Jump to content
Annons

Långa intron


Mike_B

Recommended Posts

Som musiker älskar jag snygga långa intron, men dessvärre verkar gemene man hata dem =/

Hur piffar ni rent kompositionsmässigt upp långa intron för att folk inte ska tycka de är "tråkigt".

Själv gillar jag att lägga in nån cool överraskande effekt, typ en sampling av en pansarvärnskanon hade jag på en låt. ☺️

Vad är era tips på "intressanta" intron....och jag vill gärna inte höra att man ska undvika dem för att POP-världen säger det! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det är sant att 3-minuters pop inte har långa intron, men det blir ju också en av biverkningarna av att undvika långa episka låtar... tycka vad man tycka vill om det.

Men det ju finns inget som hindrar dig från att göra långa intron! Inget hindrar dig från att göra en låt som är

!

Jag skulle bara säga; se till att den är ändrande och att låten inte fastnar i en allt för repetiv slinga, se också till att allt hela tiden intensifieras. Då kan du bygga på ett intro som fungerar hur länge som helst 😄

Effekter etc kan ju självklart göra vädligt mycket också, men tänk bara på att försöka undvika tårta på tårta..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör olika mixar. En originallängdsmix med precis de intron och antiklimaxer jag vill ha, och en kortad mix utan snygga intron som ska funka i otåliga sammanhang.

Förresten är Steve Millers intro mer en instrumentalvariant av det som sedan kommer med sång. Det är det enklaste sättet att göra ett långt intro. Som John Landis' videoversion av Michael Jacksons Black or White. Bara att köra samma riff tillräckligt många gånger för att fylla ut videons speltid.

Empire of the sun: detta långa hellåtsintro gillar jag. Snyggt gjort.

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att långa intron hör hemma i poplåtar. Ofta är det bara ett symptom på att låten inte håller i övrigt. Steve Millers introharvande gillas inte.

Blev däremot nyfiken på det Fredrika skrev. Gillar Emire of the Sun skarpt men jag hittar ingen länk.

Det viktiga om man nu vill ha med ett långt intro i en poplåt är att det innehåller så mycket musikalisk substans att det blir intresant och att det verkligen bygger upp för låten. Att harva en vers utan sång är det straff på.

Anledningen till att intron är korta inom pop är att man vill bli spelad på radion. Därför gör man ofta en radio edit som Fredrika om låten på skivan har ett långt intro eller är för lång i övrigt.

Riktlinjerna brukar vara 15 sekunder och det får absolut inte ta mer än 30 sekunder innan sången kommer in.

Man kan ju tycka att detta är tråkigt själv tycker jag att det finn en poäng i att koncentrera en låt så mycket som möjligt och att plocka bort allt som inte är nödvändigt.

I andra genrer är det absolut OK eller till och med vad man förväntar sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att långa intron hör hemma i poplåtar. Ofta är det bara ett symptom på att låten inte håller i övrigt.

Då undrar jag vad du menar med "poplåtar". Vilka genrer innefattar det? Inte för att namedroppa, men jag kan nämna ett antal jättebra låtar med intron på över en minut, och som inte kan klassas som någonting annat än pop: AC in HCMC av Most Valuable Players, So Begins Our Alabee av of Montreal, Marking Time av The Olivia Tremor Control, Winters Love av Animal Collective.

Däremot håller jag med om att intron som bara är en instrumental vers några varv är meningslösa, om inget annat också händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lååååånga intron hör till 60-/70-tal, då det närmast var en grej snarare än något "bra/dåligt". Som t.ex. Pink Floyds Brrrrr, pling, schhhwwwwosch, pling, brrrrr, krasch, pliiiiing... Ja, något i den stilen. Det var bara ett exempel.

Jag tror inte det finns några särskilt vedertagna trix att göra ett intro "bättre" — annat än att försöka behandla introt som vilken del som helst i låten i övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, poplåtar kan ju vara mycket så jag hävdar inte att det du nämner inte är pop. Gillar själv Animal Collective skarpt.

