Jump to content
Annons

Snabbare mixar med Toontrack EZmix


Nyhetsroboten

Recommended Posts

Annons

Ser ju ut att vara en vanligt trackplug, fast med förre inställningsmöjligheter. Att det skulle leda till snabbare mixar ställer jag mig tveksam till då det är omöjligt för pluggen att veta hur grundmaterialet låter, och hur mixare vill ha det. Nä, manuellt ska det va 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar faktiskt tanken bakom den! Att kunna mixa utan att behöva tänka i siffror, kompressor-inställningar osv... kreativt!!

Waves har ju ett par bundles i samma anda: The Artist Signature Collection med CLA, Eddy Kramer och Tony Maserati.. Alla dudsen har en egen uppsättning plugins med "färdiga" chains man kan leka med.

Vad är tanken bakom den mer än att de som inte har ork eller intresse av att löra sig vad eq, kompressor, delay, reverb är för något ska gå på att denna ska kunna fixa allt åt dem och att de senare ändå upptäcker att de måste lära sig dessa saker för att komma upp till nästa nivå? Björntjänst ser jag det som 🙂

Alla pluggar man köper har i princip färdiga presets. Vad skulle vara skillnaden här?

Nä, jag ser inte detta som varken nyskapande, eller något som kan göra oss bättre eller ge oss nya möjligheter.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är tanken bakom den mer än att de som inte har ork eller intresse av att löra sig vad eq, kompressor, delay, reverb är för något ska gå på att denna ska kunna fixa allt åt dem och att de senare ändå upptäcker att de måste lära sig dessa saker för att komma upp till nästa nivå? Björntjänst ser jag det som 🙂

Alla pluggar man köper har i princip färdiga presets. Vad skulle vara skillnaden här?

Nä, jag ser inte detta som varken nyskapande, eller något som kan göra oss bättre eller ge oss nya möjligheter.

MVH

Anders

Jag gillar Waves tanke om att ha ett färdigt plugin till varje sorts kanal. Man öppnar sin CLA Drums på sin virvelkanal, väljer "snare" och sedan har man tillgång till de vanligaste verktygen som man (eller iaf CLA himself) brukar använda på just virvel. EQ, reverb, delay, kompression osv.. Enkelt, smidigt och allt i samma fönster.

Visst, alla ljudtekniker kommer ju att säga "vafan, det är fusk! man MÅSTE sitta och pilla på sin release-ratt i minst 3 timmar för att det ska vara äkta" men samtidigt kanske det inte lämpar sig för folk som är just utbildade LJUDTEKNIKER.

Är man amatör, semiproffs, musiker, artist eller bara rentav tycker musiken är viktigare än eventuella korrigeringsfel med en svarvad cd i en cdspelare så kan detta nog vara intressant..

Tror jag:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Waves tanke om att ha ett färdigt plugin till varje sorts kanal. Man öppnar sin CLA Drums på sin virvelkanal, väljer "snare" och sedan har man tillgång till de vanligaste verktygen som man (eller iaf CLA himself) brukar använda på just virvel. EQ, reverb, delay, kompression osv.. Enkelt, smidigt och allt i samma fönster.

Visst, alla ljudtekniker kommer ju att säga "vafan, det är fusk! man MÅSTE sitta och pilla på sin release-ratt i minst 3 timmar för att det ska vara äkta" men samtidigt kanske det inte lämpar sig för folk som är just utbildade LJUDTEKNIKER.

Är man amatör, semiproffs, musiker, artist eller bara rentav tycker musiken är viktigare än eventuella korrigeringsfel med en svarvad cd i en cdspelare så kan detta nog vara intressant..

Tror jag:)

Där håller jag inte med. Musiken är ALLTID viktigast och det är ljudteknikerns jobb att få musiken att nå fram på bästa möjliga sätt. Och till detta ser jag inga genvägar. Att påstå att musiken endast komemr först när man tar genvägar och inte bryr sig om hela processen förstår jag inte. Hur detta sedan har med den löjliga diskussionen om svarvad cd förstår jag inte, inte heller varför man skulle sitta 3 timmar med en release-ratt.

Musiken ska komma först, och det gör den när allt samspelar på bästa möjliga sätt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Där håller jag inte med. Musiken är ALLTID viktigast och det är ljudteknikerns jobb att få musiken att nå fram på bästa möjliga sätt. Och till detta ser jag inga genvägar. Att påstå att musiken endast komemr först när man tar genvägar och inte bryr sig om hela processen förstår jag inte. Hur detta sedan har med den löjliga diskussionen om svarvad cd förstår jag inte, inte heller varför man skulle sitta 3 timmar med en release-ratt.

Musiken ska komma först, och det gör den när allt samspelar på bästa möjliga sätt.

MVH

Anders

Jag ser inte användningen av te.x Waves CLA-bundlen som någon genväg. Varför skulle det vara det? Man lyssnar ju och rattar tills det låter bra? precis som allt annat? De har ju stoppat många av deras andra plugins och lagt dem i ett och samma fönster. Apsmidigt tycker jag.

