Jump to content
Annons

Studiofestival #32 Spåntråd


fender__

Recommended Posts

Jag kör igång en spåntråd direkt till nästa studiofestival!!

Så vad vill ni ha för tema?

Här är lite förslag på vad jag tycker hade varit kul! 😛

Efterlikna en producents produktioner där vi enas om en producent!

Disco

Pop

R'n'B

Kom gärna med egna förslag. Tänkte göra som så här att ni kommer med förslag nu så väljer jag 10 av dessa som vi sedan röstar på?

Kör hårt nu och skriv en massa 😄

/Emir

Redigerat av fender__
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gangster Jazz. 20-30 tal.

Över 10 min lång låt med vissa villkor (Dom kan vara vad som helst)

Göra en låt baserat på ett djur tex Varg och kanske associerar det med indianer, andar, flöjt. eller något annat kan vara vad som helst.

Ett till exempel: Hund man kanske tänker på Tyskland sen, korv öl, dragspel osv.

Koma tema Vad tänker på för musik när man nämner ordet KOMA?

Göra en låt influerad av ett land, man har ett visst antal länder sen lottar man ut olika länder till deltagarna sen får dom göra musik till just dom ländera dom har fått. Tex Korea, Spanien, USA, England osv får man göra musik som tänker när man hör just det landet.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Över 10 min lång låt med vissa villkor (Dom kan vara vad som helst)

Drone-tema vore sjukt kul. Det kan ju vara lite i vilken genre som helst också, så alla kan vara med oavsett musikaliska preferenser. Akustisk gitarr-drone, technodrone, varför inte bluesdrone!

Link to comment
Dela på andra sajter

Drone-tema vore sjukt kul. Det kan ju vara lite i vilken genre som helst också, så alla kan vara med oavsett musikaliska preferenser. Akustisk gitarr-drone, technodrone, varför inte bluesdrone!

Och vad är drone?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju vara lite i vilken genre som helst också, så alla kan vara med oavsett musikaliska preferenser

Det blir ju ganska brett då.. blir kanske svårt att rösta på sin favorit om de är så många olika genrer?

Men å andra sidan är chansen stor att ganska många är med och det är ju kul:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Efterlikna en producents produktioner där vi enas om en producent!

Disco

Vilka producenter skulle man kunna tänka? Bob Rock? (skriv en låt som skulle kunnat vara med på black album 😄 Låter kul men kan bli lite smalt och svårt att passa alla.

Disco kan nog bli en succe, tänk att smälla ihop en riktig 70 tals discostänkare 😄

Hellfogs förslagom musik från olika länder skulle också kunna funka.

Återkommer om jag kommer på nåt annat.

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ju ganska brett då.. blir kanske svårt att rösta på sin favorit om de är så många olika genrer?

Men å andra sidan är chansen stor att ganska många är med och det är ju kul:)

Har ju funnits massor med såna festivaler, om inte de flesta. Typ enminutsfestival, tvåackords, osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

de flesta festivaler brukar ha som regel att låtarna ska vara max 3 minuter för att folk ska orka lyssna igenom alla.

70-tals disco var det väl inte allt för länge sedan vi hade som tema.

mitt förslag: gör en låt som ska sälja en film, som tex alla bond filmer brukar ju ha en titel låt som goldfinger, a view to a kill osv. camp rock har väl nån låt och highschool musical filmerna har ju sina låter. Fame låten är ju också en klassiker.

så man får tex. 4 filmtitlar och en kort beskrivning vad filmen handlar om.

Hell Bikers .mc-actionfilm

teenage hearts highschool rulle, kärlek osv.

murder at midnight. deckare, Bond film, spänning.

Dance the night away. dans film, tävling, osv.

låten/refrängen ska alltså heta samma som filmtiteln.

Link to comment
Dela på andra sajter

JAG VET:

Man skriver och producerar en låt som är så nära ett plagiat som möjligt, men utan att det uppenbarligen bryter mot lag, moral och heder.

Man röstar inte i poäng utan i procent 0 - 100% om 10-intervall; ju lägre medeltal (summa % delat med antal lämnade röster) desto självständigare blir låten och därför en loser-låt. Ju högre medeltal desto större chans att koras som vinnare. Medeltalet får dock aldrig överstiga 90%, då den nivån ska anse motsvara medveten och hänsynslös låtstöld vilket för deltagaren ska medföra diskvalificering samt därefter omedelbar polisanmälan.

dance.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

JAG VET:

Man skriver och producerar en låt som är så nära ett plagiat som möjligt, men utan att det uppenbarligen bryter mot lag, moral och heder.

Man röstar inte i poäng utan i procent 0 - 100% om 10-intervall; ju lägre medeltal (summa % delat med antal lämnade röster) desto självständigare blir låten och därför en loser-låt. Ju högre medeltal desto större chans att koras som vinnare. Medeltalet får dock aldrig överstiga 90%, då den nivån ska anse motsvara medveten och hänsynslös låtstöld vilket för deltagaren ska medföra diskvalificering samt därefter omedelbar polisanmälan.

dance.gif

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle: den festivalen håller SVT i. deadline efter sommaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

JAG VET:

Man skriver och producerar en låt som är så nära ett plagiat som möjligt, men utan att det uppenbarligen bryter mot lag, moral och heder.

Man röstar inte i poäng utan i procent 0 - 100% om 10-intervall; ju lägre medeltal (summa % delat med antal lämnade röster) desto självständigare blir låten och därför en loser-låt. Ju högre medeltal desto större chans att koras som vinnare. Medeltalet får dock aldrig överstiga 90%, då den nivån ska anse motsvara medveten och hänsynslös låtstöld vilket för deltagaren ska medföra diskvalificering samt därefter omedelbar polisanmälan.

dance.gif

+1

Gillar även sixties soundtrack tema!

violin-052.gif

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

mitt förslag: gör en låt som ska sälja en film, som tex alla bond filmer brukar ju ha en titel låt som goldfinger, a view to a kill osv. camp rock har väl nån låt och highschool musical filmerna har ju sina låter. Fame låten är ju också en klassiker.

Vi hade ju precis ett filmrelaterat tema, det känns lite segt att köra det igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade ju precis ett filmrelaterat tema, det känns lite segt att köra det igen.

De sant.. inget sånt igen.

Men fan de ganska många som sysslar med trance/rnb/house osv på forumet har man märkt påsistone... ingen som är sugen på de som tema???

Lär väl bli ganska många bidrag??

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade ju precis ett filmrelaterat tema, det känns lite segt att köra det igen.

det handlade ju om att anpassa musik till en film sekvens, mitt förslag går ju ut på att göra en vanlig låt med vers och refränger som har text och musik som anknyter till en film titel, för att sälja en film till en målgrupp. att göra en hit!

annars har jag ett gammalt förslag: 70-tals rock tema som kiss, sweet, t.rex,. garry glitter, alice cooper osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Drone-tema vore sjukt kul. Det kan ju vara lite i vilken genre som helst också, så alla kan vara med oavsett musikaliska preferenser. Akustisk gitarr-drone, technodrone, varför inte bluesdrone!

+1, hade varit roligt att testa på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...