Jag tänkte väll mer i det klassiska 2-3 minuters-formatet. Kan vara något av Hermans Hermits, dom onämbara från Liverpool etc. Det enda jag menar är att det finns en poäng i att hålla det kort och koncist. Den perfekta poplåtens heliga Graal. Vad det är eller om det överhuvudtaget existerar är ointressant däremot så pågår sökandet efter detta Graal ständigt.

Älskar all möjlig musik även flersatsiga koncept låtar. Min poäng är bara att ett maffigt intro på 1 minut aldrig kan kompensera för en i övrigt svag låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Steve Millers intro är briljant just därför att det är så enkelt, men det gjordes naturligtvis i en annan tid när det var bra musik som gällde, inte play lists.

Playlists kontra "bra musik"... suck.

Nu var det ju inte hela världen som hade popmusikförbud i radion på 70-talet, det var mest en svensk grej.

Formatet har inte ändrats sen Alan Freed, tre minuter pang boom, då som nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Playlists kontra "bra musik"... suck.

Nu var det ju inte hela världen som hade popmusikförbud i radion på 70-talet, det var mest en svensk grej.

Formatet har inte ändrats sen Alan Freed, tre minuter pang boom, då som nu.

Precis - och långa intron var faktiskt lika tråkiga då som de är nu. Långa intron har nog mest varit till för gitarrister som vill glänsa med solo på ett ställe till i låten... Som Valle säger, så är det 60/70-tal och inte något för nutiden, när folk är mer otåliga och vill höra LÅTEN (alltså med sång) direkt och inte vänta på en massa bjäfs innan låten kommer igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju lustigt att den där Steve Miller-låten blev en hit då. Tänk om alla vore lika smarta som ni, och inte såna dumskallar. Skulle gärna vilja veta vilka låtar med den här typen av intron ni känner till, eftersom det enligt er tycks vimla av dem. I själva verket är det ytterst ovanligt och just därför genialiskt. Och nu pratar jag om poplåtar, inte hårdrock eller lofi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som innan är sagt, om ett långt intro tillför något till låten så är det bra. Vare sig det är pop, prog osv.

Och det finns grymma långa intron för övrigt, som bygger upp stämningen inför låten eller bara är bra i sig själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst får man göra långa intron. Jag sa bara att det finns en poäng med att hålla allt konsist och kort.

Här är exempel på ett bra tre minuter långt intro.

The Gunman

Här är ett till från den allra senaste skivan

Andra inton jag kan komma på just nu är:

Joy division-Love will tear us apart

New Order-Regrets

Electronic-Twisted tenderness

Om jag tänkte till skulle jag säkert kunna nämna många fler. Så även om inte just Steve Miller föll mig på läppen (och jag tror inte att jag vet bättre än alla som gillar den låten) så finns det definitivt bra långa intron även om jag håller fast vid allt jag har sagt tidigare i tråden. Ett bra intro är ingen ersättning för en bra låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att den mesta "Pop"-musiken kan ha sina intressantaste musikaliska delar i just intron, men iofs är jag ju svar för instrumental musik, filmmusik osv.

Jag gillar när en låt byggs upp, till skillnad från att "börja på en gång". Frågan är bara hur mycket man kan bygga upp och ändå få sina låtar spelade på radio.

Sen de där med 3-minutersregeln, hur hård är den? Spelar radio inte 5-minuterslåtar alls?

Link to comment
Dela på andra sajter

Många kanaler spelar sällan något som är över fyra i alla fall, och då får det finnas en djävligt god anledning.

Det funkar inte riktigt i spellistornas värld. Ska man fylla upp en timme vill man få med så mycket som möjligt och i synnerhet om man riskerar att förlora lyssnare på en låt som inte uppskattas. Är den inte fullt så lång minskar den risken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ett sätt att göras introt intressant är att lägga in sång bestående av andra delar av låten, oftast från refrängen eller bryggan.

