

Kolla bara hur det ser ut i mindre samhällen och de mindre fina förorterna nu. Ökad fylla, flera drogfall, flera våldsbrått, mera gäng relaterade uppgörelser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ur ett globalt perspektiv är det ändå bara omfördelning av resurser vinster för Sverige betyder förlust för nån annan.

Ekonomi är inget nollsummespel. Det är en väldigt vanlig missuppfattning.

Redigerat av Krokodil
Link to comment
Dela på andra sajter

Min granne berättade idag om ett tv-inslag om röstningen på ett gymnasium. Med tanke på att röstsedeln måste åföljas av en giltlig id-handling, så var det här konstigt. En elev hade ingen id-handling med sig. DÅ RÄCKTE DET MED ATT EN KOMPIS INTYGADE ATT HAN VAR HAN!!?? Så var det med den säkerheten...

Obs! Ni som tänker förtidsrösta... Glöm inte att ni kan ändra er på valdagen! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

...Och så borde dom förbättra möjligheterna för utlandsstudenter som studerar i länder som inte har något svenskt konsulat i närheten, att kunna rösta! Dom har väl också rättigheter att kunna göra det? Jag skulle kunna tänka mig nån slags hemlig studentkod i krypterad form. Utvecklingen av hur det hela skulle gå till får nån annan spekulera över 😉 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Min granne berättade idag om ett tv-inslag om röstningen på ett gymnasium. Med tanke på att röstsedeln måste åföljas av en giltlig id-handling, så var det här konstigt. En elev hade ingen id-handling med sig. DÅ RÄCKTE DET MED ATT EN KOMPIS INTYGADE ATT HAN VAR HAN!!?? Så var det med den säkerheten...

Obs! Ni som tänker förtidsrösta... Glöm inte att ni kan ändra er på valdagen! 😄

Men asså.... det var en simulerad röstning förmodligen som bara gällde skolan.

Vi hade också sånt. 70% röstade på Moderaterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla bara hur det ser ut i mindre samhällen och de mindre fina förorterna nu. Ökad fylla, flera drogfall, flera våldsbrått, mera gäng relaterade uppgörelser.

Det må vara hänt. Men jag är ganska övertygad om att våldet inte hade minskat med Orly i spetsen iaf.

(obs vägrar skriva hans riktiga stavning, eftersom det verkar vara ett stavfel).

Link to comment
Dela på andra sajter

Men asså.... det var en simulerad röstning förmodligen som bara gällde skolan.

Vi hade också sånt. 70% röstade på Moderaterna.

Ja, det frågade jag inte om. Jag blev bara paff. Men vad sänder det för signaler? Här går då sen förstagångsväljaren i tron att "ja, bara nån kan intyga att du är du, så behöver du ingen legitimation, fast det står i broschyren." Man kan bara spekulera i, hur en sån erfarenhet sprids snabbt via djungeltelegrafen bland de unga. Sen, vid det riktiga valet, står ett X antal förstagångsväljare och blir dragna vid näsan, för så var det inte alls! Hur stor procent av dessa som går hem för att hämta sitt id för att sen komma tillbaka till vallokalen kan man bara spekulera över. Men jag tror att några röster kommer att falla bort i samband med det, isåfall.

Liten tuva...

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det frågade jag inte om. Jag blev bara paff. Men vad sänder det för signaler? Här går då sen förstagångsväljaren i tron att "ja, bara nån kan intyga att du är du, så behöver du ingen legitimation, fast det står i broschyren." Man kan bara spekulera i, hur en sån erfarenhet sprids snabbt via djungeltelegrafen bland de unga. Sen, vid det riktiga valet, står ett X antal förstagångsväljare och blir dragna vid näsan, för så var det inte alls! Hur stor procent av dessa som går hem för att hämta sitt id för att sen komma tillbaka till vallokalen kan man bara spekulera över. Men jag tror att några röster kommer att falla bort i samband med det, isåfall.

Liten tuva...

du har verkligen inget som helst förtroende för andra människors förmåga att ta vara på sig - särskilt om dom är unga verkar det som

sosse?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

och som vanligt kan du backa upp dina huvudlösa påståenden med lite statistik?

Kolla bara hur det ser ut där...

Förtår inte varför du är så fixerad vid statistiken? Raiman JR, eller?

