Jump to content
Annons

Surrande hårddisk


LejonLeo

Recommended Posts

Köpte nyligen ny audiohårddisk då jag vuxit ur den gamla. Intern IDE av märket Western Digital på 500GB, 7200 varvare.

Och fan vad det surrar nu! Riktigt besviken. Innan hade jag en Barracuda-disk och då var det ta mig fan mycket tystare.

Nu har jag gjort om den till USB-disk och slås av att även den låter en hel del när den kommer ut ur datorn. Sen finns det nog bättre USB-chassin än det jag

köpte på Kjell & C:O för 200 spänn.

Men åter till problemet. Det är knappast troligt att jag kan lämna tillbaka disken nu när jag har använt den.

Så vad kan man göra? Har sett att det finns "hårddiskvaggor" att sätta in i datorn men jag kan inte begripa hur de ska få plats då det är tight som in i helvete där

jag sätter in hårddisken. Någon med erfarenhet av dessa?

Annars får jag väl försöka isolera hela datorn mer, men det känns lite dumt då jag faktiskt redan lagt rätt stor möda med att ljudisolera datorn med ljudabsorbenter i hela chassiet samt bytt alla fläktar mot större, lågvarvssnurrande, bytt ut grafikkortsfläkten mot fläktlös kylning från Zalman, bytt nätagg mot tystare modell.

Så datorn var faktiskt rätt tyst innan den nya hårddisken monterades.

Så vad fan göra man nu?

Köpa en ny? Känns ju lite slösaktigt...

ps sökmotorn fungerade inte när jag försökte söka på ämnet, kan tänka mig att detta varit upp tidigare.

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har två WD caviar black som jag tycker inte alls låter så mycket. Bör sägas att jag är väldigt ljudkänslig och har kört med vattenkylning länge, just av den anledningen. Det kan ju vara så att du har fått ett måndagsexemplar, eller en serie som de kanske till och med redan vet har varit problem med. Så hör med företaget där du köpte den.

När jag hade en hårddisk, en äldre, så tog jag bort alla hårddiskfästen och hängde upp disken i vanliga gummisnoddar, väldigt enkelt och gjorde stor skillnad. I och för sig så behövde jag byta gummisnoddar en gång per år, men på den tiden så byter man ju nästan hårddisk. Nu har jag tre diskar i min burk och det funkade inte lika bra med gummisnoddar pga platsbrist. Nu har jag istället hängt upp dem, alla tre, i ett vanligt spännband, nylån. Det är bara att göra hål i bandet på samma ställe på alla fyra banden, och sen skruva upp diskarna. Hålen gjorde jag med en upphettad metalborr.

Hoppas det ordnar sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har en poäng där. Man måste ju faktiskt inte ha diskarna på sin plats. Utan de kan ju hänga fritt, om platsen tillåter. Det har jag inte ens tänkt på. Väl värt att prova. Men trots detta användbara trix så har jag svårt att komma över besvikelsen över att köpa en ny hårddisk som är sämre än den förra. Ja alltså inte sämre rent prestandamässigt, men ni förstår vad jag menar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Är det möjligtvis någon som har en bild på sin upphängda hårddisk? Jag förstår inte riktigt hur den ska få plats att hänga fritt med alla grejer ivägen... Jag kanske har missförstått allting? (Har en vanlig midtower PC fullproppad med 2 interna diskar, CD-enhet, DVD-enhet, diskett-enhet(!), samt alla 7 PCI platser upptagna. Inte mycket plats att hänga en hårddisk där inte

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

jaha? det funkade ju mycket bättre.

vad ska man forumets sökmotor till egentligen när den ändå inte fungerar?

En bra fråga ... 😄

Vore det inte bättre att bara länka till Google där istället... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Nu var det ett tag sen orginal-posten men jag vill bara säga det att om hårddisken låter väldigt mycket (o särskilt mer än specarna) så kan du absolut kontakta återförsäljaren och säga att den låter för mycket. Kan ju faktiskt vara något balansfel som gör att den går sönder snabbare eller blir slöare/osäkrare.

Annars brukar det finnas små gummifötter (har det i alla mina chassin och även de äldre) till platserna eller skruvarna där du monterar hårddisken. Brukar dämpa det värsta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu var det ett tag sen orginal-posten men jag vill bara säga det att om hårddisken låter väldigt mycket (o särskilt mer än specarna) så kan du absolut kontakta återförsäljaren och säga att den låter för mycket. Kan ju faktiskt vara något balansfel som gör att den går sönder snabbare eller blir slöare/osäkrare.

Annars brukar det finnas små gummifötter (har det i alla mina chassin och även de äldre) till platserna eller skruvarna där du monterar hårddisken. Brukar dämpa det värsta.

Var köpte du gummifötterna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en fläktbestyckat ljuddämpande låda för att stoppa in en dator i om du är intresserad. Jag har för mig att den kostar ca 5000kr ny. Men du kan få den för någon tusenlapp eller nåt sånt om du kan hämta den i Sollentuna. Vexers heter företaget som gör den. Att den är snygg är ingen nackdel. Bilder finns att söka på Google, men min har snyggt rundade hörn och kanter istället för avfasade.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Var köpte du gummifötterna?

Jag har bara lådor där fötterna kommit med själva "drivebay"-en faktiskt. Sådana gummiringar kan nog finnas på järnhandeln, clas ohlsson eller liknande. Annars har du lite mer färdiga lösningar på avdelningen Tillbehör - Hårddisk på exempelvis komplett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...