Angående det med svarven så var det mest jag som är trött på alla meningslösa trådar på detta forum 🙂

Finns det något mer "musikskapar"-forum? Där folk gör/pratar musik istället för verktygen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inte användningen av te.x Waves CLA-bundlen som någon genväg. Varför skulle det vara det? Man lyssnar ju och rattar tills det låter bra? precis som allt annat? De har ju stoppat många av deras andra plugins och lagt dem i ett och samma fönster. Apsmidigt tycker jag.

Angående det med svarven så var det mest jag som är trött på alla meningslösa trådar på detta forum 🙂

Finns det något mer "musikskapar"-forum? Där folk gör/pratar musik istället för verktygen?

Waves pluggar har jag inte testat, utan mina svar var rena spekulationer på EZmix 🙂 Och om en preset ger dig det ljud du vill ha så är den ju rätt just då. Det jag menar är bara att min erfarenhet säger mig att en preset aldrig blir lika bra som dina manuella inställningar, och att detta inte är att man inte sätter musiken först då det är samspelet mellan musiken och reultatet av ljudet som bidrar till helheten som gör att musiken upplevs på bästa sätt.

Kan även jag hålla med dig om att det blir lite väl mycket fokus på verktygen ibland, och demoavdelningen nästan dör till och från. Men samtidigt så heter det ju inte musikforumet, utan studio forum och i det måste ju allt inom studio rymmas.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte testat EZMix heller men jag tror den (liksom waves motsvarigheter) riktar sig mer åt "folk som skapar musik" än just ljudtekniker. Jag antar att man kan tweaka inställningarna med reglarna precis som med waves så rena presets är det väl inte..

Jag tycker iaf att iden är bra. Det är väl lite olika från person till person skulle jag tro.

När jag är i ett kreativt flow och skapar en låt så är det ofta jag fastnar då jag hela tiden ställer om hjärnan till logiskt tänkande så fort jag öppnar en kompressor osv...

Att det kanske inte blir lika bra som manuella inställningar, visst, men låten blir nog bättre av att jag lägger mer tid på den istället för det ljudtekniska.

Kidsen lyssnar ju ändå på en 128kbps i sin mobil eller hur?

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte testat EZMix heller men jag tror den (liksom waves motsvarigheter) riktar sig mer åt "folk som skapar musik" än just ljudtekniker. Jag antar att man kan tweaka inställningarna med reglarna precis som med waves så rena presets är det väl inte..

Jag tycker iaf att iden är bra. Det är väl lite olika från person till person skulle jag tro.

När jag är i ett kreativt flow och skapar en låt så är det ofta jag fastnar då jag hela tiden ställer om hjärnan till logiskt tänkande så fort jag öppnar en kompressor osv...

Att det kanske inte blir lika bra som manuella inställningar, visst, men låten blir nog bättre av att jag lägger mer tid på den istället för det ljudtekniska.

Kidsen lyssnar ju ändå på en 128kbps i sin mobil eller hur?

Fast mp3 har ju inget med det att göra ☺️ Äh, strunt samma. Alla tycker vi olika. Är nog inte meningen att detta ska bli en diskussions tråd 😮

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast mp3 har ju inget med det att göra 😮 Äh, strunt samma. Alla tycker vi olika. Är nog inte meningen att detta ska bli en diskussions tråd 😮

MVH

Anders

Jepp! Jag förstår såklart vad du menar, tycker dock att det är en bra ide... 😮

Vi lägger ner innan "vissa personer" ger sig in i diskussionen.. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

jag får nästan rysningar när något sånt här kommer, är övertygad om att det fungerar rätt ok men anledningen är att det på ett sett hotar ens yrkesval.

Det jag menar är snart så behövs man inte längre utan folk kommer kunna få top notch resultat hemma utan erfarenheter.

Känns som om teknologin närmar sig

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc...7_1290554_n.jpg

Man kanske ska skola om sig till långtradarchaufför eller något.

OBS inget ont om toontrack, använder deras sampler väldigt flitigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag får nästan rysningar när något sånt här kommer, är övertygad om att det fungerar rätt ok men anledningen är att det på ett sett hotar ens yrkesval.

Det jag menar är snart så behövs man inte längre utan folk kommer kunna få top notch resultat hemma utan erfarenheter.

Känns som om teknologin närmar sig

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc...7_1290554_n.jpg

Man kanske ska skola om sig till långtradarchaufför eller något.

OBS inget ont om toontrack, använder deras sampler väldigt flitigt.

Tror inte du behöver vara orolig faktiskt. Finns inget program som kan ersätta den mänskliga hjärnan och hörseln ännu, och inget som kan ersätta den kreativa processen. När jag är inte orolig att en plugg som denna skulle hota mixningsteknikern. De som väljer att använda den hade troligtvis inte anställt dig ändå, utan bryr sig inte om helheten på samma sätt utan enbart det spelmässigt. Men det är vad jag tror.

