Jump to content
Annons

Valet 2010


base10

Recommended Posts

Annons

Idag har jag röstat. Grönt. Förhoppningsvis dör alla sossar och moderater en tragisk död innan valdagen så att tvåpartisystemet går under.

Ännu intressantare om man då använder definitionen "någon som röstar på sossarna" resp. moderaterna. Då blir det drag under galoscherna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du någon förklaring till varför du dels tycker det är OK, dels tycker att du kan göra dig lustig över det?

om det är OK att göra sig lustig över bankomatbesökare så är det OK att göra sig lustig över hitler

men det slog mig nu att mustaschprydda partiledare kanske inte var jimmie åkesson?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

om det är OK att göra sig lustig över bankomatbesökare så är det OK att göra sig lustig över hitler

men det slog mig nu att mustaschprydda partiledare kanske inte var jimmie åkesson?

Nej, ingen av dem var Åkesson. Det var tre av aliansledarna.

Fast som jag ser det: Att rita hitlermustasch (som ju bör ses som rätt så kränkande) på partiledaren är inte att göra sig lustig över Hitler, det är ju snarare att förnedra partiledaren.

(Förresten, vad handlar den där Bankomat-storyn om?)

Link to comment
Dela på andra sajter

(Förresten, vad handlar den där Bankomat-storyn om?)

sd kampanj i tv där en burkaklädd kvinna (tror jag) står vid en bankomat

en stillbild som man vill säga nåt med - jag är inte riktigt säker på vad

hittade den tyvärr inte på youtube

men en annan länk

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade lite på Rockklassiker (radio) och reagerade lite över ett reklaminslag i vilket man sa att "nio av tio tjänar på att rösta på Socialdemokraterna". Mycket ska man höra...

Jag tänkte: Varför skulle någon vilja rösta på ett parti som öppet går ut med att de missgynnar (ekonomiskt) en tiondel av Sveriges befolkning?

Jag tänkte: Hur kan man ens våga anse det som att "tjäna på" att man som icke arbetande ska kunna erhålla en inkomst motsvarande (och i vissa fall högre än) en som faktiskt arbetar? Vem fan är det som "tjänar" på vad?

Jag stängde av radion. Min morgon var sabbad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte: Varför skulle någon vilja rösta på ett parti som öppet går ut med att de missgynnar (ekonomiskt) en tiondel av Sveriges befolkning?

man hoppas väl man tillhör dom övriga 9/10 😉

får väl försöka citera ohly på den då också: "tror du alla har bytt ut hjärnan mot en räknedosa å hjärtat mot en plånbok?"

tror åtminstone det var nåt sånt han sa i gårdagens usla debatt i fyran

snacka om att inte fatta

själva debatten i sig var nog det jävla sämsta jag sett i årets valmedia

hur fan kan ena sidan få hålla på å gapa i mun å stå å småkommentera oavbrutet som gnälliga småbarn eller trätande vuxenmobbare när andra har ordet?

programledarna var ju för fan helt tandlösa å tyckte mest det var roligt att visa storskärmen där man kunde dra ikoner å förstora textinlägg... patetiskt

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har jag röstat. Grönt. Förhoppningsvis dör alla sossar och moderater en tragisk död innan valdagen så att tvåpartisystemet går under.

I min kommun regerar moderater och sossar ihop och kommer att göra det i fortsättningen också. Ett tag var de inne på att ha en gemensam valstuga, men där gick tydligen någon slags gräns.

Link to comment
Dela på andra sajter

får väl försöka citera ohly på den då också: "tror du alla har bytt ut hjärnan mot en räknedosa å hjärtat mot en plånbok?"

tror åtminstone det var nåt sånt han sa i gårdagens usla debatt i fyran

snacka om att inte fatta

Tycker det är precis så det är. Man måste våga ha nån ideologi och visioner bortom mer pengar till dem mindre till dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är precis så det är. Man måste våga ha nån ideologi och visioner bortom mer pengar till dem mindre till dem.

ohly menade i det här fallet gemene väljare (tror jag om jag fattade honom rätt) inte politiker (sig själv)

och utan tillräckligt i plånboken finns inte energi till ideologi

och dom flesta ideologier syftar i kärnan till att påverka plånbokens innehåll i vilket fall - bara olika sätt hur man hanterar å prioriterar

ideologin att omfördela resurser är i praktiken att flytta pengar från ens plånbok till en annans

och om inte plånbokens innehåll är själva målet så är den ofta ett medel för att uppnå nåt inom sin ideologi