Bakom all statistik ligger det en massa olika individer med en massa olika livsöden. Att bara grunda alt på statistik skulle ju kunna funka om vi alla var robotar. Men verkligheten är ju att inom all statistik så har man dragit slutsatser utan att kunna ta hänsyn till tillräckligt många olika aspekter. Testa att kolla statistiken i vilken ort som helst och åk dit och se hur det ser ut på riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Egentligen skulle vi göra en liten poll här oxå och kolla hur många högerfreaks vi har här. Naiv som jag är (och det är jag jävligt glad för att jag är) så trodde jag (i alla fall innan jag började vara ute på nätet i någon större utsträckning) att det här med solidaritet och en allmän välvilja om människans bästa i alla avseenden omfattande alla på jorden levande varelser och även planeten i sig var extremt välutvecklade egenskaper hos folk som håller på med musik.

Jag blir motbevisad gång på gång visar det sig.

Vad är det i ordet bidrag som är så oerhört provocerande egentligen?

Har ordet solidaritet samma otäcka klang?

Är det så jävla jobbigt och motbjudande att önska att alla precis alla då ska ha det lika bra?

Hur kan man vara så säker på att konkurrens är den enda betydande utvecklings faktorn som är värd att satsa på?

Är frihet = rätten a skita i andra men ta en form av ansvar som definierats av nån flummig kille med hästsvans som på många sätt liknar skit i andra bara stålarna hamnar i rätt ficka.

Vad är det som gör att vissa yrkeskategorier hela tiden får nytt förtroende trots att det gång på gång framstår att dom inte vet ett jota vad dom varken pratar om eller håller på med och resulterar i att det går åt helvete med världsekonomin?

Varför måste jag beundra nån bara för att ni tycker det?

Jaru

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla bara hur det ser ut där...

Förtår inte varför du är så fixerad vid statistiken? Raiman JR, eller?

Bakom all statistik ligger det en massa olika individer med en massa olika livsöden. Att bara grunda alt på statistik skulle ju kunna funka om vi alla var robotar. Men verkligheten är ju att inom all statistik så har man dragit slutsatser utan att kunna ta hänsyn till tillräckligt många olika aspekter. Testa att kolla statistiken i vilken ort som helst och åk dit och se hur det ser ut på riktigt.

du hade inget som backade upp ditt påstående med andra ord

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ordet solidaritet samma otäcka klang?

solidaritet har ingen dålig klang

men allt som oftast betyder den "krav på bättre standard för mig"

Är det så jävla jobbigt och motbjudande att önska att alla precis alla då ska ha det lika bra?

inte särskilt motbjudande utan rätt å slätt en verklighetsflykt

alla har inte samma behov

alla har inte samma mål

så hur ska du definiera "lika bra"?

och vem ska betala för den som vill ha det lika bra som en annan men inte är villig att anstränga sig lika mycket?

har den som betalar då det lika bra?

jag tror du behöver fundera rent detaljerat vad lika bra egentligen i praktiken betyder

det är enkelt å känns säkert jättebra att prata om solidaritet och att alla ska ha det lika bra - men vad betyder det å funkar det?

Varför måste jag beundra nån bara för att ni tycker det?

för att den är lika bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

du hade inget som backade upp ditt påstående med andra ord

haha kollar man hur det faktiskt ser ut i samhället så ser ju alla själva att, det på många ställen, har blivit stora samhällsklyftor. Antalet socialbidrags sökande har ju börjat öka i många kommuner nu.. ser du inte på nyheterna alls? Läser du bara Expressen, eller? Att behandla

Dessutom så är det ju så att man måste kräva ofentliga hadnlingar, från de kommuner som riskerar att drabbas hårdast, bara för att få det på papper. Ingen kommun vill göra dålig reklam för sig, så man väntar tills det spårat ur helt. Att tex MC-kommissionen är så stora nu talar ju sitt eget språk. Att gängrelaterade bråk inte polisanmäls av de inblandade är ju också en bidragande faktor till att det inte syns så väl innan det blir gängkrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

solidaritet har ingen dålig klang

men allt som oftast betyder den "krav på bättre standard för mig"inte särskilt motbjudande utan rätt å slätt en verklighetsflykt

alla har inte samma behov

alla har inte samma mål

så hur ska du definiera "lika bra"?

och vem ska betala för den som vill ha det lika bra som en annan men inte är villig att anstränga sig lika mycket?

har den som betalar då det lika bra?

jag tror du behöver fundera rent detaljerat vad lika bra egentligen i praktiken betyder

det är enkelt å känns säkert jättebra att prata om solidaritet och att alla ska ha det lika bra - men vad betyder det å funkar det?

för att den är lika bra?

