Jump to content
Annons

Tips på Webbhotell


woollie

Recommended Posts

Jag har tänkt skaffa mig en hemsida och jag har kontakt med folk som kan göra det åt mig. Det jag funderar på är vilket webbhotell som är bäst. Det finns ju många olika och om en säger A säger den andra B och så vidare.

Finns det någon här som vet ett webbhotell som är bra eller dåligt så får ni gärna ropa till och berätta varför.

Tips jag har fått är

http://www.one.com/sv/

http://surftown.se/

Det är bra om det finns utrymme för bild och musik men det ingår väl till de flesta webbhotell? Jag kan inte så mycket om det här så om ni vill veta någonting mer innan ni kan tipsa om ett bra webbhotell för mig så är det bara att fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Personligen skulle jag inte använda mig av One om du ska låta folk ladda hem eller streama din musik. Jag använder www.Manufrog.com och den enda egentliga nackdelen är väl att servrarna ligger i USA så det kan bli lite segt ibland, men inte jättefarligt.

Binero.se har blivit framröstat som Sveriges bästa webhotell av IDG, kan vara värt att kolla upp.

Ett generellt tips är att hålla sig borta från webhotell som utlovar fri trafik/bandbredd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som det nämns här ovan så tillåter inte One att man lagrar någon form av ljudfil. Deras kundtjänst har jag dessutom högst personliga åsikter om... Bytte till Box.se fortare än kvickt och har trivts bra med dem de senaste åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med one.com och jag är nöjd. Enda dåliga är att deras filuppladdningssystem är lite knasigt när man laddar upp bilder (det kan vara fixat dock). Fast jag använder ett FTP-program så det spelar ju ingen roll.

Finns ett webhotell som heter Loopia som jag hört en del illa om. En kompis fick betala 1000 spänn för att hans betalning inte gick fram eftersom deras betalningssystem inte funkade..

Edit: Vad är detta för snack om One och ljudfiler? Jag har massor av mina ljudfiler på min FTP och har alltid haft.. Inte hört nåt om det. 😲

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Snacket om one.com och ljudfiler har varit uppe många gånger, inga som har problem dock, mest en skröna idag känns det som. Jag vet även att en snubbe mailade supporten om detta och dom sa att one inte hade några som helst problem med detta.

Jag kör one jag med, samma i tre år snart, massiv med ljudfiler på servern. Aldrig något problem.

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att du inte äger någon domän än?

Då gör du bäst i att köper det på samma ställe som webhotellet, alltså inte tex manufrog.com med flera som bara erbjuder webhosting.

Därför att nyreggade domäner får enligt lag inte "flyttas runt" förän dem är 60 dagar gamla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt med snabba svar!

Antar att du inte äger någon domän än?

Då gör du bäst i att köper det på samma ställe som webhotellet, alltså inte tex manufrog.com med flera som bara erbjuder webhosting.

Därför att nyreggade domäner får enligt lag inte "flyttas runt" förän dem är 60 dagar gamla.

Precis. Jag äger inte en domän än. Oerhört bra att veta så tack för den informationen.

Binero verkar intressant.

En fråga jag kom på. På en del webbhotell, t.ex. http://surftown.se/webbhotell-foretag står det: linux och windows. Jag har mac så kommer det bli problem eller vad menar de egentligen med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt med snabba svar!

Precis. Jag äger inte en domän än. Oerhört bra att veta så tack för den informationen.

Binero verkar intressant.

En fråga jag kom på. På en del webbhotell, t.ex. http://surftown.se/webbhotell-foretag står det: linux och windows. Jag har mac så kommer det bli problem eller vad menar de egentligen med det?

Att du har mac spelar ingen roll.

Hör med det folk som ska göra sidan åt dig vilket de föredrar. Har de tänkt använda speciella tekniker är det bra om du låter de välja. Det är alltså webhotellsservern det syftar på

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att du inte äger någon domän än?

Då gör du bäst i att köper det på samma ställe som webhotellet, alltså inte tex manufrog.com med flera som bara erbjuder webhosting.

Därför att nyreggade domäner får enligt lag inte "flyttas runt" förän dem är 60 dagar gamla.

Jag skulle nog säga tvärtom; att det är bättre att ha en domänregistrant som INTE är knuten till webhotellet, eftersom det är smidigare att flytta till ett annat webhotell om man vill byta. Det är ju då bara att lägga upp sin site på det nya hotellet och sedan ställa om DNS-pekarna till det nya. Oftast funkar domänen inom ett par timmar efter ändringen, även om det står att det kan ta upp till ett dygn. Har man domänen registrerad genom webhotellet, så kan det finnas en intressekonflikt eller ibland helt enkelt tidsbrist som gör att det drar ut på tiden att få gjort ompeknigen (som man själv gör på ett par sekunder om man har all kontroll själv, som man har med en extern domänregistrant). Jag känner flera som har råkat ut för sådana problem - och sedan ska man meddela det gamla webhotellet nästa gång man vill byta DNS-pekare - för oftast kan man inte göra den ändringen själv om webhotellet är domänregistrant.

Kan rekommendera http://www.godaddy.com som funkar bra och har bra priser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ingen sådan lag!!!.. Driftar själv bl.a ett gäng DNS servers och en ompekning mot ett domännamn SKALL ske så snabbt och smidigt som möjligt enl de opensourceregler bind är skrivet i (ingen lag alltså) http://www.isc.org/software/bind

Därför att nyreggade domäner får enligt lag inte "flyttas runt" förän dem är 60 dagar gamla.
Link to comment
Dela på andra sajter

Eh? Källa på det där tack.

http://www.icann.org/en/transfers/policy-12jul04.htm

Upon denying a transfer request for any of the following reasons, the Registrar of Record must provide the Registered Name Holder and the potential Gaining Registrar with the reason for denial. The Registrar of Record may deny a transfer request only in the following specific instances:

....

