Jump to content
Annons

Valet 2010


base10

Recommended Posts

Annons

hur vet du det?

har du sett siffror med samma beräkningsgrund för både 2006 å 2010?

jag har inte lyckats hitta det

Ursäkta att jag lägger mig i igen. Jag trodde att jag hade klargjort för alla hur arbetslösgeten hade förändrats med samma beräkningsgrund (se tidigare inlägg från mig) I vilket fall som helst, Här är länken.

arbetslöshetsstatistik

Här är det mycket enkelt att ta fram alla siffror som behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte 'skapa jobb' med statliga medel. Det är ett logiskt felslut.

http://www.youtube.com/watch?v=UPmo2e-bAMQ

Enda sättet att 'stimulera' sysselsättningen är att avreglera marknaden och låta den uppnå sin fulla potential, vilket automatiskt kommer leda till ökad sysselsättningen när ekonomin expanderar.

Redigerat av Krokodil
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte 'skapa jobb' med statliga medel. Det är ett logiskt felslut.

http://www.youtube.com/watch?v=UPmo2e-bAMQ

Enda sättet att 'stimulera' sysselsättningen är att avreglera marknaden och låta den uppnå sin fulla potential, vilket automatiskt kommer leda till ökad sysselsättningen när ekonomin expanderar.

En till hjärntvättad nyliberal....suck.

Jag hoppas att du är medveten om att ditt påstående är en teori utvecklad av Friedman och hans gelikar i Chicago på 50-talet. Det är alltså ingen orubblig sanning. Hans teorier har prövats i princip fullt ut vid några tillfällen (ex Chile efter statskuppen och Argentina för ett tiotal år sedan) med katastrofala följder, galopperande inflation, massarbetslöshet mm. Detta har jag tagit upp tidigare och jag tänker inte ge mig in i en ny diskussion om det. Det är bara att läsa mina inlägg längre bak i tråden i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

En till hjärntvättad nyliberal....suck.

Jag hoppas att du är medveten om att ditt påstående är en teori utvecklad av Friedman och hans gelikar i Chicago på 50-talet. Det är alltså ingen orubblig sanning. Hans teorier har prövats i princip fullt ut vid några tillfällen (ex Chile efter statskuppen och Argentina för ett tiotal år sedan) med katastrofala följder, galopperande inflation, massarbetslöshet mm. Detta har jag tagit upp tidigare och jag tänker inte ge mig in i en ny diskussion om det. Det är bara att läsa mina inlägg längre bak i tråden i så fall.

Du menar Friedman som vann nobelpriset i ekonomi va? Ska kolla upp dina, antagligen felaktiga, inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag lägger mig i igen. Jag trodde att jag hade klargjort för alla hur arbetslösgeten hade förändrats med samma beräkningsgrund (se tidigare inlägg från mig) I vilket fall som helst, Här är länken.

arbetslöshetsstatistik

Här är det mycket enkelt att ta fram alla siffror som behövs.

tack!

utmärkt!

Befolkningen 15-74 år (AKU), 1000-tal efter kön, ålder, arbetskraftstillhörighet 
och tid 
 2005M07 2006M07 2010M07 
totalt       
totalt 15-74 år       
totalt 6664.3 6736.3 7021.4

Befolkningen 15-74 år (AKU), 1000-tal efter kön, ålder, arbetskraftstillhörighet 
och tid 
 2005M07 2006M07 2010M07 
totalt       
totalt 15-74 år       
sysselsatta 4505.2 4648.0 4743.7

Befolkningen 15-74 år (AKU), 1000-tal efter kön, ålder, arbetskraftstillhörighet 
och tid 
 2005M07 2006M07 2010M07 
totalt       
totalt 15-74 år       
arbetslösa 370.0 325.5 414.6

ger följande procentsatser arbetslöshet:

2005: 5,5%

2006: 4,8%

2010: 5,9%

intressant att flika in att 2007 var arbetslösheten nere i 4% - sen kom en global världskris i ekonomin

hur man får siffror på 8% förstår jag inte

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte 'skapa jobb' med statliga medel. Det är ett logiskt felslut.

jo under perioder kan man visst göra det som ett led i att få fart på ett land

se vad man gjorde i usa under 30-talet

men du har rätt i att man inte kan ha det som ett grundläggande system för en ekonomi

Link to comment
Dela på andra sajter

tack!

utmärkt!

