Jump to content
Annons

MixOFF - Tävling i mixning!


olofd

Recommended Posts

hehe...inget som säger att inte du också kan slänga på stämmor 🙂 HAr du någon riktig gitarrstärkare hemma som du kan köra basen genom och micka upp? Tror det ger mer än vad pluggarna kan ge.

Lite snabbt nu, men bara för skojs skull. Gjorde lilla knepet med diskanten på rösten och nu låter diskanten såhär: http://www.speedyshare.com/files/21686763/mixoff_new_vox.mp3

Inga stora skillnader, men det är de små detaljerna som gör helheten 🙂

MVH

Anders

Jag tycker att sången lät bättre där. Vad är det du har gjort? Samma som du skrivit längre ner i tråden? ^^

Gjorde en lite mer separerad mix av låten också.

Vilken tycker ni om mest? Jag behöver sova på saken för jag är riktigt trött på den här låten nu 🙂

http://www.speedyshare.com/files/21686965/...ff_more_sep.mp3

MVH

Anders

Jag diggar den mixen mer än din förra! Den känns mer naturlig och rätt för låten. Nice!

Jag körde "snäll bas - arg bas"-metoden. Dvs kopierade upp basspåret så jag hade två. Det ena skar jag bort all knorr på så bara bottnen är kvar, och på den andra skar jag bort bottnen och distade till den lite och la ett subtilt chorus. Funkade riktigt bra!

Vad gäller sidechain har jag 6 olika sidechains som går på olika håll hela tiden. Det måste jag ha för att inte energin ska hopa sig för då får jag taskig RMS-nivå och grötig mix.

Basen duckar för Kicken.

Överhänget duckar för Kicken

Kicken duckar för Virveln (eliminerar virvelläck)

Puka 1 duckar för Virveln (eliminerar virvelläck)

Hihaten duckar för Virveln (eliminerar virvelläck)

Gitarrerna (gitarrbusen) duckar för Sången

Man måste ha en rangordning - vilka ljud ska höras över andra ljud? Sången t. ex. måste ju ALLTID höras - oavsett om man så ska offra både bas gitarrer och synthar. Den är viktigast. Därför får gitarrerna i min mix snällt böja sig en smula, precis så mycket som behövs, för att sången konstant ska ligga överst. Gitarrerna i sin tur prioriteras över orgeln som får flytta på sig när gitarrerna brötar på som bäst. Orgeln får i och med denna kedjan en roll där den helt enkelt får fylla ut det som sången och gitarrerna inte har fyllt ut, om det finns något utrymme.

Sen är det jätteviktigt att fokusera på att få bort gröt, från alla spår. Det är även när man håller på med detta man hittar vad som låter bra. Med ta bort gröt menar jag klippa bort de fåtal virvelslag i BK-spåret som inte gaten kan plocka, muta hihat-spåret när inte det används, justera fasen i de olika trumspåren så det låter så enhetligt som möjligt och så vidare. Och givetvis, och framför allt - equalizer! Man ska inte vara rädd att skära ordentligt på de ställen där muddighet existerar, då det absolut inte bidrar med någonting gott i en sådan här mix. När man skär bort mudd är det väldigt viktigt att man hittar precis rätt frekvens (det lägger jag mycket tid på), så att skärandet verkligen gör maximal nytta, istället för att bara urholka ljudet och lämna kvar rester av mudd ändå.

Måste bara tillägga att det är SKITKUL att mixa akustiskt material! Riktigt roligt jämfört med elektroniskt, när man är så van vid elektroniskt som jag är. TACK så mycket för denna underbara tråd.

Jag körde faktiskt nästan samma grej med basen från början men jag tyckte inte att jag fick till det så jag gick tillbaka till att jobba med bara ett spår.

Vad gäller sidechain så har jag äntligen fått tummen ur och provat på det 😛 Jag har alltid sett på sidechain som något för blippbloppmusik och pop fast har nu förstått att det används rätt flitigt inom de flesta genrer.

Jag har jobbat vidare lite idag med färska öron.

I min nya version så har jag sidechainat bas mot kagge, holkat ur bas och kagge lite vid ~120 där jag tyckte att de förstörde mixen samt höjt basen. Pukorna har också fått sig en dos av eq. Sen har jag varit och skruvat lite i multibandarn på masterregeln också. kommer inte ens ihåg riktigt vad jag ändrade nu. 😆

hur som haver. Ny mix: https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8999

Redigerat av LIIKET
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 196
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag tycker att sången lät bättre där. Vad är det du har gjort? Samma som du skrivit längre ner i tråden? ^^

Jag diggar den mixen mer än din förra! Den känns mer naturlig och rätt för låten. Nice!

