Jump to content
Annons

Nya Adam A7X


AnthonyS

Recommended Posts

Såg precis att Adam lanserat en ny version av A7, kallad A7X. (Och en hel X-linje) Är det någon av er som fått tillfälle

att lyssna och har något att säga om dem?

Bland skillnaderna finns bland annat ny diskant, "X-ART", som går upp till 50khz och

ny konstruktion på midwoofern.

http://www.adam-audio.com/en/pro-audio/pro...a7x/description

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De börjar levereras i april/maj, så det är nog inte så många som har hunnit lyssna på dem ännu... 🙂

Harmony Central har varit först ut med recension av en AX-monitor - men det var bara minstingen: http://www.adam-audio.com/en/pro-audio/new...irst-review-a3x

Med tanke på vilket lyft S3X-V var jämfört med de redan tidigare kalasbra S3A, så har jag inga tvivel om att även AX-serien blir en höjdare. 🙂

Jag säljer ut mina demo A7 och A5, men har inte bestämt mig för vilka AX-modeller jag ska välja som demomodeller ännu... Det finns ju en större (A8X), som också kan vara intressant... 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

De börjar levereras i april/maj, så det är nog inte så många som har hunnit lyssna på dem ännu... 😉

Harmony Central har varit först ut med recension av en AX-monitor - men det var bara minstingen: http://www.adam-audio.com/en/pro-audio/new...irst-review-a3x

Med tanke på vilket lyft S3X-V var jämfört med de redan tidigare kalasbra S3A, så har jag inga tvivel om att även AX-serien blir en höjdare. 🙂

Jag säljer ut mina demo A7 och A5, men har inte bestämt mig för vilka AX-modeller jag ska välja som demomodeller ännu... Det finns ju en större (A8X), som också kan vara intressant... 😕

Låter riktigt nice. Jag var ju på g att köpa ett par A7 men det får nog vänta nu. A8X verkar

riktigt spännande. Kul med lite mer punch.

Link to comment
Dela på andra sajter

De börjar levereras i april/maj, så det är nog inte så många som har hunnit lyssna på dem ännu... 😉

Harmony Central har varit först ut med recension av en AX-monitor - men det var bara minstingen: http://www.adam-audio.com/en/pro-audio/new...irst-review-a3x

Med tanke på vilket lyft S3X-V var jämfört med de redan tidigare kalasbra S3A, så har jag inga tvivel om att även AX-serien blir en höjdare. 🙂

Jag säljer ut mina demo A7 och A5, men har inte bestämt mig för vilka AX-modeller jag ska välja som demomodeller ännu... Det finns ju en större (A8X), som också kan vara intressant... 😕

Är också lite sugen på A7 eller A5!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Var och hämtade A3X och A7X hos distributören idag, så nu finns de uppe för demo hos mig - om någon i Malmötrakten vill provlyssna (ingen drop-in, utan vi bestämmer lämplig tid via mail i så fall...).

Link to comment
Dela på andra sajter

"Bland skillnaderna finns bland annat ny diskant, "X-ART", som går upp till 50khz och

ny konstruktion på midwoofern. "

Varför ska de gå upp till 50 kHz, för hundens skull?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Bland skillnaderna finns bland annat ny diskant, "X-ART", som går upp till 50khz och

ny konstruktion på midwoofern. "

Varför ska de gå upp till 50 kHz, för hundens skull?

Nej - fladdermössen. Glöm inte dem... 😲

De gamla ART-diskanterna gick "bara" upp till 35kHZ, så de har sträckt ut omfånget en halv oktav ungefär jämfört med de gamla... 50kHz ligger bara lite mer än en oktav över vår teoretiska hörselgräns, så det ser mer ut i siffror än det egentligen är i verkligheten.

Nåja - jag skulle gissa att anledningen till det, är att diskanterna kan spela renare vid hörbara frekvenser när de kan gå ännu högre upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter bra det Claes. Vad tror du om att köra 3-vägs med A7X plus SUB 12 ist för A8X?

Har ett hyffsat rum proppat med GIK grejor. Gör mestadels basig dunka dunka.

Du får gärna berätta vad du tycker om de nya A7Xorna oxo.

Redigerat av Disobedient
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter bra det Claes. Vad tror du om att köra 3-vägs med A7X plus SUB 12 ist för A8X?

Har ett hyffsat rum proppat med GIK grejor. Gör mestadels basig dunka dunka.