Befolkningen 15-74 år (AKU), 1000-tal efter kön, ålder, arbetskraftstillhörighet

och tid

2005M07 2006M07 2010M07

totalt

totalt 15-74 år

totalt 6664.3 6736.3 7021.4

Befolkningen 15-74 år (AKU), 1000-tal efter kön, ålder, arbetskraftstillhörighet

och tid

2005M07 2006M07 2010M07

totalt

totalt 15-74 år

sysselsatta 4505.2 4648.0 4743.7

Befolkningen 15-74 år (AKU), 1000-tal efter kön, ålder, arbetskraftstillhörighet

och tid

2005M07 2006M07 2010M07

totalt

totalt 15-74 år

arbetslösa 370.0 325.5 414.6

ger följande procentsatser arbetslöshet:

2005: 5,5%

2006: 4,8%

2010: 5,9%

intressant att flika in att 2007 var arbetslösheten nere i 4% - sen kom en global världskris i ekonomin

hur man får siffror på 8% förstår jag inte

Jodu, käre demonproducent. Man brukar faktiskt räkna procent av antal "i arbetskraften" som man uttrycker det, alltså sådana som antingen jobbar eller söker jobb och då blir siffrorna som följer.

2005 m7 7,5%

2006 m7 6,5%

2007 m7 5,4%

2010 m7 8,0%

Jag kan i sammanhanget nämna att i 2004-20005 hade vi också en ganska kraftig nedgång i ekonomin. Arbetslösheten steg och Göran Persson fick mycket kritik från högerhåll för det och det var det som slutligen fällde honom.

Om vi tittar på hur regeringen Reinfeldt har klarat denna krisen så kan vi konstatera att i juni 2010 var arbetslösheten uppe i 9,4% och ännu högre tidigare på året. Nu har det vänt, men det är inte tack vare regeringen utan, som sagt, att världsekonomin har vänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

vilket jobb skulle du inte klara när du faktiskt är vaken?

Jag gissar på de arbeten han inte har kvalifikationer för.

Men problemet är ju att han inte vet när han kommer att vara vaken och när han faller i sömn.

Säg den arbetsgivare som anställer en person med de förutsättningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man brukar faktiskt räkna procent av antal "i arbetskraften" som man uttrycker det, alltså sådana som antingen jobbar eller söker jobb och då blir siffrorna som följer.

2005 m7 7,5%

2006 m7 6,5%

2007 m7 5,4%

2010 m7 8,0%

Hur många är det i absoluta och relativa tal som sökt arbete över tiden, om vi ser på utvecklingen långt tillbaka? Är det ett uttryck för välfärd att man söker arbete? När man når den fulla sysselsättningen och det inte räcker till för att klara av att uppnå en god ekonomi, vad gör vi då?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jodu, käre demonproducent. Man brukar faktiskt räkna procent av antal "i arbetskraften" som man uttrycker det, alltså sådana som antingen jobbar eller söker jobb och då blir siffrorna som följer.

så siffrorna du själv länkade till är inte det man ska räkna på?

begrepp_o_def.gif

så begreppet "arbetskraftstillhörighet totalt" menar du är nåt annat än "i arbetskraften"?

du räknar andel i procent av 'totalt minus utanför arbetskraften' ?

hur som helst - min poäng är att skillnaderna mellan 2005-2006 och nu är mycket mindre än vad vissa vill framställa

och att innan krisen slog till - vilken var bra mycket mer kris än en tillfällig nedgång 2004 - så var siffrorna nere på en lägre nivå än 2006

en ekonomisk kris är en ekonomisk kris och hade påverkat siffrorna i negativ riktning i vilket fall

bra att vi är överens om att det är världsekonomin som skickar arbetslöshetssiffrorna upp å ner

förhållandena 2006 vs 2008 känns ganska likartade världsekonomiskt däremot

Befolkningen 15-74 år (AKU), 1000-tal efter kön, ålder, arbetskraftstillhörighet				
och tid				
2005M07	2006M07	2008M07	2010M07
totalt				
totalt 15-74 år				
arbetslösa	370	325	295	414

7,6%	6,5%	5,8%	8,0%

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

så siffrorna du själv länkade till är inte det man ska räkna på?

begrepp_o_def.gif

så begreppet "arbetskraftstillhörighet totalt" menar du är nåt annat än "i arbetskraften"?

du räknar andel i procent av 'totalt minus utanför arbetskraften' ?

