Som någon sa så är det ett förvånansvärt effektivt sätt att lära sig orkestrering genom att skriva av partitur! Jag vet inte om det finns särskilt mycket tillgängligt när det gäller filmmusik, jag har bara koll på att det finns partitur på rätt mycket av John Williams att köpa.
Men när man skriver av partitur är det ganska bra om man gör det som en pianoreduktion, vilket betyder att man skalar bort alla dubbleringar i partituret och får kvar de väsentliga stämmorna på två notsystem så man kan spela det själv på piano. Jag brukar även förenkla t.ex. arpeggion och dylika rytmiserade komp till ett liggande ackord. Man kan bli förvånad över hur enkelt uppbyggt ett vid första anblick avancerat parti kan vara.
Jag kan bara tala för mig själv men på något sätt så får jag alltid en aha-upplevelse av att reducera en bit av ett partitur. Jag har nog aldrig gjort en reduktion på ett helt stycke, det räcker ofta med att göra det på något ställe i stycket som man gillar extra mycket.
Vill också tipsa lite extra mycket om Study of Orchestration av Samuel Adler. Den boken har varit en enorm hjälp för mig för att förstå orkestern. Det räcker inte bara med att veta hur de låter och var de passar in, man måste veta vilka lägen de gör sig bäst i (och om man satsar på att få musik spelat av riktiga musiker så måste man veta vad som är spelbart). Den boken hjälper en till rätta med detta. Extra bra är det att det finns notexempel och tillhörande ljudfiler, fast det finns det nog till de flesta orkestreringsböcker nuförtiden.