EDIT: haha..nu kollade jag din bild. Har sett den förr, är rätt rolig ☺️

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte testat EZMix heller men jag tror den (liksom waves motsvarigheter) riktar sig mer åt "folk som skapar musik" än just ljudtekniker. Jag antar att man kan tweaka inställningarna med reglarna precis som med waves så rena presets är det väl inte..

Jag tycker iaf att iden är bra. Det är väl lite olika från person till person skulle jag tro.

När jag är i ett kreativt flow och skapar en låt så är det ofta jag fastnar då jag hela tiden ställer om hjärnan till logiskt tänkande så fort jag öppnar en kompressor osv...

Att det kanske inte blir lika bra som manuella inställningar, visst, men låten blir nog bättre av att jag lägger mer tid på den istället för det ljudtekniska.

Håller med du då.

Tanken med pluggar som Waves Signature series (och antagligen EZmix, trots enklare upplägg) är at samla ett sound i en plugg och sedan ha handson-kontroll på de mest avgörande parametrarna. Lite som vilken VSTi som helst, skulle jag vilja påstå.

Kan man justera stallet eller byta strängar på violin-VSTi'n? Antagligen inte. Lika lite som man kan man byta ut Urei 1176 mot FMR Really Nice Compressor i Waves CLA Signature Series?

Vill man ha fulla pillmöjligheter skaffar man Reason/Record eller enstaka pluggar. Är man ute efter specifika resultat väljer man kanske hellre något ur WAves Signature series eller Steven Slate drums.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det verkar toksmidigt, särskilt när man har en deadline och snabbt måste skita ur sig en demo som låter OK. Fast jag kommer nog inte skaffa den i alla fall, det är alldeles för roligt att tweaka kompressorer och EQ för att överlåta allt till presets.

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jävlars, jag tycker det är jätte-härligt! Sen ska jag bara köra med EZ drummer grooves, någon Steinberg basplugg som spelar färdiga baslinjer etc. Fan vad skönt, äntligen slipper man lära sig ett skit! Om nu bara någon släpper en "We write a smash hit for you" VST plug så behöver man inte heller sitta med de här idiotiska grejerna som tydligen kallas ackord och melodi längre. Tänk, äntligen tid till att göra andra mycket roligare saker än att hålla på med musik! Jippi! ☺️

Nä spy varning för min del iallafall... Denna plugg kommer jag sky som pesten... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag får nästan rysningar när något sånt här kommer, är övertygad om att det fungerar rätt ok men anledningen är att det på ett sett hotar ens yrkesval.

Det jag menar är snart så behövs man inte längre utan folk kommer kunna få top notch resultat hemma utan erfarenheter.

Känns som om teknologin närmar sig

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc...7_1290554_n.jpg

Man kanske ska skola om sig till långtradarchaufför eller något.

OBS inget ont om toontrack, använder deras sampler väldigt flitigt.

Ungefär som när de första trummaskinerna kom; då fanns det trummisar som trodde de skulle bli arbetslösa 😱

Eller som det här:

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag får nästan rysningar när något sånt här kommer, är övertygad om att det fungerar rätt ok men anledningen är att det på ett sett hotar ens yrkesval.

Det jag menar är snart så behövs man inte längre utan folk kommer kunna få top notch resultat hemma utan erfarenheter.

Känns som om teknologin närmar sig

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc...7_1290554_n.jpg

Man kanske ska skola om sig till långtradarchaufför eller något.

OBS inget ont om toontrack, använder deras sampler väldigt flitigt.

Nja, det måste ju alltid finnas folk som bygger pluggarna i a f 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inte användningen av te.x Waves CLA-bundlen som någon genväg. Varför skulle det vara det? Man lyssnar ju och rattar tills det låter bra? precis som allt annat? De har ju stoppat många av deras andra plugins och lagt dem i ett och samma fönster. Apsmidigt tycker jag.

Angående det med svarven så var det mest jag som är trött på alla meningslösa trådar på detta forum 😄

Finns det något mer "musikskapar"-forum? Där folk gör/pratar musik istället för verktygen?

Håller med er båda..iGnu har en stor poäng i att om man får en inblick i vad som ligger bakom ett bra virveljud och man får verktygen i en palett så är det alla ggr enklare och snabbare, går inte att förneka va!?

Sedan håller jag med om att för en som mera är inne på att vara kreativ/skapa musik som musiker så kan det räcka långt med att få lite presets och sedan bara ösa på...lite väl många på detta forum som snackar om hz hit och dit och får inte en enda låt ur sig.

Sedan är det som Giz "the wiz" säger och det gör lite ont och det är att det finns inga genvägar ( 😄 ) och det drabbar såna som mig som vill ta en öl och spela in mina grejor och efteråt sitter och grinar över att det inte låter proffsigt/som på skiva!

Och heter det STUDIOFORUM så nog är det tyvärr mer befogat med tekniknördar än "musiker" 😛😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...