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det görs ett sådant reklaminslag som sänds i Rockklassiker förvånar mig inte. Har för mig att jag hört därifrån att de röstar på Socialdemokraterna nästan hela bunten. Att det sänds ett reklaminslag där det sägs att 9 av 10 gynnas av att rösta på Socialdemokraterna är ju däremot fantastiskt. Då borde ju de ha 90% av väljarkåren.

Att valet på söndag blir spännande är knappast troligt, det är nog redan avgjort. Första prognosen på tv kan man väl dock vänta in vid 20-tiden. Tror jag inte ska förhandsrösta, för det har varit fler personer på biblioteket här har jag sett varje dag och förhandsröstat än det brukar vara i vallokalen. Nej, det får bli på traditionellt sätt. Det konstigaste detta valet är att jag knappast fått infobrev från ett enda parti.

🙂

sårskorpa//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tyckte alltså att ditt "😛"-svar borde ha varit tillräckligt svar på mitt inlägg?

Är jag för dum för att förtjäna ett bättre svar?

Nu gör du det igen. Vad duktig du är på att lägga ord i min mun xD

Jag tyckte bara att det var en reaktion att rita mustasch på valaffischer också. Trodde inte det var så svårt att förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte bara att det var en reaktion att rita mustasch på valaffischer också. Trodde inte det var så svårt att förstå.

Jomen se, det förstod jag visst att du tyckte.

Men så undrar jag bara:

- Tycker du att det är OK att rita Hitlermustascher som på valaffischerna i fråga?

- Tycker du att det är OK att göra sig lustig — på bekostnad av de personer som förekommer på valaffischerna och på bekostnad av dess respektive partianhängare — över att någon har ritat Hitlermustascher som på valaffischerna i fråga, ?

[tankebubbla som inte Fidden ser]

En tjuga på att han slingrar sig...

[/tankebubbla som inte Fidden ser]

Nä, nu är det dags för morgonkaffet — innan joachime drar mig i öronen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jomen se, det förstod jag visst att du tyckte.

Men så undrar jag bara:

- Tycker du att det är OK att rita Hitlermustascher som på valaffischerna i fråga?

- Tycker du att det är OK att göra sig lustig — på bekostnad av de personer som förekommer på valaffischerna och på bekostnad av dess respektive partianhängare — över att någon har ritat Hitlermustascher som på valaffischerna i fråga, ?

[tankebubbla som inte Fidden ser]

En tjuga på att han slingrar sig...

[/tankebubbla som inte Fidden ser]

Nä, nu är det dags för morgonkaffet — innan joachime drar mig i öronen.

Ärligt talat så bryr jag mig inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Avlönade arbetsinsatser är ju det som lägger grunden till det som ibland kallas för riskkapital. Det är ju inte så att det plötsligt ramlade ner guld kockor i famnen på vissa. Och ja 9 år i skolan ska smälla lika högt som högskolestudier, jag kan gå med på en viss löne skillnad men det finns inte en människa på hela jorden som inte kan leva gott på en inkomst för en person på 20 - 30 000 spänn i månaden. Många får klara sig på betydligt mycket mindre och det verkar gå att att överleva ändå.

Förmodar att det handlar om skillnad på människosyn helt enkelt, jag personligen kan inte inse att jag skulle vara berättigad till nåt mer än nån annan bara för att jag är jag. Jag kan nog iofs tycka så som då alla andra säkert oxå gör ibland men jag inser ju att det är bara jag som tycker det. Det är för mycket tyckande och individualistiska strömningar nu förtiden, personlig frihet och möjlighet att förverkliga drömmar etc är ju i grunden jäkligt bra och viktigt att vi äntligen kunnat lägga en någorlunda trygg grund för. Men det får ju inte mynna ut i att vi river planeten under tiden som vi snackar om hur vi ska kunna finslipa tekniken så att alla kan konsumera hejdlöst och fritt så att riskkapitalet kan växa ännu mera. Det inser ju alla att den ekvationen håller ju inte alltså bygger det på att om nån ska kunna överkonsumera så får nån annan jävligt kasst betalt för sitt avlönade slit.