Mja jag tror att du behöver fundera över rätt mycket rent allmänt. Försök att beskriva med dina egna ord vad du tycker, typ formulera nåt slags uttryck i mer än ett par korta meningar på dina känslor om hur du vill att det ska va. Ett tips på vägen, solidaritet har verkligen ingenting att göra med något som helst som ens kommer i närheten av krav. Vädjan kan ingå och det kan väl iofs uppfattas som både naivt och kränkande iom att man kan känna ett krav på att koppla på sin empatiska förmåga, i den mån man har en vill säga.

Lojal som jag har sagt många gånger förr inte riktigt är samma sak kanske är det uttryck du letar efter.

Ja vem ska betala för den som inte kan, visst är det jobbigt att inte alla kan. Eller kan dom i själva verket om dom bara försöker? Dom kanske inte anstränger sig tillräckligt är det det man menar. Lite åt hållet varför i hundan startar inte alla arbetslösa bara ett eget jäla företag så ere klart. Varför kan inta alla sjuka bara ta och bli friska va fan ere me rom jäla simulanter.

Jo då det kan göra ont att leva frågan är väl hur ont det ska behöva göra innan man får ovillkorlig hjälp av sin omgivning som utan tanke på egen vinning eller de besvär man kan tänkas få genomgå helt ojälviskt sträcker ut sin empatiska hand och omsluter en i sitt trygga omvårdande sköte. Fan det bidde lite långt men skulle kunna funka som en låt idé i alla fall.

Men det står väl ganska klart att vem fan bryr om nån annan än sig, Jag ska först o e bäst. Jag vill konsumera mera, innan jag dör så ska mitt monument/skräphög förbanne mig vara högst på planeten.

Jaru

😄 La till den där

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Kom att tänka på en målformulering för livet oxå iom att det oxå kom upp på dagordningen.

Kan det duga med att: Lev och försök göra gott.

Själva ordet lev är nog inte direkt svårdefinierat men gott måste brytas ner i undersatser så det går bra att fylla på under här.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha kollar man hur det faktiskt ser ut i samhället så ser ju alla själva att, det på många ställen, har blivit stora samhällsklyftor. Antalet socialbidrags sökande har ju börjat öka i många kommuner nu.. ser du inte på nyheterna alls? Läser du bara Expressen, eller?

med tanke på din beskrivning hur kommuner försöker mörka hur det faktiskt ser ut å hur mycket icke-anmälda brott du menar förekommer så är det ju häpnadsväckande att just du vet hur det är

du kan väl ge lite siffror på 2006 kontra nu i dom punkter du beskriver ovan?

ge lite exempel på vad det är du menar med ökade samhällsklyftor tex - och att dom växt från en summa till en annan

Link to comment
Dela på andra sajter

Lojal som jag har sagt många gånger förr inte riktigt är samma sak kanske är det uttryck du letar efter.

nej JAG letar inte 🙂

jag bad dig bara

Ja vem ska betala för den som inte kan, visst är det jobbigt att inte alla kan.

Eller kan dom i själva verket om dom bara försöker? Dom kanske inte anstränger sig tillräckligt är det det man menar.

den som inte kan - kan inte

det är enkelt - där ska vi ha skyddsnät

men är det verkligen samma sak som att alla ska ha det lika bra?

det blir krångligare när man börjar titta på dom som inte vill - och ja dom finns faktiskt

särskilt om möjligheten finns att "ha det lika bra" går bra ändå

nu tror säkert dom flesta att min första tanke går till sjukbidragsfuskare å såna som inte vill ta jobb även om möjligheten finns

låt mig ge ett annat exempel: fyra års högskolestudier kontra nioårig grundskola

ska bägge "ha det lika bra"?

Lite åt hållet varför i hundan startar inte alla arbetslösa bara ett eget jäla företag så ere klart. Varför kan inta alla sjuka bara ta och bli friska va fan ere me rom jäla simulanter.