Ett exempel är en av mina favoritlåtar, A-ha's 80-tals-hit The Sun Always Shines On TV, där introt innehåller "Touch me..." osv från refrängen. Första versen börjar inte förrän efter ca 1.40 i den långa versionen (det finns en kortare radio edit också). Ett grymt coolt intro tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det enda tipset jag kan komma på är att introt bör hänga ihop OM man inte vill att det ska kännas som något väldigt främmande. Om man har något väldigt kontrasterande som intro blir ju effekten ganska stor när låten väl "börjar". Det kan va bra att skriva introt sist och använda sig av material från själva låten för att bygga upp ett intro som är sammanknutet med resten av låten, t.ex. som stesson påpekade.

Men samtidigt kan man ju vilja ha effekten av att introt ska "brytas av". Då kan man ha något som är helt annorlunda istället, det blir lite som ett fristående preludium till själva låten då nästan.

Båda varianterna går ju att göra hur långa man vill, så länge man inte upprepar sig själv för mycket men samtidigt inte hela tiden introducerar något nytt. Det här gäller givetvis alla formdelar i musik, det måste finnas en jämn balans mellan förnyelse och återkommande idéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktlinjerna brukar vara 15 sekunder och det får absolut inte ta mer än 30 sekunder innan sången kommer in.

När vi läste arr&komp på producentutbildningen analyserade vi tre låtar som just då var hits på radio. Innan vi fick analysera och diskutera låtarna i smågrupper hade vi ett föredrag, där vi fick veta sådana här "riktlinjer" för "hits". Bl.a. sades det att refrängen borde komma 40-50 sekunder in i låten (om jag minns rätt). Vi fick också många andra riktlinjer, men när vi sedan analyserade låtarna visade det sig att alla bröt mot någon av riktlinjerna. Till exempel var en av låtarna "What I've Done" med Linkin' Park. Där dröjer det 42 sekunder innan sången och första versen börjar, och första refrängen kommer 1.08 in i låten. Där har vi ett slags "A-B-A"-intro: först ett klassiskt intro, som sedan går över i en instrumental refräng med fullt ös, för att sedan gå tillbaka till den första intro-delen som sedan går in till vers. Ett långt intro, MEN - med mycket variation OCH framtida låtdelar. Två ingredienser som jag tror är mycket användbara för att hålla uppe intresset i långa intron. Jag tror det handlar mycket om energi och energiflöde (låter lite flummigt 🙂).

En grej jag kom att tänka på som är rätt fräck, är de låtar där introt blir till versen. Man börjar med en eller ett par delar av arrangemanget, förslagsvis riff och rytm-inslag, och när det sedan växer till ett större arr kommer även sången in och man märker att det är versen. Detta kräver dock en riktigt bra vers. 🙂

Intressant diskussion för övrigt! Tror faktiskt att man kan dra ut lite mer på intron än vad som är vanligt idag. Och jag pallar verkligen inte låtar utan intron, där det bara är inräkning och sedan sång och vers direkt, som ofta är fallet i post-hardcore och liknande stilar. Någon som håller med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser lite ut som han "nya" bassisten i Metallica. Orkar inte wikipedia vad han heter ☺️

En halv poäng, Metallicas bassist är helt rätt!!!

Hade du wikipediat hade du fått en halv poäng till. Robert Trujillo är namnet. Tidigare bassist i Suicidal Tendencies/Infectious Grooves, och därefter åt Ozzy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget hindrar dig från att göra en låt som är

!

Ahhh svinbra låt! Nästa gång ni åker tåg och är mitt ute i ingenstans ska ni sätta på den här låten och titta ut på landskapet som susar förbi. Magiskt! 🙂

En låt som har jävligt långt intro är Trentemöller - Take me into your skin. Den bara bygger och bygger tills den släpper och går in i ett väldigt trevligt gung nånstans efter 2 min.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...