Det kan säkert bli en höjdare - om du verkligen behöver Sub12...? Det kanske räcker med Sub10?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är ingen högtalarbyggarexpert ... finns det nåt belägg för det där?

Kurvan tiltar ju strax innan max och min i det angovna frekvensområdet. En högtalare som är specad upp till 35 kHz eller så borde ha en rakare kurva kring 20 kHz än en som är specad till just 20 kHz.

Vill minnas att den harmoniska distortionen också kan öka när man närmar sig de högre frekvenserna i ett elementet frekvensområde. Men det kanske är olika för olika element/högtalarkonstruktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kurvan tiltar ju strax innan max och min i det angovna frekvensområdet. En högtalare som är specad upp till 35 kHz eller så borde ha en rakare kurva kring 20 kHz än en som är specad till just 20 kHz.

men skillnaden mellan 35 å 50kHz borde inte påverka området kring 20kHz särskilt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom är det en nödvändighet om man väljer att arbeta i samplingsfrekvenser högre än 48 kHz för ljudkvalitetens skull.

Finns inte en sportslig att höra skillnad på 44,1 och 192 kHz om högtalarna bara spelar upp till 20 kHz.

Vilket kanske kunde vara nästa A/B-test på tapeten. Ett och samma material inspelat i 44,1 och 192 kHz.

Hör man skillnad och i så fall vad?

Jag tycker mig ha hört skillnad vid olika tillfällen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan säkert bli en höjdare - om du verkligen behöver Sub12...? Det kanske räcker med Sub10?

Go big or go home 😮 En tolva flyttar väl samma mängd luft som två åttor? Tänkte på att A8X har 8,5". Sub 12 är ju inte så hemskt dyr faktiskt så det kan man ju unna sig 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

"Bland skillnaderna finns bland annat ny diskant, "X-ART", som går upp till 50khz och

ny konstruktion på midwoofern. "

Varför ska de gå upp till 50 kHz, för hundens skull?

Att de spelar så högt kan vara positivt i det sammanhanget då de ofta klarar av att spela de (hos människan) hörbara högre frekvenserna bättre, så det kan faktiskt ha en positiv påverkan.

/Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Go big or go home 😮 En tolva flyttar väl samma mängd luft som två åttor? Tänkte på att A8X har 8,5". Sub 12 är ju inte så hemskt dyr faktiskt så det kan man ju unna sig 🥰

Ett 12" membran väger mer (svårare att flytta = accelererar långsammare) och på så sätt kan du gå miste om diskant. Sen att 2 st 8" spelar lägre i basen hade jag personligen inte upplevt som ett problem då jag oftast skär en massa bas förutom på kicken som rör sig i detta område man eventuellt går miste om. Ofta spelar de ganska lågt ändå....

/Robin

Redigerat av RobinJacobsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett 12" membran väger mer (svårare att flytta = accelererar långsammare) och på så sätt kan du gå miste om diskant./Robin

Diskant ska man ändå inte förvänta sig från en 12"-sub. Accelerationen har inte bara med storleken på elementet att göra utan även med hur det är konstruerat och hur kapabelt slutsteget som driver det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett 12" membran väger mer (svårare att flytta = accelererar långsammare) och på så sätt kan du gå miste om diskant. Sen att 2 st 8" spelar lägre i basen hade jag personligen inte upplevt som ett problem då jag oftast skär en massa bas förutom på kicken som rör sig i detta område man eventuellt går miste om. Ofta spelar de ganska lågt ändå....

/Robin

"Virtually any woofer, even those with heavy cones can easily reproduce bass frequencies with every scintilla of speed present in that bass. So don’t buy a bunch of baloney about low-mass woofer cones leading to "high-speed bass" -- it just isn’t going to happen."

http://www.soundstage.com/maxdb/maxdb061999.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också väldigt sugen på ett par S3X-H, men dom känns lite väl dyra för en liten house och techno studio?

Det bero väl på budgeten om de känns för dyra eller inte... ☺️

Var bor du? Är det nära Malmö, så kan du gärna komma och lyssna på S3X-V - och A7X.

Själv föredrar jag nog att ha en fullrange-högtalare, snarare än att ha sub+satelliter - men båda alternativen fungerar ju bra när man har hittat lämplig plats för placering av suben...

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

"Gamla" A7 är ju byggd för att stå upp men i bruksanvisningen står det att man kan ha dom liggande, och jag tycker det funkar helt ok för mig (har lagt dom ovanpå rackhyllorna för att få diskanterna i rätt höjd). Är det någon som vet om den nya serien funkar att lägga ner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...