Eller är det att man försöker slå i folk att i tjänstemanna etc etc skiktet i samhället det är där dom riktiga värdena finns och att man för att hålla den myten igång givetvis måste ha underlydande och nån (läs hel grupp) att sparka på. Det är ju ofta ett hårt slit att hålla sig med i matchen även på den nivån. Och dom underlydande som då till råga på all idioti tydligen ska vara jävligat lyckliga att nån "tillhandahåller" ett jobb till dom kan ju oxå få sparka lite så kanske dom mår lite bättre i sitt kuvade liv.

Ja vi får väl se hur fan det går den här gången, själv är jag nog rätt pessimistisk egot kommer nog att vara framtidens melodi om ska snacka i musikaliska termer.

Over and out till om fyra år senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ja 9 år i skolan ska smälla lika högt som högskolestudier.

På vilket sätt då?

För det första är det ju inte högskolestudier i sig som ger högre lön. Högskolestudier ger ju bara skulder tyvärr. Det är ju det eventuella kvalificerade jobb man kan få efter avslutade kvalificerade högskolestudier som i bästa fall kan ge lön för mödan.

Jag skulle vara djävligt orolig på ren svenska om den kirurg som skulle utföra en livshotade operation på mig eller någon annan inte var kvalificerad, utan bara hade suttit av en 9-årig grundskola.

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

På vilket sätt då?

För det första är det ju inte högskolestudier i sig som ger högre lön. Högskolestudier ger ju bara skulder tyvärr. Det är ju det eventuella kvalificerade jobb man kan få efter avslutade kvalificerade högskolestudier som i bästa fall kan ge lön för mödan.

Jag skulle vara djävligt orolig på ren svenska om den kirurg som skulle utföra en livshotade operation på mig eller någon annan inte var kvalificerad, utan bara hade suttit av en 9-årig grundskola.

//:debatt

Så det är bara hög lön som borgar för att kirurgen gör ett ok jobb alltså. Utan stålar blir det plåster i bästa fall alltså? Och när kirurgen vill lägga ner sina miljoner i den där byrån som nån möbelsnickare tillverkat så det inte ens syns att det finns lådor eller att det ens hörs eller känns när man öppnar dom det går inte att jämföra då eller? Och den som inte kan ens det och faktiskt ändå genomgått högskolan men ändå inte kan karva guld med motorsåg, ja hur definierar vi vem som ska ha och inte? Hur det är är och rätta sig efter det är ju en sak men det ändras ju hela tiden utifrån hur marknaden reagerar på ett visst fenomen och man kan ju bara sno sig runt sin egen axel si och så många gånger.

Ja

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är bara hög lön som borgar för att kirurgen gör ett ok jobb alltså. Utan stålar blir det plåster i bästa fall alltså? Och när kirurgen vill lägga ner sina miljoner i den där byrån som nån möbelsnickare tillverkat så det inte ens syns att det finns lådor eller att det ens hörs eller känns när man öppnar dom det går inte att jämföra då eller? Och den som inte kan ens det och faktiskt ändå genomgått högskolan men ändå inte kan karva guld med motorsåg, ja hur definierar vi vem som ska ha och inte? Hur det är är och rätta sig efter det är ju en sak men det ändras ju hela tiden utifrån hur marknaden reagerar på ett visst fenomen och man kan ju bara sno sig runt sin egen axel si och så många gånger.

Ja

Lönen bestäms av det arbete man utför och hur efterfrågan och tillgången är på arbetskraft och aldrig ensamt efter den utbildning man har.

Men är det nu så att den där möbelsnickaren som jobbar i det privata företaget tillverkar unika byråer och det finns en marknad för dem så lär ju han tjäna mycket pengar på den verksamheten om han tar betalt ordentligt och/eller säljer tillräckligt många. Man kan vara duktig på olika saker som bekant. Och visst finns det sådana som har en högskoleutbildning och som blir arbetslös, ett inte helt sällsynt scenario.

Precis som jag inte skulle vilja att möbelsnickaren skulle karva i mig skulle jag inte vilja att kirurgen vikarierade i snickeiet om jag beställde en byrå.

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...