Hejsan

Precis, det jag gjort med sången va att köra den genom min Neve 1073 DPA pre amp med trim nedställt på noll 🙁

Tycker också den separerade mixen går hem bättre. Känns lite mer lättlyssnad och tror den kan falla fler i smaken. Dock så skulle sångens reverb behöva jobbas med i ca 20 min till. Får se om jag orkar ge mig på det 🙂

Gjorde ett eget litet blindtest på folk, några stycken bara och fick lyssna på några av mixarna, bland annat min utan att jag sa det va min. Lite kul att göra så, för då får man ju ärliga svar 🙂 Det va dock inga ljudtekniker eller på annat sätt involverade i den ljudteknsika processen. Men det är nyttigt och kul att se hur ens mixar tas emot av folk. Rekommenderar att man gör så någon gång ibland.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det bara blir bättre och bättre flash! KUL! Det som saknas nu tycker jag är det där att gå från OK mix till en bra mix. I mina öron skulle du behöva jobba en del med EQ:n fortfarande för att ge de olika instrumenten sin plats och roll i mixen. Gitarrsolot ligger så starkt nu att det distar väldigt mycket. Ha högsta peak på -0,1db. Mixen behöver också bli tydligare och mindre dov i mina öron. Jobba lite mer med panoreringar tror jag.

Kom på en sak. Reverbet på trummorna. Ligger det som sendeffekt? Om det gör det så testa att lägga ett HP-filter på reverbet. Kan göra under 😳

Fundera lite om verkligen allt behövs. Hur blir det om du tar bort något spår exempelvis?

Men riktigt kul att höra detta från din allrs första mix!

EDIT: Slänger även in en annan länk till min senaste mix som är samma som förut, men denna länk kommer inte att dö efter viss tid: http://tinyurl.com/ycbyfbk

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det bara blir bättre och bättre flash! KUL! Det som saknas nu tycker jag är det där att gå från OK mix till en bra mix. I mina öron skulle du behöva jobba en del med EQ:n fortfarande för att ge de olika instrumenten sin plats och roll i mixen. Gitarrsolot ligger så starkt nu att det distar väldigt mycket. Ha högsta peak på -0,1db. Mixen behöver också bli tydligare och mindre dov i mina öron. Jobba lite mer med panoreringar tror jag.

Kom på en sak. Reverbet på trummorna. Ligger det som sendeffekt? Om det gör det så testa att lägga ett HP-filter på reverbet. Kan göra under :rolleyes:

Fundera lite om verkligen allt behövs. Hur blir det om du tar bort något spår exempelvis?

Men riktigt kul att höra detta från din allrs första mix!

EDIT: Slänger även in en annan länk till min senaste mix som är samma som förut, men denna länk kommer inte att dö efter viss tid: http://tinyurl.com/ycbyfbk

MVH

Anders

En annan off topic fråga, Jag som spelar in mer åt metal hållet, hur förhåller sig mixningen i olika musikstilar med olika panoreringar och kompression osv. Har lirat gura i 25 år så det kan jag rätt så bra hehe..... har lagt upp lite olika halvfärdiga projekt här under årens gång.

MVH FLash

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt tio minuter till, så detta får bli slutmixen för min del. Den når inte hela vägen fram, men nu har jag inte mer tid att lägga på denna 🙂

Tyckte trummorna blev en aning tama i mixen så jag tog fem minuter till och bara höjde kicken lite, så jag tog bort den gamla länken 🙂

http://tinyurl.com/ydfztyq

Nu får det f-n vara nog.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo!

Har precis börjat testa mixa låten.. Har aldrig mixat någon annans musik förut,

och har definitivt aldrig förut försökt mixa rock/pop.

Tycker att det ska bli intressant och lärande.

Funderade dock på ifall man har artistisk frihet utöver mixbiten.

Får man re:mixa så att säga? 🙂

/ F

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo!

Har precis börjat testa mixa låten.. Har aldrig mixat någon annans musik förut,

och har definitivt aldrig förut försökt mixa rock/pop.

Tycker att det ska bli intressant och lärande.

Funderade dock på ifall man har artistisk frihet utöver mixbiten.

Får man re:mixa så att säga? 🙂

/ F

Artistisk frihet tycker jag du ska ha, men att re mixa så tänker jag på att du bara behåller delar och gör något helt eget av det och då är det ju ingen mixoff 🙂 MEn det är ju inte jag som bestämmer utan herr olofd 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Artistisk frihet tycker jag du ska ha, men att re mixa så tänker jag på att du bara behåller delar och gör något helt eget av det och då är det ju ingen mixoff 🙂 MEn det är ju inte jag som bestämmer utan herr olofd 🙂

MVH

Anders

Jag tänkte mer ifall man fick klippa och klistra, för att ändra låtens uppbyggnad. Att använda de befintliga ljuden alltså, men att kanske köra in nån extra bas som kompletterar den befintliga.. Fylla ut cellon, blow-ljuden o.s.v...

Eller ifall det enbart handlade om att ta det som fanns och göra så gott man kan med det..

/ F

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte mer ifall man fick klippa och klistra, för att ändra låtens uppbyggnad. Att använda de befintliga ljuden alltså, men att kanske köra in nån extra bas som kompletterar den befintliga.. Fylla ut cellon, blow-ljuden o.s.v...

Eller ifall det enbart handlade om att ta det som fanns och göra så gott man kan med det..

