Jump to content
Annons

Valet 2010


base10

Recommended Posts

k9 (oregistrerad)

är det ett alliansförslag som lett fram specifikt till detta eller tror du det kan vara dålig hantering lokalt?

hur går det med övriga frågor längre upp?

Tröttnade på att du inte besvarar några frågor utan hellre änganar dig åt hårlkyverier... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tröttnade på att du inte besvarar några frågor utan hellre änganar dig åt hårlkyverier... 😆

nja det är ju du som kommer med en massa påståenden som jag frågar om

då svarar du med frågor

vad menar du är hårklyverier?

tycker du inte det är skillnad på om ett politiskt förslag i sig direkt leder fram till en viss situation kontra en dålig tillämpning av ett förslag?

sen slänger du ur dig "han sa..." ditt å datt - men vad sa han å när var det?

har du nån källa till det du påstår eller är det mer eller mindre fantasi?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Han sa det vid ett flertal tillfällen runt valet. Bland annat i nyheterna förekom den kommentaren.

Om de politiska förslagen bara leder till att åtgärderna missbrukas hela tiden så är det ju ingen bra åtgärd alls.

Är det lämpligt att folk tvingas renovera nya möbler till sämre skick, bara för att de ska hållas sysselsatta?

EDIT missade länken Fel uppgifter från Reinfeldt

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Nu har man tydligen beslutat att eftersom autism inte är en utvecklings-störning utan snarare ett handikapp så ska autistiska inte få gå i särskolan längre. Jävigt konstigt med tanke på att autistiska människor oftast har svårt eller mycket svårt för bullriga miljöer och dessutom inte trivs i ovana miljöer och situationer.

Åter igen ett exempel på hur man format nya regler med hjälp av data istället för att se till olika människors faktiska behov, bara för att spara pengar. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Han sa det vid ett flertal tillfällen runt valet. Bland annat i nyheterna förekom den kommentaren.

Om de politiska förslagen bara leder till att åtgärderna missbrukas hela tiden så är det ju ingen bra åtgärd alls.

Är det lämpligt att folk tvingas renovera nya möbler till sämre skick, bara för att de ska hållas sysselsatta?

EDIT missade länken Fel uppgifter från Reinfeldt

ja svaret om varför han sa det står ju tydligt i artikeln du länkar till

Enligt statsrådsberedningen beror det på att finansdepartementet lämnat ett felaktigt underlag till statsministern. Finansminister Anders Borg bekräftar också för Rapport att uppgifterna som Reinfeldt lämnade är felaktiga.

läser du inte längre än till rubrik å ingress?

var sitter felet: hos den som lämnar ett gott förslag eller hos den som missbrukar tillämpningen?

ang renovering av möbler har det väl rätt mycket att göra med vilken grupp människor vi talar om å vad syftet med sysselsättningen är

vissa människor mår bra av att "hållas sysselsatta" och då kan ju resultatet av deras utförda arbete vara sekundärt

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har man tydligen beslutat att eftersom autism inte är en utvecklings-störning utan snarare ett handikapp så ska autistiska inte få gå i särskolan längre. Jävigt konstigt med tanke på att autistiska människor oftast har svårt eller mycket svårt för bullriga miljöer och dessutom inte trivs i ovana miljöer och situationer.

Åter igen ett exempel på hur man format nya regler med hjälp av data istället för att se till olika människors faktiska behov, bara för att spara pengar. 😠

vi får ju hoppas att nån med bättre kunskaper än du å jag ang autism varit med och tagit fram förslaget

har du mer på fötterna än att du bara "tycker det är konstigt"?

vet du vad alternativet till särskola isf skulle vara och på vilket sätt?

kan du utveckla din något luddiga tes om data kontra behov å gärna underbygga den med hur du resonerar och varför/på vilken grund - istället för att bara slänga ur dig en lös åsikt?

vad för data?

vems behov?

vilka behov?

stöd för påståendet "bara spara pengar"

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jo men många tror ju att det snarare var en fråga om att Reinfeldt antingen ville vilseleda eller att han inte kollat igenom de fakta han kom med. Är det lämpligt att en stadsminister gör så?