hur som helst - min poäng är att skillnaderna mellan 2005-2006 och nu är mycket mindre än vad vissa vill framställa

och att innan krisen slog till - vilken var bra mycket mer kris än en tillfällig nedgång 2004 - så var siffrorna nere på en lägre nivå än 2006

en ekonomisk kris är en ekonomisk kris och hade påverkat siffrorna i negativ riktning i vilket fall

bra att vi är överens om att det är världsekonomin som skickar arbetslöshetssiffrorna upp å ner

förhållandena 2006 vs 2008 känns ganska likartade världsekonomiskt däremot

Befolkningen 15-74 år (AKU), 1000-tal efter kön, ålder, arbetskraftstillhörighet				
och tid				
2005M07	2006M07	2008M07	2010M07
totalt				
totalt 15-74 år				
arbetslösa	370	325	295	414

7,6%	6,5%	5,8%	8,0%

Ok då.

Snabbt svar.

Jo, det är precis de siffrorna som jag länkade till som man ska använda, men det gäller att göra uttaget på rätt sätt, dvs räkna på arbetskraften och inte på det totala antalet idivider. Står under fotnoterna för övrigt. Men det verkar som om du fick grepp om det sedan. I debatten inför förra valet fick Göran Persson oerhört mycket kritik av alliansen för att arbetslösheten var så hög. Man gjorde en valfråga av det. Persson i sin tur avfärdade det hela och sa att det inte är ett problem. Arbetslösheten var på väg ned. Arrogant av honom, men just i detta fallet hade han faktiskt rätt. Arbetslösheten var som lägst precis när borgarna tog över 2007 och det året. Detta berodde inte på borgarnas politik utan på att vi hade en högkonjunktur, under denna högkonjunktur passade borgarna på att pajja det sociala skyddsnätet med bl a extremt höjda a-kasseavgifter vilket ledde till att många, i huvudsak låginkomsttagare, slutade försäkra sig. De hade helt enkelt inte råd. När sedan krisen slog till så fanns inget att falla tillbaka på.

It- bubblan som sprack med extrema börsnedgångar och arbetslöshet var inte mer en tillfällig nedgång än dagens globala kris. Siffrorna var nere i nästan samma nivå som de har varit under 2010. Där har du orsaken till höjd arbetslöshet på 2000-talet. Trots detta kom aldrig arbetslöshetsprocenten över 7%, tack vare att regeringen arbetade aktivt med att stimulera marknaden. Under nuvarande kris har arbetslösheten stundtals varit över 10%. Självklart spelar världsekonomin i stort in på arbetslöshetssiffrorna, ingen regering kan stå helt opåverkad av detta, men man kan välja att vidta åtgärder för att minska, dels arbetslösheten, då med stödåtgärder eller övartagande av företag i kris, dels effekterna av arbetslösheten genom ett starkt socialt skyddsnät i form av t ex hög a-kassa. Inget av detta har gjorts av nuvarande regering (Littorin satt med armarna i kors i TV och bad svenskarna försöka rida ur stormen) med följd att krisen har gått mycket djupare i form av bl a rekordarbetslöshet. Persson på sin tid gjorde heller inte tillräckligt, men det var ändå inte riktigt lika illa, vilket väl i stort kan ses som skillnaden mellan de olika regeringsalternativen. De rödgröna är inte riktigt lika illa som alliansen.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo under perioder kan man visst göra det som ett led i att få fart på ett land

se vad man gjorde i usa under 30-talet

men du har rätt i att man inte kan ha det som ett grundläggande system för en ekonomi

Som sagt. Nej, det kan man inte. Eller rättare sagt, du kanske kan skapa jobb, men det innebär ingen ekonomisk vinning för någon eftersom de jobb staten 'skapar' finansieras med statliga medel som i sin tur kommer från skatten. Med andra ord, det handlar bara om en omfördelning av resurser, inte någon vinst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt. Nej, det kan man inte. Eller rättare sagt, du kanske kan skapa jobb, men det innebär ingen ekonomisk vinning för någon eftersom de jobb staten 'skapar' finansieras med statliga medel som i sin tur kommer från skatten. Med andra ord, det handlar bara om en omfördelning av resurser, inte någon vinst.

Alla pengar kommer ursprungligen från staten, från riksbanken som lånar ut allt. Vinster är bara en chimär. Omfördelning är det enda det handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

UDDA PARTIER:

Handskrivet på röstsedlarna, vad gäller partier: Tomas Di Leva kärlekspartiet, Iron Maidenpartiet eller partiet Talande tomma stolar är kanske inte de som vunnit flest röster i Skånes kommunval. Likafullt finns de med på listan över handskrivna partier registrerade hos Valmyndigheten.