återigen STOR skillnad - bäst att poängtera

är man sjuk är man sjuk

är man arbetslös - varför startar man inte eget företag?

när man ställt sig den frågan och kommit fram till vad tycker är en legitim orsak att man inte vill/kan/vågar/har råd/ har kunskap/är beredd att arbeta dubbelt så mycket som en heltidsanställd... så kanske man ska vara lite mindre kravfull å missunsam mot dom som trots samma risker å insats ändå gjort det

kanske man inte i första hand ska ropa efter andel av vinsten innan man själv satt in en andel av riskkapitalet? (och nej jag räknar inte avlönat arbete som en likvärdig insats)

kanske är det inte så lämpligt att den som svarar nej "ska ha det lika bra" som den som svarar ja - för varför ska du då svara ja?

VEM ska då svara ja?

vem fan bryr om nån annan än sig, Jag ska först o e bäst. Jag vill konsumera mera, innan jag dör så ska mitt monument/skräphög förbanne mig vara högst på planeten.

ja såna är vi

inte minst den delen som av olika anledningar väljer att inte tillföra samma input

det är mycket enklare å riskfriare att ta ett avlönat förvärvsjobb

med detta sagt så tycker jag givetvis inte att man inte ska få välja alternativet "nej"

men om man gör det så kanske man inte kan räkna med att man får det "lika bra" som den som väljer "ja - jag riskerar, jag studerar, jag jobbar 80 timmar/vecka"

för vari ligger solidariteten med den personen att vilja ha det lika bra utan att behöva sätta in samma insats?

Link to comment
Dela på andra sajter

du har verkligen inget som helst förtroende för andra människors förmåga att ta vara på sig - särskilt om dom är unga verkar det som

sosse?

Det får stå för dig. Läser du noga, så kan du nog läsa mellan raderna att jag snarare är bekymrad. Unga vill ha nya förändringar, nya idéer att ta till sig och att själv kunna få bidra och tas på allvar. Men är också lättmanipulerade eftersom en del inte har hunnit skaffa sig ett kritiskt tänkande baserat på erfarenheter. Att dessutom få något färdigt recept på hur saker skall göras utan att behöva ta reda på så mycket själv, ligger i dens natur. Det i sin tur öppnar vägen för yttre påverkan ifrån okritiska källor som kan påstå ett och annat som då sväljs med hull och hår. Bara det händer något, verkar kul eller är lätt. :rolleyes:

Jag tror nog att många unga förstgångsväljare har poströstat, för det känns enklare och så är det avklarat, som att gå och handla ungefär. Men, för att knyta an till mitt förra inlägg, eftersom unga vill vidare till nya saker, så tror jag inte att dom som har glömt sin id-handling faktiskt kommer tillbaka. ☺️

Vad min eventuella partitillhörighet angår, så berör det endast mig och mig allena. En rättighet som berör alla. 😑

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad min eventuella partitillhörighet angår, så berör det endast mig och mig allena. En rättighet som berör alla. 😑

det handlade mindre om din partibok å mer om din syn på medmänniskor

hur som helst så stämmer säkert din beskrivning överens på vissa individer - i alla åldrar

ungdomar må vara naiva men har också en inneboende revoltlusta

man kan undra om du beskrev dig själv från samma ålder i schablonbilden av unga - eller om du var ett undantag?

orkar man inte hämta sitt id är man inte intresserad nog å då kanske man inte bör rösta i vilket fall

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog en runda ner om det allra City:gaste av Malmö häromdagen. Såg stora, säkert 2 x 4 meters, affischer på tre av valdeltagarnas partiledare. Det rörde sig säkert om en si så där sex, sju affischer totalt. På alla dessa affischer — partiledares ansikten — hade någon ritat en "Hitler-mustasch".

Varför är det ingen som reagerar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog en runda ner om det allra City:gaste av Malmö häromdagen. Såg stora, säkert 2 x 4 meters, affischer på tre av valdeltagarnas partiledare. Det rörde sig säkert om en si så där sex, sju affischer totalt. På alla dessa affischer — partiledares ansikten — hade någon ritat en "Hitler-mustasch".

Varför är det ingen som reagerar?

Det var ju uppenbarligen någon som gjort det 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...