De som tvingades till att sysselsatta mådde ju inte bra av det. Skattepengarna kunde ju gå till något annat än en lossasåtgärd

Att genomföra en massa förändringar som bara leder till ett ökat fusk är ju inte ok alls. Och är det verkligen rimligt att så mycket skattepengar hamnat hos den organiserade brottsligheten i stället för att den går till samhällsnyttiga projekt?

Tråkigt nog så har jag tillräcklig koll på vad autism innebär, då jag jobbat med autisika barn tidigare. Du kan ju själv googla autism så förstår du kanske bättre, iofs.

Så fort ett fall blir uppmärksammat i media så klagar man på att de enskilda fallen uppmärksammas Tyvärr så är vi människor individer så varje person är ett enskiltfall. Därför är det orimligt med de grova generella reglerna som regeringen sätter upp hela tiden. Försäkringskassan, arbetsförmedlingen och socialstyrelsen borde ju kunna ta hänsyn till olika individers olika behov, men de lämnas inte utrymme att göra det. Utan de ska blint lyda order från regeringen

Eftersom regeringen helatiden drar ner på de sjuka och svaga till förmån för skattesänkningar så ser det ju onekligen ut som att det är de utsatta som ska få betala skattesänkningarna.

Att så många inte förstår vad det innebär att tvingas leva på socialbidrag är ju också konstigt. Det verkar vara så att regeringens propaganda har blivit en allmän uppfattning om vilka som faktiskt lever på socialbidrag. Man nämner inte de som blivit svårt deprimerade av att tvingas dit. Man gör snarare sken av att alla socialbidragstagare tycker att det är ett bekvämt och bra alternativ för att slippa jobba.

Link to comment
Dela på andra sajter

autism [...] handikapp

Jag ställer sällan frågan "källa, tack?", men det där köper jag inte riktigt. Ordet "handikapp" förekommer inte längre i svenskan i det sammanhang du talar om här (skolan). Orden "funktionshinder" resp "funktionsnedsättning" är ersättningsord.

Kan tyckas vara en petitess, men så är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Rapport

Ja det ska vara funktionshinder och inte handikapp som det hette när jag gick barn och fritidsprogrammet, så tack för den rättelsen. Även om man fortfarande faktiskt använder ordet handikapp även i dessa sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men många tror ju att det snarare var en fråga om att Reinfeldt antingen ville vilseleda eller att han inte kollat igenom de fakta han kom med. Är det lämpligt att en stadsminister gör så?

är det lämpligt att sätta sin tilltro till vad en del gissar eller tror?

du verkar utgå från en förutfattad mening hela tiden

De som tvingades till att sysselsatta mådde ju inte bra av det. Skattepengarna kunde ju gå till något annat än en lossasåtgärd

vilket exempel är det egentligen du pratar om?

vad är ditt alternativ?

Att genomföra en massa förändringar som bara leder till ett ökat fusk är ju inte ok alls. Och är det verkligen rimligt att så mycket skattepengar hamnat hos den organiserade brottsligheten i stället för att den går till samhällsnyttiga projekt?

återigen: vad grundar du dina uttalanden på?

vad är det du har som exempel på det du säger?

du kommer ju bara med en massa lösa påståenden och frågor som pekar i en viss riktning

jag kan också: är det verkligen rimligt att miljöpartiets medlemsavgifter går till att köpa in hasch som sen nyttjas på privata fester tillsammans med HA?