Andra exempel på handskrivna skånska partier är AC/DC-partiet, Anti mygelpartiet, Osynliga partiet, Kalle Ankapartiet och Mitt parti. Även i Blekinge län är påhittigheten stor. Där finns nämligen partier som Blommor o bin och Ärliga politikers parti. I Kronobergs län har röster lagts på bland andra Kärlekspartiet och Älgpartiet medan boende i Halland har röstat på exempelvis Raggarpartiet och Tisdagspartiet.

I Jönköpings län finns bland andra Jongleringspartiet, Sveriges V8-parti och Fotbollspartiet. Boende i Östergötland har röstat på exempelvis Homer Simpsonpartiet och Renhåriga käbbelfria partiet.

Kan vem som helst hitta på ett partinamn och registrera det?

– I Sverige har vi ju fri nomineringsrätt och det innebär att vem som helst kan skapa sitt eget parti på valdagen och även skapa egna kandidater. Och rösterna räknas in bland de godkända valsedlarna, säger Vivan Nilsson vid Valmyndighetens informationsavdelning.

Men hittills har inte något av de handskrivna partierna vunnit några mandat i riksdagsvalen.

– Men det här att skriva till kandidater fick en gång betydelse för Sverigedemokraterna, konstaterar Vivan Nilsson som också menar att det är mer vanligt att människor visar sitt missnöje i riksdagsvalet genom att just hitta på partinamn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shamanens-urbefolkningen-parti

Shamanens-urbefolkningen-parti var ett politiskt parti som ställde upp i riksdagsvalet 2002, i vilket det fick två röster. Bosse Persson har sagts ligga bakom partiet.

Vikingapartiet - Valvaruhuset 53 partier

Vikingapartiet - Valvaruhuset 53 partier är det parti med valsedlar som ställde upp i riksdagsvalet 2006, som fick minst röster. Partiet fick en röst. Partiledare är Bosse Persson. I valet 1994 får Vikingapartiet anses ha fått 20 röster, valet 1998 fick det 28 röster, och i valet 2002 två röster, då under namnet VIKINGAPARTIET-Sverige ut ur EU. Partiet får anses ha fått 19 röster i skolvalet 2006.

ATP-pensions och änkepensions-partiet

ATP-pensions och änkepensions-partiet är ett parti som fick 4 röster i riksdagsvalet i Sverige 2002. Bosse Persson har sagts ligga bakom partiet.

Blankröstar-partiet - En politiskt markering

Blankröstar-partiet - En politiskt markering var ett politiskt parti som ställde upp i det riksdagsvalet i Sverige 2002, då det fick sju röster. Partiet ansåg sig vara ett alternativ för väljare som annars valt att rösta blankt. Bosse Persson har sagts ligga bakom partiet. Blankröster och ogiltiga röster särredovisades inte efter valen före valet 2006.

Den kokta grodans-parti. Den svenske mannen i nutid

Den kokta grodans-parti. Den svenske mannen i nutid var ett politiskt parti som fick en röst i riksdagsvalet 2002. Enligt Susning.nu avlades den troligen av Dan Wolgers[25], medan andra källor uppger att Bosse Persson skulle ligga bakom partiet[19]. Partiet fick två röster i Skolval 2006.

Djurskydds-partiet - Ett kärleksfullt liv för våra djur

Djurskydds-partiet - Ett kärleksfullt liv för våra djur är ett politiskt parti som ställde upp i riksdagsvalet i Sverige 2002, och i detta fick tre röster. Bosse Persson har sagts vara partiledare för detta parti.

Fotbolls Partiet

Fotbolls Partiet [sic] är ett politiskt parti som fick en röst i riksdagsvalet 2002. Partiet fick tre röster i Skolval2006. Bosse Persson har sagts ligga bakom partiet.

Gud-troll-häxor-väsen och kosmiska krafters-parti

Gud-troll-häxor-väsen och kosmiska krafters-parti var ett politiskt parti som ställde upp i riksdagsvalet i Sverige 2002, och i detta fick två röster. Bosse Persson har sagts ligga bakom partiet.

Hundpartiet-Hunden, människans bästa vän

Hundpartiet-Hunden, människans bästa vän var ett politiskt parti som fick två röster i riksdagsvalet i Sverige 2002. Bosse Persson har sagts ligga bakom partiet.