/ F

Ja som sagt inte jag som bestämmer. Men det tycker jag väll att man ska kunna få.

Betänk dock detta om det hade varit skarpt läge, att om du som mixare ersätter ett instrument med ett annat och det är du som spelar instrumentet så kanske inte bandet blir så glada då du ska stå med som musiker på skivan. Samma sak om du lägger till instrument. Är något att tänka på ifall det hade varit skarpt läge. Men hör med the boss 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahapp.. här kommer min första test-mix..

ladda hem

/ Fredrik

edit: hörde att sången låg väldigt lågt i den här mixen.. måste fixa till det till nästa.. någon som har några övriga synpunkter på den?

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag gjorde en mix av låten, tänkte att jag slänger upp den här.

Snälla kommentera mixen! Jag vill ha feedback.

Tack för mig! 🙂

P.S massa fina bidrag på samlings sidan! Bra jobbat

Länk till mixen: http://dl.dropbox.com/u/4384939/Catherine%...02010-04-07.rar

Var du verkligen tvungen att packa den? Och på 49 MB???

Räcker att du gör en mp3 i 256 eller nåt. Så kan man klicka och streama filen direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så där ja nu har jag laddat upp låten som Mp3.

Gå gärna in och lyssna på den nya mixen.

Och kommentera! 🙂

Tack

Edit: Tog bort länken, lyssna istället på nästa låtlänk som finns under här.

OBS! Inte mastrad :>

Redigerat av Hermholtz
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att testa mixa någon annans grejer!

Här är mitt bidrag

http://dl.dropbox.com/u/5291635/studioforum20100414.mp3

Jag fattar inte hur ni får trummorna att inte låta replokal, hehe. Enka tips mottages tacksamt! =)

Jag körde plate på virvel kanalen + hall på båda pukkanalerna. Sedan körde jag alla trummor + överhäng igenom en reverb aux med hall 100%mix (för att inte få fasfel). Så kände jag lite på auxen så att de inte blev för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Luftig mix där alla pålägg får en framträdande plats. Det som får stå tillbaka är elgitarrer och närhet och kraft i trummorna.

Äntligen feedback! 😳 Tack!

Håller helt med dig, närhet och kraft saknas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej jag var inte nöjd med mixen så jag gjorde om den.

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=9116

Nu känner jag mig klar.

Och ni måste kommentera! Jag vill ha feedback! 😛

Skrev förut kommentar på din andra mix. Men ang denna så svävar sången iväg i styrka. Behövs jobbas med kompressorinställningar på den en del. Trummorna tycker jag låter rätt snyggt när de är ensamma, men de tränger inte igenom när allt kommer på och det är lite bråkigt i det lägre mellanregistret.

Så summan är i mitt tycke: En bra grund som skulle behöva jobbas en del till med både med eq och kompressor, samt automatation. Rätt dov mix. Lite saker som sticker iväg här och där. Och som Joachime skrev så är den luftig.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att testa mixa någon annans grejer!

Här är mitt bidrag

http://dl.dropbox.com/u/5291635/studioforum20100414.mp3

Jag fattar inte hur ni får trummorna att inte låta replokal, hehe. Enka tips mottages tacksamt! =)

Hejsan

Rösten låter lite telefon i början. Trodde först det va en effekt och att allt skulle lyfta när resten kom in, men det fortsatte hela låten. Trummorna tycker jag nivåerna är lustigt inställda. Kaggen ligger väldigt starkt mot virveln. Om du tänker lite mer tvärtom så kommer du nog få mer driv i mixen. "Svänget" ligger på 2 och 4 😛 Reagerade inte på något efter första lyssningen iaf som stack ut för mycket utom kaggen. Samma som förra mixen är denna dov, och det kommer nog bli lite obalans om man bara drar på diskanten då jag tror att sången kommer sticka iväg då. Men detta är bara vad jag tror då det är svårt att avgöra när den är så dov.

En bra grund som jag tyckte om den förra som behöver lite nivåjusteringar och eq-inställningar på de individuella spåren.

Ang att få trummorna att inte låta replokal hänger mycket på eq:n är min åsikt, samt att få till riktigt bra nivår i kittet. Verkligen skruva fram det som är bra i ljudet och dämpa det som är mindre bra.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev förut kommentar på din andra mix. Men ang denna så svävar sången iväg i styrka. Behövs jobbas med kompressorinställningar på den en del. Trummorna tycker jag låter rätt snyggt när de är ensamma, men de tränger inte igenom när allt kommer på och det är lite bråkigt i det lägre mellanregistret.

Så summan är i mitt tycke: En bra grund som skulle behöva jobbas en del till med både med eq och kompressor, samt automatation. Rätt dov mix. Lite saker som sticker iväg här och där. Och som Joachime skrev så är den luftig.

MVH

Anders

Okej tack för feedback, jag skall mixa vidare och tänka på det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack för feedback, jag skall mixa vidare och tänka på det där.

Hejsan

Du ska ju bara ändra om du håller med mig. Är ju bara min personliga åsikt och inget som säger att den är rätt. Mixning är så subjektivt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...