Tråkigt nog så har jag tillräcklig koll på vad autism innebär, då jag jobbat med autisika barn tidigare. Du kan ju själv googla autism så förstår du kanske bättre, iofs.

tack men googla autism behövs inte

det var inte det frågan gällde utan varför du tycker alternativet - vilket det nu var - skulle vara sämre

Så fort ett fall blir uppmärksammat i media så klagar man på att de enskilda fallen uppmärksammas Tyvärr så är vi människor individer så varje person är ett enskiltfall. Därför är det orimligt med de grova generella reglerna som regeringen sätter upp hela tiden. Försäkringskassan, arbetsförmedlingen och socialstyrelsen borde ju kunna ta hänsyn till olika individers olika behov, men de lämnas inte utrymme att göra det. Utan de ska blint lyda order från regeringen

myndigheter gör enskilda bedömningar i enskilda fall

att påstå nåt annat är falsarium

däremot att samma regler ska gälla för alla (i en viss situation) är nog en förutsättning för ett fungerande samhälle

eller hur ser ditt alternativ ut?

alla ska betala skatt, men inte åke, för han mår dåligt av att betala skatt

inte är det väl meningen att stelbenta regler ska få folk att må dåligt?

Eftersom regeringen helatiden drar ner på de sjuka och svaga till förmån för skattesänkningar så ser det ju onekligen ut som att det är de utsatta som ska få betala skattesänkningarna.

vill man se det så så kan det säkert bli den syn man får

man kan också se det som att ett samhälle med ordentlig snurr på hjulen å med fler i nån form av egen sysslesättning ökar möjligheterna för att dom som verkligen har behov får bästa möjliga förutsättningar

nånstans ska alla fina utlovade samhällstjänster betalas - för din tanke är väl inte att dom som jobbar med detta ska sänka sina löner?

Att så många inte förstår vad det innebär att tvingas leva på socialbidrag är ju också konstigt. Det verkar vara så att regeringens propaganda har blivit en allmän uppfattning om vilka som faktiskt lever på socialbidrag. Man nämner inte de som blivit svårt deprimerade av att tvingas dit. Man gör snarare sken av att alla socialbidragstagare tycker att det är ett bekvämt och bra alternativ för att slippa jobba.

vilken propaganda tänker du på?

dom som levde på socialbidrag tidigare - vart inte dom också deprimerade?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Nej det var inget djupgående inslag, men det visar dock hur det fattas en massa konstiga beslut som får konsekvenser för många. Detta är ju inget nytt förslag då det har stöts och blötts sedan 2006. Om inte längre.

Myndigheterna ges inte utrymme att bedöma enskilda fall i den skala det skulle behövas. Att du tror det förstår jag, men det ser tyvärr inte ut så just nu. Om du sedan valt att inte se alla de individer som råkar illa ut så är det upp till dig.

Naturligtvis så fans det fattiga i landet med men antalet hart ju ökat då många fler blir utförsäkrade. Det är de som drabbats av den rådande politiken som kallas nyfattiga. Det vore kanske bättre att man skapade vettiga sysselsättningar en de som skapas nu.

Om du följer nyheter osv så kommer du se vad jag menar. Det är ju nästa ett inslag i veckan som stärker mina argument.

Din brist på medmänsklighet är ju tyvärr uppenbar och väldigt vanlig. Att du inte förstår varför man inte ska kalla folk för neger är ju ett bevis för det. Jag kan ju som du komma med ett flertal personangrepp om jag tycker det är befogat.

Men om vi vänder det hela, vad är det som motbevisar det jag säger?

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Spela roll vad fan det heter. Var bör de autistiska vistas är frågan.

Kan tyckas vara en petitess som sagt, men jo det spelar roll. Även om du svär och tjurar över det. Fundera på varför man bemödar sig om att byta ut ett begrepp.

***

k9:

Autismspektrat är brett. Och om det inte innebär någon nedsättning i begåvning, så ska det inte innebära att barnet/eleven nödvändigtvis ska gå i särskola, då gör man barnet en björntjänst. Det kan vara "lugnt och trevligt" men man får inte samma betyg som i grundskolan, och det kan vara väldigt hämmande för framtiden.