Kloning Nej tack jag är en unik människa-partiet

Kloning Nej tack jag är en unik människa-partiet var ett politiskt parti som fick tre röster i riksdagsvalet i Sverige 2002. Bosse Persson har sagts ligga bakom partiet.

Landet vi ärvde-partiet

Landet vi ärvde-partiet var ett politiskt parti som ställde upp i riksdagsvalet i Sverige 2002, och i detta fick en röst. Bosse Persson har sagts ligga bakom partiet.

Palmes parti

Palmes parti (eller Palmepartiet) är ett politiskt parti som fick 5 röster i riksdagsvalet 2006. Partiledare är Bosse Persson, som också är ledare för bland annat VIKINGAPARTIET-VALVARUHUSET 53 PARTIER och Kalle Anka-partiet. Persson företrädde Palmes parti i TV3-programmet Insider i augusti 2006, och framförde bland annat att partiet förespråkar en stark protestantisk statskyrka. Partiet fick 20 röster i skolvalet 2006.

Singelpartiet - Ursäkta, men vi finns också

Singelpartiet - Ursäkta, men vi finns också var ett politiskt parti som ställde upp i riksdagsvalet i Sverige 2002, och i detta fick tre röster. Bosse Persson har sagts ligga bakom partiet.

Tandläkarhögkostnads-partiet

Tandläkarhögkostnads-partiet var ett politiskt parti som ställde upp i riksdagsvalet i Sverige 2002, och i detta fick en röst. Bosse Persson har sagts ligga bakom partiet.

Och sist men inte minst:

Tomte-partiet - Tomten: Barnens och djurens bästa vän

Tomte-partiet - Tomten: Barnens och djurens bästa vän var ett politiskt parti som ställde upp i riksdagsvalet i Sverige 2002, i vilket partiet fick en röst. Partiet fick 15 röster i skolvalet 2006. Bosse Persson, som även kallat sig Tomtefar, har sagts ligga bakom partiet.

VEM är denna BOSSE PERSSON som omnämns så mycket?????????????

Link to comment
Dela på andra sajter

under denna högkonjunktur passade borgarna på att pajja det sociala skyddsnätet med bl a extremt höjda a-kasseavgifter vilket ledde till att många, i huvudsak låginkomsttagare, slutade försäkra sig. De hade helt enkelt inte råd.

bra att vi är överens om siffrorna nu då

ang a-kassan så finns det ingen som inte hade råd att betala avgiften till a-kassan - som väl bara var den högre så länge man hade jobb?

var man arbetslös betalade man väl samma avgift som innan

vissa individer gjorde ett val - struntade i a-kassan men var ofta fortfarande med i facket

hur hade man råd med det?

precis som du själv säger så är a-kassan en försäkring - det finns ingen med jobb som hade så låg inkomst så man inte hade råd med 3-500 kr / månad

men man snålade in på det - ofta oansvarigt påhejade av facket (som dessutom alltid varit emot en obligatorisk försäkring)

ingen ifrågasätter dom ofta högre avgifterna som går till facket

det är likadant när man hör folk som först gnäller om att deras sjukskrivning ska prövas - å när dom efter prövningen får behålla sjukskrivningen gnäller över att dom fick nåt jobb...

vafan - var dom sjuka eller inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla pengar kommer ursprungligen från staten, från riksbanken som lånar ut allt. Vinster är bara en chimär. Omfördelning är det enda det handlar om.

så enl dig så var staten i begynnelsen å ur den uppstod människan

det börjar bli svårare att ta dig på allvar nu - tyvärr

var läste du ekonomi nånstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord, det handlar bara om en omfördelning av resurser, inte någon vinst.

som ett led i att få fart på ett land som jag sa

vinsten kan ses ur mer än bara kronor och ören

vinsten är framtidstro å en dräglig daglig tillvaro

det är ju inte så att det inte kostar ett land där befolkningen går på knäna av fattigdom

det kanske inte är en direkt kostnad du kan räkna på dagligen i kronor å ören - men slutnotan är ofta mycket högre än att sätta igång hjulen tills dom kan snurra igen

när dom snurrar kan man plocka tillbaka det man lagt ut

men det krävs som sagt kriser bortom det vi sett dom senaste åren

Link to comment
Dela på andra sajter

så enl dig så var staten i begynnelsen å ur den uppstod människan

det börjar bli svårare att ta dig på allvar nu - tyvärr

var läste du ekonomi nånstans?