8. A domain name is in the first 60 days of an initial registration period.

Pröva också en sökmotor ibland

http://lmgtfy.com/?q=domain+transfer+60+days+registration

Link to comment
Dela på andra sajter

Binero, alla dagar, kvalité, 100gb utrymme i det minsta paketet, bra support m.m.

Lite dyrare, men om du vill ha ett kvalitativt webbhotell så ska du välja Binero.

EDIT:

Beror väldigt mycket på ändamål, ska du ha en väldigt simpel sida kanske one.com kan fungera, men ska det vara lite mer avancerat så bör du nog använda dig av Binero t ex.

Redigerat av nadek
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men det där handlar ju om vem som skall stå som ägare för ett domänman.. Inte hur snabbt man kan peka om en IP-adress mot ett domännamn.. Om du registrerar ett domämnamn.. te.x mape.se så äger ju du det.. Finns väl ingen anleding att byta ägare på det sen? När du sen byter webbhotell byter du IP-adress på servern... Det är en helt annan sak som sköts via en DNS så snabbt som du vill.. :rolleyes:

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men det där handlar ju om vem som skall stå som ägare för ett domänman..

Nej, det gör det verkligen inte. Läs om.

"Transfer" avser överföring mellan leverantörer.

"Registrars" avser leverantörer, med "original" och "gaining" som bemärkning för föredetta samt ny leverantör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder mig av Surftown och har bara bra erfarenheter av dem. Dem som ska göra sidan har nog lite krav på vilken plattform dem vill använda så kolla med dem först innan du bestämmer dig, som någon skrev tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det gör det verkligen inte. Läs om.

"Transfer" avser överföring mellan leverantörer.

"Registrars" avser leverantörer, med "original" och "gaining" som bemärkning för föredetta samt ny leverantör.

Ja - men det är ju inget problem alls med det om man inte tänker flytta domänregistreringen till någon annan registrar - och det gör man ju väldigt sällan. Du kan däremot gå in och ändra DNS-pekare varje dag om det skulle roa dig, så den där regeln påverkar inte din hemsida på något sätt alls.

Om man däremot låter webhotellet registrera domänen, så får man inte flytta domänregistreringen till en extern registrar som exempelvis Godaddy som jag tipsade om, hur tidigt som helst efter den ursprungliga registreringen - men det har som sagt ingen som helst praktisk betydelse för funktionen på hemsidan.

Vare sig du har en extern registrar eller låter webhotellet ha hand om DNS-pekningen, så kommer hemsidan att fungera lika bra, men med skillnaden att du med en extern registrar får full kontroll själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte stor efterrenhet om vilka webbhotell som är bäst, eftersom jag driftar min egen server hemma och på Co-Location. Dock kan jag ge dig lite generell tips.

- Gällande domän,så spelar det ingen roll var du skaffar den. Det är dock smidigt om du läggar samtliga på en leverantör, då detta är enklare att administrera.

Jag rekommenderar dock Loopia som har en underbar kontrollpanel, och relativt snabb kundsupport.

- När du ska välja serverplattform bör du först kolla på vilket språk din webbsida skall vara skriven i, är det PHP bör du köra på Linux och är det ASP så är det Windows som gäller. Jag säger inte att det är såhär, men hosting företag sätter upp sina miljöer på detta sätt överlag. Oftast är upptid inget problem, dock bör du kolla vilka garantier du har.

- Du bör också kolla på hur många databaser du får, om du ska köra ett Serverside språk (ASP,PHP), en databas är oftast grunden.Men se till att du kan utöka antalet enkelt före du ger dig in i något.

- Sen är det support, som sagt har loopia någorlunda support. Några som är extremt snabba på detta är företaget CityNetwork, det ska mycket till om det inte svarar dig inom ett par minuter, samtliga som svara i telefon har stor teknisk kunskap. Dock rekommenderar jag inte att ha din domän hos dessa då kontrollpanelen för detta är usel, dock skall denna uppdateras innan året är slut.

MVH

Sebastian Thulin

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som det nämns här ovan så tillåter inte One att man lagrar någon form av ljudfil. Deras kundtjänst har jag dessutom högst personliga åsikter om... Bytte till Box.se fortare än kvickt och har trivts bra med dem de senaste åren.

+1 på Box.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som många redan har nämnt så kör även jag Loopia. Funkar perfekt, aldrig varit något strul. Deras support är RIKTIGT snabb på att svara dessutom. Domännamn, subdomäner osv. är väldigt lätta att lägga till ett befintligt konto. Sedan ingår "tjänster"/stöd för t.ex. MySQL och PHP/ASP (vilket många andra också har såklart) vilket kan vara bra att ha. 🙂

Kanske inte det billigaste, men en femtiolapp hit eller det... Det tycker jag det är värt iaf! 😆

Lycka till!

MVH

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag kör med beniro för andra saker dock har jag min mac pro med gott av bandbredd 30/10 och gigaport så det inte dumt med beniro de har väldigt bra support och uptime sedan billiga och bra utrymme..

Link to comment
Dela på andra sajter

one.com körde jag med länge. Kan inte säga något ont om dom. De bjuder på lite smått och gått, och du får ju webhotell och domän i samma pris. Deras priser är bra, med tanke på vad du får (utrymme).

Men annars så kan du ju köra bahnhoff som internetleverantör, så bjuder dom på en domän (.st) och 3 gig webbhotell om jag inte missminner mig.. Jag har det nu, och det är ju nice att få det på köpet. Men då snackar vi ju fiber.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...