Vad lagen/politiken gör, är att lyfta över ansvaret från sär- till grundskolan, och det är i sig rimligt och i linje med allenarådande inkluderingstänk. Att sedan resurser saknas i grundskolan för att fixa dilemmat med för stora klasser/lugn miljö osv för elever som verkligen behöver det, är det "riktiga" problemet och det är det som rimligen bör lösas.

Well, "tycker jag då", som det heter. Mångfacetterat stickspår. Och jag har uttryckt mig kort. Tack för länken.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jo naturligtvis så finns det både flera olika grader och typer av autism. Men att flytta alla autistiska barn som saknar utvecklingsstörning från särskolan till grundskolan utan att ha lösningar för dessa barn är ju fruktansvärt omänskligt Även om vissa individer kanske mår bra av det, så drabbar det dem som har svårt för bullriga, stressande och omväxlande miljöer. Tyvärr så gör detta det svårt att hitta jobb åt de med lite högre grad av autism, just på grund utav dessa symptom Att de ofta blir väldigt trötta (då de måste koncentrera sig) av vad vi skulle kalla enkla och bekväma jobb är ju också ett stort problem. Att de dessutom ofta har svårt att hitta rätt ord och ofta använder ord som låter ungefär lika men som betyder helt olika saker kan också vara ett problem om man inte känner personen eller har förståelse för autism. Att de oftast inte förstår sarkasm och ironi alls är ju också ett stort problem. Vanliga uttryck som "Det här smakar ju inte kattskit" kan få dem att tro att det är kattskit i det man äter. Efter som de har så svårt att lärasig att tänka om så kan det få stora konsekvenser för personens utveckling och kanske hela dess framtida liv, bara en märklig association är gjord.

Till och med de personer som har en relativt mild form av aspergers syndrom är ofta för påfrestande för att de ska klara en större vänskapskrets. Då de ofta växlar mellan att vara glad och arg så fort att man inte hinner förstå vad man sagt eller gjort för fel. Ibland räcker det med att man använder ett ord som de förknippar med en person, eller pratar om en person de inte gillar för att man själv ska få en utskällning.

Många som har autism känner riktig ångest om det inte blir som de är vana vid. En del blir vilda och skriker andra sluter sig som musslor. Att föra in barn som kanske blir stökigare av stökiga miljöer, i en redan stökig miljö är nog ingen bra lösning. Nästan ännu värre kan det gå för de barnen som bara blir tysta och "försvinner" i barngruppen.

Att regeringen åter igen drar alla med autism över en kant är ju det som är det största problemet, tycker jag. Åter igen ett exempel på att politikerna styr där läkare och pedagoger borde få bestämma.

Att man nu dessutom funderar på att ge lärare högre lön om deras elever får höga betyg är ju horribelt. Det skulle ju innebära att en elev med autism i klassrummet skulle sänka lärarens provision.

Link to comment
Dela på andra sajter

Myndigheterna ges inte utrymme att bedöma enskilda fall i den skala det skulle behövas.

källa?

Naturligtvis så fans det fattiga i landet med men antalet hart ju ökat då många fler blir utförsäkrade.

källa?

Din brist på medmänsklighet är ju tyvärr uppenbar och väldigt vanlig. Att du inte förstår varför man inte ska kalla folk för neger är ju ett bevis för det. Jag kan ju som du komma med ett flertal personangrepp om jag tycker det är befogat.

har du nånting emot negrer?

eller är du bara okunnig om vad ordet betyder?

eller du köper bara billiga poäng i brist på att kunna diskutera sakligt om det du påstår i denna tråden?

vad kallar du dom?

har du blivit personangripen?