Jaså är det enligt mig? Var lärde du dig att läsa? Är du så hgelvetes jävla omedveten så att du inte vet att all valuta idag tillverkas och lånas ut av div centralbanker som, med ett undantag, alla är statliga? Det innebär att alla pengar utgår från staten! Var fan läste du ekonomi nånstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

bra att vi är överens om siffrorna nu då

ang a-kassan så finns det ingen som inte hade råd att betala avgiften till a-kassan - som väl bara var den högre så länge man hade jobb?

var man arbetslös betalade man väl samma avgift som innan

vissa individer gjorde ett val - struntade i a-kassan men var ofta fortfarande med i facket

hur hade man råd med det?

precis som du själv säger så är a-kassan en försäkring - det finns ingen med jobb som hade så låg inkomst så man inte hade råd med 3-500 kr / månad

men man snålade in på det - ofta oansvarigt påhejade av facket (som dessutom alltid varit emot en obligatorisk försäkring)

ingen ifrågasätter dom ofta högre avgifterna som går till facket

det är likadant när man hör folk som först gnäller om att deras sjukskrivning ska prövas - å när dom efter prövningen får behålla sjukskrivningen gnäller över att dom fick nåt jobb...

vafan - var dom sjuka eller inte?

Jag vet inte vad du har för bakgrund, men detta var fan i mig så jävla arrogant så jag blir förbannad. Vad i helvete vet du om hur det kan vara för en ensamstående invandrarmorsa som har städjobb i nåt av de där städföretagen som du pratar så gott om. Jag känner såna människor, jag träffar dem varje dag på jobbet. De har inte ens råda att skicka med pengar till sina barn när vi ska gå på Liseberg. För en sådan person är 500 :- ingen skitsumma. Här är valet snarare om man ska kunna ha mat på bordet varja dag, eller hela kläder till sitt barn.

För övrigt höjde inte facket sina avgifter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså är det enligt mig? Var lärde du dig att läsa? Är du så hgelvetes jävla omedveten så att du inte vet att all valuta idag tillverkas och lånas ut av div centralbanker som, med ett undantag, alla är statliga? Det innebär att alla pengar utgår från staten! Var fan läste du ekonomi nånstans?

ja enligt dig - eller har du någon källa som styrker din tes?

valutan är bara ett kvitto på ett värde

värdet på en vara eller tjänst uppstår när någon efterfrågar den å någon levererar - det är inget som någon centralbank bestämmer utom möjligen i totalitära planekonomier

jag läste enstaka kurs i göteborg nationalekonomi för snart tio år sen mest för skojs skull - som sagt var läste du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad du har för bakgrund, men detta var fan i mig så jävla arrogant så jag blir förbannad. Vad i helvete vet du om hur det kan vara för en ensamstående invandrarmorsa som har städjobb i nåt av de där städföretagen som du pratar så gott om. Jag känner såna människor, jag träffar dem varje dag på jobbet. De har inte ens råda att skicka med pengar till sina barn när vi ska gå på Liseberg. För en sådan person är 500 :- ingen skitsumma. Här är valet snarare om man ska kunna ha mat på bordet varja dag, eller hela kläder till sitt barn.

För övrigt höjde inte facket sina avgifter.

facket höjde inte sina avgifter nej - dom var redan så höga

så du menar att någon som jobbar deltid med en låg lön så man lever på gränsen till existensminimum fick en avgift på 500kr?

För de som är medlemmar i Fastighets går 90 kronor av medlemsavgiften till a-kassan. Nästa år ska de medlemmar som har ett arbete betala 351 kronor i månaden till a-kassan, medan de arbetslösa betalar 100 kronor. Den förhöjda finansieringsavgiften omfattar inte de arbetslösa a-kassemedlemmarna.

De som enbart är medlemmar i a-kassan, direktanslutna, betalar idag en årsavgift på 1 260 kronor, vilket motsvarar 105 kronor i månaden. De direktanslutna med arbete kommer nästa år att betala en månadsavgift på 378 kronor och de arbetslösa 127 kronor.

http://www.fastighet...light=0,a,kassa

som mest höjdes a-kassaavgiften med 300 kr

https://www.internet...-16330566114669

så ingen har behövt ta ställning till några extra 500 kr / månad

idag ligger fastighets a-kassaavgift på 325 kr

deras medlemsavgift ligger på 326 om du tjänar 11 500 - sen stiger den

det är alltså inga problem att ta 326 kr till den egna föreningen men ett jävla problem att betala 325 så man har en inkomstförsäkring om man blir arbetslös?

vilken a-kassa var den du träffar medlem i å vad ligger hennes lön på?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...