Men om vi vänder det hela, vad är det som motbevisar det jag säger?

det är den som påstår som bör visa sin källa - inte bara slänga ur sig nåt å be andra att motbevisa det som påstås

jag vill veta varifrån du fått dinaa uppgifter som du gör gällande

jag märker att du inte styrker dina påståenden med annat än "se på nyheterna" och "det borde vem som helst förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut bästa man kan säga åt någon som kallar en för något skälsord är något i stil med:

"jag beklagar..." (se sorgsen ut)

"hur länge har du varit det då?" (verka förstående)

"ja än sen, jag har inga fördomar" (allmänt glatt uttryck)

"inte mina bekymmer att du är det" (gör en axelryckning)

"hoppas du blir lycklig iaf" (knyt näven samtidigt och upp med tummen)

eller något liknande.

Finns ingen "människa" man inte kan prata omkull med intellektet.

Link to comment
Dela på andra sajter

gäller detsamma alla andra benämningar på människor eller folkslag eller är det bara detta ordet det gäller?

(den här debatten pågick för övrigt i en helt annan tråd å kanske bör flyttas dit istället)

https://www.studio.se/index.php/topic/84956-ladyface-aer-vaerldens-foersta-rosa-ljudkort/page__st__90

vad ska man kalla dom tycker du?

vad ska man kalla negro spritiuals?

Link to comment
Dela på andra sajter

gäller detsamma alla andra benämningar på människor eller folkslag eller är det bara detta ordet det gäller?

(den här debatten pågick för övrigt i en helt annan tråd å kanske bör flyttas dit istället)

https://www.studio.se/index.php/topic/84956-ladyface-aer-vaerldens-foersta-rosa-ljudkort/page__st__90

vad ska man kalla dom tycker du?

vad ska man kalla negro spritiuals?

Man ska inte pracka på folk benämningar de inte vill kännas vid. Är det så svårt. I tråden du hänvisar till skriver du själv om romer. Varför skrev du inte zigenare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska inte pracka på folk benämningar de inte vill kännas vid. Är det så svårt. I tråden du hänvisar till skriver du själv om romer. Varför skrev du inte zigenare?

för att jag inte skrev "nigger"

har du nån bra benämning som alla vill kännas vid?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Afrikaner om det var afrikaner du syftade på. Ordet neger härstammar ju från en tid där man skilde på människor och människor så mycket.

Och att du (Demonen) dessutom inte tycker att det gör något om fler blir deprimerade, då de nu blivit beroende av socialbidrag, med det enda argumentet att folk vart deprimerade av att leva på socialbidrag redan innan regeringen tog över är ju mycket märkligt.

Att du sedan kräver mer saklighet från mig, men tycker att Reinfeldt får göra felaktiga uttalanden i TV är ju också konstigt. Jag tycker ju att en statsminister har ett större ansvar att inte vilseleda medborgarna, Vare sig det är med flit eller av misstag så är det ganska allvarligt när så sker. Jag är ärligt talat inte så himla seriös i denna tråd som det kanske ser ut. Tycker att om man bara hänger med lite i media så ser man ju alla dessa fel som jag påpekat.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

men det var inget problem när alla skulle gå i särskola?

Det gör inget att vi är övervikttiga nu när vi hungersnöd i Sverige förut, eller?

Den typen av retorik funkar ju inte alls.. 😆

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Afrikaner om det var afrikaner du syftade på. Ordet neger härstammar ju från en tid där man skilde på människor och människor så mycket.

Och att du (Demonen) dessutom inte tycker att det gör något om fler blir deprimerade, då de nu blivit beroende av socialbidrag, med det enda argumentet att folk vart deprimerade av att leva på socialbidrag redan innan regeringen tog över är ju mycket märkligt.

Att du sedan kräver mer saklighet från mig, men tycker att Reinfeldt får göra felaktiga uttalanden i TV är ju också konstigt.

felaktigt uttalande som direkt blev rättat - till skillnad från dina

det enda märkliga är att du driver deras depression idag som en politisk fråga - var var du före 2006?

ja vilka syftade jag på?

afrikaner - vilka är det?

alla som bor i afrika?

så du använder inte heller ordet arab?

du verkar förväxla neger med det amerikanska skällsordet nigger

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...